Külpolitika - A Magyar Külügyi Intézet elméleti-politikai folyóirata - 1986 (13. évfolyam)

1986 / 3. szám - SZEMLE - Éliás Pál: Egy klasszikus jogintézmény: a tiszteletbeli konzul

álló személlyel, aki amellett esetleg még nem is honosa a küldő államnak, nem alakulhat ki olyan bensőséges kapcsolat, mint a hivatásos konzullal.”34 El kell ismernünk ennek az ellenvetésnek a jogosságát, az ebből adódó veszé­lyeket azonban a kiválasztás és a feladatok megszabásának gondosságával jelen­tősen csökkenteni lehet. Vannak egyéb ellenérvek is, melyeket egy másik szerző így sorol fel: 1. Konfliktus támadhat abból, hogy a tiszteletbeli konzulnak a saját államá­ban egy másik állam érdekeit kell védenie. 2. Mivel a tiszteletbeli konzul csupán részidőben, egyéb foglalkozása mellett végzi ezt a tevékenységet, elképzelhető, hogy nem tud elég időt, energiát fordítani konzuli funkcióinak ellátására. 3. A tiszteletbeli konzul a hivatali ténykedése során megszerzett információk révén esetleg méltánytalanul előnyökhöz juthat.35 Az ellenérvek jelentős része valódi veszélyre utal. Itt újból csak a kiválasztás és a feladatok megszabásának gondosságára, a folyamatos és szoros együttműködés, az ellenőrzés szükségességére hívhatjuk fel a figyelmet. Tekintsük át ezek után, hogy milyen szempontok miatt célszerű fontolóra venni az intézmény felújítását! „A nemzetközi gazdasági kapcsolatok robbanásszerű növekedése, ezen belül a nemzetközi munkamegosztás nagymérvű fejlődése, az ezzel, valamint az idegen­­forgalom ugyancsak látványos növekedésével együtt járó jelentős személy- és va­­gyonforgalom nyomán is törvényszerűvé vált az emberi helyváltoztatás, az egyik állam állampolgárainak rövidebb-hosszabb ideig a másik állam területén való tar­­tózkodása, letelepedése.”36 Ugyanígy érvel a Magyar Népköztársaság konzuli kapcsolatairól 1977-ben megjelent tanulmány szerzője a Külpolitikában: „Önálló konzuli képviseleteink száma viszonylag alacsony... A nemzetközi utasforgalom várható további növe­kedése szükségessé teszi, hogy figyelmünk kiterjedjen önálló konzuli képvisele­teink hálózatának a gyakorlati szükségletekhez mért tervszerű bővítésére.”37 Ezt az igényt az az összehasonlítás is alátámasztja, hogy Magyarországnak 1938-ban (amikor 200 ezernél alig többen utaztak külföldre) 20 hivatásos és 5­9 tiszteletbeli konzuli képviselete volt, szemben a jelenlegi összesen 10 (hivatásos) konzuli kép­viselettel. Mindezt egybevetve tehát megállapíthatjuk: a Magyar Népköztársaság kon­zuli hálózata jelentős bővítésre szorul, s figyelembe véve, hogy erre különböző gazdasági, adminisztratív, illetve külpolitikai okoknál fogva korlátozottak a lehe­tőségek, megoldásként a tiszteletbeli konzuli intézmény felújítása kínálkozik. Ez­zel összefüggésben azonban hangsúlyoznunk kell, hogy ez a lépés nem helyette­sítheti a hivatásos konzuli képviseletek hálózatának bővítését, azok munkáját azonban kiegészítheti. Meg kell vizsgálnunk, hogy egyfelől hol szükséges, másfelől pedig hol lehet­séges hivatásos konzuli képviselet létrehozása. Azokon a helyeken, ahol felmerül

Next