Jurnalul Sălajului, august 2003 (Anul 1, nr. 116-136)

2003-08-01 / nr. 116

Mereu la dispoziția ta! ■ Duel Tiberiu Marc - Octavian Guțu, pe motiv de dr. Pușcaș ■ Brândușe, noul consilier județean PRM Pagina 2 ■ A început războiul pe față în Consiliul Județean ■ Lui Angel ü place Zalăul pentru verdeață Pagina 3 ■ Planul de școlarizare la învățământul postliceal și de maiștri Pagina 4 ■ Starea județului: comuna Letca ■ 1 august la noi și în lume Pagina 5 ■ Pro - Missime Pagina 6 ■ La Sărmășag, protest pe bază de gunoaie Pagina 8 STAREA VREMII Descărcări electrice Guest va săpa la Porolissum? Ambasadorul Statelor Unite ale Americii la București, Michael Guest, a declarat, joi, la Zalău, că după ce în prima perioadă a mandatului său în România și-a axat eforturile pe integrarea țării noastre în NATO, acum se concentrează pe atragerea investitorilor americani. El și-a exprimat satisfacția că SUA a urcat de pe locul 5 pe locul 3 în ceea ce privește investițiile în România, dar a adăugat că pentru a crește și mai mult volumul investițiilor americane încearcă să determine Guvernul de la București să rezolve problemele legate de corupție, de legislația schimbătoare și de taxele vamale prea mari. Legat de atragerea investitorilor, Michael Guest a spus că tocmai acestui scop se circumscrie și vizita sa în județele țării, pentru că a observat că există mai multe oportunități pe care oamenii de afaceri americani nu le-au luat în calcul. Ambasadorul SUA a vorbit și despre viitoarea autostradă București-Budapesta, care va trece foarte aproape de Zalău și care, spune el, va contribui la creșterea bunăstării oamenilor din zonă. în privința autostrăzii, el s-a arătat foarte mulțumit de faptul că Guvernul și-a propus s-o construiască într-un termen foarte scurt. Michael Guest a fost prezent la Zalău într-o vizită particulară, ocazie cu care s-a întâlnit cu prefectul Tiberiu Marc, cu primarul municipiului Zalău, Iuliu Nosa, și cu președintele Consiliului Județean Sălaj, Leontin Bordaș. El a vizitat și castrul roman de la Moigrad-Porolissum, de care s-a arătat foarte încântat, declarând că i-ar plăcea să vină în blugi și să participe la săpături. Răspunzând întrebărilor, Michael Guest a evitat să se pronunțe în privința declarațiilor președintelui Ion Iliescu legate de holocaust, spunând că nu este în deplină cunoaștere a tuturor aspectelor. El a subliniat însă că, cu excepția „unui singur partid”, nu se poate vorbi de atitudine antisemită la români sau de atitudine negativă față de alte culturi. Michael Guest a adăugat chiar că România reușește să stăpânească mult mai bine relațiile interetnice decât alte țări din zonă. Marius AVRAM CURS VALUTAR USD EURO gr. aur q mm sim om Informăm cititorii noștri că se pot abona la Jurnalul Salßlului prin toate oficiile poștale, factori poștali, agenții RODIPET, DAMCO, MNT PRESS, precum și la sediul redacției. Reamintim că prețul unui abonament pe o lună este lei. Iar fără apă? Zalăul, ce poveste mișto (vă mai aduceți aminte de ea, nu?), nu a avut ieri apă. Radiourile locale au duduit ieri dimineață cu un comunicat din partea Publiserv care suna cam așa: „SC Publiserv SA Zalău anunță consumatorii din municipiul Zalău sistarea furnizării apei potabile, azi, 31 iulie, între orele 8-13, ca urmare a întreruperii furnizării cu energie electrică de către Electrica SA a Stației de tratare și pompare Vârșolț. Conducerea societății face demersuri...”. Püsök András, directorul tehnic al Publiserv, ne-a declarat că aceste demersuri au fost finalizate cu succes, în sensul că zălăuanii au primit apă. Dar, Publiserv trebuie să achite până în data de 8 august nu mai puțin de 2,8 miliarde lei. Püsök: „Nu vor mai fi probleme, dar asta nu înseamnă că populația și agenții economici nu trebuie să plătească”. Purtătorul de cuvânt al Electrica Sălaj, Lucian Bode, ne-a transmis punctul de vedere oficial al conducerii societății: „Publiserv a fost deconectată între orele 22,30 - 8,00 dimineța. Publiserv a trimis o notă prin care se angajează să achite contravaloarea energiei electrice consumate, care se ridică la 2,8 miliarde de lei, până la data de 8 august 2003. în aceste condiții, până în 8 august, nu vor mai fi deconectări, în situația în care până în 8 august nu se vor achita cele 2,8 miliarde, se va trece la deconectarea SC Publiserv pentru neplată”. Oare până o să ies la pensie o să scriu despre problema apei? D. SĂUCA ditorial Senzațional! Securitatea v-a vegheat nașterea! A trebuit să ajung la Cluj pentru a afla de la un fost și actual securist că, citez cu mândrie patriotică, „Securitatea ți-a vegheat nașterea!” Omul, după ce a fost trimis, adus și trimis din nou în originele securității pure, a început să o lălăie, să se scuze cum că, dom’le, nu asta vroia el să spună, că securitatea ar fi stat cu lumânarea la căpătâiul nașterii mele fizice. De fapt, el ar fi dorit să amintească lupta plină de eroism a securiștilor care vegheau (liniște, „dușmanul ascultă!”) ca mamele să nască in liniște, adică ei munceau, dom’le, la granițe ca in care cumva patria noastră, Republica Socialistă România, să fie atacată de dușmani. Din păcate, efuziunile liricoide și sentimentaloide, de un patriotism vulgar, ale securistului de la Cluj curg și prin venele multor lucrători din serviciile de informații, foști sau actuali securiști. Aproape de fiecare dată când te întâlnești cu un asemenea personaj, el ține să-ți amintească: „Eu te apăr pe tine, eu apăr țara!” Adică, noi, ăștialalți, „civilii”, suntem niște terchea-berchea, niște nulități care trebuie să-l pupăm în cur pe securistul care cu ochiul și timpanul ne apără de dușmani (ci course sau hazașe, despre „securitatea ca poliție politică” nu se scoate un cuvintel, textul „clasic” care ți le livrează spunând că „așa ceva s-a întâmplat numai în anii ’30"). Fraților, patriotismul, cred, nu este ceva cu care te bați în piept! Ți-ai ales meseria de „securist” (sau, ca să fim mai blânzi, de „lucrător în informații”), atunci fa-ți meseria și taci! Pentru meseria asta, patria, care îți va fi sau nu recunoscătoare, te plătește, cu mai mulți sau mai puțini bani! Iar banii ăștia sunt recoltați, cu combine bugetare, de la „civilii” netrebnici, contribuabili adică. Povestea „securității care mi-a vegheat nașterea” este însă exemplară pentru ultimele evenimente petrecute în acest etern și fascinant domeniu. Mulți parlamentari, nu numai PRM, sunt foști lucrători de informații (hai, „securiști”), iar legea aia a deconspirării securității ca poliție politică nu a produs până acum decât bulibășeală, în loc să spună românilor clar cine a fost „polițai politic” și cine nu, dintre scumpii noștri aleși. Cazul „Andreescu - Pleșu”, pe lângă doza mare de penibil conținută, a relevat și că de „orbul securității” suferă nu numai „civilii” de rând, dar și o grămadă de intelectuali serioși, de la care mulți așteaptă seriozitate și nu flecăreli publice despre „informatori”. De fapt, cred că aproape nimeni, cu foarte puține excepții, nu dorește cu adevărat lămurirea problemei „securității ca poliție politică”. Revenind la „securitatea care mi-a vegheat nașterea” îmi exprim pe această cale scârba nețărmurită față de acei securiști care se bat cu pumnul în piept și care s-au ocupat de „turnători” și „turnătorii”. Tot pe această cale îmi exprim respectul sincer față de acei lucrători care au apărat cu adevărat țara și care au măcar bunul simț să tacă din gură. Daniel SĂUCA