Katholikus Hetilap, 1883 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1883-10-18 / 42. szám

Megjelenik minden Csütörtökön. — Előfizetési ár­: egész évre 4 frt, fél évre 2 frt, negyedévre 1 frt. — Hirdetések ára: 4 hasábos petit sor 8 kr Az előfizetési pénzeket a Szent-István­ Társulat igazgatóságához, a kéziratokat a lap szerkesztőségéhez (IV. Lövész­ utcza 13. sz.) kérjük küldeni. Budapest, 1883. 42. szám. Október 18. A mi szentünk. (M.g.) Egy idő óta nem annyira fu­r­csa, mint inkább elszomorító jelenség, hogy a magyar haza ősi kegyele­tének tárgyait szabadon és büntetlenül pelengérre állít­ják. Nagyon érthető és megmagyarázható a mostani viszonyokból az, hogy mindenhez, amit a katholikus kultus kiváló tisztelettel illet, szentségtelen kezekkel nyúljanak, hogy az eszményi szépet és nagyot, melyen századok nemzedéke lelkesült, oda állítsák a minden­napi sorba, hol a kegyelet és tisztelet csak magánosok áldozata, hogy épen az érdemekben annyira sivár és ter­méketlen korban, megtagadják a nagy elődök érdemeit. Minket magyarokat mindig jellemzett az, hogy tiszte­letben és elismerésben, legalább nagy fiaink holta után, nem voltunk fukarok. Igaz, hogy legtöbbször szomorú és kimondhatlanul csekély kárpótlás volt ez az életben tett mulasztásokért,­­ de legalább megvolt bennünk annyi hazafiság, hogy akit küzdelmes pályáján annyi­szor kővel dobáltunk, holta után faragott kővel tisztel­tünk meg. Úgy látszik azonban, hogy a liberális szel­lemű tudományos búvárlat a felvilágosodás azon fokára is felemelni akar, hogy elvessük szentjeinket. Ha ezen irány valamely lepke életet élő zuglapban, magyart gyűlölő zsidó folyóiratban nyilatkoznék,­­ akkor hagyján. De nyilatkozik a törvényhozó testület­ben, melyben a törvényhozó felekezeti ködös szem­üvegén át nézve a múltakba, egész bravourral,üti deré­kon azon törvényt, mely tiszteletet és kegyeletet ír elő keresztény czivilizácziónk zászlóvivői, előharczosai iránt. Alig van szentjeink között olyan, kiben a lelki tökélyek fönsége mellett a hazafiságot is nem tisztelnek. És ez volt azon kapocs, mely a józan gondolkozású s derék protestáns testvéreinket velünk egyesítette szent­jeink iránti kegyeletben. Sz. István, Imre, László alak­jai a magyar szív hálás emlékében éltek, s még a gyá­szos szakadás után is fenmaradt népünk jobb részében azon nemes érzelem, mely vallásfelekezeti különbség nélkül tisztelettel töltött el minden magyar keblet nagy őseink iránt. Mit mondjunk tehát ahhoz, ha ott, hol a jogtisztelet dogmáit hirdetik, akad ember, ki elejtetni kívánja az eszmét, sz. István szobra felállításának ter­vét, sőt lépten, nyomon, minden adandó alkalommal megtámadja hazánk első szentjét, s ágáló fitymálásában odáig megy, hogy sz. Istvánt minden érdemétől meg­fosztja, attól nyolczszázad bizonyította érdemeit meg­tagadja, — csak azért, mert sz. István katholikus volt? Természetes, hogy a pogányságnak tömjénező tudo­mányt sem Kálmán király a nagy törvényhozó, sem IV. Béla a második honalapító nem elégíti ki, hanem a pogány Árpád, ki még messze állott a keresztény pol­gáriasultságtól, kinek nagy és áldásban élő érdeme, hogy szilárdan megveté lábát a magyar földön s meg­hódította e tért, melyet ezer év óta hazánknak bírunk, — de melyet két évszázadon át sem birtunk volna, ha a magyarok Istene sz. István által a keresztény államok sorában helyet nem nyittat a magyar népnek, ha sz. István a keresztény magyar államot meg nem alapítja. Bizonyára Árpád műve nagy mű volt, mert vándorló népének állandó földet adott, de sz. István a magyar nemzetet állammá alkotta, é­s nem a honfoglaló ős vezérek, hanem a keresztény czivilizácziót elfogadó sz. István a magyar hazának megalkotója. Avagy megfontolták-e azok, kik sz. István honala­pítói érdesmsét megtagadni képesek, mily fokán állnak sokat kürtölt hazafiságuknak, midőn világosan, érthető­­leg csak azért fogtak e dicstelen munkába, mert István római szent és nem­­ debreczeni.

Next