Karcagi Napló, 1928 (19. évfolyam, 1-100. szám)
1928-01-04 / 1. szám
XIX. évfolyam Előfizetési ár: Egy negyedévre 2 P50 . Egyes szám ára 12 fillér. Karcag 1928. január 4. Szerda Karcagi Napló 1. szám. Megjelenik: szerdán és szombaton. Egyes szám ára: 8 fillér POLITIKAI LAP. Felelős szerkesztő: Dr. Szentesi Tóth Kálmán. Szerk. és Kiadóhivatal Kossuth-tér 762 sz. Telefon 26 Kiadótulajdonos: Kertész József. NAPLÓ Két év óta folyik az a beruházási akció, amelyre a kormány szanálási akció sikere után gondolhatott. Nagy kellett e tekintetben mulasztásokat pótolnunk, mert a háború kitörése óta gondolni sem lehetett arra, hogy anyagi javainkat produktív célokra fordíthassuk. Ma még nem lehet tiszta képet nyernünk arról, hogy azok a befektetések, amelyeket a kormány legutóbbi két esztendőben eszközölt, statisztikailag milyen eredménnyel jártak, gondolni sem lehet arra, hogy részletes elszámolást kívánjunk azokról az arany milliókról, amelyeket az ország elhanyagolt kulturális és gazdasági területei emésztettek fel, mint feneketlen zsákok, de az egyik leghatalmasabb állami beruházás, az útépítés már képet adhat arról, hogy a kormány akciója milyen eredményeket tudott elérni. Erre a célra negyven millió aranykoronát használtak fel eddig, de még most sem tartunk ott, hogy Csonkamagyarország úthálózatát a modern követelményeknek megfelelőnek tarthassuk. Sajnos e tekintetben roppant nagy az igény, ami előáll nemcsak amiatt, hogy a háború és az azt követő néhány esztendőben útvonalaink teljesen tönkrementek, de azért is mert a gépkocsiközlekedés, az automobilkultúra már nem elégszik meg a régi rendszerű utakkal, hanem egész speciális hálózatot igényel. Az ilyen utak kiépítése hazánkban különösen az Alföld területein roppant költséges, mert mély aládolgozásokat kívánnak, amit drágít legfőkép az a körülmény, hogy igen távol fekvő vidékekről kell a helyszínére szállítani az építés anyagait. Hazánk országutai, bár nem voltak a háború alatt hadműveleti felvonulás eszközei, mert Erdélyt leszámítva katonáink idegen országok útvonalain mozogtak, de a teljes magárahagyottság, a legcsekélyebb fenntartási és rekonstruálási munkálatok hiányában annyira tönkrementek, hogy kormányunknak első feladata a beruházások terén ezek rekostruálása lett. Ez azonban még nem bizonyul elegendőnek, mert sürgető szükség lett újabb útvonalak létesítésére is s e tekintetben is ereményt tudunk már felmutatni, mert évenként átlag 150 km-nyi utat vagyunk képesek építeni. Egyedül pénzkérdésen múlik az, hogy az ország egyetemes lakosságát legközelebbről érintő útépítési beruházási akció teljes iramot vehessen s ennek minőségi megoldását nagy mértékben fogja szolgálni az az újabb, nagyon igazságos adónem, amelyet az autók megadóztatása fog szolgálni. Egy évben ez ki fog tenni 3 millió pengőt, ami az autók számának szaporodásával évről-évre emelkedni fog. Remélni lehet, hogy a leghatalmasabb beruházási akció, az útépítés pár éven belül teljesen modern állapotba fogja helyezni úthálózatunkat, ami nemcsak kereskedelmi, de gazdasági és kulturális szempontból is óriási előnyöket fog jelenteni, amely beruházás busásan meghozza azoknak az arany millióknak a kamatát, amelyeket ily célból Csonkamagyarország országútjaiba behengerelünk. Bicskázás és verekedés a szolnoki törvényszéki tárgyaláson Nincs példa arra a botrányra a magyar igazságszolgáltatás életében, amely szombaton d. e. játszódott le szolnoki törvényszék Bodnár a tanácsa előtt egy jelentéktelennek látszó ügy főtárgyalásán, amikor pofozás, rugdosás, bicskázás akadályozta meg a tárgyalások mindenkor példás menetét. Az ügyészség magánlaksértéssel vádolta Bozóky Árpád gazdálkodót, Varga Béla magántisztviselőt és Rubin Márton női szabót, mert a múlt év november 9-én éjjeli zenét adtak Trokán József kereskedősegéd két leányának és amikor azok nem gyújtottak virágot, betörték a Mária utcai lakás ablakait és behatoltak a lakásba. Bozóky és Varga Béla az ablak betörését beismerték és mentségükre erős ittasságukat hozták fel. Azt azonban tagadták, hogy a lakásba bementek volna, Trokán József azonban azt vallotta, hogy Varga bemászott a betört ablakon a szobába. Mikor ezt elmondotta Trokán, felugrott a vádlottak padjáról Varga és arcul ütötte őt. Bodnár elnök felháborodottan azonnal letartóztatta Vargát és fegyveres őrt állított mögé. Úgy látszott, hogy ezután rend lesz a tárgyaláson, mikor azonban Trokán Józsefné férjével egyenlően valott, Varga felugrott a fegyőr elől és belerúgott Trokánnéba. A terem hallgatósága között ülő Trokán József erre kiugrott a padból, bicskát rántott elő és Varga vállára sújtott. A nagy zavarban Bodnár elnök a tárgyalást elnapolta, intézkedett Varga megbilincselése és fogházba szállítása iránt és előállítatta Trokán Józsefet, akinek sorsa eddig még bizonytalan. A támadó újság. A K. H. legutóbbi száma, válaszolván lapunknak „Támadó újság“ című cikkére, azt állítja, hogy cikkei olyan igazságok voltak, amelyek csak Gazdasági Egyesület elnökének és alelnökének fájtak Hogy ez a feltevés nem helytálló, közöljük az 1920. évi május 7-én tartott képviselőtestületi közgyűlés 50. számú jegyzőkönyvéből a következő részt: Sántha István városi képviselő a következő interpellációt terjeszti elő : Március 3-án egy gyalázó lap jelent meg Karcagon, melynek minden sora a karcagi gazdák ellen irányul, nem csak a kiírt neveket, hanem az egész várost is kompromitálja, férfiakat oláh magyaroknak nevezve, azt állítja, hogy „bocskoros testvérek itt maradását 24 év deputáció kérte' . . . „itt becézték, itatták őket II. OSZTÁLYÚ HASÁBOS TŰZIFA kőris, szil és akác szerszám fa kapható SWEINBERGER SAMUEL FATELEPEN 4 Karcag, Vásár-tér. Telefon: 55. szám. 4 * **