Kapu, 2007. január (20. évfolyam, 1. szám)

1956 KOSZORÚI - A meneküléstől az integrációig : Konferencia 1956 útóéletéről

1956 KOSZORÚS r külttábort alakítottak ki - a volt szov­jet megszállási övezetben főként az 1955-ben onnét kivonult szovjet Vö­rös Hadsereg elhagyott kórházaiban, laktanyáiban, a volt nyugati megszál­lási övezetben a valamikori koncent­rációs táborok területén is -, valószí­nűsíthető azonban, hogy a legna­gyobb forgalom idején a táborok szá­ma meghaladta a kétszázat. A osztrák belügyminisztérium napi jelentéseinek adataival az Ausztriába menekült magyarok a sokat emlege­tett 180.000 fős létszáma nem támasz­ható alá - közelebb állhat a valóság­hoz a 160.000 - 170.000 fő. Osztrák kimutatások szerint 154.000 fő ment tovább más országokba, miközben is­­mertes, hogy több autóbusszal köz­vetlenül a határról mentek például Svédországba magyarok, akiket az osztrákok semmiféle nyilvántartásba nem vettek. De egyébként is, a hatal­mas menekülthullám pontos feldol­gozása a nagy felfordulásban a hatósá­gok legnagyobb igyekezete ellenére sem volt lehetséges. Ausztriában mintegy 18.000 személy maradt, a hi­vatalos adatok szerint 7.722 fő tért vissza Magyarországra, itt is inkább a 8.000-8.500-as szám lehet valós. A második világháborúban győztes nagyhatalmak megszállásából frissi­ben felszabadult és alkotmányában „örök semlegességet” rögzítő Ausztria kényesen ügyelt arra, hogy ne érhesse szemrehányás politikai szervezkedé­sek megtűrése okán, így nem nézték jó szemmel azt az 1957 februárjában kezdődött „szervezkedést”, amibe Tollas Tibor (költő, író, a később Münchenben megjelenő Nemzetőr főszerkesztő-kiadója) és a Kultúr­­egylet azért kezdtek, mert műsort akartak adni - a három fiatalembert lefogták... Göncz László (Lendva): Magyaror­szág másik szomszédja, ahová még szóba jöhetett az átmenekülés, Jugo­szlávia volt. Az időközben többszöri osztódáson átment ország levéltári anyagainak mintegy 90 százalékát Belgrádban őrzik, azok kutatók szá­mára alig hozzáférhetők. Az ottani magyarokon kívül az utódállamok közvéleménye alig tud valamit a ma­gyar 1956-ról. A korabeli híradások „jugoszláv-magyar válságról”, illetve „ellenforradalomról” szóltak, a Dráva­­menti laktanyákban magyar támadás­tól tartottak. A több száz kilométeres hosszban fizikai határt képező Dráván nem volt könnyű az átkelés, ezért a legtöbben Bácska-Bánát és a Mura vi­dék területére érkeztek. A számadat­ok bizonytalanok, 10.000 és 25.000 fő közöttiek, a legvalószínűbb, mintegy 18.000 menekült érkezett Jugoszlávi­ába, közülük Szlovéniába 2.500 körü­lien, főként nyugat-magyarországi ér­telmiségiek. A Jugoszláviában felállí­tott összesen 21 (20) táborból 7 (8) üzemelt Szlovéniában, de csak 1957 májusáig, mert mivel gyógyfürdőkben és beépített várakban alakították ki őket, a szabadságos időszak kezdeté­re felszámolták azokat­­ a legnagyobb tábor Fiume mellett volt. Három eset ismertes, amik során a jugoszláv ható­ságok visszaadtak, kiszolgáltattak ma­gyar menekülteket az itthon beren­dezkedő önkényuralmi rendszernek. A Tito vezette Jugoszlávia egyértelmű­en kommunista ország volt, ahol Hruscsov szovjet pártfőtitkár a Ma­gyarország ellen november 4-én haj­nalban megindított megszállási had­művelet előtt közvetlenül (2-án) sze­mélyes látogatást tett. Ilyenformán a Jugoszláviában a menekültek befoga­dására létrehozott táborok a szó szo­ros értelmében internáló táborok vol­tak, amiket azok lakói nem hagyhat­tak el, nem érintkezhettek a környék lakosságával, leveleiket szigorúan el­lenőrizték. A magyar menekültek 95 százaléka tovább utazott Nyugatra, az utolsók is elhagyhatták az országot 1958 januárjáig. 1965-ig nem volt ha­tárátkelőhely az osztrák-jugoszláv­­magyar „hármas határ” és Gyékényes között. 1956 őszén a régiek néhány napig nyitva álltak, ezt használta ki mintegy ezer ember, akik élve a várat­lan lehetőséggel, röviden meglátogat­ták Jugoszláviában élő, rég nem látott rokonaikat, majd szépen visszatértek. A szétesett Jugoszlávia különböző utódállamaiban még a 90-es években is voltak forgalomban olyan tanköny­vek, amik a magyar 1956-ot változatla­nul „ellenforradalomként” tárgyal­ták. .. A konferencia egyik fővédnöke, Andreas Khol, az Osztrák Nemzetgyű­lés elnöke­­ megszakítva választási körútját - személyesen köszöntötte a hallgatóságot, és elmondta, ismeri a nehéz menekült­sorsot, lévén ő is el­üldözött dél-tiroli. 1956-ban, 15 éves fiatal fiúként példaképe volt Maléter Pál. Megítélése szerint hazájában azért fogadták olyan nagy szeretettel és segítőkészséggel a magyarokat, mert „1955-ben Ausztria is csak épp­hogy le tudott ugrani a kommuniz­mus lapátjáról”. A már meglévő inns­brucki magyar gimnázium mellett négy további magyar középiskolát ala­pítottak a menekülteknek, ezek közül Ádám László versei pusztító örvényben kényeztető fényben hallani halkan mormoltakat megvallani, megtenni kevesek erénye csak ... a gondolat tisztasága a betűvetés szent hagyo­mánya ... hármat Tirolban. Ő a jezsuitákhoz járt gimnáziumba Innsbruckban, egyik magyar nevelőjük elvitte őket segíteni a magyar menekültek közé. Ily mó­don közelebbről megismerkedhetett velük és későbbi tapasztalatai alapján is meggyőződésévé vált, a magyarok­kal minden befogadó ország jól járt. A tanácskozás első szakaszában el­nöklő Méray Tibor (Párizs) két elő­adás közötti átvezetőjében rámuta­tott, a magyar történelemben az 1956 utáni a nyolcadik nagy kivándorlási hullám volt; a korábbiak: a Rákóczi szabadságharc, majd az 1848-49 utá­ni, 1919-ben a Jászi Oszkár-féle a Ta­nácsköztársaság vörös terrorja, aztán a fehér megtorlás előli, zsidók kiván­dorlása a második világháború előtt, illetve az 1945 és 1948 utániak, így az 1956-os már a nyolcadik nagy kiván­dorlás volt, és „közös imánk az le­gyen, hogy ne legyen kilencedik. Az igazi gyűlölködések nem kint voltak, hiszen mit látunk a mostani otthoni közéletben?” A továbbiakban a szin­tén Párizsban élő Kende Péterrel - mondandójukat egymáséba kötve - kitartóan akörül forogtak, hogy a for­radalom kitörésében oroszlánrésze volt „reformkommunista értelmiség­nek”, de ugyanez érvényes az 1989-90-es rendszerváltásban játszott szerepükre is, és hogy az emigráció­nak alapvetően nem voltak kiemelke­dő egyéniségei. Megelégelve az entel­­lektüel sopánkodást, egy budapesti történelem-tanárnő szelíd, de határo­zott hangon rápirított Kendére, mi­ként meri ezt állítani, és mer hallgatni Tollas Tiborról, Püski Sándorról, Mindszenty Józsefről? A Bécsújhely­ben élő Csernay doktor hozzáfűzte: a már kint születettek számára megtar­tó erőt jelentett a cserkészmozgalom. KAPD XX. ÉVFOLYAM

Next