Kalligram, 2001 (10. évfolyam, 1-12. szám)

2001-04-01 / 4. szám

88 Vida Gergely Játék, irodalom, trópus Babits Mihály Játékfilozófiájában Az irodalomtörténeti diszkurzus belátja ugyan Babits esszéisztikájának jelentő­ségét és egyenrangúságát az író lírájával és epikájával, mégis ritka az olyan elemzés, amely ebből a feltevésből indulna ki. Ugyanis az esszék egyszer a szerző, Babits Mihály irodalomszemléletéről, világnézetéről tanúskodnak az elemző szá­mára, tehát metatextusok az irodalomról szóló diszkurzusban, máskor pedig lírai és epikai szövegek - amelyeknek a szerzője szintén Babits Mihály - értelmezésében az értelmezést igazoló argumentáció metatextusaiként funkcionálnak, vagyis megint csak egy deduktív folyamat résztvevői. Az első esetben az átmeneti műfajú és nyelvezetű esszé az értekező próza, a tanulmány, a többé-kevésbé egyértelműen behatárolható jelöltet létrehozó nyelv felé tolódik el, kivonva az esszéből a szemé­lyest, a játékost, a tropikust s szerzőjének nevéhez bizonyos attribútumokat rendel hozzá. Ez a stratégia a 90-es évek rekanonizációs folyamataiban érvényesül na­gyon erősen, aminek következtében Babitsra mint irodalomszemléletében platoni­­kus és romantikus elemeket hordozó szerzőre szokás hivatkozni. Babits ilyen nevé­nek olvasói egymásba mossák az időben változó gondolkodás és szemléletmód - és a gyakran egymás mellet meglévő szemléletmódok - különbségeit, s a Babits­­korpusz mögé egy statikus, önmagával identikus ént tételeznek, aminek az a következménye, hogy névként szépirodalmi szövegek elé kerülve afféle irányadó, egyértelműsítő olvasatként meghatározza, „miként kell olvasni azt, ami utána következik".­ A 80-as években Rába György könyveiben és más szerzők ezek holdudvarában keletkező írásaiban kibontakozó kanonizációban (ami természet­szerűleg szintén rekanonizáció) ellentétes irányú, de az esszékre nézve ugyanolyan következményű folyamatok játszódtak le (és itt már a máskor fenti problémájára hozzuk a példát), az esszé levelekkel, nyilatkozatokkal, visszaemlékezésekkel együtt, vagyis a metaszinten szerepelve, Babits lírájának filozófiai indíttatását, intellektu­ális létmódját és az ezekből is fakadó jelentésbeli többrétűségét volt érdekelt megmutatni, illetve az azt ilyenként artikuláló beszédet alátámasztani. Babits ilyen nevéhez pedig ekképpen a filozófus költő s egyéb szinonim megnevezések járultak. Az esszéből itt is a poétika olvastatta magát, de nem a poétikus poétika jelentésképző szemiózisának értelmében, hanem axiomatikus kijelentések, tema­tikus leírások formájában. Az utóbbi időkben azonban keletkeztek olyan írások is, amelyek az esszé retorikai működésmódját figyelembe véve próbáltak következtetéseket levonni. Kettőt említünk meg: Tolcsvay Nagy Gábor Babits: Kölcsey c. elemzését és Margittal

Next