Kapu, 1994. június-július (7. évfolyam, 6-7. szám)

MAGYAR MÚLT - Dúcz László: Szent maradunk a turul

Dúcz László SZENT MADARUNK A TURUL Az újjáavatott bánhidai turulszo­bor kapcsán ismét többen nyilatkoz­tak és véleményt mondtak, népünk „egyik totemállatáról”. Egy év telt el az ünnepség óta, de szent mada­runkról azóta sem tudunk többet, pe­dig minden nemzetnek ismernie kel­lene eredetmítoszát. A tájékozatlanság és a szándé­kos, vagy akaratlan torzítás pedig ki­fejezett bűn önmagunkkal és utó­dainkkal szemben. Emese megne­vezéssel, legendánk megőrizte szá­munkra e madarat ősi formájában. A legenda Dümmerth Dezső nyo­mán így szól: „... Attila magyar király halála után ... a magyarok, másod­ízben jöttek ki Szkítiából ilyen­kép­­pen Ugek fia Előd, Szkítiában Emned-beli lánytól fiat nemzett, kinek neve lett Álmos, azért, mivel anyjá­nak álmában egy héja-forma madár jelent meg, rászállott és ettől teherbe esett, méhéből sebes patak fakadt, mely nem a saját földjén növekedett meg. Ezért történt, hogy ágyékából dicső királyok származtak. Miután a somnumot, a mai nyelvünkön álom­nak mondják és születését álom jö­vendölte meg, ezért nevezték őt Ál­mosnak, ki Előd, az Ügek, ez Ed, ez Csaba, ez Atilla ... fia volt.” Egy másik történet így emlékezik róla: „A magyarok fejedelme álmodta egyszer, még amikor a meotiszi mo­csaraknál éltek. Hatalmas sasok tá­madták meg az állataikat és kezdték széttépni azokat. Az ersiberek meg­kísérelték elzavarni őket, de nem si­került, mert mindig máshol támadtak. Ekkor megjelent egy gyors, bátor tu­rul és a magasból támadva megölte az egyiket. Ezt látva a többi sas, el­menekült mind. Ezért elhatározták a magyarok, hogy elmennek máshová lakni. Elindultak Atilla földjére, mellyet örökül hagyott rájuk, de az utat nem ismerték. Ekkor ismét meg­jelent a turulmadár, s a fejedelem fö­lé szállva lekiálltott neki, hogy köves­sék őt, míg el nem tűnik a szemük elől. Az álom után nem sokkal dög­vész ütött ki az állatok között, s a mindenfelé fekvő tetemeken lakmá­­rozó keselyűk közül, egy arra repülő turul a magasból, lerúgta az egyiket. Ezek után, felismerve az álmot e je­lenetben, az összes magyarok fel­kerekedtek és követték a turult. Ahol a madár eltűnt a szemük elől, ott tá­bort ütöttek, majd amikor ismét elő­tűnt, újra követték, minden népükkel együtt, így jutottak el századok alatt Pannóniába, Atilla egykori földjére. Itt azután a madár végleg eltűnt a szemük elől, azért itt maradtak.” Mindezek után egyszerűen meg­állapíttatott: a magyarok úgy gondol­ták - a IX. században -, hogy a tu­rulmadár vezéreik őse, tehát totem állatról van szó! Elemezve azonban a legendákat a következőket vehetjük észre: nem lehet sas, mert a turul lerúgott a le­vegőből egyet. Ugyanezért a keselyű is elhibázott azonosítás. Szobraink mégis e két madarat ábrázolják. A „totem” elképzelés is egyszerű felü­letesség - ha nem szándékos torzí­tás -, mert Álmos korában már a sá­mánizmus ismert volt, azzal együtt, hogy madártól nem születik ember­gyermek. Viszont a sámánizmust is­merő népek úgy vélték (vélik), hogy az ember (sámán) át tud változni ál­lattá­­ vagy más minőségű életté, sőt kapcsolatba léphet ezen alakjában a túlvilággal, istennel, így bizonyosra vehetjük, hogy a madár alatt nem madarat, hanem az istennel kapcso­latot tartó személy jelölője, illetve is­ten küldöttét, akaratát, szándékát, vagy esetleg őt magát jelöli. Az is közismert - főleg tudományos körök­ben -, hogy az uralkodó isteni szár­mazású. Igazán érthetetlen, miért kötik az ebet a karóhoz, illetve totem állathoz? A krónikák arról is megemlékez­nek, hogy Atilla harci zászlaiban egy koronás madár van megírva, amit magyarul turulnak neveznek. Ilyen zászlót vittek egészen Gejza vajda ideiglen a háborúkban. Ezért ezt mi­­ az utókor­­, címernek tekintjük. Va­jon helyesen? Már az asszírok alkal­mazták ezen megjelölést, akiknek műveltségét - legalábbis elemeiben - örököltük. (Pl. Leo Oppenheimer Az ókori Mezopotámia.) Itt nem arról van szó, hogy a zászlón „megírt” motívum címer len­ne, hanem a madár az Úr akaratát jelöli, az asszír uralkodó azért győz­heti le ellenségeit, mert az Úr „vele van”. Az Úr akaratának jelölője a szent lélek, ma galambként ábrázolják. A középkorban viszont ragadozó ma­dár alakban jelenítik meg, mint pl. al­­makeréki református templom fres­kóján (1. kép), ahol az Úr akaratát - az Igét - viszi Szt. Jánoshoz, aki ki­mondja: „Kezdetben vala az Ige” amiből született a világmindenség. Az „Ige” pedig nem más, mint az Úr akarata, melyből született Álmos is. Nem lehetetlen ez, hiszen Metód püspök feljegyezte 882-ben, amikor MAGYAR MÚLT 31

Next