Katholikus Néplap, 1858. január-június (11. évfolyam, 1-25. szám)

1858-06-03 / 22. szám

190 „igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, mely sokakért kiontatik a bűnök bocsánatjára“ (sz. Mát. 26, 26 — 28.). Nevezetes sz. Pál nyilatkozata a korinthusi hivekhez irt első lev. 10, 16. és 11, 27 — 29. Sz.Ignácz vértanú, sz. János apostol tanítványa, a romai hivekhez irt levelében így nyilatkozik : „Nem óhajtom a rom­landó eledelt, sem az élet gyönyörűségeit; Isten ke­nyerét akarom, mely Jézus Krisztus teste, ki Dávid nem­zetségéből való, és annak vérét akarom inni, ki romol­­hatatlan szeretet.“ Hasonlólag nyilatkozik a smyrnaiak­­hoz irt levelében is. Sz. Jusztin vértanú, ki a keresz­ténység második századában élt. Írja , hogy az Oltári­­szentséget nem mint közönséges ételt és italt veszszük magunkhoz, hanem mint Megváltónk igaz testét, melyet válságunkért magára vett (Ápol. I. 65. fej.). Jellemzők sz. Cyprián szavai, ki nagyobb véteknek nevezi bűnnel terhelt lélekkel járulni az Oltári­ szentséghez, mivel az Jézus Krisztus valóságos teste és vére, mint a tagadók bűne (az elestekről 10 — 11. fej. és Corn, irt 63 lev.). Sz. Ambrus írja (titkokról irt könyv, 8. fej.) hogy az Isten szava mindeneket semmiből teremtett, tehát meg is változtathatja azt, a­mit teremtett, azzá, mi nem volt, vagyis a kenyeret és bort Krisztus testévé és vérévé. Iveket tölthetni be a sz. atyák nyilatkozatával, kik ez igazságról tanúskodnak. Ide járul a trienti sz. zsinat határozata is (XIII. ülés, 2. can.). Alapos tehát hitünk, mert a szent irás­ és hagyománynak öszhangzata leg­bizonyosabb védve az igazságnak. Ez erős meggyőződés eszközli, hogy mi is örven­dező Dávidként Istennek­ frigyünknek emez imádandó zálogát alázatos szívvel és örvendező lélekkel környez­zük. Valóban magasztos jelenet­ midőn bíborban szü­letett, koronás fők, világi és egyházi méltóságok, igény­telen férfiak, egyszerű földmivelők s ártatlan gyermek­­csoport egygyé olvadva, hódol a királyok királyának, kinek hatalmát ki sem kerüli ki. Felejtve minden rang­különbség, száműzve minden gőg és felfuvalkodás, a szándék tisztasága, az önlegyőzés ereje foglalja el az ájtatos kebleket. Az ajkak áhitatos éneket zengedez­­nek, dicsérik a jelenlevő Üdvözitőt. Mily dicső! mily megható látvány! ,,Nincs semmi gyönyörűbb, érinti Lo­­novics egyházi Archaeologiájában, mint az urnapi körmenet a falukon, hol a teljes pompájokban diszlő berkek, földek s rétek szépségüket mezei nyugoltá­­rokra hintik; nincs semmi meghatóbb a várakban, hol az ágyuk moraja a szent dallamok zengzetével egye­sül ; nincs semmi ünnepélyesb a tengeri városokban, hol annak a világövező óczeán némi mérhetlenséget kölcsönöz.“ Az ünnepély méltóságához mért pompát és fényt tanúsítani, hitöket, hódolatokat és hálájukat nyilvání­tani sietnek a buzgó hívek. Az utczák fris fűvel, illatos virágokkal és zöld lombokkal ékesittetnek; a világ négy tájéka felé oltárok emeltetnek jelképül, hogy Üdvözítőnk szenvedése­ és halálával minden világré­szen lakó embereket megváltott, s hogy a kath. hit a vi­lág minden részénél van terjedve. Az oltárnál egy-egy evangélium énekeltetik: az elsőnél Krisztus teste és vére jelenlétéről, a másodiknál az imádság hathatósá­gáról , a harmadiknál a hathatós imádság föltételeiről, a negyediknél imádó tiszteletünk ápolásáról. Ezt kö­veti az áldás vétel. Mivel pedig az Oltári­szentség lelkünk és testünk üdvössége­ és Jézus szeretetének záloga: e legfölsége­­sebb szentség ünnepét méltólag csak úgy ülhetjük meg, ha Istennek irántunk tanúsított szeretetét hittel és jámbor élettel viszonozzuk; ha a nyert testi és lelki jók adója iránt hálás lélekkel viseltetünk; ha az ő mennyei akaratában tökéletesen megnyugszunk. „Erős hittel, írja Kempis Tamás, s alázatos tisztelettel járul­junk e szentséghez. Azt, mit megérteni nem tudunk, bízzuk a mindenható Istenre. Az alázatosoknak nyilat­koztatja ki magát, a kisdedeknek ad bölcseséget, a tiszta elméket nyitja meg, a kiváncsi kutatók és kevé­­lyek elöl pedig elrejti kegyelmét. Az emberi ész gyönge és csalatkozhatik, de az igaz hit nem csalatkozhatik. Az örökkévaló és megfoghatatlan Isten hatalma végte­len, nagy és fölérhetlen dolgokat cselekszik mennyben és a földön, épen azért hitet és jámbor életet kíván tőlünk.“ Oh szeretet Istene! öntsd szívünkbe szeretete­­det, hogy éretted szeressük felebarátunkat. Járuljunk a kegyelmek királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyervén, kegyelmet találjunk alkalmatos segítségre; könyörögjünk, hogy terjeszsze ki hatalmas védszár­­nyait édes magyar hazánkra, áldja meg annak lakóit, hogy hit-, reménység- és szeretetben gyarapodván, őt örökké dicsérhessük. Kocsiss Ádám: Borsa Péter. (Eger, május 23. 1858.) Tavasz van a Duna közepében, Kivirított a szigete szépen, Szép juharfa, gyönge fűzfa ezre , Zöld koszorú, azt gondolnád messze, Ha van is egy őszi levél itt-ott, Melyet a szél vizbe nem hajított, Ma van az csak, de eltűnik aztán, Mint a szeplő fiatal lány arczán. Minden bokor domborura kelve, Kis madarak bölcsőjét ölelve, Minden hajtás : egy fiatal lányka, Örömest néz az ember utána. De mi haszna ? fiatal lány s erdő Egy sem szabad, tilos mind a kettő. Ezt gondold meg, s vedd szivedre Péter, Mikor a szép cserje mellett mégy el. — — Ámde Péter nem gondol a szóval, Mert szivében rósz szándékot forral, A fiatal vesszőkre sovárog, Ha úgy ötön juthatna hozzájok. Ki-kiáll a Dunára, s úgy töpreng: „Hej gonosz csősz! mikor visz az ördög ? Hej gonosz csősz! verjen meg az Isten, Hogy neked megpihenésed sincsen ! Hanem hiszen rád akadok én még, Akkor aztán — de minek beszélnék ? Adj át a legfeketébb pokolnak, Hogyha, vén csősz ! téged meg nem loplak!“ -4 — így beszélt ő, s még czifrábban ennél.

Next