A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)
1970-05-30 / 20. szám
FOTOGRAFIKA. MOSER ZOLTÁN JUBILEUMI FOTÓPÁLYÁZATON IV. DÍJAT NYERT FELVÉTELE PEDAGÓGUS-1AP A BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM JÚNIUS 5-ÉN ÜNNEPSÉGET RENDEZ A PEDAGÓGUSNAP ALKALMÁBÓL. A KÖZPONTI ÜNNEPSÉG DÉLUTÁN FÉL 2 ÓRAKOR LESZ A DÍSZTEREMBEN, AHOL DR. PERÉNYI IMRE REKTOR JUTALMAKAT AD ÁT AZOKNAK AZ OKTATÓ ÉS NEM OKTATÓ DOLGOZÓKNAK, AKIK AZ 1969,70-ES TANÉV SORÁN A LEGEREDMÉNYESEBB MUNKÁT VÉGEZTÉK. A TANSZÉKENKÉNTI JUTALMAZÁSOKRA A KÖZPONTI ÜNNEPSÉG UTÁN KERÜL SOR. A PEDAGÓGUSNAP ALKALMÁBÓL A JÖVŐ MÉRNÖKE IS SOK SZERETETTEL ÜDVÖZLI AZ EGYETEM VALAMENNYI OKTATÓ ÉS NEM OKTATÓ DOLGOZÓJÁT. Kettős szereposztás AZ EGÉSZ ÚGY kezdődött, hogy a Bolyai Textiltechnikumban egy osztályba került Jokán Péter és Bognár Julianna. Mindketten már a technikumban elhatározták: textilgépész-mérnökök lesznek. Az érettségi után kétfelé vált az útjuk. Jokán Péter technikus lett a Kelenföldi Textilművekben. Bognár Julianna pedig megkezdte tanulmányait a gépészmérnöki karon. Már akkor sem elégedett meg azzal, hogy csak tanuljon. Sportolt, s csak akkor hagyta abba, mikor 1967 szeptemberében férjhez ment Jokán Péterhez. Csakhogy addigra már a síelés országos bajnoka volt. 1969. április negyedike családi ünnep is volt Jokánéknál. ■J . Peterfé Bognár Juliannának aznap kislánya született, Juditka. Ismétlem, áprilisban. S május tizenötödikén Juliánna már vizsgázott. Évkihagyásra nem került sor. A FIATAL PÁR — lakásuk nem lévén — Julianna szüleinél lakott. De önálló háztartást vezettek. Főztek, mostak, vasaltak, így, többesszámban, mert Péter kivette a részét mindenből. Juditka hétközben Péter szüleinél lakott, s csak hétvégén volt együtt Juliannával és Péterrel. S persze ezeken a napokon sem tölthetett sok időt a mamával, a mamának tanulni kellett: zárthelyi, vizsga, biflázás. A mama 11 előtt sosem feküdt le és reggel fél ötkor kelt. Moziban egy félévben egyszer voltak. S hogy színházban mikor is voltak utoljára? Igen, voltak egyszer, a Bolond lányt látták a Madáchban, másra hirtelenjében nem emlékeznek ... AZ ÖT ÉV alatt egyszer sem voltak nyaralni. Julianna levizsgázott — jó vagy roszszabb esetben közepes eredménnyel — s utána végigdolgozta a nyarat a Kelenföldi Textilművekben. S ősszel kezdődött az egész elölről. Mosás, takarítás, zárthelyi, vasalás, vizsga ... JULIANNA diplomamunkáját már csak gépelni kell. A textiltanszéken és a Textilipari Kutatóban készítette. A címe „PK 628—Lüssen UTS 600 gyapjúipari gyűrűsfonógép nyújtóműveinek összehasonlító vizsgálata”. Álláspályázatot a Kelenföldi Textilművekhez adott be, reméli, felveszik. És most? Fáradtak. Nagyon fáradt az egész család. Mindenesetre boldogok, mert végre együtt lakhatnak majd a kislányukkal, s nyáron két hetet töltenek majd az NDK-ban. Nyaralni fognak, öt év után először. GYŰJTENI KELL az energiát, mert Jokán Péter ezen a nyáron felvételizik a gépészmérnöki karra. S ha felveszik, akkor szeptemberben kezdődik az egész elölről. Csak fordított szereposztásban. —orosz— egyetemi KISZ-JELKIEIIY NAGYSZABÁSÚ PÁLYÁZAT zárult le és valósult meg. Megvannak az egyetem jelvényei. A BME-nek nagy hagyománya és múltja van, ami eddig még külsőségekben soha nem lett illusztrálva. Két jelvény készült. Méretük 11,16 milliméter. A KISZ-jelvény arany alapon, kék feliratos: KISZ BME; a másik arany alapon piros feliratos: 1782. BME. Viselhető kabáthajtókán, sapkán, ruhán. Kaphatók lesznek a KISZ-bizottságon. a jövő Világ proletárjai, egyesüljetek! MÉRNÖKE A BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM LAPJA XVII. ÉVFOLYAM, 20. SZÁM ÁRA: 80 FILLÉR 1970. MÁJUS 30. a fizikai kémia tanszéken A vegyészkar hallgatói számára az egyik legnehezebb tárgy, sőt sokak szerint a legnehezebb a fizikai kémia. Három féléven át tanulnak a vegyészhallgatók fizikai kémiát, s ezután következik a félelmetes szigorlat. Fizikai kémiát, illetve kémiai fizikát voltaképpen már 1874-ben oktattak a József Nádor Műegyetemen, méghozzá Schuller Alajos professzor, a kísérleti fizikai tanszék akkori vezetője. Egy érdekes történelmi adat: a kémiai fizika tanszék létesítését először a Tanácsköztársaság népbiztosi tanácsa határozta el. A megvalósításra sajnos már nem maradt idő, így a mai fizikai kémia tanszék közvetlen elődje, a kémiai fizika tanszék csak 1921- ben alakult meg. Akkor választották le a kísérleti fizikai tanszékből, s sorolták a vegyészmérnöki osztályhoz. A tanszék ma az F épületben található. Vezetője 1995 óta dr. Varsányi György professzor, a kémiai tudományok doktora. — Miért olyan félelmetes hírű tárgy a fizikai kémia? — kérdem Varsányi professzort. — Egyrészt azért, mert elvonatkoztatott gondolkodást igényel, másrészt, mert elsajátításához bizonyos előzmények szükségesek: matematikai, fizikai és kémiai ismeretek. Amellett mennyiségileg is tetemes, a három félév alatt elsajátítandó anyagot ez a hat jegyzet tartalmazza — mutat Varsányi professzor az íróasztalán tornyosuló hat kötetre. — Ezt a tárgyat „rohamtanulással” lehetetlen elsajátítani, feltétlenül szükséges hozzá az évközi munka. Éppen a rendszeres, folyamatos tanulás biztosítása érdekében vezettem be 1965-ben a tárgy oktatásában a fakultatív visszakérdezés rendszerét. Ez a rendszer — népszerűbb nevén „ki mit tud” módszer, vagy vetélkedő módszer — adminisztratív eszközök nélkül akarja elérni azt, hogy a hallgatók ne csak a vizsgaidőszakban tanuljanak. Eleinte kijelöltem a jegyzetből a megtanulandó anyagot; előadás helyett konzultációt tartottunk, majd pedig vetélkedőt, ahol kérdés-felelet formájában adtak számot a hallgatók az anyagról. Játszani szinte mindenki szeret, érezhetően megnövekedett az érdeklődés a tárgy iránt. A „ki mit tud" módszer később a tapasztalatok alapján alakult, finomodott: ma már van ugyan előadás, de nem olyan részletes, mint a „hagyományos” oktatásban volt. Az eredetileg 4 órás anyagot 3 óra alatt adom le, s az ily módon megtakarított óra alatt zajlik le a vetélkedő. Most már nemcsak tankörök vetélkednek egymással, mint eleinte, hanem mindenki részt vehet a versenyben. Mindent elért pont egy jeggyel javítja a hallgató zárthelyi eredményét. — A hallgatók érdemjegyei hogyan változtak a módszer bevezetése óta? — Érdekes módon a bukások száma nem nagyon változott, ugyanakkor lényegesen több a jó és a jeles. A vetélkedő — mint már említettem — fakultatív, csak az mérkőzik, aki akar. Tapasztalatom szerint a hallgatóságnak kb. 30 százalékát mozgatja meg ez az oktatási forma. A Szovjetunió Kommunista Pártjának hazánkban tartózkodó delegációja, élén Trapeznyikov elvtárssal, az SZKP KB tagjával, az SZKP tudományos és közoktatási osztályának vezetőjével — május 18-án látogatást tett egyetemünkön. A delegáció tagjai között volt Seneman elvtárs, az észt KB titkára, Obraszcov elvtárs, a Moszkvai Repülőmérnöki Főiskola rektora, Kolesznyikov elvtárs, az SZKP KB alosztályvezetője és Szereszán elvtárs, az SZKP Harkovi Területi titkára. A szovjet elvtársak megbeszéléseket folytattak az egyetem állami és pártvezetőivel. A szívélyes hangulatú eszmecserén részt vett dr. Fehér János rektorhelyettes, dr. Benke István rektorhelyettes, Thernesz Vilmos, az MSZMP Budapesti Műszaki Egyetemi bizottságának titkára, dr. Orosz József, az egyetemi párt-végrehajtó bizottság tagja, dr. Halász Ottó, az építőmérnöki kar dékánja és Török Imre, a BME KISZ-vb titkára. Az MSZMP Központi Bizottságának képviseletében megjelent Nagy Miklós, az MSZMP KB tudományos és közoktatási osztályának alosztályvezetője, Kürti István, az MSZMP KB politikai munkatársa és Herczeg Ferenc, az MSZMP KB politikai munkatársa. A beszélgetések fő témája a szovjet és magyar műszaki egyetemek közötti tudományos és oktatási együttműködés további fejlesztése volt, de emellett tapasztalatcsere is folyt általában az egyetemi munkáról. Mind a vendégek, mind pedig a vendéglátók egyetértettek abban, hogy a jövőben kívánatos lenne az eddiginél hosszabb időtartamú tanulmányi utakat szervezni kölcsönösen az oktatók számára, s szó esett a diákcsere termelési gyakorlatok minőségi fejlesztéséről is. A szovjet vendégek megtekintették az E-épületet és az egyetemi atomreaktort, s megelégedésüket fejezték ki mind a látottak felett, mind az érdekes, hasznos és sokoldalú megbeszélésekkel kapcsolatban. — bíró — Trapeznyikov elvtárs és felesége Szovjet pártdelegáció A vendégek egyetemünk állami és mozgalmi vezetői között Fotó: Ladányi Gyuláné Vetélkedő a harmadéveseknél. A két csapat már kinn ül az első padsorokban. A táblánál — akárcsak a televízió kvízjátékain — ott sorakoznak a játékosok nevei két oszlopban. Igaz, nem világító betűkkel, csak krétával, s az eredményt sem Takács Mari jegyzi, hanem csak egy szemüveges harmadéves. A mérkőzés két fordulóban zajlik le. Az elsőben hangzanak el a könnyebb kérdések, helyes megválaszolásukért egy (Folytatás a 6. oldalon)