Katolikus Főgimnázium, Kassa, 1872

A gymnásiumi oktatás célja nem határozódha­­tik főképpen azon feladat megoldásában, hogy tanít­ványai, különösen pedig a kisebbek lényébe, száraz, elvont fogalmakat csepegtessen. A képzést vezető tanárnak a fokozott erély hevével kell felölelnie tanít­ványaiban az ember egész szellemét: az értelmet és akaratot, a kedélyt és szivet s ennek minden nemes dobbanását. Tehát a tanításmód nem lehet nagyon elvont, sem pedig merev, rideg. Az oktatás nehéz, de nemes műkörében föl kell ismerni és szorgosan érvé­nyesíteni az elétüm­edező szépészeti elemeket. Nem csüggedő kitartással oda kell működni, hogy a fölfo­gott képzeteket a tanítvány belsejében tovafejleszsze s cselekvésében külsőleg érvényesítse is. E cél elérésére gymnásiumainkban minden két­­ségenkül legalkalmasbak a humán tárgyak (vallás­, erkölcs- s nyelvtan, irodalom, bölcselet, szépészet), melyeknek neveléstanítási aesthetikájáról tanintéze­tünk múltévi tudósítványában értekeztem. De nemcsak ezeknél, hanem a reáliák oktatási kezelésénél is gondosan igénybe veszi az öntudatos tanár­a ,s­z­é­pé­nek kiművelését, amint az külön­­külön válfajaiban nyilatkozik. Sőt felébreszt tanoncai­­ban bizonyos művészi ügyességre való hajlamot s törekvést is, nem azért, hogy a még ifjoncból kész művészt képezzen, hanem hogy a művészet örök szép­ségei iránt fogékony embert neveljen belőle. S ezekkel leraktam a gymn, neveléstanítás szem­pontjából megkísérlett paedagogico-aesthetikai érte­kezésem folytatásának alapjait. Ne higgye a t. olvasó, hogy a következőkben általános és részletes utasítá­sokkal fog találkozni a gymn. tananyagoknak följebb jelzett modorú kezelését illetőleg. Feladatomut, tavalyi közleményem folytatása, illetőleg befejezése szempont­jából, csupán csak azon kiegészítő kérdés megoldását vallhatom: mily terjedelemben s mily módon segítse elő a gymnásiumi oktatás az ifjúság aesthetikai képzettségét a reál tantárgyakban? 1) Hogy e kérdést rendszeresen tárgyalhassam, sorra kell vennem a gymn. reál tantárgyakat. 1. Történelem. Erre vonatkozólag minden­­előtt egy észrevételt kell tennem. Ha t. i. saját egyéni felfogásomat követem, a történelmet, gymnásiumi szempontból, inkább a humán, mint reál tananyagok ж. A gymnásiumi neveléstanitás aesthetikája a reál tantárgyakban némi tekintettel az új tantervre. A tanártestület havi értekezleteiben részen kint fölolvasta Károly G-y. Hugó, főgymn. rend. tanár. *) .Miként tavaly, úgy most is Dittes Fr. »Das Aesth­etische nach seinem eigentümlichen Grundwesen und seiner pädagogischen Bedeutung dargestellt" (Leipzig, 1854.) c. koszorúzott pályaművét tartottam értekezésem egész fonalán különösen szem előtt, avval a különbséggel, hogy míg ő a német népiskolákra óhajtja gyakorlatilag alkalmaz­tatni elméleteit, nekem, mivel nálunk a szépészeti nevelésre eleddig még középtanodáinkban is kevés gond volt fordítva, a magyar gym­ná­s­iu­m­o­kra kellett figyeléssel lennem.

Next