A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-09-19 / 28. szám

a lovo VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! MÉRNÖKE A Bu­DAPESTI MŰSZAKI EGYETEM LAPJA XVII. ÉVFOLYAM, 28. SZÁM. ÁRA: 60 FILLÉR smamtmussmamm 1970. SZEPTEMBER 19. IFJÜSÄGPOOTIKA - 1970 4 cím talán nem is igazán jó, mert azok a kérdé­sek, amelyekkel egyetemünk pártbizottságának és KISZ- szervezetének a nyár folya­mán megtartott együttes ülése foglalkozott, nem csupán erre az esztendőre, hanem sokkal hosszabb távra, a jövőre ha­tározzák meg az ifjúságpoliti­kával kapcsolatos egyetemi tennivalókat. Mindazokat a feladatokat, amelyek az MSZMP állásfoglalását köve­tően egyetemünkre, „házunk tájára” hárulnak. Miután egyetemünknek az ifjúsági kérdésekkel összefüg­gő elemzései, tapasztalatai tel­jesen megegyeznek az MSZMP mélyreható széles körű elem­zések alapján született állás­­foglalásával és határozataival — a következő lépés saját egyetemi feladataink meghatá­rozása, rögzítése kell legyen. Az együttes ülés célja az volt, hogy a párt- és a KISZ- szervezet számára konkrét fel­adatokat határozzon meg, és javaslatokat, ajánlásokat te­gyen az állami vezetés s az egyéb szervek részére minde­­nekfelett hangsúlyozva, hogy az ifjúságpolitika ügye vala­mennyi egyetemi fórum közös ügye, s hogy az utóbbi évek kétségkívül jelentős fejlődése után a továbblépés a személy­re szóló feladatok végrehajtá­sában, valamint a lehetőségek megteremtésében van. A­z ifjúság nevelésének ügye nem egy feladat a sok közül, hanem a szocializ­mus teljes felépítése időszaká­nak egyik legfőbb kérdése. Az ifjúságnak a KISZ az egyetlen politikai tömegszervezete, eb­ből azonban még nem követ­kezik, hogy kizárólagos szere­pe van az ifjúság nevelésében, különösen nem az oktatási in­tézményekben, amelyekben a nevelést számos tényezőnek (állami vezetés, oktatók, párt­­szervezet, párttagok, társada­lomtudományi tanszékek, kol­légiumok, dékáni hivatalok, MAFC) mintegy munkaköri kötelességként, „hivatalból” is kell végeznie. E munkában természetszerűen a KISZ is részt vesz, s továbbfejlődésé­nek alapvető kérdése ma az, hogy jobban kidomborodjék politikai, kommunista jellegé­nek elsődlegessége. Ennek ér­dekében fokozni kell a KISZ- tagsággal szemben támasztott erkölcsi és politikai követel­ményeket, ugyanakkor az ed­diginél magasabb színvonalon kell biztosítani a KISZ ifjú­ságnevelési tevékenységének anyagi, technikai feltételeit (kultúr-, sportmunka, kollé­gium, vezetőképzés, külföldi utazások stb.). A pártszervezet az egyes nevelési tényezők részére konkrétan a következő fel­adatok megoldását határozta meg, illetve javasolta. A pártbizottságnak, a párt­­végrehajtó bizottságnak el kell érnie és meg kell köve­telnie, hogy 1. egyetemünk valamennyi oktatója, különösen pedig va­lamennyi párttag oktatója vé­gezzen konkrét nevelő tevé­kenységet; 2. a pártszervezet saját vizs­gálatain, elemzésein túl rend­szeresen be kell számoltatni a nevelő munka többi tényezőit feladatai ellátásáról, illetve felmérni a tapasztalatokat, se­gítséget adni a feladatok megoldásához; 3. létre kell hozni a párt­bizottság ifjúsági munkabi­zottságát azzal a feladattal, hogy az illetékes párttestüle­tek részére tudományos mód­szerekkel megalapozott elem­zéseket készítsen, illetve ja­vaslatokat dolgozzon ki a ne­velési feladatokkal kapcsolat­ban. A pártalapszervezetek tag­gyűléseken ismertessék a PB. határozatait, rögzítsék felada­taikat, értékeljék valamennyi párttag egyéni nevelő munká­ját évente legalább egy alka­lommal. A pártcsoportok szervez­zék meg és koordinálják a párttagok nevelő munkájá­nak konkrét formáit, nyújtsa­nak segítséget ahhoz, hogy a tanszékek valamennyi oktatója végezzen konkrét, egyéni ne­velő munkát, és ösztönözzék az ilyen munka kialakulását. Ami az állami vezetés szere­pét, feladatait illeti, az együt­tes ülés javasolta, hogy az Egyetemi Tanács tűzze napi­rendre az MSZMP állásfog­lalását, az egyetemi pártbi­zottság határozataiból adódó feladatok meghatározását. Fel­kérte az állami vezetést, hogy amikor a már jelenleg kimun­kálás alatt levő egyetemfej­lesztési koncepció olyan stá­diumban lesz, hogy nagyobb nyilvánosság előtt tárgyalha­tó — az egyetemi ifjúság a KISZ-szervezeten keresztül megismerhesse és véleményét nyilváníthassa. Igen fontos annak a kér­désnek megvizsgálása, illetve megoldása is: milyen módon kell egyetemünk állami appa­rátusát továbbfejleszteni ah­hoz, hogy az egyetemünk előtt álló nevelési (és termé­szetesen oktatási, tudományos) feladatok színvonalas végre­hajtására a legalkalmasabb le­gyen; igen fontos az oktatók oktatási fegyelmének ellenőr­zése; a fizikai dolgozók gyer­mekeinek nyújtott segítség le­hetőségeinek, formáinak, módszereinek kidolgozása; a kollégiumi nevelő munka irá­nyításának és továbbfejlesz­tésének lehetősége a tanszékek és a hallgatók kapcsolatának rendszeressé és intenzívebbé tétele; a hallgatóság részvéte­lének fokozása az egyetemi közéletben; a tanulókör veze­tő oktatói rendszer teljeskörű kiterjesztése, a tankörvezető oktatók feladatainak és jogai­nak meghatározása azzal az igénnyel, hogy sok, ma még adminisztratívnak tűnő fel­adatot érdemi módon a tan­körvezető oktatók lássanak el. Minden lehetséges eszközzel törekedni kell arra is, hogy növekedjék a hallgatók spor­tolási, művelődési, üdülési, pihenési, szórakozási, külföld­re utazási lehetősége, illetve e lehetőségek színvonala. Javí­tani kell továbbá a tanítási, tanulási körülményeket, nö­velni kell a könyvtári munka lehetőségét. A kari vezetés számára tett javaslatok között szerepel, hogy a tanszékeket legalább kétévenként számoltassák be nevelési feladataik teljesítésé­ről. A tanszékek ugyanakkor szervezzék, biztosítsák és kö­veteljék meg valamennyi ok­tatójuktól, hogy vállaljanak és végezzenek konkrét neve­lői munkát, határozzák meg, milyen lehetőségeik vannak oktatásuk hatékonyságának növelésére, modern oktatási módszerek bevezetésére, a fe­lesleges terhelés csökkentésé­re. A­z oktatók végezzenek konk­rét, személyre irányuló ne­velő munkát — hangsúlyozta az együttes ülés. A kommunis­ta oktatók vállaljanak kiemel­kedő szerepet az egyéni neve­lésben és ennek során tekint­sék kötelességüknek az arra alkalmas hallgatók párttaggá nevelését és ajánlását. A KISZ-bizottság és KISZ VB legyen kezdeményezője és aktív közreműködője a neve­léssel kapcsolatos feladatok kidolgozásának, ösztönözze és segítse azok megoldását. Az 1970—71-es tanév során ké­szítsen elemzést és határozza meg azokat a feladatokat, amelyeket a kommunista jel­leg erősítése, a személyes po­litikai nevelő munka, a köve­telmények következetes tá­masztása és betartása érdeké­ben kell elvégeznie, határoz­za meg a hallgatók egyetemen belüli és egyetemen kívüli társadalmi, közéleti tevé­kenységének szervezése, se­gítése terén jelentkező fel­adatait. Készítsen javaslatot felsőbb KISZ-szervei részé­re a választások demokratiz­musának növelése céljából és jóváhagyás után gondoskodjon annak megvalósításáról. E munka során fordítson külö­nös figyelmet a Szervezeti és Működési Szabályzat által biz­tosított lehetőségek és jogok színvonalas, tartalmas fel­­használására (képviselők meg­választása, tájékoztatása, be­számoltatása). Tegyen lépé­seket a dolgozó ifjúság és az egyetemi hallgatóság kapcso­latának kiépítésére, fejleszté­sére, kihasználva az e kapcso­latokban rejlő nevelési lehető­ségeket. Az alapszervezetek alakítsanak ki ifjúkommunis­ta kollektívákat, a kollégiu­mok fejlődjenek m­éginkább a KISZ-élet bázisává a karokon. A szakszervezet vállaljon hatékonyabb szerepet az ifjú­ság politikai munkájában, tes­tületi ülésein rendszeresen foglalkozzék a hallgatók neve­lésével kapcsolatosan jelent­kező feladatainak meghatá­rozásával. Bér és jutalmazási politikájában tartja fontos feladatának a nevelőmunka elismerését. A MAFC szenteljen különös figyelmet az egyetemi tömeg­sport továbbfejlesztésének. A Jövő Mérnöke — egyetemünk lapja — váljék még inkább ifjúságivá, legyen színvonalas vitafórum a nevelési kérdé­sekben, az MHSZ határozza meg feladatait a hallgatók honvédelmi, hazafias nevelé­se területén és aktívan mű­ködjön közre a hallgatók ilyen irányú nevelésében — javasolta a párt- és KISZ-bi­­zottság együttes ülése, ame­lyet élénk vita követett. A hozzászólások lényegét sűrítve a következő főbb kérdésekről esett szó, illetve született egyetértő megállapo­dás: Az utóbbi évek fejlődésének eredményeképpen elfogadott elv az egyetemeken a nevelő munka szükségessége, a to­vábblépés most már a sze­mélyre szóló feladatok vég­rehajtásában és a lehetőségek megteremtésében van. Kari, de még inkább egye­temi szinten az utóbbi évek­ben sok helyes elképzelés, módszer született különböző állami, társadalmi fórumo­kon. Ezek között azonban nem volt kellő koordináció, e mód­szerek nem váltak közkinccsé. A pártszervezet mellett létre­hozott ifjúsági munkabizottság és az állami vezetés összefog­ja, koordinálja majd vala­mennyi elképzelést, módszert. A vitából kitűnt, hogy a felső- és középszintű vezetés terén jelentős lépéseket tett a KISZ. Ugyanígy lépéseket tett az alapszervezeti vezető­­képzés felé is, s el óhajtja érni azt a színvonalat, amelyet közép- és felsőszinten már el­ért. A részvevők egyöntetűen megállapították, hogy a leg­jelentősebbek a nevelési mun­kában a személyre szóló fel­adatok. V­égezetül, az ülés felkérte az állami vezetést arra, hogy az előterjesztés alapján a vita anyagát felhasználva, dol­gozza ki a maga operatív prog­ramját. —b—t— A szakszervezet nagymarosi tanácskozása Egyetemünk szakszervezeti tanácsának intéző bizottsága szeptember 22-én és 23-án Nagymaroson, az egyetem üdü­lőjében tartja tanévnyitó ak­tívaülését. A tanácskozás során előadást tart dr. Kakulits László MM- főosztályvezető „A felsőoktatás előtt álló feladatok fejlesztésé­­­nek iránya” címmel. A tanácskozás többi előadása szakszervezetünk érdekvédelmi tevékenységéről (dr. Nyeste László), szakszervezetünk tö­megpolitikai munkájáról (Hö­­römpöly Imre), szakszerveze­tünk 1970—71. évi feladatairól (Lebovits Imre) szól. Dr. Har­sány­ István tanszékvezető egyetemi tanár a megbeszélés második napján politikai tájé­koztatót tart a résztvevőknek. Húszéves az I. épületgépészeti tanszék HÚSZÉVES FENNÁLLÁSÁT ünnepelte szeptember 9-én az egyetem I. épületgépészeti tan­széke. Dr. Varga József dékán megnyitó beszéde után dr. Fe­kete Iván docens számolt be a tanszék húszéves oktató- és ku­tatómunkájáról, majd Mester János old. gépészmérnök ismer­tette az épületgépészeti ágazat végzett hallgatóinak helyzetét az iparban. A húszéves tanszé­ket a hallgatók nevében Ster­­nik Gyula ötödéves hallgató kö­szöntötte. Az ünnepség Dr. Dr. h. c. Macskássy Árpád tanszékveze­tő egyetemi tanár zárszavá­val ért véget. Három koncert A Műegyetemi Szimfonikus Zenekar három koncertet ad ebben a félévben, az ELTE énekkarával és az Állami Ope­­raház szólistáival karöltve. Bér­letek 20 forintos árban a kö­zönségszervezésen kaphatók (K. I. 50.). A koncertek: október 5. Beethoven-koncert, november 9. Cherubini, Wagner és Schu­bert, december 7. Bach-koncert. Az „Árvízvédelemért" érdemérem Ünnepség keretében adták át hetvenegy, immár elsőéves épí­tőmérnök-hallgatónak az „Ár­­vízvédelemért” érdemérmet szeptember 15-én, kedden dél­után 13 órakor. Az elnökségben dr. Sándor Imre mérnök ezredes, dr. Orosz Árpád, dékánhelyettes, Pósa János alezredes, a szentesi ala­kulat politikai helyettese, dr. Tóth Mihály, a pártbizottság szervező titkára és Kertai Ede, az OVH főosztályvezetője fog­lalt helyet. Dr. Orosz Árpád délkánhe­­lyettes megnyitójában méltatta azokat az erőfeszítéseket, ame­lyeket hallgatóink tettek a Ti­sza és Körös menti árvízvé­delmi munkában, és abbeli re­ményének adott kifejezést, hogy mint diplomás vízmérnö­kök méltók lesznek példaké­pükhöz, Vásárhelyi Pálhoz. A megnyitó után Pósa János alezredes olvasta föl Czinege Lajos vezérezredes, honvédel­mi miniszter 28. sz. parancsát. A parancs felolvasása után Dányi László szakaszvezető, a bajai alakulat KISZ-titkára ad­ta át a hetvenegy hallgatónak az érdemérmet. Tizennyolc ne­gyed- és ötödéves vízépítő és vízgazdálkodás szakos hallgató ugyanebben a kitüntetésben ré­szesült. A tavalyi „O” évfolyamos építőmérnök-hallgatók közül négyen a néphadsereg két­szeres kiváló katonája ki­tüntetést kaptak. A „O” évfolyamosok közül, akik most már szintén elsősök, har­minchét fő dicséretben része­sült. A kitüntetéshez gratulálunk. Dr. Orosz Árpád dékánhelyettes nyitotta meg az ünnepséget Pósa János alezredes és Dányi László szakaszvezető átadják a kitüntetéseket Fotó: Ladányiné Tanévnyitó ÜNNEPÉLYES TANÉVNYI­TÓT tartott a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola közlekedésépítési kara szeptem­ber 12-én az Egyetemi Szín­padon. Tudományos konferenciát rendez a vasúti sebesség nö­veléséről a Zsolnai Közleke­dési Főiskola, amellyel egye­temünk évek óta közvetlen együttműködési szerződésben áll. A konferenciára a Buda­pesti Műszaki Egyetem szá­mos szakembere utazott el. Az egyetem rektorának képvise­letében dr. Lásztity Rador úr rektorhelyettes jelent meg és részt vesz a konferencián dr. Turányi István, a közlekedés­­mérnöki kar dékánja, dr. Varga Sándor, a kar dékán­­helyettese, dr. Szász Gábor professzor, dr. Kelemen Tibor professzor és dr. Simonyi Alf­réd adjunktus is. ★ Háromtagú delegáció érke­zett hazánkba a Karl Marx Stadt-i Műszaki Főiskoláról és a Drezdai Műszaki Egye­temről szeptember 14-én. A delegáció egyetemünkön, va­lamint a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemen felsőok­tatási intézmények épületter­vezési és építési problémáit tanulmányozza. ★ Villamoshálózatok és erő­művek tanulmányozására ha­zánkba érkezett Frantisels Gábris docens, a Pozsonyi Szlovák Műszaki Főiskola dé­kánhelyettese. ★ Eduardo Detti, Domenico Cardini és Ciancarlo Berto­­lozzi, a Firenzei Egyetem épí­tészmérnöki karának profesz­­szorai egyetemünk meghívá­sára szeptember elején láto­gatást tettek az építészmérn­­nöki kar tanszékein.

Next