Jövő Mérnöke, 1956 (4. évfolyam, 1-18. szám)

1956-01-03 / 1. szám

4 ­MIMElOIMÉ mUávu) A Műegyetemi Haladás SE­­ munkáját vizsgálva az új vezetőség munkájának következ­tében az ered­mények mel­­att még sok lazaságot, tűrhetet­len hibákat találunk. Ez kétség­kívül az előző vezetőség idősza­kának „gyümölcse”, de jelenleg is fennálló hiányosságokról van s­zó. Talán­­kezdjük a közelmúlt­ban lezajlott vezetőségválasztó Taggyűléssel. A DISZ és a Hala­lis viszonyát szabályozó határo­zat előtt egyetemünkön nem volt laizdája a sportnak — ezt bizo­nyítja az előző periódusra pontot tevő gyűlés összetétele. Több ezer embert számláló egyete­münkön mindössze hetven fia­­s­t érdekelt ez a sportéletünk­ben fordulópontot jelentő össze­jövetel — ugyanis kétszáz részt­vevőből mintegy százharmincan a környező közép- és általános ■kólák tanulóiból kerültek ki! A tömegsport teljes hiányát mutatja ez — a Kilián György s­pert verseny lapunk megelőző számában említett hiányosságai­val együtt. Tömegsport — ennél a kérdés­nél álljunk meg. Országos vi­szonylatban kimagasló eredmé­nyeket elérő kosárlabda-, úszó-t­er­mészetjáró-, birkózó- és ököl­vívó-szakosztályunk van. De ha közelebbről megnézzük az „or­­szág legjobb úszószakosztálya” címet elnyert úszóink működő­ét: a százharminc versenyző közül csak huszonöt egyetemünk hallgatója, vagy dolgozója. Baj­nokságot nyert természetjáróink egy kis csoportot alkotnak — utánpótlásról, a szakosztályi lét­­­ .ma emeléséről szó sincs. S -­k voltak a jó szakosztályok ... A gyengébben működő sport­­oknál — természetszerűleg —­ég siralmasabb a helyzet. Pél­dául a kézilabda-szakosztályban ezesen csak egy — értsd és mond: egyetlen egy olyan ember s­portol, akinek volt valami köze tetemünkhöz! A vízilabdázók edzéseire átlag öten jártak , az egyébként kiváló erőkből álló atlétacsapatunk azért lett a Béke Kupa mérkőzésein utolsó helye­tt, mert több számban, külö­­n­ben a lányok távolmaradása itt, nem tudott versenyzőt vi­­nni. És sorolhatnánk még to­vább a bizonyító erejű példákat arra nézve, hogy egyetemi sport­­galmunk éppen elsődleges ' 'adatát — a virágzó tömegsport megteremtését — nem töltötte be.Ennek okát elsősorban a szervezés gyengeségében kell keresnünk. Az évfolyamok többségénél nem beszélhetünk valami néven nevezhető sport­­pagandáról. Az sportol, aki fa ment el a Haladáshoz, átvezetőink — helyesen — ■i. t harcoltak, hogy minősített hangzok­al, ne menjenek át p. -i egyesületekbe. De emellett­­nem teljesen megfeledkez­­arról, hogy nem ez a kiút, ha­­em az utánpótlás biztosítása,­ömegek mozgósítása. A minő­ségi versenyzőkkel törődtek, ami önmagában véve helyes­­, de közben elfeledkeztek azokról, akikből minőségi versenyzők le­hetnek. A hallgatók közötti­ek­­, és eredményes sport­nevelő és, mozgósító munka hiányos­ságaiért nem kis felelősség ter­heli a Haladás vezetői mellett az egyetemi DISZ-szervezetet. Nincs pályánk, hogyan legyen itt tömegsport? — mondja több sportvezető. Valóban elgondol­koztató, hogy a már harmadik éve 25 millió forintos költséggel é­pülő Műegyetemi sporttelep még mindig nincs kész. Szeretnénk, ha nemcsak minket gondolkoz­­tatna el ez a kérdés, hanem az arra illetékeseket is. Gyengébbek a Haladás anyagi eszközei a többi sportegyesülete­­k­énél — halljuk gyakran. Ez igaz — bár már ezen a téren is javulásra számíthatunk. De a meglévő anyagi eszközöket sem asználtuk ki teljesen. Formális szakosztályokra is komoly össze­geket fordított, illetve herdált el a sporkör vezetősége. Például összesen egy műegyetemistát foglalkoztató kézilabdások ed­zője novemberig megkapta havi fizetését. A közel negyedmillió forint értékű faburkolatú kosár­labda-pálya a legutóbbi napokig kint ázott a szabadban — kitéve a téli időjárás minden viszon­tagságának. Három szakosztályra való, több tízezer forint értékű szerelés „úszott” el a társadalmi tulajdon gondatlan kezelése miatt .. . Cikkünk nem azzal az igény­nyel íródott, hogy sportéletünk minden hiányosságát felvesse és elemezze a hibák kijavításának módját. Csak néhány kérdésre szeretnénk az egyetemi közvéle­mény figyelmét ráirányítani. Ez a pár kiragadott hiányosság, el­sősorban a Műegyetemi Haladás SE régi vezetésének a „bűne”. Az új vezetőség, élén Simon Má­tyás elvtárssal — máris jelentős lépéseket tett a munka megjaví­tása érdekében. Különösen a társadalmi tulajdon védelme és a formális szakosztályok átszerve­zése terén mutatkoznak az első sikerek- A DISZ VB támogatása is megjavult, a DISZ egyetemün­kön is egyre inkább gazdája a Haladásnak és ezen keresztül a sportnak. Oktatóink közül is egyre többen követik a sport­­szerető Macskássy professzor példáját, mint pl. Kunos adjunk­tus elvtárs — ami nagyon jelen­tős eredménye sportmozgalmunk­nak. A sport­­ az új ember neve­lésének fontos eszköze, így egy­ben politikai kérdés is, mind­nyájunk ügye. Ebben a szellem­ben kell egyetemünk egészének hozzálátni a sportéletünkben mu­tatkozó hiányosságok felszámo­lásához. Szálkai Sándor Anya és lánya éjnek idején egész életüket felvonultatják egymás előtt. A leány Cséri Ju­­lika­ anyját teszi felelőssé amiatt, hogy élete üres, nem tanult szak­mát, hogy nem tud az életről semmit, nem tudja kik legyenek a barátnői, mit hogyan csináljon, mert magadhoz akartál láncolni! — hangzik vádja. S Cseriné, az özvegyasszony, foglalkozás sze­rint szabónő nehéz munkájáról és küszködéseiről beszél, arról, hogy oly régóta gyűjti lányának a ,,stafirungot" — hogyha egy­szer majd férjhez megy hát „le­gyen valamije”. Ott térdelnek a földrészért fehérnemű mellett, s mindkettőjük torkát sírás fojto­gatja. Az anya, szülői szereteté­­nek és odaadásának meg nem ér­tését siratja, a lány elhibázott életét. önkénytelenül is felvetődik bennem a kérdés, valóban csak a szülők hibásak azért, hogy az ifjúság egy része eltévelyedett? Mert a film válasza — ez. Vajon történt-e valami annak érdekében, hogy a jampec-őrület és a napról napra élést megszün-­ tessük? Bizonyos, hogy történt. Legfeljebb — a valóság is ezt mutatja — nem mindenütt. De ha nem mindenütt, hát miért nem mindenütt? Azok nem hibá­sak, akik elhanyagolják ezt a kérdést? A DISZ feladata az ifjúság ne­velése. Ez nagyon nagy és szép feladat és a DISZ helyt is tud állni ezen a területen. Éppen ennek kellett volna kidomborod­ni a filmben: hogyan történik ez? Hogyan harcol a DISZ az if­júság körében még megtalálható hibák ellen. Ám erről nem esik szó. A „Fekete rigó” aranyifjai megmaradtak azoknak, ak­ik vol­tak. Igaz, Cséri Julika megválto­zott, de ebben az az érzésem, a becsületes, jóizlésű és helyes gondolkodású Kincses Marci sze­­­­relme játszotta a legnagyobb sze­­repet. Julika szakít a régi , ha­verokkal”, belátja léha életmód­jának ürességét, egyszóval: meg­kezdődik átformálódása. De hogy ez megtörténjék, ahhoz szerel­mesnek kell lenni? És mi törté­­nik akkor, ha a fiú nem olyan, mint Marci, ha emberségben sokkal kevesebbet ér, mint ő. Akkor marad minden a régi­ben? ! Szűcs Miklós SKOLD­­ilágos GONDOLATOK A FILMRŐL !Napok múltával is erre a 1­8 jelenetre gondoltam, meg­maradt bennem minden szó, az arcmozdulatok kifejező játéka, az indulatok kitörésének heve. A kulturális vitához Mérnökhallgató barátaim útján megkaptam a Jövő Mér­nöke című lapot. A műszaki ember és a kultúra című vita ra­gadott meg elsősorban. Szentgyörgyi Zsuzsa cikkében azt állítja, hogy a „legtöbb bölcsész ugyanolyan szakbarbár, mint amivel... közülünk so­kat vádolnak”. • Ez, sajnos igaz. Sőt, igaz más társadalomtudományt tanu­lókra vonatkoztatva is (Sajóti egyetememre gondolok). De nem szabad elfelejteni, hogy a műszaki, technikai tudo­mányokhoz sokkal nehezebb hozzáférni, mint a művészetek­hez vagy az irodalomhoz. Igaz, hogy a sajtó, rádió és k­ülön­­böző előadások sok technikai problémát magyaráznak népszerű nívón. A technika és tudomány mai rohamával azonban idő­hiány miatt a társadalomtudományokat tanulók nem tudnak teljesen lépést tartani. De vajon ez a helyzet az irodalommal, a művészetekkel is? Úgy érzem, nem. Shakespearet, Goethét, Michelangelót, Beethovent, Verdit élvezni szórakozás és művelődés egy­szerre. Gondolom, a Műszaki Egyetem hallgatóinak egy részénél az a hiba, hogy nem kedvelik azokat a szórakozásokat, ahol ily nevek fémjelezn­ek. Ha valakit nem érdekel, hogy ezek az írások, művek mit mondtak az emberiségről az emberiségnek, az lehet szakmá­jának kiváló tudósa, de nem lehet jó vezető, nem lehet teljes­értékű ember. | | j | j : A vezetőknek tudnia kell bánni beosztottjaival. Ehhez azonban ismernie kell az embereket. Ismerheti-e a vezető be­osztottjait, megértheti-e egyéni bajaikat, örömeiket, együtt rezdülhet-e ezekkel az emberekkel szíve, ha nem érdekli a szép? Egyáltalában ember-e az ember a nagybetűs Szép élve­zete nélkül vagy csak gondolkodó mechanizmus? Nem szegé­nyes enélkül az ember lelkivilága? Érdemes ezen gondolkozni. Persze, aki elindul a művészetek felé, annak meg kell szenvednie azért, hogy a zsenik alkotásai élményt jelentsenek számára. Mindenki Grimmel kezdte, míg eljutott Balzad­a, Doszto­jevszkijig. Útközben többször félredobtuk Gárdonyit is, azzal, hogy unalmas, s vissza-vissza tértünk Grimmhez, de később megszerettük és Balzac és Dosztojevszkij magaslatáról látjuk, hogy érdemes volt bejárni az utat. Mindezt egybevetve előadócserét javaslok a Lenin Intézet és a Műszaki Egyetem között. A két egyetem DISZ-szervezete előadássorozatot készntene a tagság kívánsága szerint társada­­lomtudomá­nyi, általános természettudományi kérdésekről. Ahogy én látom, ennek csak egyetlen akadálya lehet — a hallgatók időhiánya. De talán ez sem leküzdhetetlen. Különö­sen nem a vizsgaidőszak befejeztével. Az előadócsere a kapcsolatok elmélyítését is szolgálná a két egyetem között. DOMINIK GYULA III. év párttörténelem-történelem szak Lenin Intézet JOVO MÉRNÖKE JOVŐ MÉRNÖKE A Budapesti Műszaki Egyetem és az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem pártbizottságá­nak, egyetemi tanácsának, DISZ- és szakszervezeti bizottságának lapja. Szerkeszti: a szerkesztőbizottság. Felelős szerkesztő: Tóth János Szerkesztőség, Budapest, XI. ker., Budafoki út 4—6. szám, Mf. 12. Telefon: 258—955, 151 mellék. Kiadja: a Budapesti Lapkiadó Vállalat. Budapest. VII., Blaha Lujza tér 3. Szikra Lapnyomda. Budapest. VIII., Rökk Szilárd utca 6. Felelős vezető: Kulcsár Mihály. Optimista pillantás 1956-ra Miután 1955-ben nagyon elvétve ugyan, de előfordultak még apróbb hibák, s bíztató in­tézkedések történtek ezek felszámolására, a jövő évben számos területen döntő változások történnek majd. Rovatunk a maga részéről hozzá kíván já­rulni ehhez és ezért máris elkészítette 1956. évi laptervét. Ebből a­­laptervből alább közlünk néhány híranyagot, amelyeket eredetileg csak az 1956-os év végén akartunk megjelentetni: it Az 1956—57. tanév első félévének vége előtt minden egyes hallgató beadta rajzfeladatát, minden rajz hibátlan volt, és valamennyit el­fogadták. Óriási eredményeket ért el az oktatói menza az elmúlt évben, mert a félórás helykeresést 25 percre csökkentették le, és már minden harmadik étkezőnek jut evőeszköz. ★ Az 1956-ik esztendőnek kellett elérkezni ah­hoz, hogy az alkalmazotti DISZ-szervezet évek óta húzódó helyiségigénye megoldódjon. ★ A Műszaki Egyetem Haladás SE jelentős beruházással biztosította a sportolók hiányos felszerelésének pótlását, s ennek eredménye­ként hat pár új cipőfűzővel gazdagodott lel­tári állományuk. ■k Az 1957-es esztendő küszöbén 467 takarító­nő vett könnyes szemmel búcsút az egyetem­től, mert az „összefirkált falakat takarító bri­gád” létszámát 729 főre csökkentették. Egyeseknél baj van az alapképzéssel Adjunktus: Hallatlan... maga még az első éves matematikával sincs tisztában! Felsőéves tag: Pedig annak idején ugyan­annyit foglalkoztam azzal is, mint most a szaktárgyakkal... Adjunktus: Ja... az más... akkor ez is u. v.! 1956 hajnalán Rendőr: Keljen fel, fiatalember... mit csi­nál itt? Tag: K ... k... két támaszd ta... h a... tartót! T­hália az egyetemen Tulajdonképpen nem is ezt a címet akartam adni ennek kis irka-firkának. Nem azért, mintha nem lenne igaz, ha­nem azért, mert bár igaz, de nem eléggé konkrét. Márpedig ha valami nem konkrét, akkor nem sokat ér. Ha viszont már a címben a való konk­rétumot írtam volna, el sem olvasták vol­na e cikket, mond­ván, ez nem lehet igaz! Pedig igaz! Meg aztán igen sokan il­letlenséggel vádoltak volna, ha mindjárt a címben megmondom, miről is van szó ... Ne tessék türelmet­lenkedni, mindjárt rátérek a tárgyra... azaz, hogy várjunk még egy kicsit! Mert ugyebár, még azt is el kell mondanom, hogy van a Műszaki Egyetemnek egy szín­játszó csoportja. Lel­kes együttes, nem riad vissza a nehéz­ségektől, a mostoha körülményektől. Ha a magyar színjátszás úttörői hajdanában csak félreeső helye­ken, útszéli fogadók kocsiszíneiben, paj­táiban próbáltak — gondolják magukban a mi lelkes színját­szóink — nekünk sem szabad mindjárt ,.előkelő“ helyiségről ábrándoznunk, így tehá­t — mit tehettek most — belenyugod­tak az illetékes egye­temi szerv helységki­utaló döntésébe. Lényegében eddig tartana ez a kis tör­ténet, most még csak azt kell megmagya­ráznom, miért nem eléggé konkrét a fen­ti cím; — de mégsem magyarázom meg, csak egyszerűen ide­írom ezt a konkré­tebb címet: Színját­szó együttes a női W. C. előterében! (Ha valaki az „R” épület földszintjén jár, csak nyugodtan nyisson be — még ha férfi is —, azon a bi­zonyos feliratú ajtón, s megtalálja a — színjátszókat, ha vi­szont a benyitni szán­dékozó nem férfi, ha­nem nő volna, s ép­pen nem szín­játszani akar — akkor . . . izé... hm... — ak­kor már nem tudok tanácsot adni.) OH, AZOK­ A VIZSGÁK! I. tag: Na, hogy ment... tudtál? II. tag: Annyira jól, hogy a hónap végén újra akar hallani a prof. Prof.: Foglalkozott maga egyáltalán ezzel az­ anyaggal? Tag: Hogyne, kérem... az elmúlt éjjel ki­zárólag ezt tanultam! így is lehet mondani Logos Lali vizsgázik 1956. január 3.

Next