Kalligram, 2019 (28. évfolyam, 1-12. szám)

2019-03-01 / 3. szám

NYERGES GÁBOR ÁDÁM EGY OLYAN APRÓSÁG, MINT AZ ÉG Orbán Ottó A világ teremtése című műve és a hetvenes évek társadalmi valósága Ibán Ottó 1977-es (a francia karikaturis­ta, Jean Effet szellemének ajánlott)­ A világ teremtése és egyéb badarságok című verses­kötete számos vizsgálati szempontot vet fel. Ilyen pél­dául a kötet szerepe az orbáni életmű egészében, vala­mint a szerző verseinek humorosságához, parodiszti­­kusságához való (időben is változó és ellentmondások­tól sem független) viszonya. Ezek azonban korántsem merítik ki az alapos olvasás és feltérképezés lehetősé­geit. Nehéz ugyanis eltekinteni a kötet címadó darab­ja, A világ teremtése eposzparódiájának esetleges köz­­életi/közérzeti-társadalomszemléleti vonatkozásaitól, így vizsgálva az olvasottakat, (akármily tré­fás, görbetükörszerű, mégis releváns) Kádár-kor­­allúzióként is értelmezhető a mű, s egészen új értel­met nyerhet az is, hogy a korabeli társadalmi valóság­ra adott, áttételes reflexió fikcionalizált környezetben (a mennyországban) játszódik, azonban jelzésérté­kű, hogy az alapvető általános műveltség irányából is könnyen beazonosítható, hozzáférhető hagyományo­kat mozgatva, azokra építkezve alakítja ki a maga gro­teszk-abszurd világképét. Szereplői a keresztény kultú­ra eredetmítoszként is funkcionáló teremtéstörténeté­nek (mondhatni: a világ legismertebb narratívájának) főszereplői: az Úr, Ádám, Éva, Lucifer­­ és az angya­lok kara. Amennyiben valóban a kor kádárista Ma­gyarországa az allúzió másik eleme/közege, a párhu­zamvonással járó ironizálás rögtön két irányban is ér­vényes: egyrészt (és jóval feltűnőbb módon) a keresz­tény teremtéstörténet merész profanizálásaként, de ugyanakkor az „egy az egyben” a hetvenes évek végén nem megfogalmazható rendszerkritika sajátos eleme­léseként, a képzelet tartományába távolított perspektí­va felől nézve is jelentésesek a párhuzamok. Azonban nem is feltétlenül kell felfedeznünk konk­rét vagy kevésbé direkt világtükrözési vagy kommen­­tárjellegű, reflexív gesztusokat A világ története szövegé­ben ahhoz, hogy adott esetben a (tág értelemben vett) politikum értelmezési tartománya felől is olvashatóvá váljék számunkra a mű. A fikcionalizált világ teremté­sének (egyben önreflektív - a világ teremtéséről szóló mű világát maga a szerző teremti meg a teremtéstörté­net leírásának aktusával) eljárása egyszersmind a kor­szak napi valóságától való gesztusértékű elfordulás­ként is értelmezhető: a tapasztalt valóság, a minden­napi életünk terének és jellemzőinek, beidegződései­nek, kultúrájának és főleg berendezkedésének elutasí­tásaképp. (Ahogy Schein Gábor is megjegyzi Orbánról írott szócikkében a Magyar irodalom lapjain: „A kívül­állás nem utolsósorban a színre vitt lírai én és a színre vitt lírai én történeti és hétköznapi szituáltsága közt húzódó töréséből fakad, vagyis abból, hogy a 70-es évek hétköz­napjai, amelyek az egyidejű tapasztalat számára mint­egy a történelmen kívüli, sötét időtlenségben telnek, nem nyújtanak támpontokat az én történetiségének feldolgo­zásához”). Annak a valóságnak tudatos (morális ala­pú) elutasításáról van szó, amelyet György Péter így ír le A hatalom képzelete című művében: „A Kádár-rend­szer sikeressége részben (...) egy új, objektív adottságként látott és megváltoztathatatlan bizonyosságként és szub­jektív tapasztalatként naponta átélt társadalmi valóság­fogalom elfogadtatásának sikerén alapult, ám az utóbbi 83

Next