Kapu, 1992. március (5. évfolyam, 3. szám)

GONDOLKODÓ - Radó György: Vae Victis! (Trianon haszonélvezői)

GONDOLKODÓ teségei is két évvel korábban sújtják Ausztria lakosságát, mint Magyaror­szágét és tovább is folynak a harcok. A háború utáni évtizedben hasonlóan indul az újjáépítő lelkesedés, ám mi­alatt hazánkra a „fordulat éve” és a Rákosi-kor zúdítja csapásait, Auszt­riában a négyhatalmi megszállás könnyebb viszonyokat teremt, bár „az sem népünnepély”. 1955-től, a megszállás végétől, az államszerződés megkötésétől, a sem­legesség kimondásától kezdve Auszt­ria helyzete az ENSZ ottani szerve­zetével, a nemzetközi atomügynök­ség ottani székhelyével és belügyei­­ben a szociálpartnerség rendjével annyira megváltozott, hogy az utóbbi harmincöt évben a világ egyik legki­egyensúlyozottabb jóléti országa lett, szomszédságunkból nemcsak álla­munknak, de állampolgárainknak, a „bevásárló turistáknak” is sok hasz­na származik. Burgenland pedig, mely földrajzilag persze változatla­nul a Kárpát-medence része, olykép­pen haszonélvezője a trianoni béké­nek, hogy az azóta eltelt idő második felében élvezi Ausztria előnyeit és most legutóbb, amióta megszűnt or­szágaink közt a vasfüggöny, élvezi a szomszédság előnyeit is. Az az egyet­len negatívum pedig, hogy az ottani magyarság, bár szabad jószántából, mégis egzisztenciális előnyökhöz jut­hat némi lemorzsolódással, könnyen pozitívra fordulhat, ha országaink kapcsolata visszatér a Monarchia ko­rának állapotához. Az út arrafelé ve­zet. Egészen más az egykori magyar Felvidék és az Erdős Kárpátok sorsa: ott nemcsak a magyar ajkúak szen­vednek minden politikai rendszerben bűnbakként, de ugyan milyen ha­szonélvezői lettek a trianoni terület­­szabdalásnak a csehek, a szlovákok meg a ruszinok? A pánszlávizmus eposzköltője, a múlt századbeli Ján Kollár nem saját szlovák anyanyel­vén, hanem csehül írta szép szonett­jeit, de a Trianonban formálisan is megvalósított fogalom, a „csehszlo­vák” még a nevét sem bírta megtar­tani: a két népnév közé előbb kötőjel, majd mára már az „és” kötőszó ke­rült, és szép kis haszonélvező az az állam, amelyet létrehozói és támoga­tói koncul dobnak oda az ördögi Hit­lernek. A csehek alig ocsúdtak fel eb­ből a sokkból, amikor máris pánszlá­vizmusukat sebezte halálra a Moszk­vából diktált kommunista rémura­lom. A Trianon szülte állam szlovák harmada egészen másképpen élte meg ezeket a kataklizmákat: valami megvalósíthatatlan, mert eleve élet­­képtelen, egyaránt cseh- és magyar­gyűlölő szeparatizmust hordott ki, melytől irtózik a saját józan, értel­mes rétege: minden szlovák, akinek némi fogalma van saját múltjukról, tudja, hogy nemzeti kultúrájuk a magyar államban, a magyar nyelvű kultúrával kölcsönhatásban fejlő­dött, és hogy a vádként hangoztatott erős asszimiláció, kölcsönös volt (amit szemléltet sok jeles magyar­nak szlovák és sok jeles szlováknak magyar hangzású családneve). S e torz szeparatizmus fanatikusai, élü­kön a Matica társasággal (mely ugyancsak még a magyar államban alakult, 1862-ben) nem átallják a Hitler cinkosainak szégyenbélyegét viselő Tiso-Mach bandát meg a Hlin­­ka-gárdát elődjükként magasztalni. Trianonnak ilyen haszonélvezőjévé vált az ott úgy kreált csehszlovák ál­lam, hogy a Felvidéket leválasztva a Duna vízgyűjtőjéről, a Vltava meden­céjéhez ragasztották hozzá, figyel­men kívül hagyva, hogy a két ország­rész gazdasági és közlekedési kap­csolatát a köztük égig nyúló hegy­lánc akadályozza, e tekintetben is le­hetetlenné téve, hogy az osztás hasz­nára legyen látszólagos kedvezmé­nyezettjének. A trianoni Csehszlová­kia harmadik harmada, a magyarul erdős Kárpátoknak nevezett terület a csehszlovák uralom alatt kapta a Podkarpatska Rus (Kárpátaljai Oroszország, röviden: Kárpátalja), nevet, de hívták a csehszlovák idő­ben Ruszinszkónak is, 1938 őszén pedig Kárpát-Ukrajna néven alakult itt kérészéltű állam. Szláv ajkú la­kossága a ruszin nyelvet beszéli, amely az ukránnak megkülönböztető nyelvjárása. A magyar tanácsköztár­saság idején Ruszka Krajna néven önkormányzathoz jutott, de Tria­nonban Csehszlovákiához csatolták, s annak sorsában osztozott, mint legszegényebb része, szinte gyarmati sorban. A csehszlovák állam felbom­lásakor 1938 őszén egy része magyar uralom alá kerül, a másikon alakul meg a kárpát-ukrán állam, de né­hány hónap múlva ide is magyar csa­patok vonulnak be. 1944 őszén visszavonulnak a szovjet hadsereg elől, ekkor még mint csehszlovák te­rület szerepel, de 1945 nyarán a Szovjetunióhoz csatolják. A sok ura­lomváltozás mindegyike a lakosság tengernyi szenvedésével, gyilkolás­sal, deportálással, fosztogatással, jogfosztással járt... Néhány község Árva megyéből (Jablonka vidéke) és Szepes megyé­ből (Újbéla vidéke) a trianoni diktá­tummal Lengyelországhoz került: nem Magyarország, hanem Cseh­szlovákia rovására, amit mutat az a tény, hogy Csehszlovákia 1938. évi összeomlásakor egy-egy csekély sáv­val gyarapodtak. Hogy pedig Len­gyelországnak mit hoztak a Párizs környéki békék, 1939 őszén tragiku­san jutott a világ tudomására. Hát Románia, melyhez a trianoni béke Erdélyt és a Partiumot csatolta, vajon haszonélvezője lett-e ennek a gyarapodásnak, amelynek révén ad­digi területe és lakossága több mint a kétszeresére duzzadt? Hogy tárgyila­gos választ adhassunk erre a kérdés­re, hasonlítsuk össze a két ország­rész jellegét. Erdélyben változatos története során létszámánál és kul­túrájánál fogva két államalkotásra képes nép alakult ki: a magyar és a román, velük éltek kisebbségek, mint az erős és határozott kultúrájú szász, a karakteres, de könnyen asszimilálódó örmény, továbbá szer­­bek és cigányok. Az új államban az egyik erdélyi államalkotó, a magyar­ság kisebbségbe került. Az erdélyi ro­mánok korábban sokat közdöttek az őket megillető jogokért, így az Erdé­lyi Fejedelemségben a három közjogi nemzet között a magyarságot kettő is képviselte: a „magyar” és a „szé­kely”, míg a népes románságnak nem volt képviselete, s az éles viták a magyar parlamentben is folytatód­tak a világháborúig. A Trianonban egyesített erdélyi és „királyságbeli” (regáti) románságnak a nyelve közös volt, de történelmük, tehát az a té­nyező, amely egy közösség kulturális állapotát és a többség hovatartozási szándékát meghatározza, élesen el­tért egymástól. Az erdélyi románok minden jogvitájuk mellett - annak ellenére, hogy a számarányuknál és saját hagyományaiknál fogva őket megillető emberi jogokért a magyar uralom alatt olykor elkeseredetten, olykor csekély reménnyel küzdeniük kellett hagyományaikkal mégis a Kárpát-medence közép-európai egy­ségéhez tartoztak. Ebben szerep ju­tott a kölcsönös spontán magyar-ro­mán asszimilálódásnak is, de különö­sen a vallási tényezőnek: a pravo- 10/KAPU

Next