Katholikus Hetilap, 1873 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1873-09-11 / 37. szám

366 Emlékei 1865. márczius 17-ére.« Oldalt e fölirattól ez üdvözletét olvashatni : »Regina martyrum, Auxilium Christianorum o. p. n.« (Vértanuk királynéja, kereszté­nyek segítsége, könyörögj érettünk). Fölemlítjük ezen szobrot, mert rendeltetése egy a a japáni egyház újjászületésére vonatkozó fontos ese­ményt megörökíteni. Addig a hitküldéreknek nem sike­rült belföldi keresztény községekből tudomást szerezni, nehogy a hittérítés művét veszélyeztessék, a legna­gyobb óvatossággal kellett eljárniok, nem csupán a ja­páni hatóságok ébersége, hanem még inkább az európai consulok majdnem ellenséges hangulata miatt, kiknek szemében a kereszténység nagyon alárendelt jelentő­séggel látszott bírni. Azonban a hittérítőket nem so­kára a legörvendetesebb felfedezés lepte meg. A gondviselés erre a nagasakii templomot választotta ki. Említett 1865. márczius 17. délután felegy felé volt, midőn a templom előtt tizenkét egyén várakozott. »Őrangyalom sugalm­ára — beszéli Petitjean — hozzájok mentem és fölnyitottam nekik az ajtót. Alig voltam közelekben, három 50—60 éves nő térdre bo­csátkozott, s igy szólt : »Mindnyájan, kik itt vagyunk, úgy érzünk, mint Ön.« Kérdésemre, hovávalók, egy falut neveztek meg s hozzátévék : »Nálunk mindnyá­jan úgy éreznek, mint mi.« Mily örvendetes meglepetés­­vala reám nézve, midőn különféle kérdéseket intéztek hozzám Istenről, Krisztus Jézusról és a Bold. Szűzről! Mihelyt meglátták az istenanya képét a Jézus gyermek­kel, elbeszélték, hogy néhány hónap előtt miként ülték meg Krisztus születése ünnepét, kérdezték, hogy nincs-e most a böjtnek épen tizenhetedik napja; sz. Józsefről is megemlékeztek. Közepette a kérdéseknek és öröm­­nyilvánításoknak, egyszerre elnémultak, midőn a közel­ben lépéseket hallanak. De alig vették észre a jötteket, midőn örömtelien fölkiáltanak : »Ezek falunkbeliek, úgy éreznek, mint mi.« Noha ez örvendetes fölismerést a pogányok előtt gondosan el kellett titkolni, mégis hire futótűzként terjedett el a keresztények között. Nagy­­heti csütörtökön és pénteken templomunkat mintegy 15,000-en látogatták, lakházunk szintén ostromnak volt kitéve. Májushó elejéig kiviláglott, hogy Nagasaki közel környékén mintegy 2500 keresztény lakik. Má­jus 15-kén egy szomszéd szigetről Péter nevű katecheta vezetése mellett érkezett meg egy karaván. A kate­cheta közlé velünk , hogy Japán minden vidékén vannak még keresztények, kik azonban vallásukat titkolni kénytelenek. Beszéd közben meg akart győ­ződni, vájjon igazán a régi hitküldéreknek utódai vagyunk-e. »Nincsenek gyermekeitek?« kérdé félénken. »Oh igen, volt a válasz, ti és keresztény testvéreitek és Japán minden pogányai a gyermekek, kiket nekünk a jó Isten adott; más gyermekeink nincsenek, mert a papnak szűz életet kell élnie.« E válaszra Péter magán kivül volt örömében. Úgy látszik, a régi hittérítők a keresztényeket három ismertető jelr­e figyelmeztették, melyeknél fogva az apostoli küldetésben lévő missio­­náriusokat más vallásu hitküldésektől megkülönböztet­hessék. Azon kérdésen kívül, melyet Péter intézett hoz­zánk, gyakran még ekettőt hallottuk: elismerjük-e a ro­mái pápát az egyház fejének, és tiszteljük-e Isten anyját. Naponkint több ily látogató keresett föl bennünket. Noha a hithü­ldérek mind maguk a legnagyobb mértékben óvatosak voltak, mind arra a kereszténye­ket is figyelmeztették, noha egyelőre lemondtak arról, hogy a keresztényeket községeikben meglátogassák, bár ezt azok nagyon óhajtották , mindamellett a hatóság előtt nem maradhatott eltitkolva, hogy a japániak a templomot sűrűn látogatják. Ki is vehette rész néven a jó keresztényeknek, hogy az oly soká nélkülözött vallási vigasz fölötti örö­mükben a kellő óvatosságról megfeledkeztek ? Ekként a rendeletek, melyek a belföldieket keresztény templo­mok látogatásától eltiltották, megnyittattak. A templom­látogatás mindamellett folyton tartott, gyakran 50—60 órányi távolságról is jöttek. Mindinkább kiviláglott, hogy a két, kath. tan és vallásgyakorlat, amennyiben ez utóbbi papok nélkül lehetséges volt, teljes tisztasá­gában föntartotta magát. A régi hitkü­ldérek, kik elő­ször 1548 óta hirdették Japánban az evangéliumot, papok hiányában fiatal embereket segédekké (dojuku) képeztek. 1604-ben Japánban ily segédek száma 260-ra ment. E segédek utóbb vagy mint lai­ástestvérek va­lamely rendbe léptek vagy világi katecheták marad­tak; említett évben ez utóbbiak száma 160-ra ment. Míg ezek a fontos egyházi cselekvényekre előkészíttet­­tek, tartottak még bizonyos számú egyházi szolgákat, kiknek szintén fontos szolgálatokat kellett teljesíteniök. Ez utóbbiak 1604-ben Japánban 360-an voltak. Azon­kívül majdnem egész Japánban keresztény egyletek (congregatiók) voltak elterjedve, melyek főnökökkel birtak, kik gyakran összegyülekeztek, hogy egymást kölcsönösen oktassák és erősítsék. Ekként ezen rend­kívüli szervezet által maga az isteni gondviselés a japáni egyházat a papoknak majdnem két századig tartó teljes hiányára látszott előkészíteni. Hogy meny­nyire megy a jelenleg egész Japánban élő keresztények száma, még nem bizonyos. 1861-ben Pemberton Hogd­­son volt angol consul Japánban ezt írta: »Valószínűleg magában Jesso szigetében több van nyolczvanezer embernél, kik titokban keresz­tény elődeik cultustárgyait és könyveit megőrzik, és vallásukat rejtekben még gyakorolják. A japániak értelmes faj ; bevallják, hogy vallásuk semmit sem ér, és ha a kormány megengedné, a róm. kath. vallást lel­kesedéssel üdvözlenék és egyhangúlag elfogadnák.« Átlag Japánban jelenleg mintegy 200,000 keresz­tény lehet. Midőn IX. Pius e hirt hallá, örömkönye­­ket ontott. 1866-ban sok mindenféle történt, miből közeledő vihart lehete jósolni, így például egy sajkát, melyben keresztények voltak, letartóztattak, a bennlevőket el­fogták, és illetőségöket be kell­ vallaniok.­­ Bizonyos tisztviselő egy keresztény falu elülj­áróit magához ren­­delt, és nagy szerencsétlenséggel rémítette őket, ha a keresztény templomot ezután is fogják látogatni. Az ily esetek legk­evesbbé sem csökkentek a keresztények bá­torságát; még gyermekek is jöttek, és megbérmáltatni kívánták, hogy e szentség által h­itek bevallására erőt nyerjenek. A hitküldérek bátran, s habár a legnagyobb titok­ban folytatták apostoli működésöket Petitjean igazga­tása alatt, ki e­közben apostoli vicariussá neveztetett, és

Next