Katholikus Néplap, 1864. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1864-01-14 / 2. szám

PEST, JANUÁR 14. Megjelenik minden csütörtökön. Szer­kesztő lakása(kegyesrendüek épülete 35. sz.) Ügynöki hivatal . (Lipót utcza 8. sz.) 2. szám. I. FÉLÉV. 1864. 15. Rém. Pál. 16. Marczell. 17. Vas. JéZUS SZ. neve. (Evang.; Előfizetés : helyben félévre 1 írt 31 kr A kanai menyegzőről. Jan. 2.) 18. Priska. 19. Marius. 20. Fábián és egész évre 2 frt 62 kr, vidékre félévre 1 Sebest. 21. Ágnes. 1 frt 66 kr, egész évre 3 frt 32 kr Jézus szent neve ünnepére. „És az ő nevét Jézusnak hi­véd“ (Luk. 1, 31)F­rancziaország követei egykoron Spanyolhonba jö­­vének, hogy a franczia királyfi számára a spanyol ud­varnál menyasszonyt keressenek. A spanyol király a kérőknek ekképen válaszolt : „Két leányom van, az idősbik Brakka,a fiatalabbik pedig Blanka, tetszéstökre áll, közölök egyet a franczia királyfi számára válasz­tani.“ A követek az ifjabbikat válas­zták. A király kér­désére pedig : miért tetszik ez nekik jobban, mint az idősebbik­­ ,Azért, mert Branka kellemetlen kiejtésű név, és félhető volna, hogy a franczia koronaörökös ennek hallatára elkedvetlenednék és minden házassági tervvel fölhagyna. Blanka ellenben kedves hangzású név, és reménylhető, hogy a trónörökös ennek halla-­­ tára azon gondolatra jövend, hogy bizonyára maga a menyasszony is oly szelid és vonzó leend, a milyen­­ vonzó és kedves neve, melyen neveztetik.­ Ezen egybe-­­­kelés később csakugyan véghez is ment, és pedig leg­dicsőbb eredménynyel; mert ezen szövetségből született azután szent Lajos, a franczia nemzetnek épen oly jeles királya, mint a kath. egyháznak hű fia és vitéz bajnoka. (Paul de Bary, p. I.) Ehhez nem csak hasonnemü, de még sokkal fönségesebb Jézus szent neve, melyhez kedvességre, Láthatóságra és vonzó erőre nézve ha­sonló név több nem létezik, „mely a szájnak illatos­­ méz, a fülnek szépen zengő ének, a szívnek kimondha­­­­tatlan öröm“ (S. Bern. serm. 15. in Cant.) És ez egé­szen rendén van; mert hiszen ezen név minden név­­ felett áll, miután ezt nem a világ szülő, nem József vagy Mária választá, hanem az ur Isten maga küldé az ő szent fia számára Gábor arkangyal által. Azért mond­hatta magáról az Üdvözitő : „Minden hatalom adatott nekem mennyben és a földön“ (Máté 18, 28); továbbá: „A kik hisznek, az én nevemben ördögöket űznek ki, uj nyelveken szólnak, kigyókat foghatnak kezekbe és, ha valami halálost isznak, nem árt nekik“ (Márk 16, 17. 18). Azért tanítja az apostol : „Hogy Jézus szent nevében meghajol minden térd, az égen, földön és a föld alatt.“ És valljon mit jelent ezen szó ,Jézust? Ha engem valaki kérdezne, azt válaszolnám, hogy e drága név annyit tesz, mint k­u­­­c­s , támaszkodván az ur Jézus­nak szavaira, midőn mondá: „Mindent, a mit az én ne­vemben kérendetek a mennyei Atyától, azt megadandja nektek“ (János 16 , 23), mintha azt mondaná ezen sza­vaival : ha meg kivánjátok nyitni Atyámnak mennyei tárházát, használjátok ehhez nevemet kulcsul. Ezen hathatóságáról Jézus szent nevének meggyőződve végzi bizonyára az egyház is minden imáját és kérését e szavakkal : „A mi urunk Jézus Krisztus által“, mert tudja, hogy ez mint egy bűvös kulcs, mindenkor meg­nyitni képes a könyörgő számára a mennyei kegyel­mek kincstárát. Arany kulcs tehát a mi urunk Jézusunknak drága szent neve, és pedig mint ilyen : 1) Főkulcs. Egy ügyes lakatos egykoron egy csomó kulcsra ily feliratot készített:,,Nem mindnyájan tudunk mindent“,azt akarván vele kifejezni, hogy, bár minden kulcs zárak kinyitására készíttetett, de még sincs olyan kulcs, mely minden reteszt kinyisson. Van­nak azonban, fő-, vagyis úgy nevezett generalis kul­csok is, melyek a háznak minden zárát kinyitják és be­zárják. Ilyen főkulcs az uz Jézus szent neve is, a mely a mennyei kegyelmek minden ajtaját megnyitja; mert, a mint ő maga mondja, a mit az ő nevében kérendünk a mennyei Atyától, azt megadandja nekünk. Azért ta­nítja oly szépen sz. Ambrus (k­b. 3. de Virg.):,,Ha a halál­tól rettegsz, Jézus neve élet; ha betegségben sinlődöl, egészség; ha éhezel, tápszel; ha szomjazol, ital; ha fáradt vagy, nyugalom; ha ég felé törekszel, mennyei kulcs.“ 2) Az úr Jézus szent neve kulcsa minden hata­lomnak. Régente szokásban volt, hogy, ha a várost az ellenség ostromolta és a lakosok a védelemben kifáradtak, az ellenség hatalmának elismerésére, hódolatuk jeléül ki­­küldék az ostromló vezérnek a város kulcsait. A kulcs tehát mindenkor a hatalom jellege volt, azért mondá az Üdvözítő is Péternek: „Neked adom a mennyország 2

Next