A Jövó mérnöke, 1964 (11. évfolyam, 1-39. szám)

1964-01-13 / 1. szám

KALAND A FOLYOSÓN wráit/n&p.nr fivninrríh.rt'n n? pvn\-u>r n? orvueiom mórnpTptt nllnnnthnnf Ar> amiils T.ervn/irtln JVfn Tjányszor végigrohan az ember az egyetem ■ti folyosóin, és nem is gondol arra, hogy folyosón jár. Kopog lába alatt a kő, vissz­hangzik, és gyakran még ezt sem veszi észre. Ismerősökkel, vagy csak vélt ismerősökkel ta­lálkozik: fiúkkal, kikkel együtt utazik reggel a kilencesen, fekete harisnyás mérnöklányok­kal, kiket kicsit hosszabban megnézett a teg­napi havazásban. Hogy a falakon körben lát­nivaló is akad, azt többnyire olyan természe­tesnek tartja, akár a falakat. Megszokta és meg is unta már. Elhalad az üvegvitrinek előtt, és mint valami tudathasadásos árny­játékban, fölfedezi önmaga tükörképét — de ez üveg mögé már nem lát. . Így voltam én is az építésztörténeti tanszék üvegszekrényeivel. Hányszor elmentem előt­tük anélkül, hogy megálltam volna néhány pillanatra, és végignéztem volna a fél folyo­sót betöltő reprodukciós kiállítást. Pedig azt se mondhatom, hogy nem érdekelt, mert ha nem ismertem is a képeket, az kínálkozott kü­lön ráadásnak, hogy együtt láthatom az euró­pai festészetet, hatszáz esztendő keretébe fog­lalva, a tizenharmadik századi Giottótól nap­jainkig. Mi akadályozhatott meg eddig? Nem volt rá időm? A tanulságosnak ígérkező szem­lét sokkal inkább amiatt húztam-halasztot­tam, mert tudtam, hogy a képek kint lesznek még jó ideig. Ez a biztonságérzet tett halogatóvá, s tett volna továbbra is, ha véletlenül ma nem kel­lett volna fölmennem a második emeletre. Pogány professzorra vártam. Kint, a tan­szék előtt, bibliai fölfordulás fogadott. Átépí­tés folyik már napok óta az emeleten, s min­den az ideiglenesség állapotába billent át. Szekrény szekrénynek döntve állt a folyosón, föltornyozott székek, mint valami szürrealista bútorkiállításon, egymásra rakott asztalok, égre meredő lábbal, akár a geometria állatai. És még nem is ez volt a szokatlan, a vad, hanem a kilakoltatott szobrok látványa. A kü­lönféle stílusokat, bemutató figurák, s az em­lékezet talapzatáról elmozdított portrék e­ fu­ra rendetlenségben egyszerre útban levő tár­gyakká váltak. Az egyik láda tetején például egy klasszikusan édeskés női akt hevert ha­nyatt fekve, mintha napozna. A másik lábán pedig két mellszobor nézett fáradhatatlanul farkasszemet egymással: egy római, fej és egy néhai magyar professzor képmása. Majdnem egymást súrolta az orruk! Fölmérték egymást életre-halálra! Egyikük arca fanyar és bölcs volt, a másikuké fennkölt és hősies. Azt vár­tam, hogy dürrenmatti párbeszédbe kezdenek. Nevetnem kellett kiszolgáltatottságukon. Csak a szobrokén? E fonák helyzetben még a művészetén is! És talán épp ez az élmény so­dort a képek felé, hogy megkeressem a ki­ábrándító gúny ellenpontjait. égignéztem a reprodukciókat, a­meddig a kirakott bútoroktól végignézhettem és­­ megdöbbentem. Hatni kezdett bennem va­lamilyen gyorsan ható méreg. A hajdan meg­­ért­ett képeken most igazságtalanul végig sik­lottam. Croitóit, Eta Angelicót, Botticeltit épp­hogy csak megnéztem, Raffaellót, Tiziánt, Correggiót, kiket egyébként se nagyon szere­tek, átugrottam, sőt, még Rembrandtot, El Grecót is hagytam ellebegni. Két kép hatott csak rám igazán ebben, a mérgezett állapotban­ az egyik Leonardo mo­­na Lisája volt, a másik Brueghel Parasztok tánca című képe. E Először nem értettem ezt az igazságtalan­htt­ságot. Alitól butulhattam így meg? Mitől lettem ilyen elfogult? A szobroktól? Nevetsé­gessé vált szerepük és klasszikus pózuk miatt? Végül is erre kellett gyanakodnom, mert ami eddig nem zavart, a képek zömét is hasonló stilizáltság lökte hirtelen messzebbre tőlem, akár a szobrokat. Váratlanul zavarni kezdtek a bibliai jelenetek, a­ dundi angyalkák, a ha­talmas com­bú, meztelen Vénuszok — e csupa­­csujja jelképek, melyek az akkori világ „ideo­lógiai párlatában” születtek. Azt éreztem, túl­ságosan szellemi élmények hozták őket létre. A középkori és a reneszánsz ember világképé­nek absztrakciói voltak. Hogy így szülte meg őket a történelem? Tagadhatatlan, de talán épp ezért örültem a kivételnek, mely megcá­folta a törvényszerűséget. Mona Lisa, kit ed­digi „világhíre” kissé elzárt előlem, lerontha­­tatlan mosolyával a többi kép közt megele­venedett. Egyszerűségével érvénytelenítette a tiziáni, a rubensi pompát, és a mennyei ka­vargásba vegyülő vértanúk és érzéki istennők közül olyan emberien emelkedett ki, mint a természet alakzatai közül maga az Ember. Megfestésével Leonardo nem a realizmushoz, hanem az emberi csodához adott mértéket. A reneszánsz számomra ebben a képben teljese­dett ki, a túlvilágról visszatérő ember külső gesztusok nélkül itt érkezett el önmagához. A Leonardo-képtől már csak egy lépés volt Brueghel, aki viszont először érkezett el a népig, pózok és idegenkedések nélkül. Már nemcsak a korszellemre, a reneszánsz ideoló­giára hallgatott, hanem a festőileg fölfogható történelmi és társadalmi valóságra. Zsánerké­peket festett? Ha a reneszánsz nagyjai a föl­det, a természet szépségeit fedezték föl, akkor ez a németalföldi „paraszti” festő azt a föl­det fedezte föl, amelyen aratnak, szeretkez­nek, mulatnak, meghalnak az emberek. A kor­társak Olaszországban pápák arcképét festik, lovas amazonok harcát, Brueghel táncoló parasztokat fest, bocskorszagú romantika nél­kül, s Leonardóhoz hasonlóan, ő sem a rea­lizmus határait, hanem az emberi lét határait kereste. Amit fölfedezett — program volt? Sokkal inkább fölismerés. Fölismerés, mely minden addigi és utána, jövő festőtől megkü­lönböztette. Vérmessége, humora, dráma­isá­­ga, nyomorlátása monumentális formák közt nemcsak vásznakon — a tudat szférájában is rögzítette a népet, melyet eladdig kifelejtet­tek még a történelemből is. Hatása, mindmáig azért olyan sugárzó, mert mélyről haladva in­dult, és így a valóság több rétegén áthaladva jutott el a legmagasabb csúcsokig. Persze, ha művét erőtlenebbül hozta volna létre, mint a Tiziánok, és Raffaellók, már rég elfelejtette volna az emberiség. De ugyanolyan lángelme volt, mint ők, csak sokkal közelebb állt az emberi sorshoz és a természethez. A szobrok groteszk hatásán túl ezért vol­nék vele most, és Leonardóval is, elfogult? Úgy látom, ahhoz, hogy tárgyilagosabb lehes­sek, még jó néhányszor végig kell néznem a képeket. Azokat is, melyeket most eltakartak a bútorok. Csoóri Sánd­or VITA VITA TAna Az oktatási módszerek tökéletesítése írta: Dr. Eisler János tanszékvezető egyetemi tanár A Jövő Mérnöke hasábjain dr. Kozák Mil­­ós docens cikkével megindult vitához már igen sokan hozzászóltak, hallgatók, adjunktusok, do­censek és professzorok egy­­aránt, így tulajdonképpen fe­leslegesnek látszik a hozzászó­lások számát szaporítani. An­nak oka, hogy mégis ezt te­szem, az, hogy véleményem szerint ennek az igen sokol­dalú kérdésnek néhány vonat­kozása még nem szer­epelt a vitában. Az első ilyen kérdés az, hogy mi az oktatás célja, milyen mérnököt kíván tőlünk az ipar. Ez szabja meg ugyanis­­ a képzés volumenét, tehát az elsajátítandó anyag terjedel­mét. Minthogy a képzési időt nem lehet meghosszabbítani, nyilvánvaló, hogy ennek pon­tos ismerete nélkül nehéz a módszerekről dönteni. Ezt ta­lán célszerű kissé indokolni. Az egyetemi anyag két rész­ből áll, az információs és a rutinrészből. Vannak olyan té­mák, amelyekről a hallgatót csak informáljuk, igyekszünk neki műszaki általános mű­veltséget adni. Ezeket a témá­kat előadásban megismertet­jük, lényegüket megmagyaráz­zuk, különböző vonatkozásait, kihatásait filmen, falitáblán, gyárlátogatáson szemléltetjük. Ha az előadás érdekes, a de­monstrációs anyag megfelelő, akkor ezeket a témákat folya­matosan külön megtanulni ép­pen úgy nem kell, mint aho­gyan egy érdekes regény sem kell ahhoz, hogy a hallgató a lényeges tudnivalókat megje­gyezze, benne egy m­egfelelő kép alakuljon ki. Azért nem tárgyakról, hanem témákról beszéltem, mert olyan tárgy, amely csak informatív jellegű, az enciklopédikus tárgyakon kívül nincs. A tárgyak többsége viszont igen jól felosztható és fel is van osztva erre a két részre. A másik fontos rész az, amely a begyakorlás út­ján konkrét készséget fejleszt rá a hallgatóban valamely mérnöki feladat megoldására. Ezt a készséget csak a gyakor­latok keretében lehet a hallga­tóval megszereztetni, a hallga­tó állandó aktív közreműkö­désével, saját munkájával. Eb­be beletartoznak a tantermi, tanulóköri, laboratóriumi, üze­mi gyakorlatok, rajz- és szá­mítási feladatok, tekintet nél­kül arra, hogy azokat a hall­gató az egyetemen, vagy ott­hon végzi. Ha tehát a követelmények ismeretesek, akkor­ be lehet osztani az anyagot az informá­ciós és a begyakorló részre, és kijelölhető az ezek elsajátítá­sához szükséges teljes és vi­szonylagos idő. Ha még meg­állapodunk abban, hogy mek­kora a szükséges és elégséges heti elfoglaltság, akkor kiadó­dik a képzési idő. Szerény véleményem szerint ez lenne a szabatos megoldá­sa a problémának. Sajnos, ezt a módszert nem lehet alkalmazni, mert az ipar egyelőre sem nálunk, sem másutt nem tud szabatos választ adni a követelmények­re nézve, legalábbis én ilyen többségi választ még nem lát­tam. A képzési idő, a heti óra­szám viszont általában világ­szerte nagyjából azonosan ki­alakult, sőt, ezt nálunk pél­dául rendeletek rögzítik is. Eb­ben a helyzetben, ami, hang­súlyozom, nem különbözik lé­nyegesen a világátlagtól, nem tehettünk mást, mint amit a reform során meg is tettünk, nevezetesen a kül- és belföldi tapasztaltok figyelembevéte­lével kialakítottunk egy tan­tervet elkészítettük a hozzá tartozó programokat, és így nagyjából rögzítettük a köve­telményeket, legalábbis minő­ségi szempontból. A tanterv­ben szereplő óraszámok és az 5—6 oldal per órás „normál így látszólag, de csak látszólag, rögzítik a mennyiséget is. Va­lójában ezt csak az elkövetke­ző években tudjuk majd kiala­kítani, és itt kell áttérni a módszertani problémákra, mert az anyag mennyisége és a módszer elválaszthatatlanul összefüggenek egymással. Nyil­vánvaló, hogy adott kiképzési időben a legjobb módszerek­kel sem lehet akármekkora anyagmennyiséget úgy átadni a hallgatókna­k, hogy az ered­mény egyrészt jó tájékozott­ság, másrészt megalapozott mesterségbeli tudás legyen. Minthogy az ipar segítségére egyelőre nem számíthatunk, nekünk kell meghatározni az optimális anyagmennyiséget is. Erre megvan a lehetőség, mert igen sok oktatónk rendelkezik ipari gyakorlattal is. Ezt az aprólékos, de igen fontos mun­kát nagy gonddal kell elvégez­nünk, mégpedig egyrészt tár­gyanként, másrészt folyama­tosan, hogy így állandóan kor­szerűek legyünk. A­z oktatási módszerek épü­letét felülről kezdve kell építenünk, ami szokatlan, és így nehéz is, de nem tehetünk mást. Először gondosan szét kell választani a szaktárgyak­ban az információs és a rutin­részt, ott, ahol ez még nem történt meg. A rutinanyagot is az előadásban kell megmagya­rázni, majd a gyakorlatokon el kell sajátíttatni, mégpedig fo­lyamatosan. Azt, hogy ez év közben meg is történik, évközi rendszeres számonkéréssel ál­landóan ellenőrizni kell. Alig­ha lehet kétséges, hogy rutint a vizsgaidőszak alatt szerezni nem lehet. A jelenlegi gyakor­lati óraszám heti 15—18 óra körül van, ehhez jöhet becs­lésem szerint kb. ugyanannyi a házi feladatokra, órarenden kívüli rajztermi munkára és a rutinanyagot magyarázó elő­adások anyagának „folyama­tos” tanulására. Ez az, ami a hallgatót valóban igen igény­bevevő aktív munkának te­kinthető, a többi az elfoglalt­ság. Célkitűzésünk a módszer­tan területén itt csak az le­het, hogy a hallgatókat a leg­célszerűbb munkamódszerek­re is megtanítsuk és rendelke­zésükre bocsátsuk a legjobb eszközöket Az információs anyagra vo­natkozó előadásnak olyannak kell lennie, hogy az a hallga­tó, aki azon valóban jelen van, egyrészt magából az elő­adásból, másrészt az alkalma­zott szemléltető eszközök és az előadást kiegészítő filmek, gyárlátogatások segítségével az anyagot lényegében folyama­tosan elsajátítsák. Az előadó­nak itt­ rendszeresíteni kellene az egyes önálló fejezetek vé­gén tartott összefoglalókat, mégpedig konzultációval egy­bekötve. Ha úgy becsüljük, hogy heti 12—14 óra ilyen jel­legű, akkor a hallgató he­ti minimális munkaideje (30—36) 4­ (14—12) , 44—48 óra lenne. A rutinanyag meg­magyarázására szolgáló elő­adási órákat nem számítottuk ide, mert ez a rutinanyag el­sajátításához tartozik. Ez az úgynevezett átlaghallgatóra tehát a 3,5 körüli tanulmányi átlagos mutatóra vonatkozik, a gyorsabban tanuló, előadást figyelmesen hallgató és gyor­san jegyzetelő hallgató számá­ra kevesebb, a gyengébb ké­pességű, kevésbé szorgalmas hallgatóidra nézve több elfog­laltságot jelent. Gyenge hall­gató viszont egyre kevesebb lesz, mert­ távlatban csak va­lóban jó mérnökre lesz szük­ség, ugyanis a pálya­választék úgy bővül, hogy mindenkinek módja lesz a képességeinek legjobban megfelelő pályát kiválasztani. A kiadódó munkaidőnek a gyengébbek részére is 55—60 óra alatt kell maradnia. Ezt túllépnünk, a követelmények­kel nem szabad, mert akkor csökken a hatásfok, a nagyobb volumenű képzés erőltetésé­vel kevesebb eredményt ka­punk. A hallgatónak kell, hogy ideje maradjon nyelvtanulás­­ra-művelődésre, szakelőadá­sok látogatására, sportra, szó­rakozásra. Nem szabad meg­feledkezni arról, hogy a mun­kaidő az iparban is csökkenni fog, ezért az egyetemi nevelés egyik feladata, hogy a szabad idő nívós eltöltésére is előké­szítse leendő mérnökeinket. Annak, hogy meggyőződjünk az anyag volumenének megfe­lelő voltáról, egyetlen lehető­sége a gondosan végrehajtott megfigyelés, időmérés. Ennek a végrehajtásához szükséges módszereinket tárgyanként a a tematikákkal együtt kellene kidolgozni. z elmondottak a szaktár­gyak terjedelmének ki­alakítására vonatkoznak. Ez­után lehetne tulajdonképpen megszabni az alaptárgyak ru­tinanyagát. Sajnos, a szaktár­gyak rutinanyagának elsajátí­tásához szükséges időt viszont nyilvánvalóan befolyásolja az alaptárgyakban megszerzett rutin, az elvileg helyes sorba­­kapcsolás gyakorlatilag meg­közelíthető. Ez azonban nem olyan nagy baj, mint amilyen­nek látszik, hiszen az csak ak­­kor lenne feltétlenül szüksé­ges, ha most kezdenénk az­ egyetemi oktatást, minden ta­pasztalat nélkül. Minthogy azonban van tapasztalatunk, a két munkát egyidejűleg vé­gezhetjük. Itt talán nem lesz felesleges tisztán szubjektív alapon megemlíteni néhány helyesnek látszó alapelvet, noha a tárgyak programjai már megvannak. Az egyetemi oktatás fő céljának ma első­sorban a színvonalas alapkép­zés tekinthető. Nem kell attól félni, hogy pl. a fizikai jelle­gű tárgyak és a matematika terén túl sokat adunk, azonban csak annyit adjunk, amennyi tartósan meg is marad. Ugyan­ez vonatkozik az úgynevezett alapozó tárgyakra is. A szak­tárgyakból viszont annyit ad­junk, amennyire a jó alapozás után idő marad. Itt is a „ke­vesebbet, de jobban” elvet kel­lene szem előtt tartani, mert úgysem tudjuk­­mindazt oktat­ni, amire szükség lenne. Most már talán megkísérel­hető a tennivalók össze­foglaló felsorolása. 1. Meglevő szaktárgyaink oktatási tapasztalatai alapján az alaptárgyakat oktató tan­székek ismerik a velük szem­ben támasztott rutinjellegű követelményeket. Ha ezek ki­elégítése után elegendő idő marad az információra is, ak­kor nincs baj, ha nem, akkor vitatkozni kell, mégpedig ad­dig, amíg az optimumot meg­találjuk. Az alaptárgyak okta­tásának időszakában a hallga­tók tanulási gyakorlata még kicsi,­­ezért. ..ott­ különösen vi­gyázni kell a terhelésre. 2. Méréssel meg kell hatá­rozni az alaptárgyakhoz, tarto­zó számítási és rajzfeladatok elkészítéséhez szükséges időt. 3. A szaktárgyak rutinanya­gának kívánatos terjedelmét ipari szakemberek bevonásá­val, vita alapján kell megálla­pítani, de nekünk, egyetemi oktatóknak, mégpedig úgy, hogy kellő idő maradjon az információra is. Itt is mérés­sel kell megállapítani, hogy a rutinanyag elsajátítására szánt idő elegendő-e. Ha nem, akkor az anyagot csökkenteni kell. 4. A szaktárgyi információs anyagot, bemutatásra szánt gé­pet, készüléket, filmet, fali­táblát az iparral együttműköd­ve kell kiválasztani. Az elő­adás ide vonatkozó részében a szabatosságon kívül az érde­­­kesség a legfontosabb. A jegy­zet ide vonatkozó részével kap­csolatban ugyanezek a köve­telmények. Itt a jegyzetben le­vő anyagon kívül célszerű a legújabb eredmények, még a vitathatóak folyamatos is­mertetése is. Azt viszont, hogy a számonkérésnél mik a mini­mális követelmények, ponto­san rögzíteni kell. 5. A szaktárgyi rutinanyag vizsgán számonkérendő részét példatárnak kell tartalmazni, de itt jobb, ha az osztályzat mái­ év közben kialakul, a hallgató folyamatos, munkájá­nak folyamatos ellenőrzése so­rán. Az elmondottak talán azt a látszatot kelthetik, hogy különleges javaslatokat vetet­tem fel. Valójában ezek a ja­vaslatok jórészt meg vannak valósítva, de talán nem min­dig elég következetesen. Mint­hogy­ pl. világos,­hogy , a hall­gatókat nem akarjuk túlter­helni, az anyag reális terje­delmét meg kell szabni, és az elsajátításhoz szükséges időt meg kell állapítani. Erről már sokszor volt szó, csak idő kér­dése, hogy mikor merül fel az időnek méréssel való megha­tározása, amint javasoltam. Ugyanez vonatkozik nyilván többi javaslataimra is, ame­lyek, véleményem szerint, az oktatási reform végrehajtása során amúgy is felmerültek volna. Ennek ellenére remé­lem, hogy ezzel a cikkel talán elősegítettem ezeknél jobb ja­vaslatok kialakulását, és így oktatásunk hatékonyabbá vá­lását.

Next