Katholikus Néplap, 1852. július-december (5. évfolyam, 28-52. szám)

1852-10-20 / 43. szám

falra hányt borsók. Ugy de hányan vannak köztelek, kik jobbára csak az iskola mellett jártak, vagy ha bele­néztek is, az ABC-en túl nem messze men­ik? Bizony pedig nem elég az üdvösségre, hogy valaki katholikus legyen, hanem vannak dolgok, mellyeket tudni és tenni is szükséges. Lássátok, a mi jó édes­anyánk, az anya­­szentegyház még azokról is gondoskodott, a­kik nem igen koptatják az iskola küszöbét, mert hogy ezek se maradjanak a nekik szükséges kér­­miveltség nélkül, megrendelte, hogy a hívek azon fontos alkalommal, mikor házasságra lépni jelentkeznek, papjaik által ki­­kérdeztessenek a hittudományból, hogy azok aztán, kik abban szűkölködnek, arra megtanultassanak, hogy be­lőlük is, a­mint illik, jó keresztények, jó családszülők, szóval emberséges emberek válhassanak. A­mi a templomot illeti, igaz, hogy az ünnepi ,s vasárnapi oktatásokon is hallhatnak a hívek, követke­­zőleg a házasulandók is eleget, a­minek hasznát, veh­e­tik az életben. De hányszor esik meg csak egy es­e­­endő alatt is, hogy egyiket is másikat is ez, vagy amaz ok visszatart az Isten házától, holott tán épen akkor tartatott a legszebb beszéd, a­mit hasz­­nálhatna a leendő házaspár? S ha mindjárt jelen volt is, kimegy a szegény ember fejéből, a­mit régebbel, vagy apródonkint hallott : jó tehát, ha valaki egy gá­zomban is, és épen idején elbeszéli neki, a­mit lukns üdves. Az a tanítás pedig, a­melly akkor adatik, mikkor valaki jegyben jár, nem egyéb, mint ismétlése és em­­lékeztetése mind­azon kér­­tudományoknak, a­mellyek­­re szüksége van akármellyik kér, atya­ vagy anyának. Bizony pedig ráfér az emberre a jó tanítás, intés, ok­tatás, útbaigazítás, ha valamikor, akkor, mikor valaki házasságra adja magát. Annyi sok mindenféle fordul elő a házasok közt, hogy nagyon jó, ha találkozik oly­­lyan, a­ki előre tesz figyelmeztetést azon kötelessé­gekre, mellyek a házas élettel járnak. Sok kötelesség marad ott teljesítetlenül, hol azt se tudják, mi a köte­lesség? A kötelességek betöltésére első tudomány a her­­életnek tudása, mivel a tudatlan soha se jár a ma­ga eszén, és lábán, a mint mondani szokás. És legtöbb szerencsétlen házasság onnan van, hogy a felek rész keresztények, a minek pedig megint egyik sárkányfeje, a hitbeli tudatlanság. Ezen tanulás által kell segíteni. Tanulni nem szégyen, hasznos is: tudatlannak maradni kár, nem is szép. Avagy nem csúnya? mikor valakire azt mond­ják : ejnye de alpári ember! Nem annál emberebb-ez valaki, írt ennél neveltebb? Nem igaz-e, hogy valamint a legnagyobb ur , úgy a legutolsó paraszt­ember is csak állapotához illő kor, tanultság és nevelés által le­het hasznos tagjává a haza- és emberiségnek? Azért lármázza már régen a világ, hogy nevelni kell a népet. Csakhogy könnyebb azt kimondani, mint kivinni. Kü­lönben is a világ szokása szerint sokat ígér, keveset ad; sokszor a mit ád, sincs köszönet benne. Innét ne­velői is, kik az ő tudományát hirdetik, mivel a hitel­lenség mellett apostolkodnak, gyakran félre­vezetik a jó népet. A nevelés fölő föltétele : a vallás és vallá­sosság. Ezt pedig csak az anyaszentegyháztól tanul­hatni meg. A világnak nincs szentírása, azért úgy ta­nít, a­mint gondolkozik, ma így, holnap úgy, amint jön : az egyház ezt nem teheti, az ő tanítása változta­tásnak nincs alávetve, ő újat nem koholhat, se a régit ujjaiból nem szopta, hanem Krisztustól örökölte, ennek a mesternek pedig már régen ki van próbálva a taní­tása. Azért a­ki nevelt ember akar lenni, annak lege­lőször is jó kereszténynyé kell válnia; erre pedig szükséges, hogy a hitet ismerje, hogy tudjon aztán a szerint élni. Mivel pedig annál inkább keresztény vala­ki, mennél jobban katholikus, sőt a hittudás és a sze­rinti élet különbözteti meg a katholikust a nem keresz­tényiül: ki nem látja át, mennyire hasznos intézkedés az anyaszentegyházban a jegyesek taníttatása, átalában minden házasulandókra, különösen pedig a tudatlanok- és azokra nézve , kik tanítás alkalmával a pap első kérdésére is azt szokták felelni : ,,kérem alásan tisz­telendő úr, én nem jártam iskolába.“ Ezt ugyan egy­részt mentségül, másrészt pedig azért szokták felhozni az illetők, hogy könnyebben keresztül csuszszanak a tanuláson, de ha jól megfontoljuk, a­mit mondanak, nem más az, mint önkénytes bevallása és elismerése annak, hogy tehát most van szükségük tanítás­ és ta­nulásra, hogy helyrehozzák azt, a­mit eddig elmulasz­tottak. Nincs is kifogásuk a jó keresztényeknek e ta­nulás ellen; legfölebb ollyan jegyespárok­ vagy ezek szülőinek esik a nehezükre, a­kik már inkább élnek a világnak, mint magoknak. A melly szülők azt akarják, hogy gyermekeiknek, mikor megházasodnak, sok ta­nulni valójok ne legyen, azoknak ezeket ajánljuk : 1­ör , járassák fiaik­ és leányaikat annak idejében szorgalmatosan az iskolába és gondjuk legyen, hogy ott tanuljanak; 2-szor : a­mit iskolában tanultak, el ne rontsák odahaza, vagy a rész társak; 3-or : ne szí­veljék , hogy mikor már kifogták őket az iskolából, ünnep-és vasárnapokon a prédikácziók­ és egyházi tanításokról elmaradjanak, sőt inkább velük együtt fi­gyelmesen jelen lenni serénykedjenek. 4-szer: mikor látják, hogy gyermekük már arra való, hogy meghá­zasodjék, ne sajnálják tőle a jó szót,­adjanak neki jó tanácsot, üdvös intéseket, figyelmeztetést, hogy mihez tartsa magát, ha majd páros életet visz. Sz. Ágoston így ír : „Minden családos ember Krisztus­ és az örök élet­ért, valamennyi övéit intse, oktassa, serkentse, feddje; igy házában az egyházi és mintegy püspöki hivatalt viselendi.“ Miért ne mondhatná hát a kér­ apa, mint az öreg Tóbiás, mikor házasulandó fiához igy szólott : „Halljad fiam az én szám igéit, és azokat szivedbe a­­lapul helyhezltsd. Életednek teljes napjaiban elmédben

Next