Katholikus Néplap, 1862. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1862-09-18 / 38. szám

PEST, SEPTEMBER II. 38. szám. II. FÉLÉV. 1862. Megjelenik e lap hetenkint egyszer, csütörtökön. Előfizetési dij : helyben félévre 1 frt 31 kr., s egész évre 2 frt 62 kr. a. ér.; vidékre postán félévre 1 frt 66 kr., s egész évre 3 frt 32 kr. a. ér. Az előfizetési pénzek a Szent-István-Társulat ügynöki hivatalába (Lipót-utcza 8. sz.) bérmen­­tesen, a lap szerkesztését illető levelek pedig a „Katholikus Néplap” szerkesztőségéhez (kegyes tanitórendű­ek épülete 35. sz.) intézendők. Az isteni ige hallgatása. (Folytatás) _A­zt is nem egyszer nehezteléskép hallók megje­gyeztetni egyházi beszédeinkről, hogy azokban a kor­szellemhez­ simulást nem venni észre. Egyházi beszédeink mind megannyi külön suga­rai egy fényes napnak, mely megvilágosít minden, a világra született embert; azon igazi napnak, melynek világossága az összes földkerekségen elárad, vagyis ma­gának Krisztus Jézus tanításának egyes tündöklő su­garai. Kell tehát, hogy ugyanazon természetűek legye­nek, mint maga a nap, melyből eredtek; kell, hogy ab­ban mint központjukban pontosuljanak össze. És ebben áll a kath. egyház csodálatos egysége. Ezt igényelni tehát tőlünk, hogy a korszellemhez alkalmazkodjunk egyházi beszédeinkben, annyit tesz, mint kívánni, hogy a fönebb emlitett központosítással fölhagyjunk s a hit­szakadás nyilvános veszélyének magunkat kitegyük. — A világ korszelleme nem egyéb a világ testszerinti bölcseleténél, melynél fogva szüntelen csak azt, mi az övé, és nem azt, mi a Jézus Krisztusé, keresi. Valamint az isteni bölcselet felülhaladja az emberek bölcseletét, úgy ennek alárendeltje soha nem lehet, s e szerint soha sem is alkalmaztathatja magát hozzá. A világ szelleme meg nem fér Jézus szellemével. Nem is lehet e szerint akként szerkeszteni egyházi beszédeinket, hogy mintegy egybeolvadjanak a kor szellemével Két urnak szol­gálni nem lehet. A világ szelleme változékony, mit Jé­zus tanításának szelleméről, mint isteniről mondanunk nem lehet, mert: „Ég és föld elmúlnak, de az én beszé­deim el nem múlnak“ (Mát. 24,35.), mondja Jézus. Ha tehát az egyház papjai az uralkodó korszellemhez simul­nának, magát a Jézus tanítását újítások­ és változtatá­soknak vetnék alája; mit ismét, ha az egységesség jel­lemével fölruházott egyház kebelében maradni aka­runk, nem tehetünk. A világ szelleme tévelyeken s bű­nös fogalmakon alapul; hitközönyt, észistenítést, anyag­­szeretetet stb. ilyféléket mint nyomorult vívmányait tűz-­­ vén ki zászlaira: hogyan lehetne tehát simulnunk hozzá egyházi beszédeinkben ? „Hogyan lehet, kérdi sz. Pál, egy társaságban az igazság a hamissággal? avagy mi­csoda egybeköttetése vagyon a világosságnak a sötét­séggel? Micsoda egyezés állhatna meg Krisztus és Be­liál között? avagy miben osztozó társa a keresztény a hitetlennel?“ (II. Kor. 3­1.) Igaz ugyan, hogy a jelen kor szelleme szépen hangzó morális elveket is hirdet s úgy pengeti azokat, mintha tőle erednének; holott mintegy lopva elsajá­­titvák azok Krisztus egyházának isteni tanításából, melyből erednek. S mégis azt kívánják, hogy az egy­ház alkalmaztassa magát tanításában a világhoz! Vall­jon nem annyit tenne-e ez, mint a mesternek a maga tanítványát követői, vagy kívánni, hogy a tenger a csermelyt, mely belőle eredt, fölkeresse? — Igen jól tudjuk a titkos rugót, melynél fogva a világ bölcsei a keresztény morál elveit, mint magukéit után útfélen hirdetik; tudjuk K­rinei sz. Vincze után, miszerint: „Va­lahányszor az álapostolok, álproféták s áltaniták a szent­­irás mondatait, melyekre, mint általok balul értelme­zettekre fektetik tévelyeiket, fölhasználják, nem szen­ved kétséget, hogy mindannyiszor mesterek ravasz ló­gásaival élnek, melyeket ő soha ki nem talált volna, hacsak nem tudta volna, miszerint ott, hol a tévútra­­vezetésről van szó, könnyebb mód az elcsábításra nin­­csen, mint ha az isteni ige tekintélyét kiindulási pon­tunkul veszszük“ *). Tudjuk szóval, kik lappangnak a pávatollak alatt; látjuk a karmokat, melyek a juhbőr alól kibúvnak, mert Jézustól tanultuk, miszerint: „Gyü­mölcseikről megismerenditek őket.“ Sz. Pál apostol a tanító egyházról mondja: „Mi az Istennek vele együtt dolgozó munkásai vagyunk;“ a hallgató egyházról pedig: „Ti pedig az Istennek mezeje vagytok, az Istennek épitménye vagytok“ (I. Kor. 3. r.). Egyházi beszédeink mind megannyi elvetései az isteni igének, a jó magnak, mely az előttünk barnuló földtáblába, a hivek szivébe vettetik be. A magnak e szerint, mely általunk vettetik, jónak, igaznak kell len­­ n) Vincent. Lir. Commoniti (ín fi e operum S. Salviani.) 58

Next