A Jövő Mérnöke, 2002 (59. évfolyam, 1-11. szám)

2002-12-02 / 11. szám

Első látásra nem sok közös van egy 4,2-es V8-as motorban, és egy kekszben. Ha azonban jobban megvizsgáljuk a dolgot, akkor rájöhetünk, hogy van közös pont. Mindkettő Győrben készül. Audi Motor Hungária Kft. a ^^város szélén, közvetlenül a Rá- M­omba egyik üzemegysége mel­lett épült. Kívülről is azt sugallja, hogy ez a precizitás, és a minőség szigete: gyönyörű zöld gyep, tisztaság, az épületeket a fehér és az ezüst szín uralja . Ahogy a gazdag tájékoztató­ból és a kötelező image-filmből kide­rült, a gyár jelenleg 4800 dolgozót foglalkoztat. A többség a gépsorok mellett dolgozik, az alkalmazottak 7- 8% tartozik a vezető rétegbe. Hason­lóan alacsony az adminisztratív dol­gozók aránya is. Az 2001-ben 27 millió márkáért létrehozott motorfejlesztő központban még mindig van betöltetlen mérnöki állás. Jelenleg nyolcféle motort gyárta­nak, az 1,6-os 125 lóerős, alu blok­kostól, egészen a már említett 360 ló­erős 4,2 literes V8-asig. Természete­sen a dízelfronton is homorítanak a „győri vitézek", hiszen a legendás 1,9 PD TDI-t a­­100, a 115 és a 130 LE-s teljesítmény-fokozattal is készítik. Ösz­szesen több mint 1 millió erőforrás ke­rül ki az üzemből évente, ez bőven fe­dezi az Audi által világszerte előállított 727 000 autó szükségleteit, és még arra is jut, hogy a Volkswagen kon­szern egyéb márkáinak is szólítsanak. Ha bárhol a világon látunk egy frissen forgalomba állított Audit, akkor 95 százalékos az esélye, hogy Győrben készült a motorja. A motorgyártó üzembe lépve több dolog is meglepő volt: először is az, hogy a régi koszos, büdös, olajos csarnokok mennyire a sötét középkort képviselik ehhez képest. Itt - kis túlzás­sal - a dolgozó a padlóról is ebédel­hetne, olyan tisztaság van. A másik, amin elcsodálkoztam, hogy viszony­lag alacsony a robotok aránya a leg­több munkahelyen csúcstechnikájú szerszámokkal ugyan, de emberek dolgoznak. Ha pedig hús és vér húzza meg a csavarokat, akkor számolni kell azzal a bizonyos emberi tényezővel is. Az ebből adódó hibákat igyekez­nek kiküszöbölni a magas szintű mi-

Next