Katholikus Néplap, 1863. július-október (16. évfolyam, 27-53. szám)

1863-12-03 / 49. szám

390 nál inkább szükséges, hogy az Istennek, a minden javak adományozójának a hála legszentebb adóját le­fizetni ne késsünk. Tagadhatatlan, hogy ezen hála lero­vása az önbecs mértéke szerint történik; minél jobban ural­ bennünk az önbecs érzete, annál melegebb szív­vel , annál vallásosabb buzgósággal teszünk eleget a hála kötelességének, mivel nem becsülvén a nekünk adott kitűnő tulajdonokat, egyszersmind az adományo­zót, a tulajdonok szerzőjét sem becsüljük. De különben is az önbecs­érzete sokkal mélyebben van gyökerezve az emberi természetben, mintsem könnyen megvethetnők annak szózatát. Természetünk tulajdona mást tisztelni a benne található kitűnő tulajdonok miatt, tehát mást be­csülni, a keresztény szívben oly mélyen van gyökerezve, hogy annak ápolását és növekedését a hálátlanság bélye­ge nélkül akadályozni nem lehet. Gondold meg továbbá, hogy önbecs nélkül a közönséges kötelességeket sem végezheted, annál kevesbbé a nagyobbakat. A két­ em­ber kötelessége az erényekben mindig nagyobb hala­dást tenni, ennek folytán mindig tökéletesebb életet élni; az erény pedig folytonos, erős és állandó törekvés az erkölcsi törvénynyel egyezőleg cselekedni, mindig és mindenhol az erkölcsi törvény iránti tiszteletből. Miu­tán a két­ ember végrendeltetése lelki üdvének mun­­kálása és elnyerése, e munkálkodást csak úgy teheti sikeresen, tehát czélhoz vezetőleg, ha a kér­ erények­ben gyarapodik, e gyarapodást pedig az önbecs idézi elő; mert, ki magát méltányosan, keresztényhez illő mó­don nem tudja becsülni, annak az erények gyakorlatá­ban hiányzik a lelkesedés, mely a cselekedetek rugonya. Nem tudván önmagát becsülni,nem virágozhatik benne a lelki élet, miben a két­ emberélete áll. Hogyan végez­heti állapotabeli kötelességeit, ha szíve, nem birván az önbecs érzetével, sivár marad ? Az önbecs serkenti az embert, hogy a hanyag tétlenség állapotából kibonta­kozzék, tekintetbe vegye az isteni szeretet nagyságát, tekintetbe a jótéteményeket; ez serkenti a keresztényt a lelki haladás­ és gyarapodásra, ezzel egyszersmind az Isten dicsőítésére. A valódi önbecs az embert az élet minden mozzanatára figyelmessé teszi, a bűntől távo­zást magyarázza, azokhoz vezeti, mik által az emberi méltóság fentartatik és ápoltatik. Íme, szerény olvasó, mily nagy hatással bír az önbecs az erkölcsi világban, a mondottakból világosan értheted. Azonban vigyázni kell, nehogy a valódi önbecs határán túl terjedjen, mi­vel a túlcsapongás esetében kevélységgé fajul,mi, hogy sok rosznak és erkölcstelenségnek forrása, magában a dolog természetében fekszik. Miután mindennek van határa, úgy az önbecs is bír mértékkel és határral. Hogy az önbecs valódi,igazi és igazságos mértékű legyen, szükséges azt először szerénységgel összekapcsolni; a szerénység mérsékli az önbecset, hogy az a mértéken túl ne csapongjon, a szerénység emeli fokozatosan az erkölcsi tökéletessé­get, miből az önbecs fönsége sugárzik ki. E szerint te­hát, mint látod, szerény olvasó, a szerénység egyik támasza az önbecsnek , mi az apostol eme szavaiból eléggé kiviláglik : „A ti szerény­ségtek tudva legyen az emberek előtt“ (Filip. 4, 5). — A szerény ember mindig tudja méltányolni embertársán, embertársa mint felebarátja testi és lelki javainak megszerzése­ és öregbítésében segedelmezőként lép fel. Nézd a szerény embert, nézd és vizsgáld meg őt tetteiben, azokban mindig feltaláljuk a felebaráti szeretetet, úgy találjuk, hogy szemei előtt lebegnek az örök szeretet emez ihlet­­teljes szavai : „Szeresd felebarátodat, mint tenmaga­­dat“ (Máté 22, 39). — A szeretetteljes keresztény é­let javait soha sem tekinti mint ezért, hanem mint olyanat, mikkel Istene dicsőítését és felebarátja emel­kedését eszközölheti. Mert ő tudván magát valódilag becsülni, tudja, embertársát is az önbecs mértéke szerint tisztelni és becsülni. Ezekből tehát kitűnik, miszerint az önbecsnek szerénységgel kell szoros kapcsolatban lenni. Ha az ellenkezőt tekinted, nagy erkölcsi hiány­ra fogsz akadni. Hol szerénytelenség uralkodik, ott egy­szersmind a valódi önbecs is el van temetve, onnan az összes emberi­ nemet oly szépen összefonó szeretet an­gyala is eltávozott. A szerénytelen és szeretetlen szív­ben erkölcsiséget nem ismerő vad indulatok lobog­nak; hasonló az ily szív a felzajlott tengerhez, mely­nek hullámait a zivatar óriási nagyságra emeli, végel­nyeléssel fenyegetve mindeneket: úgy emelkednek a szeretetlen szívben az indulatok és szenvedélyek zajos hullámai, halálos csapást szórva a békés és nyugodt szívűekre. A szerénytelen szív épen azért, mert kész bármely perczben embertársa testi és lelki javainak feldúlására, önelégülten érzi magát, elhűlnek kissé az indulatok, de vagy ritkán, vagy épen nem te­­reltetnek a rendes mederbe, hogy később annál na­gyobb zajjal és epésebb alakban törjenek ki. Vall­jon miként viseli magát a valódi önbecscsel diszelgő keresztény ember ezek ellenében ? talán visszator­­lás után eszmél ? nem, hanem a béketűrés ruháját ölti magára, mélyen meghatva Üdvözítőnk eme szavai­tól: „Boldogok vagytok, ha szidalmaznak titeket, és üldöznek, és hazudván, minden roszat mondanak elle­netek én érettem: örüljetek és vigadjatok; mert a ti jutalmatok bőséges mennyekben!“ — Bizonyára ha va­lódi önbecs­érzetétől hevülne szive , elfojtaná szivében az indulatokat és szenvedélyeket. (Vége követk.) P­o­s­g­a­y Lajos: Szent Miklós napján. Kedves kis magányom, jaj bel néma vagy! Némább, mint a fagyban elalélt patak . Némább, mint az erdő, hol a bősz vihar Össze összetűz a fák gályáival, S némább, mint a róna, hol a hó felett Vad szél üldöz egy-egy ördög­szekeret! Hejd pedig ma nagy nap, Miklós napj­a van ! Kis lakom miért vagy, m’ért oly zajtalan ? Mit te könnyelműen észre sem veszesz : Hív rabod nevének napja volna ez ! *) Hajdan — az igaz, nem a te kebleden — Hány jó szív örült e szép napon velem! S most! ... na de ily árván bus fedél alatt Vidám körre várni : balga gondolat. Régi ismerősim urak, nagy urak : Hogy’ kívánhatnám, hogy rám gondoljanak! *) Sokáig éltesse Isten az egyházi irodalom díszére.­ Szerk.

Next