Kapu, 1994. június-július (7. évfolyam, 6-7. szám)

MAGYAR MÚLT - Dúcz László: Szent maradunk a turul

kal együtt, hiszen már nem várták az „áldott állapotot”,­­ nem volt kitől. (Ez is igazolja, hogy nagyon jól tudták, nem madártól születik a gyerek.) Mindezek miatt a ragadozó madarat ábrázoló veretek az isteni küldetés és a szent fogantatás fogalomköré­be irányítják a figyelmünket. Dr. László Gyula véleménye, hogy a Nom­­ulában talált rátétes szőnyeg­minta szarvas és madár „küzdelme” nem harc, hanem párzási jelenet le­het. (5. kép) Természetesen azonnal többen ellene vetették, hogy nem le­het, mert a szarvasnak agancsa van, akkor pedig bika, azaz hím ivarú. Ez az ellenérv nem állja meg a helyét, mert a szkíták maguk is egyetértet­tek ezzel a gondolattal, hiszen más­kor és máshol is kifejezeték azon el­képzelésüket, miszerint agancsos szarvas szoptathat. (6. kép) Sőt mindez madár jegyében történik! A madár alakjáról azt figyelhetjük meg, hogy karaktere: v alakú. A szárny „V” alakot formáz, a farok pedig el­szakadó egységként Nap „természe­tű”. Ez az alakzat többször visszanéz ránk. Visszatérve a szőnyegmintára néhány dolgot kell észrevennünk. Először: halotti lepel mintája, tehát valamilyen vallási rítus alkalmával használták. Másodszor: füle van a madárnak, már pedig bizonyosra ve­hetjük, készítője jól tudta, egyetlen madárnak sincs külső fülkagylója. Harmadszor: a madár alakja forgó keresztet formáz. Gyakran megfi­gyelhető ilyen, a régészeti és nép­rajzi motívumok között, ahol akár for­gó, akár állókereszt, vagy naprózsa formában jelenik meg (7. kép) Mind az „Atya” idézője, más-más helyze­tében pl.: álló - az örök­ forgó - a lendületes (mozgó) formában. Az i.e. 1300 körüli mezopotámiai pe­cséthengeren találtatott vetési jele­net cselekményének szentségét is ilyen egyenlő szárú kereszt jelzi: a vetés a föld megtermékenyítése, az Úr akaratából. Egy dunántúli spa­­nyolozott mintán a szarvas (bár bika) „elmondja”, hogy ő termékeny (ter­mő ág áll ki a szájából) a Nap hatá­sára, ami az Úr idézője, de a termé­kenységet a madár közvetíti (a cső­réből szintén virágzó, termő ág bújik elő). (7. kép) A kép nem feltétlenül biológiai megtermékenyítést, hanem akár szellemit is idézhet, de kifejez­heti azt is, hogy az apa (a hím ivarú szarvas) az Úr vagy Atya közvetítője, hiszen annak akaratából termékeny. Hasonló ábra a zöldhalompusztai szkíta szarvas (8/1 kép), ahol a szar­vas füle közös a madáréval. De pár­zási jelenetet sugall a mezopotámiai kődobozfedél (8/2 kép), a zalaistván­di dóm faragott részlete (8/3. kép), a noszvaji templom festett kazettái (8/4.1.-II. kép) vagy az ún. Lehel kürt­jének egy bizonyos motívuma (8/5. kép), és a kalotaszegi hímzés is (8/ 6. kép). Ilyen jelenet található az Eszik kurgán aranyruhás emberének (aki nyilván uralkodó, hiszen pász­torgyereket aranyruhában nem te­metnek) övcsattján is (9. kép). Lász- MAGYAR MULT 33

Next