Állami Gimnázium, Kaposvár, 1880
A nevelés és oktatás az ó görögöknél. „A gyermekek szüleikben a múlta', ezek gyermekeikben a jövőt látják. B. Eötvös József. „Gondolatok”. Az ó görögök általában. Tekintsünk vissza a múltba, midőn a szellemi világosságnak, a tudományának fáklyáját egy maroknyi nép lobogtatta. Ugyan, ezen nép gyújtotta lángra, szellemi lángra, nyugatot is. Miként a nap, keleten feltűnve, fokonként megvilágítja a nyugat országait, úgy haladt a szellemi világosság is kelettől nyugat felé. S a nép, a hajdankor e csekély számú népe, a görög volt. E nép lakhelye kicsiny, száma csekély volt ugyan, de hite, dicsősége annál nagyobb, sőt halhatatlan. Népek, birodalmak sodortatnak el a föld szikéről s újaknak engednek helyet de a görög név, a görögök szelleme él s élni fog a világ színpadáról lelépett nemzetek sírja fölött is ! Mi tette mégis nagygyá az oly csekély számú népet ? A szép és magasztos iránti hajlam s a függetlenség utáni törekvés. Mindazt, ami szép és magasztos, a legnagyobb hévvel karolta fel a görög; bérezés hazáját pedig a legnagyobb elszántsággal védte a sokszorosan túlnyomó ellenféllel szemben is, mint a sas, ha fiait sziklabonában veszély fenyegeti, teljes erejével küzd a vakmerő támadó ellen : úgy tett a görög nép is, kiállt a krízdtérre s ott vagy győzött, vagy ha a sors úgy akaró, sirba szállt, de gyáván nem adta meg magát. A hegyes vidék és bérek lakóinak jellemző sajátsága a szívósság, küzd mindaddig minden egyes embere, mig annyi van szeretett honából, a mennyire lábát megvetheti; hát még ha az a szeretett föld, imádott haza olyan szép, mint Göröghon, melyet három oldalról tenger mos, melynek sima tükrén a szem tovasiklik s az itt-ott elszórt szigetek egyikén, vagy másikán pihen meg, mintha e szigetek csakis arra lettek volna alkotva, hogy a szemnek nyugpontul szolgáljanak, ha az a hosszú merengésben elfáradt.