Kárpátalja, 1993 (4. évfolyam, 1-11. szám)

1993-01-28 / 1. szám

KÁRPÁTALJA Révész Imre (1859-1945) Munkássága alapjellegét, alapkarakte­rét életreszólóan meghatározta a bécsi fes­tészeti akadémia szelleme, amit persze az alkotó eredendő tehetsége és érdeklődése színezett egyénivé. „Engem egész életem­ben a magyar élet érdekelt. Kisdiák ko­romban láttam a debreceni cíviseket, később, férfikoromban a szentesi parasz­tokat”. Mindebből csak rövid időre emel­ték őt ki friss párizsi élményei: „Párizsban akkor forrók voltak a napok. Akkor jelent­kezett Bastien Lepage-zsal az egész új piktúra. Bennünket, fiatalokat, persze szörnyen fejbekólintott a plein air, sutba dobtuk a barnán festett képeket. Manet­­nak akkor volt éppen az első nagy gyűjte­ményes kiállítása s igen nagy feltűnést keltett”. Révész a század második felének gyermeke: szemléletét alapvetően az elbe­szélés, a festői szüzsé, a falusi, paraszti témák kedvelése határozza meg. Alakjain „sok jellemzetesség, életből vett eredeti sajátosság” figyelhető meg. „A zsáner a kor divatja; az élclapok visszatérő figurá­itól, az elbeszélések adomáin át a festmé­nyek érzelmes csoportozatáig ő az úr a polgári szíveken, a színműíró az ő jelleg­zetes alakjainak köszönheti sikerét, még az utcákon is öntudatos zsánerfiguraként áll a konstábler, kiabál a drótostól” (Ha­lász Gábor: Magyar századvég. Bp.1944.29.). Már a kortársi elemző pontosan, az életkép-vonulatban tartja számon Révészt s azt írja (többekkel együtt) róla, hogy a „német parasztnovella árjában úszott”. A zsánert, a népies zsánert joggal rokonítja ő is az ellaposodott népszínműhöz (Diner Dénes József, 1901.). Ezt a jellegzetes beállításokra apelláló, népszínművesen könnyeden mesélő festői fölfogást jellemzi - többek között - az is, hogy a megjelenített alakokat, figura-cso­portokat egymáshoz való viszonyukban, koregrafikusan meghatározott, lélektani­lag is egymáshoz fűzött helyzetben mutat­ja be. A képi történésben az időbeliségnek, pontosabban a „kitüntetett pillanat” festői megrögzítésének van szerepe. E szemlé­letben fogant a Révész művek zöme (Csárdában, 1880; Egy kérdés, 1882; A baleset után, 1885; A törvény nevében, 1887; A menekülő /Dezertőr/ 1887; A be­számoló, 1894; Gyanús alak /Festő a falu­ban/, 1897; Dac, 1901.). Az alakok finom modellálása, a csoportfűzés és fénykeze­lés finomsága, a jelenet drámaisága a Me­nekülőn közvetlenül láttatják a csodált mester, Munkácsy közvetlen hatását. Pe­tőfi kompozícióin a költővel való érzelmi azonosulni akarás szándéka s a szabad­ságharcos érzelmek éltetése egyaránt fon­tos. Petőfi képeinek és verseihez készített nagyszámú illusztrációjának centrális he­lye van az életműben is (Petőfi a nép kö­zött, 1884; Petőfi a táborban, 1886.) E munkáival nosztalgikusan idézi föl a nép­i szabadságharc költőjét és műveit. A magyar vidék, a falusi és tanyai élet rendszeres tanulmányozására alapítva születtek az alföldi szegény nép életét a maguk egyszerű valóságában, részletezet­ten bemutató életképek (Tengeri hántás, 1894; Az alföld /triptichon/, 1901-02; Ha­zatérők, 1900 k.; Mindennapi kenyerün­ket, 1902; Sátor alatt, 1903.) Révész „a magyar róna speciális szépségeit festi” (Új idők, 1901. dec. 15.) E temetikának legmagasabb szintű művészi megfogal­mazása életművében a sztrájkra gyüleke­ző agrárproletárokról, nemzeti munkásokról „fojtott szűkszavúsággal” és kiforrott realista eszközökkel megfestett vádló felkiáltás, a Panem! Révész a kriti­kai realizmus objektív, leíró voltát tudta ötvözni a pszichikai jellemzéssel legéret­tebb kompozícióján. Szinte egyműves festőként, egyedül a Panem! (1899) alko­tójaként tartja számon a művészettörténet. Vallásos tematikájú munkái közül A hit (1895) drámaiságával emelkedik ki, míg egyetlen nagy falképén (1911-12, Szat­márnémeti, Gimnázium) a közös ájtatos­­ság, a részletező-elbeszélő csoportfűzés a fontos. Arcképei sorában (Munkácsy arcvoná­sait is megörökítette) fontosak a reális önértékelést tükröző önarcképei és szegé­­nyember-képmásai, paraszt-portréi. Ré­vész színek iránti vonzalma, a világos, kevert színek bátrabb használata néhány csoportképen (pl. Estefelé, 1890.), az ezekhez készült frissebb vázlatokon, vala­mint olaj (pl. veranda részletek) és késői pasztell tájképein tanulmányozható. Ka­tonáskodó rajzoló-krónikása már nem le­hetett az I. világháborúnak, néhány színes krétarajza mégis hiteles tanúságtétel a ha­záért harcolt sebesültek mellett (Sebesült katona, 1915.). Révész legsilányabb produktumainak humorral leöntött, fölerősödött anekdotiz­­must mutató életképeinek (Táncoló ci­gányfiú, 1927; Az alku, Cigányok, Osztozkodás, Gyanús alak stb.) születését nemcsak szemléletének hanyatlása, ha­nem bizonyosan üzleti (kelendőségi) szempontok is befolyásolhatták. Az 1950-es években orosz nyelvterüle­ten, Kárpátalján „realista mester”-nek, „népi festő”-nek tartották azon haladó festők közé sorolva egyúttal, „akik a for­radalmi tradíciók őrzésére törekednek” (J.Sztasko, 1955.). A magyar művé­­szettörténetírás az életképfestők, Mun­kácsy követői, legszűkebben vett tanítványai, a műcsarnoki festészet, az akadémikus naturalisták között regisztrál­ja. Aki a kezdeti történelmi tartalmat - több kortársával (Greguss Imre, Pataky László stb.) együtt - egyre inkább a zsá­nerképek részletező naturalizmusban ol­dotta fel. Rajzain, illusztrációin a műfajnak a századfordulón adott helyzetéből, kor­diktálta feladataiból következően a rész­letező, a formák aprólékos körülírása és a mesélő, humoros beállítás egyaránt fontos (lásd a Petőfi illusztrációit. Kötetben: az Athenaeum 1900-as kiadása; Petőfi Sán­dor költeményei I-II., Athenaeum Kiadó, Bp.1907.). Révész illusztrált históriai cik­ket és történeti tájleírást (Deli.Thallóczy Lajos: Gyepűn innen, gyepűn túl! Bp.1898.), valamint részt vett az Osztrák- Magyar Monarchia írásban és képben ma­ Révész Imre: Tiszai halászok 18

Next