Katholikus Néplap, 1857. július-december (10. évfolyam, 26-51. szám)

1857-09-02 / 35. szám

gyógyuld felálljon­.­ Mire az asszony rögtön meggyó­gyulván, Péternek lábaihoz omlott, s köszöné egésségé­­nek visszanyerését. Azután megölelvén és csókolván Sz. Kelemen anyját, eltávozék. Kelemen pedig ada az as­szonynak ezer drachmát, és a község elöljárójának aján­­lá őt. (Vége következik.) Györgyényi. A komaebéd. ffPPI (Vége.) Végre megérkezett a reggel Pannáék házában ,sü­­giy rögi forog mindenki. Nagy lánggal ég a tűz a tűzhelyen, annál is inkább, mert a komaasszony biróné ismeretes volt a jó magyar főzésről, és így is készített mindent. Nem hibázott itt semmi. Volt itt a gulyás hús, turul csusza, paprikás, kolbász, töltött ká­poszta, derejek, lángosok, fánkok, mácsikok, de még a kitoló kása is. Szóval minden. Panna pedig mint házi­asszony az ágyból kommandirozta az egészet. Úgy tűnt fel ott a dunyhák között, mint egy generális a várban. Istók pedig a pincze­mester szerepét vitte, rendezte az üvegeket, megtöltötte fehérrel, és amollyan bika vérű vörössel, úgy megrakta aztán az asztalt, hogy csak úgy csillogott mint a lámpa. — Nem is kimért Istók sem­mit, nincs mindennap komavendégség. Aztán nem is mindennap lehet ily nagy vendégekre számolni. A plé­bános úr, mester, biró, kereskedő, vadász, szóval az egész előkelőség hivatalos. De már jőnek az öröm hírnökei. A jó komaasz­­szony egy szép fehér inget küldött keresztelő ürögnek. Ki volt czifrázva csipkékkel, rózsákkal kihímezve, és a mellén Jézus szent neve. Nagyon kedves volt az egész. Fölöltöztették a kis­fiút, annyi fehér cseléd segíti fel­húzni az ünget, hogy nem volna csoda, ha fordítva húz­nák rá. De szépen is nézett ki a kis huszár, ki örült ennek jobban, mint az anyák. Édes cselédem! szól Panna: olyan vagy, mint egy angyal! te liliomszál! te csillag! te drága kő! nem adnálak oda az egész világ­ért! Kilencz óra volt, még nem múlt a nagy mise, midőn megindultak a keresztszülök a gyermekkel. Panna jó nevelésben részesülvén, régi keresztény ősi szokás szerint elővette kapcsos imakönyvét, és míg a keresztség tartott, addig imádkozott párjáért, gyerme­kéért, a keresztszülőkért, és az egész ház népért. Istek az alatt, rendezte az asztalt, hogy a megérkező vendé­geknek annál jobb étvágyuk legyen enni, inni, és viga­­dozni. Jó félóra nyílt el, és jönnek. Elül a bába, utána a keresztszülők. Most következtek a jó kivánatok. Lege­lőbb is a bába asszony által adta a gyermeket e sza­vakkal : íme pogány fiút vittünk el, és jó keresztény gyermeket hozunk helyébe. Erre mindegyik czifránál czifrább kivánatot mondott. A biró gazda pedig ma­gyar dolmányában tekintélyesen áll, és ígéri, miszerint fog gondoskodni Peti jövőjéről. Az emberek észreültek, várván a plébános urat. Az asszonyok pedig külön trécsöltek, mert úgy is már rég nem beszélhettek együtt; pedig de sok titok van közöttök, kivált a­hol bábaasszony van, ott már nem vesztik el a fonalat. Dicsértessék a Jézus Krisztus! E szavakkal top­ 307 twow pan be a plébános úr! Áldás békeség! — Erre mind­annyi fölállt, örömmel fogadták, mondván : ,,Köszön­jük, hogy kish­ajlékunkat meg nem veti, tessék he­lyet foglalni. Közkívánatra elfoglalta a főhelyet, sorba utána a vendégek. Volt az evésnél csevegés, nevetés, jó kedv. Egyszerre csak biró uram fölkapja a szót és igy kezdi: Főtisztelendő plébános úr! egy kérésünk volna. Plébános: Na csak rajta, szívesen segítünk. Biró: Hát lássa plébános urunk, mi gyakran megfordulunk ott a keresztkútnál, hol egyik, hol a másik gyermekét viszszük oda. Már többször láttuk, mi történik ott, de deákul nem tanultunk, hát nem is értjük. Szabadna-e könyörögni a lásson, ha terhére nem esnék, hogy nekünk most e szép alkalommal szokott bölcseségénél fogva megmagyarázná a czeremóniákat. Plébános: Szívesen megteszem, ha meg nem unjátok, mert ilyen víg társaságnál talán nem igen kedves, ha én emilyen komoly tárgyról beszélek, Biró: Azt mondja a közmondás: van idő a ne­vetéshez, és van idő a síráshoz. Mi már eleget nevet­tünk eddig is. Sírni pedig még nem akarunk, ezt in­kább a kis Péterre bízzuk, annak más dolga sincs. Be­széltünk is már, most már hallgatni és vigyázni aka­runk. Nagyon fogunk is örülni, ha plébános úr kenet­teljes beszédével lelkünket táplálandja, testi eledelek­ről majd Istók gondoskodik és ott kint a szorgos Már­iák. Mi meg úgy mint Mária a legjobb részt választjuk. Plébános. Nagyon jó! hogy a test és, lélek is el legyen látva örömest elmondom, csak vigyázzatok. Midőn ma a kis Pétert keresztelni hoztátok, nem vihettétek a templomba, hanem csak legelőbb a sekres­tyébe. Mért van ez igy ? — Hát csak azért, mert a ke­­reszteletlen gyermek még nem tagja az egyháznak, az­ért nincs is jussa a templomba, vagy­is az Isten köz­ségébe belépni. Más részről alázatosságot is jelent. A gyermek esdekelve jelenik meg az ajtón kívül, zörget és kéri, hogy ereszszék be. Erre én megjelentem és kérdeztem: Mi lesz a gyermek neve? És ti mondtátok: Péter lesz a neve. Ez egy szentnek a neve, és pedig a főapostolé; ez által jelentetik, hogy a gyermek szinte valaha a szentek so­rába akar fölvétetni. Lám ezen szokás a keresztény­ség első századaiban nem volt, mert ekkor még kevés ismeretes szent volt. Voltak ugyan az apostolok, és a vértanuk, de a keresztények sokkal alázatosabbak vol­tak, mint hogy ily kitűnő neveket fölvenni mertek vol­na. Épen úgy, mint mi mai napig is Jézus szent nevét csupa tiszteletből és alázatosságból föl nem vesszük. Még csak a negyedik és ötödik században jött szokás­ba a mártírok és hitvallók neveit pátronus gyanánt vá­lasztani; míg végre később átalános szokás és parancs­­osá lett. És ezen szokás igen hasznos és üdvös. A szen­tek példája intsen és ösztönözzön hasonló életre. Egy­úttal vigasztalás gyanánt szolgál azon meggyőző­dés, hogy Istennek ezen baráti könyörögnek érez­tünk. Nemde, ha a tömlöczben sinlödönek jó barátja van a királynál, örül rajta, mert tudja, hogy előbb nyer kegyelmet, így van velünk is. Mi emberi gyarlóság­ból vétkezünk, és azt mondja a szo­k­ás: Isten a bűnöst meg nem hallgatja. Mily jól esik, ha ilyenkor a mi pa­­trónusaink esedeznek értünk. — Igen czélszerű szokás ez az anyaszentegyh­ázban, csak a hívek tartsák is meg. 35*

Next