A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-01-10 / 1. szám

..: s Rendszerelmélet és vezetéstudomány Kiállítás a Központi Könyvtárban Még a múlt év végén kiállí­tás nyílt a Központi Könyv­tárban. A kiállított anyagok a rendszer fogalma köré csopor­tosulnak. A kiállítás bemutat­ja az általános rendszerelmé­let különböző — tervezési, szervezési, vezetési­­ irányza­tokban való érvényesülését. Külön anyagként kerültek ki­állításra a rendszerelmélet ok­tatási vonatkozásait szemlél­tető anyagok. Minthogy azon­ban egy ilyen kiállítás elsősor­ban könyvek, folyóiratok be­mutatását szolgálja, azokból csak kiemelt gondolatokat is­merhet meg részletesebben a szemlélődő. A nyitott oldalak, a kinagyított, lefordított szö­vegrészek csak érzékeltetik, hogy miről is lehet szó. Fel­merül tehát a kérdés: mi is az a rendszerelmélet, amely a különböző jellegű emberi te­vékenységek közös alapjául szolgál s vajon miért általá­nos? Természetes, hogy egy ilyen rövid cikk keretében sem lehet teljes képet adni ezen új gondolatokat beveze­tő elmélet, tudományos irány­zat minden vonatkozásáról. Ezt a feladatot még a kiállítás gondolatát adó Rendszerelmé­let című válogatás sem tudja megoldani, azonban az emlí­tett könyv végén szereplő, mintegy 350 irodalmi hivatko­zás már érzékelteti a felölelt terület nagyságát, az új elmé­let által kiváltott elméleti és gyakorlati gondolatok gazdag­ságát, valamint az oktatást érintő jelentőségét. Az utóbbi két évtizedben számos más tudomány alaku­lására termékenyítően ható két új tudomány jelent meg. Az egyik az ismert kiberneti­ka, a másik a kevésbé ismert általános rendszerelmélet. A kibernetika kialakulását Wie­ner neve és 1948-ban megje­lent könyve jelzi. Az általános rendszerelmélet megalapozója Ludwig von Bertalanffy, s két — az elmélet kialakítását irányzó — alaptanulmánya 1950-ben jelent meg. (Ezek egyikét a Rendszerelmélet cí­mű válogatás is tartalmazza.) A kibernetika kezdetben szinte elkápráztató módon se­gített új eredményekhez. Na­gyon sokan a tudományok tu­dományának kiáltották ki, ma már bizonyítottan hibás túl­zással. A rendszerelmélet ter­jedése és hatása kevésbé volt ilyen káprázatos indítású. Ha végignézzük azonban azokat a tudományterületeket, amelyek akár kis mértékben is, komp­lex jelenségekhez kapcsolód­nak ,meglepő, milyen általá­nos érvényű rendezővé vált számukra a „rendszer” fogal­ma s még inkább az e foga­lomhoz kapcsolódó általános rendszerelmélet számos rende­zőelve és módszertana. Hatás­­területe ma már lényegesen nagyobb, mint a kibernetikáé. A rendszerfogalomból szár­mazó általános rendszerelmé­let azon a felismerésen alapul, hogy a különböző rendszerek­nek léteznek közös sajátossá­gaik. Az általános rendszerel­mélet Bertalanffy által meg­fogalmazott kiindulópontja, hogy a különböző szaktudo­mányok szemléleti szűrője sze­rint értelmezett rendszerké­pek közös törvényszerűségei (strukturális izomorfizmusai) nemcsak önmagukban jelentő­sek, de hidat képezhetnek a szaktudományok szemléleti szigetei között is. Ilyenformán az általános rendszerelmélet új lehetőség a tudományos vi­lágkép egységes megközelíté­sére. A rendszerelmélet jelen­legi formájában még kevés az igazoltan érvényes elv és fo­galom, ezek azonban máris nagy rendezőerejűnek bizo­nyultak. Az e téren folyó vi­tát angol és orosz nyelven sze­mlélteti a kiállítás. Mi haszna van mindennek? Ha a hierarchia elvét, mint a rendszerelmélet egyik alap­vető elvét alkalmazzuk a mű­szaki gyakorlatban, a rend­szer-alrendszer-rendszerelem bontás új szemléletmód kiala­kulását segítheti elő. Minden rendszer alrendszerekre bont­ható és maga is alrendszere más, bonyolultabb rendszer­nek, valamely bonyolultabb rendszerbe illeszkedik. Ez az összetettebb (magasabb szintű) rendszer környezetként is ke­zelhető, amelyben tehát az adott rendszernek működnie kell. A környezet vagy a ma­gasabb szintű rendszer célja meghatározza a rendszerek és alrendszerek céljait, így a „cé­lok hierarchiájáról” is beszél­hetünk. A „részcélok” egyeztetésében szerzett tapasztalatok felszínre hozták, hogy a helyes megol­dáshoz a rendszer egészének célját kellene ismerni, erre azonban a részekből nem lehet választ kapni. Ezen az úton in­dulva világossá vált tehát, hogy az egész nem egyszerűen a részek összege, hanem ettől minőségileg is különbözik. Így került tulajdonképpen előtérbe az „egészek” kutatása, s így vált falanként nyilvánvalóvá az is, hogy új elméletre és új technikára van szükség. Az új elmélet kifejlesztésére irányuló kísérletekből, a ta­pasztalatok rendezéséből kide­rült, hogy igen komoly elmé­leti problémák merülnek fel és ezek vizsgálata és megoldása meghaladja az emberi gép rendszerek tervezésének mű­szaki problémáit. Ennél a fel­ismerésnél találkozott a nagy emberi gép rendszerek terve­zésének metodikájával foglal­kozó rendszertechnika az álta­lános rendszerelmélettel. Az új elmélet és új techni­ka azt jelenti, hogy az egyes rendszerszinteken jelentkező feladatok megoldására, az adott szintű rendszer céljai­nak realizálására meghatáro­zott módszertanok alakultak ki. Tehát, ahogy a rendszerek szintjeiről, hierarchiájáról be­szélhetünk, az egyes szintek­hez tartozó módszertanok kap­csán különböző rendszertech­nikákról is beszélhetünk. Ezzel szemben az általános rend­szertechnika éppen a külön­böző jellegű összetett rendsze­rek tervezésénél felhasznált módszerek alkalmazásakor szerzett tapasztalatok összege­zését adja, mintegy útmuta­tóul szolgálva bonyolult rend­szerek tervezésénél felmerülő problémák esetén követendő lépésekre. Célja, hogy az ed­dig jórészt ösztönösen alkal­mazott módszerek tudatos rendszerezésével megkönnyít­se a bonyolult rendszerek ter­vezését, és adott igény kielé­gítésénél az optimumra való törekvés mellett az igény ki­elégítéséhez szükséges idő mi­nimálisra való csökkentését. (A kiállítás mindkét értelme­zés szerinti — a szakterületi és általános — rendszertechni­kát szemlélteti.) Az általános rendszerelmé­let alkalmazott ágaiként kiala­kuló irányzatok közül csak kettőt említünk. Az új rend­szerek kialakításának mód­szertanával foglalkozó rend­szertechnikáról már szó volt. A másik jelentős ismeretág a meglevő rendszerek működte­tési kérdéseivel foglalkozó operációkutatás. Míg az első a rendszerek tervezésének, a második a rendszerek szerve­zésének, optimális működteté­sének rendszerszemléletű mód­szertana. A rendszertechnika és az operációkutatás elméleti szempontból az általános rendszerelmélethez konvergál. „Az operációkutatás a mo­dern tudomány alkalmazása emberekből, gépekből, anya­gokból és pénzeszközökből ál­ló ipari, gazdasági, közigazga­tási vagy hadügyi nagyrend­szerek komplex problémáinak megoldásában, amely problé­mák e rendszerek irányításá­ban és vezetésében merülnek fel. Jellegzetes közelítésmód­ja a rendszer tudományos mo­delljének megalkotása, olyan tényezők beépítésével is, mint a véletlen és kockázat és így egy tudományos modell segít­ségével előre megállapíthatók és összehasonlíthatók a dönté­si, stratégiai vagy irányítási alternatívák eredményei. Az operációkutatás célja, hogy se­gítse a vezetést politikáinak és akcióinak tudományos megala­pozásában.” Így határozza meg az Angol Operációkutatási Társaság ezen rendszerelméle­­tű tevékenység lényegét. Az operációkutatás eljárásai és technikai eszközei között sok olyat találunk, amelyek a rendszertechnika néven is­mert módszertanban is hasz­nálatosak. A közös eszközök és eljárások csak látszólag tűn­nek meglepő egyezésnek. Mind az operációkutatás, mind a rendszertechnika tárgyát ugyanis bonyolult, szervezett s rendszerint emberalkotta rend­szerek alkotják. (A kiállításon az operációkutatás mellett a döntéselméletet is szemlélteti néhány mű.) A rendszerelmélet hatása különösen nagy jelentőségű volt a vezetéssel foglalkozó tu­dományos kutatások terén. A vezetés problémái már koráb­ban is csak több tudomány szemlélete felől közelítve vol­tak megoldhatók. Ehhez az in­terdiszciplináris szemlélethez nyújtott egységesítő célzatú rendező keretet a rendszerel­mélet. (Ezt érzékelteti a veze­téstudomány integratív jelle­gét szemléltető két kiállított ábra is.) A kiállított anyagok között szerepel az emberi tényezők fokozott szerepét kifejezésre juttató irányzat, az ergonómiát (human engineering) bemutató néhány könyv és folyóirat is. Továbbá helyet kapott a szá­mítástechnika alkalmazásának bemutatása is, az információ­­rendszerek tervezésének kap­csán. A kiállítás jelentős helyet szentel a rendszerelmélet ok­tatási vonatkozásainak bemu­tatására. Néhány idézettel il­lusztrálja az új gondolatok ok­tatási rendszerekre gyakorolt hatását és egyetemi programo­kat mutat be. A bemutatott témakörök nagy részét­­az Ipari Üzemgaz­daságtan Tanszék részben a nappali mérnökképzés kereté­ben, részben a gazdasági­ mér­nökképzésben oktatja. A rend­szerelmélet oktatási rendsze­rekre gyakorolt hatása azon­ban várhatóan túlnő majd egy tanszék oktatási területén, mint ahogy azt több kiállított anyag is bizonyítja. FŐSZEZON VAN a köz­ponti könyvtárban: vizsgaidő­­szak. Van ember, aki szeret a könyvtárban tanulni, van, aki egyáltalán nem tud. Ilyen­tájt néha az utóbbi emberfaj­ta is rákényszerül az olvasó­terem látogatására. Ül az em­ber, ül a könyvtárban, előtte tankönyv, kézzel írott jegyzett, toll, papír... és a szívében végtelen bánat. A Filmmú­zeumban állítólag valami jó burleszket játszanak. Elme­gyek, végeredményben most már úgyis mindegy, ennyi idő alatt már képtelenség... Nem, mégsem megyek el, legalább nem tehetek magamnak majd utólag szemrehányást... így vívódik magában az Ember, miközben szeme mit sem lá­­tóan mered a könyv lapjaira. Ez az, amit majd 10 év múl­va így fog emlegetni: öregem, azok voltak a szép idők ... ★ A FALON szembetűnő he­lyen tábla: „Az olvasóterem­ben étkezni tilos!” Mellettem helyet foglal egy lány, kirak­ja maga elé a jegyzeteit, majd egy tábla csokoládét vesz elő. Lehámozza róla a sztaniolburkot, először ínyenc módjára szemügyre veszi, majd beleharap. Aki legközelebb a matema­tika-könyvben az egyik leg­fontosabb levezetés helyén nagy, barna csokoládéfoltot talál, annak üzenem: a tettes­nek barna haja van, kissé mo­­lett, és a tett elkövetésének napján zöld jersey ruhát vi­selt.★ RÉSZLET Szerb Antal „Nyaralás a könyvtárban” cí­mű írásából: „Nem tudom el­dönteni magamban a kérdést, helyes-e, hogy a könyvtárba nőket is beeresztenek. Nem mintha irigyelném tőlük , hanem a férfiak miatt. Azt hi­szem t.i., hogy az embernek sehol sem tetszenek annyira a nők, mint a könyvtárban. Ha egy valamennyire is jóképű nő belép, minden férfi feléje fordul, és hosszú percekre ki­zökken a munkájából. Talán az ellentét okozza. Mert mitől különbözik egy nő annyira, mint a könyvektől? ...” Magyarázat: Szerb Antal bölcsész volt. Ha netán úgy alakul a sorsa, hogy anyag­­mozgató gépekből kellett vol­na készülnie a könyvtárban, felőle akár a milói Vénusz is beléphetett volna... ★ MESE A TAPASZTALAT­LAN elsőévesről. A szegény, tapasztalatlan elsőéves elő­ször járt a központi könyvtár olvasótermében. Bement, kö­rülnézett, s mit látott? A te­rem közepén sűrű, tömött so­rok, míg oldalt, a fal mellett — mint egy oázis — hangula­tos, magányos, üres olvasóasz­tal, külön olvasólámpával. „Ó, milyen szerencsém is van!” — lelkendezett az elsőéves (persze csak magában, mert a könyvtárban kiabálni tilos), miközben elfoglalta az álom­szerű helyet. „Itt majd nyu­godtan tanulhatok, akárha egyedül lennék! Milyen sze­rencse, hogy éppen üresen ta­láltam ezt a helyet!” — Így szólt a kis elsőéves, aztán ki­nyitotta a könyvét, és belemé­lyedt. Az agya pompásan fo­gott. Néhány perc múlva azonban úgy vette észre, mint­ha már nem is fogna az agya olyan pompásan. További öt perc múlva azt érezte, hogy sűrű, sötét köd ereszkedik az agyára, majd a szeme előtt jelent meg egy mélyvörös jel­leg. Úristen, hány fok meleg lehet itt? Negyven? ötven? „Most már értem, miért nem ült senki ide” — motyogta, mielőtt lefordult a székről. El­homályosuló szemével még látta, hogy az ajtón belép egy elsőéves, és felcsillanó szem­mel indul a fal melletti üres olvasóasztal felé. Orosz Júlia Egy rendszer, ahogyan azt a részfeladatok megoldói láttá Cron­­I©Iaí®­k a könyvtárban STRESS Szilárdságtan ENVIRONMENTAL TELEMETERING Áramlástechnika Külső környezet elleni védelem Információátvitel AUTOPILOT Önműködő irányítás WEIGHT & BALANCE Súlyelosztás, egyensúly K. L HOMING HYDRAULICS & A. P. S. Hidraulika PROPULSION PACKAGING Helyzetbem­­érés Meghajtás Csomagolás illiHiniir:!:!:!!:!:11101101==^ A két oldal — avagy A lámpák mindent észrevesznek. JOVO MÉRNÖKE ::::: Újdonságok A Minszki Gépgyár „AKU”­­típusú állványos, és „AKU— 35”­típusú automatikus film­vetítő gépekkel képviselteti magát Oszakában a világkiál­lításon. Az állványos vetítőkben el­més konstrukció teszi lehetővé az automatikus filmvetítést. Az „AKU—35” sok sikert aratott már a különböző nem­zetközi vásárokon. A nézők ké­résére e készüléken azonnal kapcsolható a négy nyelvű ki­ az EXPO—70-re sérószöveg bármelyike. Az Oszakában kiállított készülé­kek konstrukcióját jelentős mértékben megváltoztatták.­­ A hangfelvételt nem magne­tofonszalagon, hanem fényké­pezett fonogrammon rögzítet­ték. Az új típusú vetítőgépek a kiállítóterem több pontján ve­títenek majd rövidfilmeket besötétítés nélkül. (ANN)

Next