Kapu, 1988. szeptember (1. évfolyam, 1. szám)

Hoppál Mihály: Magyar kisebbségek a határokon túl

Nem könnyű olvasmánnyal indítjuk tematikus számunkat. E tudományos igényű írásból meg­tudhatja, hogy miként alakult egyes népek sorsa a Kárpát-medencében. Hogyan éltek, élnek a magyar kisebbségek? Ha fárasztónak tartja az olvasást, legalább a táblázatokat nézze át! Ho­gyan közelíti meg ezt a témát egy antropoló­gus? HOPPÁL MIHÁLY:_____________________________ Magyar kisebbségek a határokon túl (Az etnicitás dinamikája a szocialista országokban)* „Mert az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő. Ennél­fogva megparancsolom neked, fiam, hogy a jövevényeket jóakaratú­­an gyámolítsad és becsben tartsad, hogy nálad szívesebben tartóz­kodjanak, mintsem másutt lakjanak.” (Szent István király intelmei) Az államalapító és a pogány magyarokat a kereszténység útjá­ra térítő Szent István már 1015-ben fiához, Imre herceghez intézett intelmeiben meglepő éleslátással és máig ható érvénnyel megfogal­mazta, hogy a különböző nyelvű és szokású nemzetiségek — ma úgy mondanánk etnikas csoportok — milyen nagymértékben gaz­dagítják egy ország kulturális képét. Nyilvánvaló, hogy a politikai előrelátással megáldott király a kulturális pluralizmus eszméjét fo­galmazta meg a trónörököshöz intézett szavaival. Nem először fordul elő a történelemben, hogy a régi bölcsesség feledésbe merül, így történt ez a Kárpát-medencében is, ahol külö­nösen az elmúlt két évszázad történeti eseményei és imperialisztikus birodalmi politika sakkhúzásai állították egymással szembe a Habsburg-birodalom (majd később az Osztrák-Magyar Monar­chia) együttélő népeit. Ezek a népek (magyarok, németek, szászok, svábok, románok, szerbek, horvátok, szlovének, szlovákok, mor­vák, ruthének, hogy csak a legnépesebb csoportokat említsük) pa­radox módon éppen azért fordultak egymás ellen különleges félté­kenységgel az elmúlt száz év során, mert ez az időszak volt a közép-európai nemzeti államok megalapításának ideje. Egyúttal a megkésett kapitalizálódás miatt Európának ez az etnikailag igen sokszínű területe a fejlődés perifériájára szorult. A viszonylagos lemaradást és elszegényesedést a két világhábo­rú, melyek szörnyűségei éppen ezeket a népeket sújtották legjob­ban, csak tovább fokozta. Nem lehet csodálkozni azon, hogy egy gazdaságilag ingatag, a nyomorszinthez közelálló helyzetben, és az önálló nemzeté­pítés „mitikus” erőfeszítéseket igénylő időszaká­ban, szinte természetesen adódott a nacionalizmus minden fajtájá­nak megjelenése. A nemzeti állam létrehozásának egyik alapvető módszere az erős, nagy tömegre ható nemzeti identitásérzés kialakítása. Az együvétartozás érzését egyfelől a nemzeti-történeti eredetmítosz megteremtésével, azaz a vélt és valós nemzeti történelem és a történelmi múlt mítizálásával, másfelől pedig az ehhez eszközként is szükséges és kínálkozó nemzeti nyelv kimunkálásával alakították ki. Az egységes nemzeti nyelvnek a modern európai nemzeti államokban különösen nagy szerep jutott, s a nemzeti államo­kat nyelvi egységességre való törekvés jellemezte. Érdemes idéz­ni egy UNESCO-jelentésből, amely szerint e folyamattal egy időben a kisebb etnikumok „denacionalizálása” is megindult, ami egyenértékű a kisebbségek életének el nem ismerésével. A klasszi­kus európai nemzetállam kisebbségellenes... (UNESCO Report 1985.:8). A nagyfokú nyelvi egység, vagy az arra való sokszor erőszakos törekvés, óhatatlanul egyes kisebb, kevésbé befolyásos­­népcso­portokat alávetett helyzetbe sodort. Előbb vagy utóbb az egyes ki­sebbségi csoportokhoz tartozókat kizárták nemcsak a hatalomból, vagy bizonyos jogok gyakorlásából, de a történelmi múlt újkeletű, frissen feltámasztott vagy éppen megteremtett mítoszaiból is. A mí­toszok terjesztéséhez természetesen egy mindenki, vagy legalább is a többség által ismert nyelvre épp oly szükség volt, mint az új államalakulat létét ünneplő ritmusokra, amelyek az állam időről időre visszatérő ceremoniális megerősítését szolgálták-szolgálják. A nemzeti nyelv, a pseudo-történelmi mítosz, az állami rítusok a kultúrának olyan jelenségei, amelyek társadalomantropológiai módszerekkel megközelíthetők, sőt, a hagyományos értelemben vett etnográfia eszközeivel is vizsgálhatók. E dolgozat tárgya a Ma­gyarországgal szomszédos három szocialista országban élő magyar kisebbségi csoportok helyzetének felvázolása, néhány tény ismer­tetése. Az értelmezés, a jelenségek mélyén meghúzódó társadalmi lé­nyeg megértése a szociál­antropológiában sem könnyű feladat, új­fajta érzékenységet kíván. A nehézség ott kezdődik, hogy az antro­pológus maga is benne él abban a valóságszeletben, amely egyben tudományos vizsgálódásának tárgyát képezi. Egyúttal ő az, aki nemcsak elemzi az adatokat, hanem bizonyos mértékig létre is hoz­za, szubjektivitásánál fogva generálja is azokat. A néprajzi adat­gyűjtés, és azok bemutatása reflexív­ aktusnak tekinthető, ahogy ezt újabban a kulturális antropológiában állítják. Mindenesetre mély meggyőződésünk, hogy a néprajzi kutatás nem hagyhatja figyelmen kívül azokat a történéseket, társadalmi mozgásokat, sőt politikai döntéseket sem, amelyek egész népek, népcsoportok életmódját és kulturális életét befolyásolják. A kisebbségben élő népcsoportok élete mindig kedvelt területe volt a néprajzi kutatásoknak, már csak azért is, mert élt és talán még most is él az antropológusokban az a széles körben elterjedt hiede­lem, miszerint e népcsoportok, relatív elzártságuk következtében, sok régies vonást őriznek, vagyis a múlt kövületei. Holott a kisebb­ségek körében manapság kibonatkozó „új etnicitás” valami egé­szen újszerű kulturális jelenség, amelynek lényege nem annyira a múltba tekintés, hanem inkább a jelen helyzettel való szembenézés. Az „ethnitude”, az etnikus tudatosság új mozgalma — ezt szintén el kell ismerni — a nyugati országokban egy n­yilvánvalóan konzer­vatív politikai hullám kísérője. A kelet-európai kommunista orszá­gokban pedig a hiánypótló mechanizmusok egyik megnyilvánulá­sa, ahol a folklórt a nacionalista ideológiai manipuláció eszközeként is használják (Karnoouth 1983). A dolgozat eredetileg a Dynamics of Ethnicity in Western and Eastern Europe című holland—magyar szimpóziumon hangzott ei. (Utrecht, 1987. június)

Next