A Jövő Mérnöke, 1962 (9. évfolyam, 1-43. szám)

1962-01-08 / 1. szám

Na és aztán a drukk. Még olyanokat is elővesz, kik min­dent, minden körülmények közt, minden időben tudnak, hát még a hajrá embereket, a roham tanulókat. ,,Jaj — mondja az egyik —, ha 25-től felfelé fognak kérdezni, akkor én kész vagyok”, vagy „csak a 24-est húznám, tegnap há­romszor is itt nyílt ki a jegy­zet”. Mindezek után ellátogattam január 2-án, az első „hivata­los” vizsganapon a kolokrá­­lok közé, kis „hangulatjelen­tést” készíteni. Vizsgaidőszak — vizsgahan­­gulat, egyik a másikból követ­kezik. Látogatásomat az első emeleten kezdtem az ÉKME politikai gazdaságtan tanszé­kén. Az egyik helyiségben hárman ülnek, Szabados elv­társ a vizsgáztató és két fia­talember. Az egyik felelni igyekszik, a másik felkészül. A két fiún „egyenruha” fe­szül, sötét öltöny, fehér ing, szürke nyakkendő. Körülbelül a felelő beszámolójának a kö­zepén érkezhettem be. Min­denesetre az első gyöngy­csepp már megjelent arcán, és ha­lántékán az erek kissé kida­gadtak. Egy közbevetett kér­désre, a népgazdaságon belüli főbb arányokra­­ vonatkozó­an, bizony csak egy „hanta szö­vegre” tett erejéből, pedig a pol. gazd. — tapasztalatból tudom — csak látszatra olyan tárgy, melyből mellébeszélés­sel megélhet a diák. Szabados elvtárs elvágta a kissé kínos szóáradatot és a népgazdasági terv iránti köve­telményekről kérdez. A válasz már valamivel jobb, majd ha­sonló minőségű felelet követ­kezik az utolsó kérdésre, az átmeneti időszak jelentőségére vonatkozóan is. Vizsgaidőszak. Van ennek a szónak —a mely igen gyak­ran hangzik el — egy külö­nös, csak diákok számára ért­hető jelentése. Vizsgaidőszak. „Beavatatlan” számára nem mond sokat. Négyhónapi elő­adáslátogatás után egy hóna­pon keresztül számot kell ad­ni a tanultakból, melyet a „szorgalmas bejárás” ideje alatt elsajátítottak a hallgatók. De ha csupán ennyi lenne. Ha oly egyszerűen át lehetne vé­szelni, mint ahogy leírom. E megborzongató szó mögött át- és áttanult éjszakák sora­koznak. Éjszakák, amelyek alatt a hallgató számtalanszor megfogadja, hogy többet és rendszeresebben készül majd fel, lelkiismeretesen részt vesz az előadásokon, és jegyzetel is. De nem akárhogy. Beül az első padba, lehetőleg középre, és lesi az előadó szavát. Jegy­zeteli még a névelőket és a „hogy”-okat is, nehogy vala­mit elmulasszon az értékes előadásból. Otthon még átve­szi az aznap leadott anyagot, megoldja az esetleg vitás kér­déseket és állandóan a tan­szék körül forgolódik, lesve a konzultációkat. S aztán ennyi tudóssal felfegyverkezve a vizsgán, a kapott tételre a vá­laszt kisujjából rázza ki. Szó­val így lesz ez a következő vizsgaidőszakban. De, sajnos, most még nincs így ,most fenn kell még maradnom, bármennyire is jólesne elnyúj­tózni az ágyban, rövid ideig P. Howardot olvasni, aztán aludni másnap tízig, utána Lukács, majd mozi stb. stb. Még át kell vennem hatvan oldalt, sajnos még nem is láttam a könyv végét. Néha, amikor a fáradság már majd­nem elnyom, felállok, nyúj­tózkodom, egy cigaretta, eset­leg friss kávé, s aztán újra kezdem ott, ahol előbb abba­hagytam”. Egy, vagy közép — gondo­lom, és valóban az eredmény hármas, plusz egy kis intelem, hogy év végére ez a tudás ke­vés lesz, szorgalmasabban és rendszeresebben készüljön fel a vizsgázó. Nándori Ernő, a közlekedési kar harmadéves hallgatója, kissé szomorúan áll fel a székről, mert ez a hár­mas osztályzat alaposan hátra vetette abban, hogy elérje a jelesrendűséget. Bíró Kálmán harmadéves mérnök a következő — azt mondja, hogy „nagyjából tu­dom”, aztán elkezdi feleletét, a „legigazibb” pol. gazda tétel­ből, az értéktörvényből. Nem várom végig, remélem, hogy nagyjából tudja. Következő „állomáshelyem" az elméleti villamosságtan tanszék. Miután igazoltam magam (!) körülnéztem a vizs­gahelyiségben. Itt már más­képp megy a dolog. Míg a po­litikai gazdaságtan vizsgán a vizsgáztatóval együtt hárman voltak a helyiségben, itt egy szekrénnyel kettéválasztott szobában mindössze— dr. Fo­dor György vizsgáztatóval — 11-en szorongtak. Közvetlenül a szekrénynél egy hosszú asztalnál, hatan ülnek, valamennyien már té­telükön dolgoznak, úgyszintén az a három fiú, ki az íróasz­tal körül ül. A felelő dr. Fo­dor adjunktus mellett „veszé­lyes közelségben" számol be tudásáról. Kissé sok a felelet­re váró diák, s így megjelené­sünk (fotós, plusz én) némi élénkséget visz az eléggé nyo­mott hangulatú szobába. Meg­élénkülnek a lábak és könyö­kök, szájszegletekből hangzik a segélykérő szó, hogy „is, mondd csak meg” aztán „vi­gyázz ... figyel:'’ Valóban a puskázás lehető­sége az éber vizsgáztató ár­gus szemeinél a nulla felé ten­dál. A vizsgaasztalnál közben felhangzik, „hogy azért ez másképpen van . .. na, próbál­ja csak még egyszer elmonda­ni ...” Megnézem az egyik várakozónak a tételét — a szemüveges fiú ijedten kap utána (talán azt hitte, újat kell húznia?), de aztán meg­nyugszik, én pedig most már nyugodtan elolvasom a tételt (van vagy fel gépelt oldal). Az eleje így hangzik: Ismertesse a szuperpozíció és a recipro­citás tételét, gyakorlati jelen­tőségét. Majd a szöveg mel­lett egy ábra következik, egy hálózat rajza. Ebben kell ki­számítani az impedanciájának áramát, feszültségét és telje­sítményét. Hát ebből ennyi is elég, gye­rünk tovább, mindenesetre si­keres ismertetést és számítást kívánok. A folyosókon, ahol keresztül-­­ megyünk, mindenhol álmodozó | tekintetű (vagy inkább téve- $ teg?) fiatalokat látunk, könyv- | vel, jegyzettel a kezükben, « vagy a hónuk alatt, magya-­­ ráznak, gesztikulálnak, néha | az sem zavarja őket, hogy | egyedül vannak. Senki sem­­ csodálkozik a másikon — ta- \ tán azért, mert észre sem ve-­­ szi a szembejövőt — vizsga-­ hangulat ez a javából.­­ A központi épületben fi­gyeltem fel egy előttünk menő fiatalemberre (sötétkék ruha, szemüveg jobb kezében, bal kezében szürke lódenkabát, melyet maga után húzott), aki szinte álomban járt és szem­­mel láthatóan vizsga előtt állt. Utána mentünk, és valóban a kémia épületben a Ch. Max­­­ba tért be, ahol kémia-kollok­vium folyt. A hatalmas előadó kongott az ürességtől, csak lent az első sorokban ültek néhányan. Mindkét sarokban — egyidő­­ben — vizsgáztattak. A terem jobb oldalán jöttünk be, itt is hallgattuk végig két hall­gató feleletét. Megjelenésünk itt nem okozott örömet (a pompás látási viszonyokra va­ló tekintettel senki sem koc­káztatta meg Hegedűs elvtárs — a vizsgáztató — figyelmét kijátszani), sőt az egyik lány, Lukász Éva megjegyezte, hogy „na ezen­ is pont most jöttek, biztosan ráérnek”. Megbocsá­tottuk e kijelentést és az ide­gesség rovására írtuk, pedig ez nem a legjobb előjel vizsga előtt. Az első padokban ülők (ők már megkapták tételeiket) né­ha-néha megkockáztattak egy­­egy segélyt kérő pillantást vet­ni hátrafelé, de mindenki ma­gával volt elfoglalva. Az egyik leány szomorúan húzgálta ki füzetéből azokat a kérdéseket, melyeket az előtte felelők — sajnos — már elmondtak. Nagyritkán megjelent egy­­egy kisebb csoport a terem felső végében, majd mártír arccal elfoglalták helyüket a többiek" mellett."­Az első kér­dés természetesen az volt, hogy „milyen?” — már­mint a vizsgáztató. „Kicsit szőröz”­ suttogták vissza —, de nem­­ rossz. Majd kiderül. A felkészülök közt egy régi­­ ismerősre bukkantam. Még a­­ technikumból ismertem, alat­­­tam járt egy-két évvel. Meg­­­­néztem kérdéseit — egyébként a szemmel láthatóan nagyon, gon- s­zdolkozott — egyik kérdése a­ periódusos rendszer, a másik­­ a salétromsav fizikai és ké-­ miai tulajdonságait tudakolta. Azt hiszem nem nagy siker- ■ rel, mint barátom arckifeje-í zése mutatta. Míg ott voltam valamit maszatolt a papíron. Remélem, később azért sike­rült valamit összehoznia. Tá­vozásunk közben még egy bá­natos pillantást vetett felém. — Aztán becsukódott mögöt­tünk az ajtó, és ott maradtak a hallgatók kétségek és remé­nyek közepette. A könyvtárban csúcsforga­lom van, az előcsarnokban a felfrissülni vágyók étkeznek, beszélgetnek, vagy éppen ud­varolnak. A kölcsönző pult előtt hosszú sorok várakoznak, hogy megkapják az áhított könyvet vagy jegyzetet. Azt hiszem, ha statisztikát vezet­nénk a legtöbbet forgó olvas­mányokról, akkor a Marxista­filozófia alapjai című kötet vinné el a pálmát. Benn az olvasóteremben kissé hűvös a levegő, de így is minden hely foglalt. Nem nagyon törődtek velünk, min­denki elmerült jegyzeteibe. A csinos kollegina is, aki az első asztal mellett ült. De a vacu villanása előtt — micsoda reflexek — azért egy beideg­­zett mozdulattal megigazította haját, és egy kicsit arrébb tolta az asztalon levő táskát, nyilván a nagyobb hatás ked­véért. Két asztallal hátrább egy barna fiú édesen aludt. Feje alatt a Távbeszélő I.—II. ak­kurátusán összehajtott példá­nyai feküdtek. Igaz, hogy Szilveszter után vagyunk, az első vizsganapon, január má­­sodikán. „De idő van még bő­ven!” TARKA SZILVESZTER „Veszélyes a’ közelségben . .. A könyvtárban

Next