Katholikus Néplap. 1869. január-július (25. évfolyam, 1-27. szám)

1869-07-01 / 26. szám

Megjelenik e lap minden héten egyszer, csütörtökön. Előfizetési ár: helyben félévre 1 forint 31 A pályázatok beigtatásáért tiz sorig minden egyszeri Az előfizetési pénzeket, valamint a lapba szánt kéziratokat kr., egész évre 2 forint 62 kr., vidékre fél- fölvételért 1 frt, tiz soron fölül, egyszeri közlésért 2 frt, a Szent-István-Társulat igazgatóságához kérjük intéztetek n évre 1 frt 70 kr., egész évre 3 frt 40 kr. ha többször közöltetik, 1 forint 50 krajczár számittatik. Róma egyházai, emlékei, intézményei, levelekben. XIX. Roma kórházai, midőn az apostolok Rómába érkeztek ; megjelenésük­kel azonnal nagy változás állott be. A kereszténység megkevesbítette a koldusok számát, a munka törvényét kötelességül és érdemül állitván fel­­javította a szegény sorsát, midőn azt gyengeségei daczára szereti és se­­gélyzi. — A szegény Krisztus Jézus képe, tehát nem méltó arra, hogy­ megvettessék, miután Kr. Jézus maga is szegénynek akart születni. Az egyház elfogadja, táplálja, ápolja azokat, kik iránt a szerencse mostoha volt; visszaadja nekik mél­tóságuk érzetét, a testvéri lakomáknál ugyanazon asz­talhoz ültetvén a szegényt és gazdagot, a páriát és rab­szolgát. Rómában úgy, mint Jeruzsálemben a diakónusok tisztje volt fölkeresni a szegényeket, azokat összegyűj­teni , hirdetni nekik Jézus tanát s köztök alamizsnát osztogatni. Ájtatos nőket küldenek a betegek látogatá­sára, előkelő özvegyek azzal foglalkoztak, hogy a sze­gények számára ruhákat készítsenek. E segélyezés épen nem jár azok megaláztatásával, kik arra rászorultak, a­kik a segélyt adják, boldogabbak, mint a­kik kapják. Ezen új társadalomban úgyszólván minden közös: az erszény, a szivek, a lelkek. E kölcsönös szeretet és feláldozás a pogányok előtt oly tünemény volt, mely bámulatra gerjesztette, meghatotta őket; erkölcseik megszelídültek; moráljuk, a­nélkül, hogy észrevették volna, a kereszténység befolyása alá esett, maguk a császárok oly törvényeket hoztak, melyeket némiképen a kereszténység szelleme lengett át; így Traján a szegény gyermekek jövőjének biztosítására többrendbeli alapítványt tett. (Mit tett a pogányság a szegények javára ? — Mit tesz a keresztény Roma a betegekért ? — A Szentlélekről, a sz. Rókusról nevezett kórházak. — A sü­ketnémák. — Az örültek. — IX. Pius. A szegény és a beteg mindig az egyház leggyön­­gédebb és legállandóbb gondjainak tárgya volt. Alig alapittatott az egyház az apostolok által, kiket az ige­hirdetés kötelessége egészen elfoglalt, azonnal válasz­tottak diakónusokat, a­kik a szegények közül őket helyettesítették és szükségeikről gondoskodtak. S ez an­­­­nál kiáltóbb szükség volt, mert a pogányság az emberi­­ társadalom e jelentékeny részével semmit sem törődött. A pogányok a szegénységet az istenek büntetésének tekintették, a szegényt megvetették , s legfölebb azért segélyezték , hogy alkalmatlankodásaiktól és talán fe­­­­nyegetéseiktől megszabaduljanak. A pogány római császár nagy mértékben gyako­­­­rolt jótékonyságot : táplálta a népet, mert ha a császár­­ rendes időben a szokott mennyiségű gabonát nem osz­­­­tatta ki, a nép föllázadott. De ha a szegény ember­­ megbetegedett, ha a nyári hónapokban vagy a Tiber­­ kiáradása folytán az oly gyakori láz dühöngött, a sze­génynek nem volt hová fordulnia, s arra volt kárhoztatva, hogy az Eskaláp istennek szentelt tiberi szigeten nyo­morultan meghaljon. A császár táplálta az éhes töme­get, de a betegre semmi gondja nem volt. Az ép, erős ember számára tartottak fürdőket, színházakat, circu­­sokat, osztogattak gabonát azért, mert féltek tőle, de a beteg ápolására kórház nem volt sehol. Sőt a pogány császár szinte örült, ha a betegség megtizedelte azon 300,000 kosztosát, kik neki fejenkint 11 mázsa gabo­nájába kerültek. A beteget tehát egészen feláldozták, roszabb sorsa volt, mint a rabszolgának, ki iránt több esetben ura mégis részvétet tanúsított. Ilyen volt a római társadalomban a szegény sorsa, 26

Next