Kapu, 2006. március (19. évfolyam, 3. szám)

GONDOLKODÓ - Gergely Attila: Még egyszer a turulról és másokról

2006. 03. LiU­UDLklJUL! a termelés nagy része a Szovjetunióba került hadisarcként megállapított jó­­vátételi szállítás elnevezéssel. Ma is őrzöm az üzem igazolását, hogy 15 évesen napi 10-12 órát kellett a kiszál­lításra kerülő szerszámgépek szerelé­sén dolgoznom. Sokat tusakodtam azon, hogy miért a turul került a politikai küzdelem látó­körébe. Aztán kialakult a kép. Sorra ke­rülnek a magyarság sajátját képező fo­galmak, jelképek, tárgyak, események stb. így megalázták már a koronát, az árpádsávot, a bocskait stb., és ki tudja mi következik. A megszokott minősí­tés, a nyilas múlt maradványa, vagy a jelenlegi szélsőjobb sajátja. Hát kérem, ha az árpádsáv nyilas volt (valóban árpádsávos karszalagot viseltek egyenruhájukon a nyilas párt­szolgálatosok), akkor tessék olyan szí­ves lenni a múzeumokban őrzött egy­kori hadilobogókról, a Kossuth Lajos által elfogadott Kossuth-címer, vala­mint a Magyar Köztársaság állami cí­merének feléből az árpádsávokat kira­dírozni és helyette esetleg egy 100 dolláros bankjegy, vagy egy luxusko­csi képét beilleszteni. A bocskai a reformkor politikusai­nak, értelmiségének és forradalmi ifjú­ságának tüntetése volt az osztrák viselet ellen. Székelyföldön, ahol igazi magya­rok élnek, a városok férfi lakosságának tüntető díszöltözéke ma is a bocskai. De bocskai sapkát viseltek 1945 előtt a gimnazisták iskolájuk címerével, amely­re igencsak büszkék voltak. Emlékszem, gyerekkoromban mi­lyen színes ruhakavalkád volt a pálya­udvarok, piacok környékén. A fel­vagy átutazó nők vidékük népviseletét hordták. A háború alatt Pest, Tolna és Baranya megyékben jártam iskolába. A népek vasárnap felvették népvisele­tüket, úgy mentek a templomba, majd a mulatságba. A legszegényebb pa­rasztemberen is tiszta fehér ing és fé­nyes csizma volt. Ma a népviseletet népművészeti múzeumok tárlóiban kiállítási tárgy­ként, vagy színielőadásokon a szerep­lők jelmezeként láthatjuk. De van egy csoda: Kézdivásárhelyen a városi múzeumban két terem tele van azonos méretű babákkal. Az el­nyomás ellenére a múzeum egykor írt mindegyik erdélyi faluba, hogy a gye­rekek készítsék el egy adott méretű férfi és női babára saját helyi népvise­letük kicsinytett mását. A párok aztán versenyszerűen készültek és érkeztek, míg a tárolóhely szűknek bizonyult, így született ingyen ez a páratlan gyűj­temény. Minden babapáros lábánál fel van tüntetve a küldő helység neve. E gyönyörűség láttán az örömtől az ember szeme megtelik könnyel, a szí­ve pedig fájdalommal. Az iskolai énekórákon minden héten egy-egy nép- vagy katonadalt, vagy ope­rettek népszerűvé vált dalait tanultuk. Társaságban vagy szórakozás közben ezeket énekeltük a magunk örömére. Bátaapátin, egy tiszta sváb faluban (ahol most az atomtemető épül) részt vettem egy iskolai március 15-i ün­nepségen. Még a magyarul nem be­szélő öregek is megkönnyezték a gye­rekek hazafias dalait, verseit. Hosszasan sorolható, hogy hány, a magyarságot jelentő, a hazához tarto­zást, a szülőföld szeretetét kifejező hagyomány tűnt el nyomtalanul. A kommunista diktatúrával kezdő­dött a „múltat végkép eltörölni” folya­mat. A fasiszta nép, Hitler utolsó csatló­­sa, stb. állandó hangoztatása szégyen­kezésre kényszerítette a lakosságot. A magyarkodás megbélyegzést, naciona­lista minősítést jelentett. Még a török hódoltság alatt sem volt kötelező Mo­hamed vallására áttérni, az iskolában törökül tanulni, vagy a jobb megélheté­sért a török pártba belépni. 1949 után ez vagy kötelező vagy ajánlott volt. 1957-ben a BM Idegen Nyelvi Főisko­lára vezényelték, az évfolyamon egyedü­li rendőrként. A többi hallgató mind ré­gi vaskalapos ávos volt. Egy részük 1956- ban Tökölön lapult, részt vett Maléter őrizetbe vételében, majd nov. 4-én Bu­dapestre visszautazva a Jutagyárn­ál tűz­harcba bocsátkoztak. Utólag tudtam meg, hogy a hátam mögött engem csak szittya gyerekként neveztek meg, mert a rendőrök nem lőttek a felkelőkre. A betonfejű ősbolsevikok többször hangoztatták, hogy 16. szövetségi ál­lamként felvételünket kellene kérni a Szovjetuniótól. Hiszen himnuszuk is ígéri, hogy nemzetközivé lesz a világ. Az iskolai történelemoktatást is átír­ták azzal, hogy nem az uralkodóktól kell tanulni, hanem marxista szemlé­lettel az osztályharcok történetét kell megismerni. Nagy szerencséje az ak­kor felnövekvő nemzedéknek, hogy oktattak még azok a tanárok, akik vég­zettségüket 1945 előtt szerezték és a tanteremben az előírt anyag után el­mondták saját véleményüket is. A kommunista diktatúra a magyar­ságtudat gyengítésére, megszüntetésé­re törekedett. Jelképeit pedig elhallgat­ta, vagy száműzte a köztudatból. Ennek ellenkezőjére első ízben, még megroggyanva, akkor kénysze­rült, amikor engedélyezte az István a király bemutatóját. Sajnos a rendszerváltás óta ebben a kérdésben sem tudták orvosolni a ko­rábban okozott károkat. A túlzott pár­­tosodás és az egyre eldurvuló politi­kai küzdelem eltorzította a nemzeti emlékezés korábbi sokszínű, gazdag képét. Az oktatás ma már nem isme­reteket nyújt, hanem készséget fej­leszt. Melyik iskolás tudná megmon­dani pl. hogy ki volt a király Zotmund nevű vitéze, és az mit tett a hazáért. A köztulajdonban lévő történelmi em­lékhelyeket a pártok elosztották ma­guk között. Pl. egyik párt vitte a Hő­sök terét, a másik a Petőfi-szobrot, a harmadik a Károlyi és Nagy Imre szobrát, a negyedik a budai várat a ki­törésre emlékezve stb. Megjelentek a nemzettagadók, akik cinikusan lebe­csülnek minden nemzeti hagyo­mányt, emléket, így lopták el a nem­zet közös örökségét. Pedig ennek a közös örökségnek teljes jogú tagjai azok is, akik születésüknél fogva nem magyar családból származtak. Gróf Zrínyi Miklós, Damjanich János, Pető­fi Sándor, Gárdonyi Géza, Radnóti Miklós és hosszan lehetne a sort foly­tatni e haza történetének csillagaival. Legbecsesebb nemzeti kincsünk a széprengésű nyelvünk. Míg a néme­tek, franciák, olaszok stb. gondot fordítottak arra, hogy a XX. század találmányai a saját nyelvükben meg­felelő kifejezést alkossanak, nálunk majdnem mindegyikre csak az ere­deti idegen szó jutott. Míg az emlí­tett nyelvekben pl. távbeszélnek, felvonóba szállnak, távnéznek, sze­mély- vagy teherkocsin szállítanak, a filmművészek közül filmcsillagot választanak és őriznek meg emléke­zetükben, addig nálunk az ultraszu­per, giga- és megasztárokat naponta választják és felejtik el végleg. A mai fiatal nem szórakozni megy, hanem a diszkóba, ahol megismerhe­ti a kábítószert és rossz esetben távo­záskor ronthatja a baleseti statisztikát. Megszűntek a személyügyi szervek és ma humánpolitikai osztályok gondos­kodnak a kekeckedő szakszervezeti tisztségviselők kirúgásáról. A rendszerváltás óta nem hallottam, olvastam állami vagy politikai vezetők megnyilvánulásaiban olyan elvárást mint: hazafiasság, becsület, hűség, tisztelet, megértés, áldozatkészség, hála, gondoskodás, stb. Mindig csak a profit, a haszon a címszó. Aztán erre mindenki ráígér. Felbomlóban van a társadalom alapsejtje a család és a két ill. három nemzedék együttélése. Szinglinek lenni a trendi. Ezt tették velünk.

Next