Kanadai Magyar Munkás, 1951-1952 (23. évfolyam, 1-50. szám)

1952-01-31 / 29. szám

10. OLDAL KANADAI MAGYAR MUNKÁS 1952 JANUÁR 31. CSÜTÖRTÖK Az irodalom éles fegyver a békéért folyó harcban! A MAGYAR prózairodalom tava­­szv­lyi termésének egyik jelentős al­kotása Déry Tibor »Felelet« című regénye. A szerző művében — mely készülő regényciklusának első kö­tete — egy magyar vasmunkás é­­lettörténetét mondja el a Horthy­­korszak illegális harcaitól a magyar nagyipar 1948-ban bekövetkezett államosításáig. A regény, realista módon megrajzolt, széles történel­mi hátterével a magyar munkás­­mozgalom küzdelmes korszakának hősi eposza. E széles történelmi perspektíva magyarázza a dolgo­zók széles tömegeire tett nagy ha­tását: a magyar általános- és kö­zépiskolai tankönyvek százezrei i­­dézik Déry regényének egyes feje­zeteit, hogy a múlt nagy példáival lelkesítsék a szocializmusért és bé­kéért való harcra a szabad Magyar­­ország fiatalságát. Déry Tibor az élő magyar író­­nemzedék idősebb tagjai közé tar­tozik, 1894-ben született, s már az első világháború idején megkezdte írói munkásságát. Tagja volt a nagy költő, Ady Endre, körül kialakult forradalmi szellemű intellektuális csoportnak. Az 1919 évi Magyar Tanácsköztársaság irói direktóriu­mának tevékeny résztvevője volt. A Horthy-rendszer alatt hosszú időt töltött emigrációban. T KIKÜLDöTT munkatársunk be­szélgetést folytatott Déry Tibor­ral. — Milyenek a magyar ízó kap­csolatai a dolgozó tömegekkel? — kérdezte. — Nemrég olvastam egy statisz­tikát — válaszolta Déry Tibor — amelyből kitűnik, hogy a mai ma­gyar olvasó nyolcszorta több köny­vet vásárol évente, mint a felszaba­dulás előtt. Azt hiszem, ez a tény egymagában is megmutatja, meny­nyire megerősödött a magyar iro­dalom tömegkapcsolata. — Azelőtt ezreknek, legjobb e­­setben 3—4.000 embernek írtuk műveinket, nagy példányszámban csak detektívregények, vagy koz­mopolita ponyva­művek jelenhettek meg a tőkések irányította könyv­piacon. Most nem ritka a 40—50.­ 000 példányban megjelenő magyar regény, vagy novelláskötet. Köl­tőink alkotásai is nagy példány­számban fogynak. A nagy proletár­költő, József Attila, negyed évszá­zaddal ezelőtt saját költségén, köl­csönpénzből, 300 példányban adta ki legszebb műveit. Most még fia­tal, kezdő költőink műveinek antho­­lógiáit is tízezres példányszámban adja ki az állami Szépirodalmi Ki­adó. — Talán száraz számnak tűnik, hogy 1950-ben a 9 millió lakosú Magyarországon 63 millió könyv és brosúra jelent meg. De nekünk, í­­róknak és költőknek ez a száraz szám egy uj korszak hajnalát, a tö­megeket ébresztgető kulturforrada­­lom kiteljese­dését jelenti. — Az uj kor fokozott kötelessé­geket ró a toll embereire. Többek között azt, hogy együtt éljünk a dolgozó néppel, s személyes mun­kánkkal élesztgessük tudásvágyát, elégítsük ki kulturszomjuságát. Ezernél több irodalmi kör AZ ÍRÓI alkotó munkán kívül mi f*­ egyébbel foglalkozik? — teszi fel tudósítónk a kérdést. — Az írói alkotó munka mellett egyik legszebb feladatomnak tar­tom az üzemi­rodalmi körök pat­­ronálását. A falusi kulturotthonok irodalmi klubjaival együtt több mint 1.000 irodalmi kör működik Magyarországon. Munkájuk sokol­dalú. Könyv-ankétokat, vitaestéket tartanak, szakszerű tanácsokkal irányítják az olvasómozgalomban résztvevő dolgozók fejlődését. E­­mellett teret adnak az írói, költői tehetséggel rendelkező dolgozók­nak, hogy érvényre juttassák, kifej­lesszék tudásukat. — Én a Rákosi Mátyás Művek irodalmi körének munkájában ve­szek részt. Rendszeresen tanítga­­tom a nagy nehézipari üzem kezdő íróit a prózaírás technikájára, a szerkesztés, írói jellemzés »műhely­fogásaira«. Csiszolgatom stílusukat, részt veszek műveik kollektív meg­­bírálásában. Más írótársaim drama­turgiai tanácsokat adnak az ifjú színműíróknak, előadásokat tarta­nak a költők számára a verstan kér­déseiről , a ritmika, a rímelés mű­vészi problémáiról. — Viszonylag rövid ideje — alig egy éve — folyik ez a munka, de már megmutatkoztak eredményei. Sok tehetség bukkant fel a Rákosi Mátyás Művek dolgozóinak sorából. Közülük kettőt eddigi műveik a­­lapján tagjai közé fogadott a Ma­gyar Írók Szövetsége keretében mű­ködő »Fiatal írók Munkaközössé­ge«. Egy fiatal vasesztergályos­leányt az újságíró főiskolára vettek fel. —­ Természetesen az üzemi iro­dalmi klub írói, költői közül nem lesz mindenki hivatásos művésszé. De nem is ez a cél. Azzal, hogy e dolgozók immár nem passzív része­sei, hanem tevékeny résztvevői is kulturális életünknek, új, magasabb színvonalra emelik saját maguk és dolgozó társaik műveltségét. Az írók felelőssége a békeharcban A BÉKÉÉRT folyó harcra terelő­­dik a beszélgetés, Déry Tibor el­­ gondolkodik.­ ­ A felszabadulás előtt a ma­gyar írók legtöbbjében volt bízó­, nyög kettősség. A finomösztönű ol­vasó épen legjobb íróink mondatai mögött érezhetett ki-nem­ mondott gondolatokat, bennső fenntartáso­kat. Mikszáth Kálmán, a nagy rea­lista prózaíró, gyakran menekült a­­domázgatásba, mosolygó mellé­be­­szélésbe. Legjobb parasztábrázo­lónk, Móricz Zsigmond, nem egy­szer kényszerül torz kompromisz­­szumokra. Karinthy Frigyes, felejt­hetetlen humoristánk, a polgári társadalom fojtogató igazságtalan­­ságait szemében könnyekkel fordí­totta le a bíráló tréfa nyelvére. — Ez a lelki hasadás, belső ket­tősség végérvényesen megszűnt a mai Magyarország irodalmában. A magyar író szabadon, fenntartás nélkül közli gondolatait a dolgozók százezreivel. Ami természetes is, mert eszméi, céljai­­ azonosak a nép gondolataival, törekvéseivel. Ez az átfogó egység a mai magyar i­­rodalom virágzásának, erős tömeg­kapcsolatának alapja. S ez a ma­gyarázata annak is, hogy a néppel eggyéforrott író magáénak érzi a dolgozó tömegek békevágyát és minden erejével küzd a háborús gyújtogatás erői ellen. Műveink és a dolgozók között végzett társadal­mi munkánk egyaránt a béke ügyét szolgálják. Arra törekszünk, hogy tollunkat a békéért folyó harc éles, hasznos fegyverévé tegyük. — Déry Tibor Kossuth-díjas magyar író nyilatkozata — Magyarországi tudósítónktól — MIÉRT ÉPPEN MIKSZÁTH ÉS A “KÜLÖNÖS HÁZASSÁG”? ÍRTA SZŐKE ISTVÁN X/1IÉRT ÉPPEN Mikszáth Kálmán: Különös házasság című regé­nyét vesszük következőnek folyta­tólagos közlésre február 7-i szá­munkkal ? — vethetik fel a kérdést olvasóink. És joggá vetődik fel a kérdés, mert hiszen egy haladó lap semmikor sem, de különösen ma­napság nem közölhet semmi na­­gyob dolgot csak azért, hogy csu­pán tétlen szórakozást nyújtson ol­vasóinak. A Munkás sem akarja csak ezt tenni, hanem többet ennél. De hát mért éppen Mikszáth és a Különös házassá­g? Miket közöltünk Az utóbbi pár éven át, sok jó rö­vid elbeszélés, leírás és riportázs mellett, többek közt a következő hosszabb lélekzetű elbeszélést, le­írást és regényt közöltük: 1944- ben a lengyel Wanda Vaszi­­levszkaja: Szivárvány cimü antifa­siszta háborús elbeszélését, Háy Gyula: Partizánok tükre címü nyi­las bűnlajstromát, Gergely Sándor: Hív az erdő cimü igaz magyar há­borús hőstörténetet, Fái István: Hátországi karcolatok cimü munka­­század-kálváriáját. 1945- ben közöltük a szovjet Bo­­riszláv Renyev: Egyszerű emberek cimü kötetének néhány háborús el­beszélését, 1946 szeptemberében megkezdtük Nagy Lajos: Falu című hosszabb elbeszélését a fasizált, majd felszabaduló és újjászülető magyar vidék életéről és ez ment 1947 közepéig. 1948 márciusában kezdtük kö­zölni Móricz Zsigmond: Rózsa Sán­dor címen hármasnak tervezett, de halálával a második után félbesza­kadt nagyregényének második, Ró­zsa Sándor összevonja szemöldökét címü könyve némileg összevont szö­vegét; novemberben megkezdtük Déry Tibor: A porban címü, egy nyírségi falunak Mindszenty-zendü­­léses elbeszélését és ez ment 1949 februárjáig. 1949-ben közöltük Hegedűs Gé­za: Véres csillag című, 1848/49-es Bem-történetét, majd Szabó Pál: Talpalatnyi föld című nagy, a fel­­szabadulás előtti magyar vidéki é­­letből vett regényét, aminek közlé­se még 1951 őszébe is belenyúlott. Utóbbi néhány számunkban bő sze­melvényeket noztünk József Jolán: A város peremén című életrajzi re­gényéből, mely József Attila élet­művét a századforduló utáni Ma­gyarország és a Horthy-uralom hát­terével adja. TIZEKBŐL nyilvánvaló, hogy na­­­­gyobb folytatásos közléseinkből, az utóbbi nyolc év alatt a magyar életből — 1848-tól máig — főleg az 1850—1900 közötti időkről és a szo­cializmus mai építéséről szóló szép­­irodalom hiányzott. Az utóbbit rö­­videbb elbeszélések, leírások és ri­­portázsok gyakori közlésével gon­doljuk tovább is pótolni és utaljuk olvasóinkat a Magyar Irodalmi Tár­­saságnál és bizottságainál beszerez­hető idevágó művekhez, melyek mellett természetesen a régebbi tár­gyú, ugyanott beszerezhető szépiro­dalom pártolását is ajánljuk (és i­­lyesmi bizonyára fellelhető a leg­több Kossuth-fiók könyvtárában is). A másik, az 1867-es kiegyezés körüli és utáni kor legjellemzőbb, legklasszikusabb magyar elbeszélő­je és regényírója Mikszáth Kálmán, akinek (a kevésbé realista és gyak­ran megalkuvó Jókai Mór mellett) leíró, elbeszélő és nyelvművészete kiváló, humora szinte páratlan, no­ha társadalmi kritikája nem min­dig nyilvánvaló és e nagy problé­mák megoldását sem vetíti előre. A Különös házasság című regényét vi­szont éppen azért választottuk sok jó­ műve közül, mert ebben humora sokszor gyilkos szatírává élesedve­­keseredve, társadalmi kritikáját úgy előtérbe hozza, mint kevés más művében. A megyei pasák, kiskirályok és papok fekete uralmának versengő és összefonódó mikszáthi megvilá­gítása nélkül szinte lehetetlen meg­érteni azokat a csökönyös reakciós maradványokat, amelyek ellen a nép szabad és gazdag fizikai és szellemi életének megvalósítása ér­dekében ma is ádáz harcot kell foly­tatnia a magyar népi demokráciá­nak. A különös házasság szinművi változata jelentős kulturális fegy­ver a népellenes és hazaáruló Mind­­szenty-politika ellen épúgy, mint az azzal összefonódó kulákellenál­­lással szemben is. Révai a múlt értékéről T HOGY MI A NAGY érték a ma­­gyar múlt klasszikusaiban és hogy milyen szerepet játszanak a­­zok az új, a szocialista magyar iro­dalom és általában kultúra kifej­lesztésénél, nem érdektelen idézni Révai Józseftől, aki 1950-ben a »Megjegyzések irodalmunk néhány kérdéséhez« című nagyjelentőségű cikkében kijelentette: »A klasszi­kus irodalom tanulmányozására — a többi között — azért van szük­ség, hogy új íróink megtanuljanak jobban írni, gazdagabban és mé­lyebben embert ábrázolni, szebb magyar nyelven szólni közönsé­günkhöz. Klasszikus íróink a ma­guk világát — valljuk be— jobban ábrázolták, mint az új íróink a mi­­ világunkat.« Révai rámutatott, hogy amellett, hogy a fiatal szocialista magyar í­­róknak tanulniok kell »az életből, Mit ad meg Mikszáth

Next