A Jövő Mérnöke, 2002 (59. évfolyam, 1-11. szám)

2002-12-02 / 11. szám

Lóerők az internetről A gépkocsigyártásban a fejlődés 80%-ban az elektronikában megy végbe. Egy új ötlet sze­rint a GPS (Global Positioning System), az autókonfigurációk lehetőségeit is bővíthetné. Eddig elsősorban a sokat utazóknak volt praktikus a GPS-sel működő navigációs rendszer. Néhány adat megadása elég, és a rendszer kiszámolja a leggyorsabb, legrövidebb vagy leg­szebb útvonalat, majd végigirányítja rajta a vezetőt. Ez a „hagyományos” eset, de egészen másra is felhasználható a gépkocsi pozíciója. Sok szállítási vállalkozásnál már megszokottá vált, hogy a teherautóikat központilag köves­sék. Továbbá bevezetik egyre több helyen azt is, hogy az előírt útvonal elhagyásakor leállít­ják a járművet. Ezzel értékes szállítmányokat „őriznek”, például kelet-európai cigarettaszál­lítmányokat. Az ilyen felügyeleti lehetőségeket tetszőlegesen lehet variálni (legalábbis képzeletben). Pél­daképpen korlátozni lehetne egy kezdő vezető megengedett közlekedési területét, vagy maximális sebességét. Technikailag ez már most is lehetséges, de gyakorlati, jogi és morá­lis problémák miatt mindezidáig még nem használtak ilyen korlátozásokat. Mi a helyzet ilyenkor az adatvédelemmel? Milyen magas a baleseti veszély, ha hirtelen leáll a motor a virtuális határ átlépése után? Mi történik, ha biztonsági okok miatt rövid ideig szükséges lenne túllépni a sebességhatárt, vagy ki kellene térni más útvonalra? Mi a hely­zet a biztosítással? És mi történik, ha illetéktelenek betörnek a gépkocsi vezérlési rendsze­rébe és manipulálják azt? Ilyen és ehhez hasonló kérdések azok, amelyek foglalkoztatják és vitára ösztönzik a szakértőket. A válasz egyelőre az, hogy az átláthatatlan következmények miatt nem bocsátják az érzékeny adatokat a vezeték nélküli kommunikáció rendelkezésére. Ezzel egyidejűleg új ötletek is támadnak az alkalmazási lehetőségeket illetően. Például prak­tikus lenne, hogy lakókocsis nyaralás esetén 3 hétre a motorelektronika módosításával 15 lóerővel erősebb lenne a motor. Főleg szállítási vállalkozások profitálnának a motormanipu­lációkkal. Egy teherautó sokkal takarékosabban bánna az üzemanyaggal, ha üresen sokkal alacsonyabb teljesítménnyel közlekedne, nehéz rakománnyal hegyek közt (és csakis ott!) pedig extra lóerőket „hívhatna le az égből”. Máris gondolkodnak azon, hogy a gyártók mi­ként teremthetnének új bevételeket ilyen szolgáltatásokkal. A műszaki feltételek minden­esetre adottak. A Német Autóipari Szövetségnél (VDA - Verband der Deutschen Automobilindustrie) egyide­jűleg több bizottság is foglalkozik a témával: „vezeték nélküli összeköttetésekkel történő be­avatkozás a gépkocsi elektronikájába, és annak ideiglenes megváltoztatása”. A VDA szerint alapvetően érvényes, hogy a vezető autonómiáját biztosítani kell, ami azt jelenti, hogy ő vi­seli a felelősséget a járműért. Erre teljes mértékben képesnek kell lennie, és nem szabad összehangolatlan külső beavatkozásokat véghezvinni. A motortulajdonságok megváltoztatá­sát illetően pedig jelentős probléma az, hogy sokhelyütt a jogszabályok szerint ilyenkor az üzemeltetési engedély megszűnik. Rover gyár Lengyel­országban A Rover a lengyelországi volt Daewoo­gyárat szeretné megvásárolni. A Rover vezér­igazgatója, Kevin Howe szerint előre­láthatólag már a napokban megegyeznek. Ez az üzlet új gyártási lehetőséget adna, mivel a Rover 45 kifutása után a Langbridge-i gyártósorokat átszállítanák Lengyelországba, hogy onnan a régi modellel új piacokat szolgáljanak ki. A lengyelországi gyártás nélkülözhetetlen a Rovernek, mert az Angliában működő autógyártó exportja az utóbbi időben az erős fonttól szenved. Howe szerint idén a kedvezőtlen euró-font váltási arány miatt az eladások nem nőnek a múlt évi szinthez képest. A legerősebb piacon, Németországban, 2005-re meg szeretné duplázni az eladásokat a gyengélkedő autógyártó. Ehhez többek között új marketinget, sűrűbb képviseleti hálózatot és fokozottabb nagyvárosi jelenlétet terveznek bevetni. Mindezt természetesen nagyban segíteni fogja a jelenlegi 25-ös és 45-ös modellek 2004/2005-re tervezett leváltása is. Műanyag autó A DaimlerChrysler egy olyan új technológiai fejlesztést indított el, melynek sikere esetén 10 éven belül műanyag karosszériájú személy- és tehergépkocsikat tudnának gyártani. A megoldás egyik nagy előnye lenne, hogy ezeket a járműveket egyáltalán nem kellene lakkozni. A rendszer, melyet nyersanyagbeszállítók és műanyagfröccsöntő vállalatok segítségével fejlesztettek éveken keresztül, a festéket vékony filmként viszi fel a szerszámokra, így az fröccsöntéskor kerül a karosszériaelemre. Ezt a technológiát jelenleg a Chrysler/Dodge Neon lökhárítóinál alkalmazzák, és 20$ megtakarítást érnek el vele gépkocsinként. A DaimlerCrysler szerint ezt a technológiát egy évtizeden belül a többi karosszéria­­elemre is alkalmazni lehetne, jelentősen megváltoztatva a gépkocsigyártást a vállalaton belül, és sokmilliós megtakarítást elérve. A gépkocsi külső felületén már más gyártók is alkalmaznak műanyag karosszériaelemeket, például a Renault-nál, Citroennél és különféle kisautóknál, de alapvető változtatások szükségesek ahhoz, hogy a teljes karosszéria műanyagból állhasson. Ezzel a változással fölöslegessé válnának a festő gépsorok, és az acéllemezek alakítása helyett fröccsöntő gépekre lenne szükség. (automotive news) A JÖVŐ AUTÓját szerkesztették: Bm­berák László, Csécs Ákos, Kadocsa András, Kardos Dániel, Mikó Dániel

Next