Jogtudományi Közlöny, 1988

1988. január / 1. szám

1988. január ha adást megtagadta, de a nyilatkozatté­telt önként vállalta. Frankfurter bíró nézete: „Ezzel a cselekedetével feladta a jogát a válaszadás megtagadására, mivel a jogfeladás terjedelmét a lénye­gi keresztkérdés terjedelme határozza meg." Az útlevelek kérdésében a Kent kontra Dulles ügyben az útlevél kiadá­sát azzal tagadták meg, hogy az illetők kommunisták. Ezekből a kiragadott példákból is látható, hogy a Bíróság ragaszkodik a funkcióihoz, döntéseivel nem kénysze­ríti a kormányt jelentős korlátok közé. A késői Warren Bíróság, 1962. március 26-án vette kezdetét a Baker­s kontra Carr ügy, amely a híres-hírhedt „Újrafelosztási ügy" néven került be a Legfelsőbb Bíróság történetébe. Ten­nessee állam­polgárai azzal a kéréssel fordultak a Bírósághoz, hogy hatály­talanítsa az 190­4-es rendelkezéssel életbe léptetett választókerületi beosz­tást, mert a lakosság számának a nö­vekedése folytán nem alkalmas a való­ságos érdekek kifejezésére. A kerületi bíróság azzal utasította el a kérelmet, hogy nem rendelkezik megfelelő ítélet­anyaggal. A Legfelsőbb Bíróság ezt az érvelést nem fogadta el és az ügyet íté­lethozatalra visszautasította a kerületi bírósághoz, de szempontokat nem adott. Brennan bíró — ő képviselte a többségi véleményt — kijelentette: „Az egyenlő védelem klauzulája alap­ján kidolgozott bírói szempontok he­lyesek és ismertek, ezért nem kell fon­tolgatni, hogy milyen jogorvoslat len­ne a legmegfelelőbb." Ennek reakció­jaként az egész országban felkérték a törvényhozókat, hogy készítsék el az új területi beosztásokat, s a nagyobb nyomaték kedvéért az igazságszolgál­tatással is megfenyegették őket. Ez a per új fejezetet nyitott a politikai kér­dések történetében, s a következő kér­déseket vetette föl. Alkotmányos és jogszabályi felha­talmazás és tekintély alapján a szövet­ségi bíróságok jogosultak-e ilyen kér­désekkel foglalkozni? A per politikai kérdés-e? Brennan bíró megállapítása az, hogy a per politikai kérdés. Az ügy a bíróság hatáskörén kívül esik, ha a ha­talmi ágak szétválasztását érinti. Ez az okoskodás annyiban sántít, hogy a Bíróság gyakran vállalt állami­, kormányzati szervet érintő ügyet. A múltban jó takarónak bizonyult a „politikai kérdés", mert szépítésre adott módot és a Bíróság erre hivat­kozva bármely ügybe beleavatkozha­tott indokolás nélkül. Ennek meg­szüntetésében volt jelentősége a Baker kontra Carr ügynek. A késői Warren korszakot az „Új­rafelosztási ügyön" kívül a közvéle­mény fokozott érdeklődése jellemezte a Legfelsőbb Bíróság munkája iránt. Népszerűsége növekedett, mivel mű­ködésével új fejezetet nyitott az alkot­mányos jog és az egyéni szabadságjog kérdésében. Mi tette lehetővé ezt az előretörést? A személyiség meghatározó szere­pével magyarázható ennek egy része. Először, Warren került a főbírói szék­be. További tényezők: A logika kény­szerítő ereje és a szabadságjogok prog­resszív növelésének a szükségessége. Új témákkal kell foglalkozni és a ve­zérelveket a jelen körülményeknek megfelelően kell megfogalmazni. Azonban vészjelek is vannak, ame­lyek a bírói hatalom csökkenését mu­tatják. Csökken például a Bíróság tár­sadalmi bázisát alkotó tőkések cso­portja. A Bíróságot sok támadás és kritika éri az új feladatai miatt. Úgy látszik a Bíróság elérte a teljesítőké­pességének a határát. Elég erős-e a Warren Bíróság, hogy úrrá legyen ezeken a nehézségeken? Rövid távon igen, mivel nincs a Bíró­ságot támadó elnök és kongresszus. Hosszú távra nem nagyon lehet jósol­ni. Egy meggondolatlan lépés is okoz­hat katasztrófát, de a jelenlegi helyzet ezt nem támasztja alá. A bírói felül­vizsgálat egyre nagyobb tért hódít a kormányzásban. A szerző is kétségek közt búcsúzik az olvasótól amikor ezekkel a szavak­kal zárja be munkáját: „Megállapít­hatjuk, a Warren Bíróság még megfe­lelő erőtartalékokkal rendelkezik ah­hoz, hogy a modern Legfelsőbb Bíró­ságot eljátssza. A kérdés csak az, el akarja-e játszani? Ki tudja?" Dunay Pál Egy francia nemzetközi jogi tankönyvről* Külföldi egyetemek nemzetközi jogi tankönyveinek olvasása nem csupán az ismeretek gyarapodásához járul hozzá. Azt is megtudhatjuk ugyanis, hogy a hallgatók — csak az adott könyv alapján — milyen tudásra te­hetnek szert, s az „inkvizíciós eszközt" is összehasonlíthatják az ál­talunk használttal. A négy francia szerző munkája ötödször látott napvi­lágot 1986 novemberében, ami egyben a negyedik alapos átdolgozást feltéte­lezte. A nemzetközi kapcsolatok és a jog kapcsolatával foglalkozna címe szerint a tankönyv bevezető fejezete. Valójá­ban azonban az államok szuverenitá­sából kiindulva magyarázza a közpon­ti jogalkotó és jogszolgáltató hatalom hiányát a nemzetközi jogban, s bár így a tartalom csak részben fedi a címet, de elvégzi azt az illúziórombolást, amire feltétlenül szükségük van a jog­területtel először találkozóknak. Az ismereteket általában nem for­mai összetartozásuk, hanem betöltött szerepük alapján csoportosítja. Ennek megfelelően hiába is keresünk például a nemzetközi szerződések jogával vagy a nemzetközi jog alapelveivel foglal­kozó fejezetet, ilyet nem találunk a kötetben. Hiszen a jogi jelenségeket nem az kapcsolja egybe, hogy milyen forrásból ismerhetők meg, hanem jó­val inkább a szabályozás tárgya, a ren­dezendő életviszony. A nemzetközi jog keletkezésével foglalkozó fejezet részletesen tárgyalja a különböző jog­forrásokat. Azok között a hangsúlyt nem annyira a szerződési jogalkotás­ra, mint inkább a szokásjogra és a nemzetközi bíróságoknak a szokásjog pontos tartalmának feltárásában ját­szott szerepére helyezi. Ez a megoldás annyiban feltétlenül helytálló, hogy a jogkeletkezés utóbbi módja jóval bo­nyolultabb, az új normák létrejötte nehezebben érhető tetten, mint a szer­ződések esetében. Számos nemzetközi jog tankönyvben megfigyelhető, hogy igyekszik egyértelmű megoldásokat az olvasók elé tárni és kerüli a problema­tikus kérdések sokoldalú bemutatását. A könyvnek ez a fejezete magas szín­vonalú probléma-érzékenységről tesz tanúbizonyságot. Ennek jele, hogy azokban az esetekben, amikor a jog­irodalomban viták folynak, bemutatja az egymástól eltérő szóbajöhető meg­oldásokat, így jár el a nemzetközi jog általános elvei tartalmának és a nem­zetközi szervezetek határozatai jogi jellegének ismertetésekor. Köztudott, hogy általában csak többoldalú nem­zetközi szerződésekhez fűzhető fenn­tartás. Mégis előfordulhat, hogy az ál­lamhatalmi ágak megosztásának kö­vetkezményeként valamely állam két­oldalú egyezmény ratifikálásakor tesz fenntartást. Erre az atipikus esetre vo­natkozó példák az Egyesült Államok és az NSZK gyakorlatából ismertek és Dunay Pál egyetemi tanársegéd, ELTE Állam- és Jogtudományi Kar (Budapest). * Jean Combacau—Serge Sur—Hubert Thierry—Charles Valléé: Droit Internatio­nal Public. 5. (átdolgozott) kiadás. Párizs, Editions Montchrestien, 1986. 789 old. JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY 57

Next