Katholikus Néplap, 1858. január-június (11. évfolyam, 1-25. szám)

1858-01-14 / 2. szám

Ki igaz katholikus keresztény ember s ki érdemli meg e dicső nevet ?A­ ál sokan és sokat írtak, és sok buzgó lelkipásztor tiszta, világos és hatalmas szavakkal szólott már e föladvány­­ról, s a keresztények hitéletéből a szent irás és szent atyák nyomain meg is fejté azt, s e szent ügyben a jó és buzgó lelkipásztorok most sem feledik kötelességö­­ket; azonban nem lesz tán fölösleges, ha a Katholikus Néplap buzgó olvasói előtt én is fölelevenítem e kér­dést, s a szent irás, szent atyák és más keresztény irók nyomain megmutatom: ki igaz katholikus keresztény ember s ki érdemli meg e dicső nevet ? hogy a kik vagy kellőleg nem ismerik magukat, vagy a gyakorlati hit­életben teendőiket át nem látják, ez által kellő fölvi­­lágositást nyervén, mind magukat okosan vezethessék, mind másoknak megigazitása­, fölvilágositása­ s lé­­leküdvére szivök szent érzése s lélekbuzgalmuk szerint, mint az apostolok idejébeni keresztények, fölkentjeik­kel együtt összemunkáljanak, s a mit egyik épített, a másik le ne rombolja. Az őskeresztényekről atalán a szent történelem azt mondja: ők pedig buzgók valának a kenyér része­sülésében , imádkozásban s jó cselekedetekben; meg­­hallgaták buzgó hirdetőiket, kik tanításukra kijelöl­tettek , s elég tudományt nyervén az igaz hitéletre, valamint szent hirdetőik, úgy ők is Isten országát ter­jeszteni meg nem szünének; sőt, ha szükség kiváná, a szent hitért életöket is adni készek valának. Ilyenek voltak, a szent történelem szerint, atalán az aposto­lok alatti, az első és második századbeli keresztények. Hanem a harmadik és negyedik században, úgy lát­szik , már hidegülni kezdett a szent buzgalom s a ke­resztények nagy része inkább kezdé becsülni a földie­ket s háttérbe szorítni a mennyeieket; elfeledkezének Istenről s csak szükség idején emlékezének róla. Már Lactanti­us , keresztény bölcs a negyedik század­ban , ki Konstantin császár fiának, Crispusnak nevelője vala, ekkér panaszkodik az akkori keresztényekről: „Csodálom, úgymond, a vakságot, melyre az emberek annyira elvetemedtek, hogy az igaz élő Istennek a meg­holtakat, a földieket és a földben eltemet­etteket eléje tennék, ki a földnek teremtője vala. De az emberek­nek ezen istentelensége megbocsátható volna, ha va­lóban eme hiba az Isten nevének nem ismeréséből szár­maznék. De lepje meg csak őket valami nagy szükség, bizonyára megemlékeznek akkor Istenről; csak fenye­gesse őket háború, vagy pusztítsa halált osztó ragályos nyavalya, vagy sorvaszsza terméseiket hosszú száraz­ság, vagy rombolják le az elemek és jégeső telkeiket, bizonyára Istenhez emelkednek s összetett kezekkel kérnek akkor segélyt, könyörögnek s rimánkodnak, hogy ne hagyja el őket. Ha valaki szélvésztől hánya­tik a tengeren, Istenhez járul, Istenhez folyamodik; ha valaki szorongattatik s üldöztetik, őt keresi meg; ha valaki szegénységre jut s koldusbotra szorul, ő tőle kéri élelmét, az élő Istennek s annak nevében, ki éret­tünk meghalt, keresi s kéri az emberek irgalmát. Te­hát csak szükség s veszély idején emlékeznek meg az PEST, 1858. CD 2. szám. cGO I- Félév.­­) JANUÁR 14.

Next