A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-05-30 / 20. szám

FOTOGRAFIKA. MOSER ZOLTÁN JUBILEUMI FOTÓ­PÁLYÁZATON IV. DÍJAT NYERT FELVÉTELE PEDA­GÓGUS-1­AP A BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM JÚNIUS 5-ÉN ÜNNEPSÉGET RENDEZ A PEDAGÓGUSNAP ALKALMÁ­BÓL. A KÖZPONTI ÜNNEPSÉG DÉLUTÁN FÉL 2 ÓRAKOR LESZ A DÍSZTEREMBEN, AHOL DR. PERÉNYI IMRE REK­TOR JUTALMAKAT AD ÁT AZOKNAK AZ OKTATÓ ÉS NEM OKTATÓ DOLGOZÓKNAK, AKIK AZ 1969,70-ES TANÉV SORÁN A LEGEREDMÉNYESEBB MUNKÁT VÉ­GEZTÉK. A TANSZÉKENKÉNTI JUTALMAZÁSOKRA A KÖZPONTI ÜNNEPSÉG UTÁN KERÜL SOR. A PEDAGÓGUSNAP ALKALMÁBÓL A JÖVŐ MÉR­NÖKE IS SOK SZERETETTEL ÜDVÖZLI AZ EGYETEM VALAMENNYI OKTATÓ ÉS NEM OKTATÓ DOLGOZÓJÁT. Kettős szereposztás AZ EGÉSZ ÚGY kezdődött, hogy a Bolyai Textiltechni­kumban egy osztályba került Jokán Péter és Bognár Juli­anna. Mindketten már a tech­nikumban elhatározták: textil­­gépész-mérnökök lesznek. Az érettségi után kétfelé vált az útjuk. Jokán Péter techni­kus lett a Kelenföldi Textil­­művekben. Bognár Julianna pedig megkezdte tanulmányait a gépészmérnöki karon. Már akkor sem elégedett meg azzal, hogy csak tanuljon. Sportolt, s csak akkor hagyta abba, mikor 1967 szeptemberé­ben férjhez ment Jokán Péter­hez. Csakhogy addigra már a síelés országos bajnoka volt. 1969. április negyedike csa­ládi ünnep is volt Jokánéknál. ■J .­­ Peterf­é Bognár Julian­nának aznap kislánya szüle­tett, Juditka. Ismétlem, ápri­lisban. S május tizenötödikén Ju­­liánna már vizsgázott. Évkiha­gyásra nem került sor. A FIATAL PÁR — lakásuk nem lévén — Julianna szülei­nél lakott. De önálló háztar­tást vezettek. Főztek, mostak, vasaltak, így, többesszámban, mert Péter kivette a részét mindenből. Juditka hétközben Péter szüleinél lakott, s csak hétvé­gén volt együtt Juliannával és Péterrel. S persze ezeken a napokon sem tölthetett sok időt a mamával, a mamának tanulni kellett: zárthelyi, vizs­ga, biflázás. A mama 11 előtt sosem feküdt le és reggel fél ötkor kelt. Moziban egy félévben egy­szer voltak. S hogy színház­ban mikor is voltak utoljára? Igen, voltak egyszer, a Bolond lányt látták a Madáchban, másra hirtelenjében nem em­lékeznek ... AZ ÖT ÉV alatt egyszer sem voltak nyaralni. Julianna levizsgázott — jó vagy rosz­­szabb esetben közepes ered­ménnyel — s utána végigdol­gozta a nyarat a Kelenföldi Textilművekben. S ősszel kezdődött az egész elölről. Mosás, takarítás, zárt­helyi, vasalás, vizsga ... JULIANNA diplomamunká­ját már csak gépelni kell. A textiltanszéken és a Textilipa­ri Kutatóban készítette. A cí­me „PK 628—Lüssen UTS 600 gyapjúipari gyűrűsfonógép nyújtóműveinek összehasonlító vizsgálata”. Álláspályázatot a Kelenföldi Textilművekhez adott be, reméli, felveszik. És most? Fáradtak. Nagyon fáradt az egész család. Mindenesetre boldogok, mert végre együtt lakhatnak majd a kislányuk­kal, s nyáron két hetet tölte­nek majd az NDK-ban. Nya­ralni fognak, öt év után elő­ször. GYŰJTENI KELL az ener­giát, mert Jokán Péter ezen a nyáron felvételizik a gépész­­mérnöki karra. S ha felveszik, akkor szeptemberben kezdő­dik az egész elölről. Csak fordított szereposztás­ban. —orosz— egyetemi KISZ-JELKIEI­IY NAGYSZABÁSÚ PÁLYÁ­ZAT zárult le és valósult meg. Megvannak az egyetem jelvé­nyei. A BME-nek nagy ha­gyománya és múltja van, ami eddig még külsőségekben soha nem lett illusztrálva. Két jel­vény készült. Méretük 11­,16 milliméter. A KISZ-jel­­vény arany alapon, kék felira­tos: KISZ BME; a másik arany alapon piros feliratos: 1782. BME. Viselhető kabáthajtókán, sapkán, ruhán. Kaphatók lesz­nek a KISZ-bizottságon. a jövő Világ proletárjai, egyesüljetek! MÉRNÖKE A BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM LAPJA XVII. ÉVFOLYAM, 20. SZÁM ÁRA: 80 FILLÉR 1970. MÁJUS 30. a fizikai kémia tanszéken A vegyészkar hallgatói szá­mára az egyik legnehezebb tárgy, sőt sokak szerint a legnehezebb a fizikai kémia. Három féléven át tanulnak a vegyészhallgatók fizikai ké­miát, s ezután következik a félelmetes szigorlat. Fizikai kémiát, illetve ké­miai fizikát voltaképpen már 1874-ben oktattak a József Nádor Műegyetemen, méghoz­zá Schuller Alajos professzor, a kísérleti fizikai tanszék ak­kori vezetője. Egy érdekes történelmi adat: a kémiai fizika tanszék létesítését először a Tanács­­köztársaság népbiztosi tanácsa határozta el. A megvalósításra sajnos már nem maradt idő, így a mai fizikai kémia tan­szék közvetlen elődje, a ké­miai fizika tanszék csak­ 1921- ben alakult meg. Akkor vá­lasztották le a kísérleti fizikai tanszékből, s sorolták a ve­gyészmérnöki osztályhoz. A tanszék ma az F épület­ben található. Vezetője 1995 óta dr. Varsányi György pro­fesszor, a kémiai tudományok doktora. — Miért olyan félelmetes hírű tárgy a fizikai kémia? — kérdem Varsányi professzort. — Egyrészt azért, mert­ elvo­natkoztatott gondolkodást igé­nyel, másrészt, mert elsajátí­tásához bizonyos előzmények szükségesek: matematikai, fi­zikai és kémiai ismeretek. Amellett mennyiségileg is te­temes, a három félév alatt el­sajátítandó anyagot ez a hat jegyzet tartalmazza — mutat Varsányi professzor az íróasz­talán tornyosuló hat kötetre. — Ezt a tárgyat „rohamta­nulással” lehetetlen elsajátíta­ni, feltétlenül szükséges hozzá az évközi munka. Éppen a rendszeres, folyamatos tanulás biztosítása érdekében vezettem be 1965-ben a tárgy oktatásá­ban a fakultatív visszakérde­zés rendszerét. Ez a rendszer — népszerűbb nevén „ki mit tud” módszer, vagy vetélkedő módszer — ad­minisztratív eszközök nélkül akarja elérni azt, hogy a hall­gatók ne csak a vizsgaidő­­szakban tanuljanak. Eleinte kijelöltem a­ jegy­zetből a megtanulandó anya­got; előadás helyett konzultá­ciót tartottunk, majd pedig vetélkedőt, ahol kérdés-felelet formájában adtak számot a hallgatók az anyagról. Játszani szinte mindenki szeret,­­ érezhetően megnö­vekedett az érdeklődés a tárgy iránt. A „ki mit tud" módszer később a tapasztalatok alapján alakult, finomodott: ma már van ugyan előadás, de nem olyan részletes, mint a „ha­gyományos” oktatásban volt. Az eredetileg 4 órás anyagot 3 óra alatt adom le, s az ily módon megtakarított óra alatt zajlik le a vetélkedő. Most már nemcsak tankörök vetél­kednek egymással, mint eleinte, hanem mindenki részt vehet a versenyben. Minden­t elért pont egy jeggyel javít­ja a hallgató zárthelyi ered­ményét. — A hallgatók érdemjegyei hogyan változtak a módszer bevezetése óta? — Érdekes módon a buká­sok száma nem nagyon válto­zott, ugyanakkor lényegesen több a jó és a jeles. A vetél­kedő — mint már említettem — fakultatív, csak az­ mérkő­zik, aki akar. Tapasztalatom szerint a hallgatóságnak kb. 30 százalékát mozgatja meg ez az oktatási forma. A Szovjetunió Kommunista Pártjának hazánkban tartóz­kodó delegációja, élén Trapez­­nyikov elvtárssal, az SZKP KB tagjával, az SZKP tudo­mányos és közoktatási osztá­lyának vezetőjével — május 18-án látogatást tett egyete­münkön. A delegáció tagjai között volt Seneman elvtárs, az észt KB titkára, Obraszcov elvtárs, a Moszkvai Repülőmérnöki Főiskola rektora, Kolesznyikov elvtárs, az SZKP KB alosz­tályvezetője és Szereszán elv­társ, az SZKP Harkovi Terü­leti titkára. A szovjet elvtársak megbe­széléseket folytattak az egye­tem állami és pártvezetőivel. A szívélyes hangulatú eszme­cserén részt vett dr. Fehér Já­nos rektorhelyettes, dr. Benke István rektorhelyettes, Ther­­nesz Vilmos, az MSZMP Bu­dapesti Műszaki Egyetemi bi­zottságának titkára, dr. Orosz József, az egyetemi párt-vég­­rehajtó bizottság tagja, dr. Ha­lász Ottó, az építőmérnöki kar dékánja és Török Imre, a BME KISZ-vb titkára. Az MSZMP Központi Bizottságának kép­viseletében megjelent Nagy Miklós, az MSZMP KB tudo­mányos és közoktatási osztá­lyának alosztályvezetője, Kür­ti István, az MSZMP KB poli­tikai munkatársa és Herczeg Ferenc, az MSZMP KB politi­kai munkatársa. A beszélgetések fő témája a szovjet és magyar műszaki egyetemek közötti tudományos és oktatási együttműködés to­vábbi fejlesztése volt, de emellett tapasztalatcsere is folyt általában az egyetemi munkáról. Mind a vendégek, mind pedig a vendéglátók egyetértettek abban, hogy a jövőben­ kívánatos lenne az eddiginél hosszabb időtarta­mú tanulmányi utakat szer­vezni kölcsönösen az oktatók számára, s szó esett a diák­csere termelési gyakorlatok minőségi fejlesztéséről is. A szovjet vendégek megte­kintették az E-épületet és az egyetemi atomreaktort, s meg­elégedésüket fejezték ki mind a látottak felett, mind az ér­dekes, hasznos és sokoldalú megbeszélésekkel kapcsolat­ban. — bíró — Trapeznyikov elvtárs és felesége Szovjet pártdelegáció A vendégek egyetemünk állami és mozgalmi vezetői között Fotó: Ladányi Gyuláné Vetélkedő a harmadévesek­nél. A két csapat már kinn ül az első padsorokban. A táblánál — akárcsak a televízió kvíz­játékain — ott sorakoznak a játékosok nevei két oszlopban. Igaz, nem világító betűkkel, csak krétával, s az eredményt sem Takács Mari jegyzi, ha­nem csak egy szemüveges har­madéves. A mérkőzés két fordulóban zajlik le. Az elsőben hangza­nak el a könnyebb kérdések, helyes megválaszolásukért egy (Folytatás a 6. oldalon)

Next