A Jövő Mérnöke, 1996 (43. évfolyam, 1-20. szám)

1996-03-14 / 7. szám

Panaszáradat a telefonokra Az egyetemen már több mint egy éve működik az új telefon­­központ. Bevezetése nem aratott osztatlan sikert, olyannyi­ra, hogy mind a mai napig sokan kritizálják a rendszert. A legnagyobb vihart a magán- és az egyetemi célú beszélgetések szétválasztása okozta. Azt a rendszer kritizálói sem vitatják, hogy a ma­gáncélú beszélgetések kifizetésének lehető­sége önmagában jó dolog, de véleményük szerint a bevezetett rendszerrel az egyetem túllőtt a célon. A távolsági hívásokon nincs különösebb vita, a helyi beszélgetések re­gisztrálása azonban már komolyabb problé­mákat okozott, a bírálók szerint ugyanis ezek a világon mindenhol átalánydíjjal történnek. Hiszen sokszor nehéz eldönteni, mi a magán- és mi az egyetemi cél. Magáncélnak minősül­­­, ha például valaki hazatelefonál, hogy ké­sőbb megy haza, mert valami közbejött az egyetemen. Nem egyértelműen sorolható egyik kategóriába az sem, ha valaki családi ügyet intéz telefonon, aznap ugyanis renge­teg munkája van. Persze előfordulhat az is, hogy valaki egyetemi célból otthonról telefo­nál. A rendszer logikája szerint az ilyen esetekben tisztességes lenne, ha az egyetem vállalná magára a telefon­­számlát. Ennek megoldása termé­szetesen pluszmunka lenne, amire az egyetemi adminisztrációnak nincs szüksége, amúgy is túl van terhelve. Ez egyébiránt a telefo­nos rendszert nem túl nagy lel­kesedéssel fogadók újabb érve, hiszen az új telefonszolgáltatás bevezetése és fenntartása je­lentős, és ezzel együtt költséges adminisztrációt igényel, a tan­széki titkárnőknek túl sok idejét rabolja el a hívások nyomonköve­­tése, drága a mindenkinek kiosz­tott listák nyomtatási költsége. Megoldást jelenthetne egy éssze­rű átalánydíj megállapítása a helyi be­szélgetésekre. Ez nem lenne példanélkü­li, a helyi telefontársaságokkal a nagyobb cégek több helyen meg tudtak egyezni. Ez egyszerű és jól tervezhető lenne az egyetem számára, költségmegtakarítást tenne lehető­vé a Matáv számára, és csökkentené az egye­temi adminisztrációt is. A rendszer csiszolá­sára irányuló kérelmeknek praktikus okai is vannak. A telefonokon értelemszerűen az egyetemi és városi hívások a leggyakoribbak, éppen ezért hasznos lenne a tárcsázások egyszerűsítése. Az interurbán kicsit körül­ményesebb kezelése már nem akadályozza jelentősen a munkát, itt a kritikusok szerint is megengedhető a szöszmötölés. Ezért szükség lenne egy olyan beállításra is, ami városi hívást engedélyez, kód csak az inter­­urbánhoz kell. A tanszéki telefonszámla-költségek jelen­tősen megugrottak az elmúlt évben, és ez csak részben köszönhető a tényleges beszél­getések időtartamának. A számlák jelentős része a minden számra fizetendő, fővonali alapdíjhoz közeli összeg, amely egyes véle­mények szerint elfogadhatatlanul magas. Ennek köszönhető, hogy néhány egyetemi szervezet csökkentette készülékei számát. Az alternatívák között szerepel az a megol­dás, hogy legyen lehetőség egyes telefonok belsővé nyilvánítására. Ebben az esetben a fővonali mértékű díjnál jelentősen keveseb­bet kellene fizetni. Természetesen ez azzal járna, hogy ezeket a vonalakat csak a köz­ponton keresztül, tizenegy számmal lehet kí­vülről elérni. A külvilággal kommunikációs kapcsolatot felvenni igyekvő a városi vonalat csak külön eljárással (de nem a központossal folytatott beszélgetéssel, hanem esetleg kód­dal) érheti el így. Többen szóvá tették, hogy sikertelen hívá­sok esetén is számláz egy impulzust a készü­lék. Ez amellett, hogy drága, erkölcstelen is, hiszen a foglalt jel sok esetben a terhelt váro­si, illetve nemzetközi hálózat következménye - állítják a panasszal élők. A rendszer sokat támadott pontja a sze­mélyi kód feltörése elleni megbízható véde­lem hiánya. Aki ugyanis egy kis időt szán rá, próbálkozással kikísérletezhet egy kódot, amelyet a későbbiekben illegálisan használ­hat. A megoldási javaslatok között szerepel, hogy legyen automatikus figyelés a feltörési kísérletek felderítésére és az elkövetők ki­szűrésére. Ezek közé tartozna a furcsa jelen­ségek figyelése, például egy kód hirtelen többszöri megjelenése egy másik tanszéken. Nincs megfelelően megoldva az egy szo­bában lévők hívásainak egyszerű szétváloga­tása sem. A javaslatok szerint, ha megmarad a magáncélú helyi beszélgetések külön keze­lése, szobánként legyen lehetőség a „0” kódú beszélgetések számláinak automatikus szét­válogatására (például úgy, hogy a „0” után bekér egy 1-9 közötti kódot, amelyet a szoba lakói egymás között osztanának fel). A sze­mélyi kód használata városi hívásokra nem elfogadható módszer, mert feleslegesen sok számra van szükség. Az automatikus szétvá­logatással elkerülhető lenne az a személyi jo­gokat sértő helyzet, hogy egymás telefonhí­vásainak listájában kell válogatni. Pintér Kálmán, a műszaki osztály vezetője az új rendszer védelmében elmondta: az el­múlt egy év tapasztalatai kedvezőek, a mun­katársak megszokták a kódok használatát. A finanszírozási gondokról szólva közölte: az egyetem minden szervezeti egysége az előző évek átlagát figyelembe véve kapott keretet a telefonszámlákra. A költségeket növelheti, ha mindenki teljes jogot kap a telefonokra, erről azonban minden szervezet maga dönt. Jelenleg 3050 készülék üzemel az egyete­men, ez a szám csak minimálisan csökkent az új rendszer bevezetése után, de van példa ar­ra is, hogy egyes tanszékek több telefont ren­deltek. Erre van lehetőség, a telefonhálózat kapacitása ugyanis nagyobb a mostani ki­használtságnál. Az elmúlt év eleje óta több ezer kódot adtak ki, ennek köszönhető, hogy igencsak elhúzódik egy-egy új szám bevezetése. A rendszerért felelős munkatársak így is túl vannak ter­helve - fejtette ki a vezető. A többezer kódnál visszaéléseket nem tapasztaltak, mindössze kétszer kellett figyeltetni egy­­egy vonalat. Vizsgálták a rend­szert a számos beérkező panasz miatt, miszerint sikertelen hívá­soknál is egy-egy impulzust levesz a központ, a gyanú azonban nem igazolódott be. Valószínűleg arról van szó, hogy a csak néhány másod­perces beszélgetésre is ugyanannyit számláz a gép, mint a rövid eszmecse­rékre. A rendszer tehát igen jól működik, de a költségkímélés érdekében tovább fejlesz­tik a hálózatot, az egyetem teljes digitális rendszerre tér át a tervek szerint, melyre egy elnyert FEFA-pályázat ad lehetőséget. Mind­ez kedvezőbb alapdíjszámítással jár a későb­biekben - közölte Pintér. A fejlesztés része a március elseje óta mű­ködő üzenetrögzítős rendszer. Egyelőre min­den egyetemi szervezeti egység készülékeinek ötven százaléka után kap lehetőséget a hasz­nálatra, a bővítés a rendszer kapacitásának függvénye. A hangpostára december nyolcadi­­káig nyújthatták be a kérvényeket az igénylők, ők folyamatosan kapják meg négyjegyű kód­jaikat. Ezzel a kóddal megoldható lesz, hogy akár egy olyan készüléken is titkosítani lehet az üzeneteket, amit több munkatárs használ. Aki lemaradt a decemberi határidőről, az is kérhet hangpostakódot, de a rendszer bekap­csolására esetleg várnia kell. Haszán Zoltán 1996. MÁRCIUS 14.

Next