A Jövő Mérnöke, 1979 (26. évfolyam, 1-38. szám)

1979-01-20 / 1. szám

Az egyetem egyik lepi tanulója ■— Az operában nem voltam még. Ennek elsősorban gazda­sági oka van — ezt idáig ko­molyan mondja, mint aki hoz­zálátott felsorolni a vétkeit, de rájőve, hogy polgazdos ki­fejezést használ, teljesen szo­katlanul — elneveti magát. — Azaz nem volt öltönyöm. Tavaly óta már van pénzem. Egész komoly összeg jön össze havonta. Úgy, hogy most már van mit felvennem ilyen ko­moly helyre is. A további vételi f­elsorol­ás nehezen megy. Moldova Györggyel van még egy kis baj. Addig mondták a töb­biek, hogy milyen jó író, amíg el nem olvasott tőle ő is va­lamit. A vasutaskönyvet. — De úgy látom, belőlem ne­m lesz Moldova-rajongó. Szeré­nyen homályban hagyja a kérdést, hogy miért nem. Az ember egy könyv alapján nem jogosult az ítélkezésre, nem le­hetetlen, hogy ő maga a hi­bás. Gondjai vannak az idegen nyelvekkel. Még „csak” a szakirodalmat fordítja angol­ból, oroszból, nem megy a társalgás, ősszel szándékozik letenni az angol középfokú nyelvvizsgát. A következő évet az oroszra fordítja. Egy H épületbeli szobában találkoztunk először Hanyecz Pál villamoskari szakmérnök hallgatóval, ahol éppen vizs­gázott. Az utolsó kérdés­nél óvakodtam be a szentély­be, s a kérdés így hangzott: — Milyen kapcsolat van a projektor rangja és a sajátér­tékek­ multiplicitása között? Két vagy három mondatban válaszolt, valami olyan mo­dorban, mintha nem érziené méltónak magát e magasztos fogalmakhoz. Dehát, istenem, mit csináljunk, hibátlan vá­laszt adott. Nem az a fajta jótanuló, aki diadalmasan, vagy legalább boldogan ... fejteget, szónokol és villog. Zavartan halkult el a hangja az utolsó mondatnál (általá­ban az operátor függvénye új módon értelmezhető) mert látta, hogy a professzor már nyúl az indexért. Kapott egy ötöst és elment. A vizsgáztató pedig, átlátva a helyzetet, lelkemre kötötte, hogy ne hagyjam magam a fenti tünetek alapján és mate­matikai ismeretek hiányában félrevezetni. Ez a gyerekesen szerény fiatalember idén a Budapesti Műszaki Egyetem két legjobb­­hallgatója közül az egyik. A felelete kitűnő volt a nagyon nehéz, ma­tematikai tárgyból, de előadá­sokon ugyancsak élvezet együtt dolgozni vele. Ezeket az előadásokat időnként megbe­szélések szakítják meg, s egy­­egy megjegyzése, kérdése, a professzor szerint arra jó, hogy a téma világossabbá vál­jon mindenki előtt. Anélkül, hogy látszana a fiún egy ilyen szándék, még kevésbé, hogy tüntetne matematikai érzéké­vel, vagy ismereteivel. Különös srác. S tényleg, fia agyonvágnának, sem látnék meg benne az interjú első ne­gyedórájában semmi különö­set, azon kívül, hogy könnyen elmosolyodik, hogy pontos le­írást igyekszik adni saját nem­­látható oldalairól is, hogy na­gyon tud figyelni a másik emberre. Ennyi az egész. Ro­konszenves. „Egyetemi tanulmányai fo­lyamán 65 osztályzatot szer­zett ebből 56 jeles, 8 jó mi­nősítésű, 1973-ban érettségi­zett szakközépiskolában, az érettségin minden tárgyból je­les az eredménye. Az egye­temre felvételi vizsga nélkül jutott be, mert az Országos Középiskolai Tanulmányi Ver­senyen nyolcadik helyezést ért el fizikából. Tizenhárman vannak test­vérek. ő az ötödik felülről. Hat éves volt,­­amikor a csa­ládja beköltözött egy Békés megyei tanyáról H tunyára. Édesapja gépparkfelü­gyelő a termelőszövetkezetben. Régen traktoros volt, aztán gépeket javított, most ő adja ki és veszi át az induló és érkező masinákat. Ezt a munkakört könnyítésképp kapta, mert most már fájós a dereka. Édesanyja természetesen ház­tartásbeli. A mi egyetemünk két legjobb tanulója közül az egyik, a szakközép első, má­sodik évében még kért otthon néha egy kis pénzt, de aztán már „nem kellett”. Kollégiumban lakott és na­gyon szerette a kollégiumi életet. Olyan volt ott a han­gulat jónéhányuk között, hogy „már pedig továbbtanu­lunk”. Egyszer volt FEB tá­borban (vagy akkor még más­képp hívták?) A szegedi egyetemisták tanultak ott ve­lük, s kétszer is megismétel­te: isteni volt. Eleinte keveset járt haza a falusi idénymunkák és —ese­mények alkalmából —, ezek nem mindig alkalmazkodnak az ember szabd idejéhez — később egyre többet, kapálni is, disznóöléskor is. Nyaran­ként dolgozott, olyan helyen a faluban, vagy a környéken, ahol keresni is lehetett. Kér­dezem tőle, büszkék-e rá oda­haza? Nevet és kijelenti, hogy megszokták. Abban az évben, amikor az Oktatási Miniszté­rium a csupa jeles bizonyít­ványt jelesnek és nem kitű­nőnek neveztette el, édes­anyja erősen gyanakodott, hogy a fia csak azért jeles, mert évközben volt egy né­gyes felelete, s ha ötösre is zárták, azért ez az, ami szá­mít. Viszont igen felelősségteljes helyzetbe került a családban. Tartozik tanácsot adni a ki­sebbekre vonatkozó továbbta­nulási és pályaválasztási kér­désekben, s a döntés az ő vé­leménye alapján hozatik meg. És ez nem vicc, elég sok gye­rekfaggatásba, beszélgetésbe, utánjárásba és fejtörésbe ke­rül. Mit szeret a legjobban édes­anyja főztjéből? — teszem fel a komolytalan kérdést. Mert melyikünket­­nem nyomasztja titkon, ebben a világban, ahol túl sok a kövér ember, s ahol annyit tudunk beszélni az egészséges táplálkozásról — hogy a tizennégy éves koruk­ban kollégiumba kerülő gye­rekek mennyi nem­ otthoni, ízetlen, szegényes ebédet esz­nek meg felnőttkorukig? Úgy mindjárt­­nem is vála­szol. — Nem vagyok én vá­logatós, a várbeli koszt után kifejezetten jó nekem a nyolc­forintos menü itt a barakk­menzán. Ja, de otthon imá­dom a csirkepörköltet, a hús­levese is isteni anyámnak. Meg is próbáltam a kollé­giumban nem egyszer, de nem olyan, sehogyse olyan. Most nevelőtanár a kollé­giumban. Előbb KISZ-évfo­lyam-vezetőségi tag volt, ké­sőbb az évfolyam titkára. És nem kell túl sokat­­tanulnia egy jeleshez, jutott és jut ide­je sok mindenre, bár vannak például matematikai témák, amelyeket nem tud abbahagy­ni, továbbolvas, játszik vele... más sakkozik, ő a matematikát érzi játéknak. A villamosgé­­pek­ban kialakuló­­mágneses te­rek számításában kell a szak­mérnöki két esztendőben el­mélyülnie — önálló munkával —, s ebből kell a diploma­­munkát elkészítenie. A Ganz Villamossági Művek ösztöndí­jasa, s a tervezőknél vár rá a munkahely. salgó jászberényi Gyula felvétele ­ Kitüntetések az ünnepi egységgyűlésen Január 12-én a Kertészeti Egyetem dísztermében a XI. kerületi munkásőr zászlóalj ünnepélyes egységgyűlést tartott. A zászlóalj elmúlt évi munkájának értékelése után a zászlóalj­parancsnok kitüntetéseket adott át. A műegyetem dolgozói közül Szolgálati Érdemérem kitüntetést, 10 éves fegyveres szolgálatukért, Hegedűs László és dr. Kispap László; kiváló parancsnoki jelvényt Leibold Károly; kiváló munkásőr kitün­tetést Gyurkócza Csaba és dr. Jócsai László kapott. ­ Harminc kiló műanyag fejenként Huszonöt évvel ezelőtt, ami­kor a Budapesti Műszaki Egyetemen megalakult a mű­anyag és gumiipari tanszék , az ország egy főre eső mű­anyagfogyasztása mindössze húsz deka volt évente. Tavaly már harminc kiló. Ritkán fordul elő, hogy egy­­egy iparágban a szakember­képzés tíz-tizenöt évvel meg­előzi a társadalom aktuális igényeit. Ez esetben azonban így történt, s ennek az előre­látásnak jelentős szerepe van abban, hogy az elmúlt évek­ben, amikor a kemizálás, a petrolkémiai program került előtérbe, majd ezerszáz, itt végzett műanyagszakos ve­gyészmérnök biztosította az iparág erőteljes fejlesztésének személyi feltételeit Negyedszázados fennállásá­nak alkalmából a tanszék há­­romna­pos ünnepségsorozatot rendezett november utolsó napjaiban. A programok kö­zött szerepelt az az oktatás­­módszertani konferencia — az európai szocialista országok hasonló tanszékeinek részvéte­lével, amelyről dr. Hardy Gyula tanszékvezető egyetemi tanárt kérdeztük. — Ez volt az első ilyen jel­legű értekezlet és megállapí­tottuk, hogy bizony, hasznos lenne három-öt évenként ki­cserélni tapasztalatainkat az oktatás, a jegyzetek, a labor­­gyakorlatok és a tanszékein­ken folyó tudományos munka területein. Eltérő a többi országokétól­ a nálunk nemrég bevezetett kétlépcsős oktatás. Sokat vi­tatkoztunk ennek helyességé­ről, s a mellette és az ellene szóló érvek eredőjeként vé­gülis pozitívan értékelték a vendégek. Az optimális oktatási idő kialakítása foglalkoztatja a­­külföldi egyetemek vezetőit is. Az NDK-ban például azelőtt hat éves volt az egyetem, az­tán lerövidítették négy évre és most az öt éves oktatás be­vezetésén gondolkodnak. Szerintem a kétlépcsős ok­tatás legnagyobb előnye abban rejlik, hogy akik három év után nem folytatják az egye­temet, jogosító papírral a zse­bükben mennek el dolgozni, így az itt töltött három év se nekik, se az államnak nem el­veszett idő. Hátránya viszont például — bár ez ma már egyre kevésbé van­ így —, eleinte hátborzon­gatóan antikollegiális légkör alakult ki. Ellenfélnek tekin­tették egymást a hallgatók, úgy érezték, csak egymás ro­vására maradhatnak benn, s nem adták kölcsön egymásnak a jegyzeteiket sem. Az iparban nincs megkü­lönböztetés a két végzettség között. Előfordult, hogy az üzemmérnök főnökként fogad­ta később végzett volt évfo­lyam­társát. Ugyanis nem egy­értelműen csak a képességek alapján szelektál ez a metó­dus. Angliai tapasztalataim jutnak ilyenkor eszembe. Egy angol professzor mondta egy­szer, hogy a kétlépcsős okta­tás — mert ott is az van —, az angol oktatás rákfenéje. Az okosok anyagi okok miatt há­rom év után elmennek dolgoz­ni, s csak az tanul tovább, akinek anyagi lehetőségei ezt engedik. A tandíj ott persze, nagy úr, de nálunk sem kö­zömbös, hogy ki, mikor áll a saját lábára, mikor kezd önálló egzisztenciát teremteni. A szülői pénztárcák kapacitá­sa és az észbeli képességek között pedig nincsen korrelá­ció. A műszaki főiskolát végzett üzemmérnökökkel összehason­lítva volt diákjainkat, az a ta­pasztalatunk, hogy míg azok szemlélete lényegesen gyakor­latiasabb, a nálunk végzettek elméleti felkészültsége sokkal alaposabb, s így jobban tud­nak alkalmazkodni az ipar fejlődéséhez, adaptációs kész­ségük fejlettebb. Szó volt a konferencián a szakmérnökképzésről is. Min­denütt m­ás formában zajlik, s tetszett vendégeinknek a mi rugalmasságunk ezen a terü­leten: külön szerveztük pél­dául a műanyagfeldolgozó sza­kot a vegyész és a nem ve­gyész mérnököknek. Amikor a nyergesújfalui gyár tervei között a saját ku­tatóintézet alapítása is szere­pelt, a gyár mérnökeinek szerveztünk műszál- szakmér­nökképzést úgy, hogy az ok­tatók jártak ki a gyárba, tehát házhoz mentünk. — Professzor úr, szerepelt a programok között néhány olyan előadás is, melyet a tan­szék régi hallgatói tartottak. Feltűnt, hogy viszonylag sok fiatal nő került vezető állásba ebben az iparágban. Példaként dr. Tatai Ilonát a Taurus ve­zérigazgatóját emelném ki... — Igen. A Nehézipari Mi­nisztérium súlyt helyez arra, hogy azonos képességű férfi és nő közül azt válassza egy­­egy posztra, amelyik a meg­felelő statisztikai adatot javít­ja, de a Taurus esetében nem is kellett dönteni, azonos ké­pességű férfi híján egyértelmű volt a válaszadás... — Milyen szempontok sze­rint és milyen céllal hívták meg az előadókat? — Mind nálunk végeztek, s mindannyian jelentős beosz­tásban tevékenykednek. Sze­rettük volna, ha a mostani hallgatóink ízelítőt kapnak ab­ból a széles választékból, ami várja őket. Perspektívát adni — ez volt a célunk. Sajnos, igen kevés hallgató vett részt az előadásokon, nem kaptak felmentést az órákról erre az időre. A végzés után egyébként, rendkívül intenzív kapcsola­tunk maradt tanítványainkkal. Szakmai, emberi problémáik­kal egyaránt visszajárnak, s én ezt igen megtisztelőnek érzem. Big ­­i KÖZÜGYEIM Mire kell a pénz? Az ember „kilép az élet­be’’ és keresni kezd némi pénzt. Sokkal többre volna szüksége, mint amennyit kaphat, s Sasszem indián­főnök sem kémlelhette éle­sebb szemmel a láthatárt, mint az ambiciózus ifjú ember, midőn keresi, hol egy kis pénzes munka. Keresni — ez is más, el­kapkodni egymás elől — az is más. De természetesen meg­esik az utóbbi. S vajon kinek van na­gyobb szüksége arra a pén­zes munkára: annak, aki­nek megvan már a lakása és a kocsija, vagy annak, akinek lakása még nincs, kocsija se, s vidéken élő édesanyját kell támogatnia. A lakásnak nagyok a részletei, a benzin és a ko­csifenntartási költségek szintén rengeteg pénzt emésztenek fel. Világos. Különösen a lakásrészlettel veszélyes tréfálni. De azért így papíron, elvben, nem bonyolult ez a helyzet. A lakásrészlet, a kocsiköltségek nélkül még nem vinné végső romlás­ba az ifjú családot, mert ha igen, nem kockáztatott vol-Félek, hogy nem győz meg mindenkit a fenti esz­mefuttatás, mert mi itt a Kemény Férfiak világában élünk. Akiket Nem Lehet Bármivel Meghalni. Job­ban mondva, sok kemény férfi él körülöttünk, de sze­rencsére él másféle is. A december 9-én megje­lent „Mitől pusztulnak a madarak" című olvasói le­vél szokatlan feltűnést kel­tett az egyetemen. A reak­ciók két csoportját külön­böztethettük meg: 1. ma­gyarázták a madárpusztu­lást, s megtudtuk, hogy az idősebb egyetemi dolgozók közt volt, aki már koráb­ban is utánajárt ugyanen­nek a dolognak, mert ugyanúgy bántotta, mint a mai vegyészhallgatót. 2. Vi­szont jó páran gúnyosan, nevetve, dühösen, csende­n, még egy kocsit is. Per­sze akad egészen link köl­tekező is, aki bátran meg­csinálja az adósságot, a la­kás-, a kocsiadósságokkal egyidőben, a szekrényre, az „eredeti” népi barokk szé­kekre, az olaszországi útra, s akármire, csak le ne ma­radjon a Nagy Versenyben. Dehát foglalkozzunk a nor­málisabb emberek világá­val. És kanyarodjunk vissza ahhoz a szegényesen egy­szerű alapképlethez. Ha az illető ki tudja fizetni a la­kásrészletét, a kocsi fenn­tartása azért már mégsem tekinthető fontosabbnak, mint egy támogatandó édesanya és egy valaha csak elérhető lakás előtör­lesztési összege. Papíron, elvben, ez ilyen pofonegyszerű. A valóságban? A vita hevében? Az erőszakoskodó önigazoltatásaiban? — Ha egy kocsi megvan, annak már menni kell! Amire egyetlen válaszmon­dat illik, különösen, ha már az ember kellőképpen fel­dühödött: — Ha egy édesanya már megvan, annak enni kell. Jen vagy harsogva (ki-ki vérmérséklete és arányér­­zéke szerint) szidtak ben­nünket, hogy miért közöl­tük „ezt a marhaságot”? Ami a szerkesztőséget il­leti, nehezen tudtunk volna érvelni amellett, hogy ezt a levelet miért adnánk vissza a szerzőnek. Mit kell mondani ilyenkor? Hogy rosszul van megírva? Sér­ti a közízlést? Madárölés gyanújába keveri a kör­nyék diákjait és tanárait? No persze a Kemény Férfiak ezt félkézzel meg­oldották volna. De nem ez a lényeg. A megoldásra már meg­van a javaslat: függöny kellene a veszélyes abla­kokra, amelyeken összetö­rik magukat a nekirepülő madarak. Hanem, állítólag, függöny éppen ott nem lesz, vannak ennél nagyobb gondok. Az biztos. A madárügyekben való nyomozás során eljutottunk a kertészekhez. Kiderült, hogy a szocbrigádjuk vál­lalta az egyetem parkjai­ban még meglévő megfo­gyatkozott madarak téli etetését. Ó, hivő lelkek, akik tán a közművelődés olyan orgánumát is olvas­sák, mint az Új Tükör, ta­nultak az énekesmadarak hasznáról és emlékeznek is rá, kezükbe veszik az Élet és Tudományt — vagy mit tudom én miért, meg van­nak győződve, hogy a rigó­nak is élni kell. Hogy ré­szint „kevesebb káros mel­lékhatással valósítják meg a növényvédelmet”, mint a vegyszerek. Részint amúgy­­is nagy kár értük, kedve­sebbé teszik az ember szá­mára a környezetet. Nincs abban a kertész szocbrigádban egy szál Ke­mény Férfi­­ sem, csupa körültekintő ember gyűlt egy csoportba. Mégis baj van. Nem kapnak pénzt ma­dáreledelre. Egy hónapig költekezhettek, el is vertek 170 forintot. Erre a pocsék, rideg, fagyos decemberre és januárra eldugult a pénzforrás. Mert kiderült, hogy en­nél is vannak nagyobb gon­dok. Ami szintén biztos. Különben se érzelegjünk, oly nevetségesek a macska­bolond öregasszonyok, a kutyatemetők. S ha van­nak, akik belebolondulnak az állatimádatba, az egész­séges lélek egyetlen jele: nem költeni a cinkeetetés­re. Ja, és nem, venni füg­gönyt a veszélyes ablakok­ra. A pénznek ezer helye van, s mind az ezer fonto­sabb. Nem kellene gyűjtést in­dítani? Salgó Rózsa És mire nem ?

Next