Katholikus Néplap, 1872. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1872-05-23 / 21. szám

162 — Jó asszony, talán valami ünnep van ma? mi­nek a kenyék szoktak örülni. — Ugyan ne legyen ön rész, Edvard úr. Urnó­m­ nem szereti, ha valaki a vallásról gúnyolódva szól. — Jól van jól Katalin, szólt engesztelőleg az ifjú, de ön még nem felelt kérdésemre. — Szívesen felelek, ha ön nem gúnyolódik. Ün­nepünk van, és pedig a szeretet családi ünnepe. Sze­gény, messze földön levő Bernárd atya neve ünnepe van ma, melyet a család mindig vallásosan szokott megülni. — Jól mondá Katalin „Szegény Bernárd“, ő a valódi élet helyett egy beteges ábrándnak áldozza föl magát, és eltéveszté élet­utját. — Sőt inkább ő van az igaz után, mely a boldog­ságra vezett. — Csalódások jó Katalin. A gyakorlati élet más­ra tanítja az embereket. No de hagyjuk ezt jó asszony, kiki a maga módja szerint óhajt boldogulni. E szavak után gondolatait tovább fűzve, mintegy magában mondá . Tehát ismét a templomban van ő, lelkének ábrán­dos hajlamai, e családi örökség, e sötét falak közé vonzzák őt, hogy tiszta lelke, melyhez nem fért még az élet csalódásának mérge, elmerengjen a képzelet által angyalokkal népesített túlvilág mysticus térein. Kár, hogy e különben tökéletes hölgy a vallásos ábrán­dozásoknak annyira rabja. A mai kor általános művelt­sége egészen más irányt jelöl ki a nőnek ; noha sajnos, sokan vannak még, kiknek neveltetése egyoldalúlag vallásos irányban vezettetik, kik a­helyett, hogy az élet gyakorlati oldalával ismertetnének meg, a vallás titkos, és mindig a földöntúliakat kereső ábrándjainak élnek. No de ilyenek a nők, természetöknél fogva haj­landóbbak arra, ami titokszerű, regényes. A férfiú azon­ban mint világ polgára vallási képzelgések helyett ke­resse az élet gyakorlati oldalát. — Edvárd úr, legyen szives a hazaérkezőket itt e teremben bevárni, szól­ta meg a gondolataiba merült ifjút Katalin. — Köszönöm Katalin, majd addig inkább sétát teszek a városban. E szavak után kiment az udvarból. Edvárd, mintegy 25 éves mivelt ifjú, egyike vola azon, korunkban mindinkább szaporodó ifjaknak, kik, kivéve a vallást, a tudományok többféle ágában felüle­tesen jártasok lévén, felvilágosodott és művelt emberek­nek tartatnak, és e czimre annál jogosabban tartanak igényt, mentől nagyobb mértékben sikerült magukat a vallás boldogító karjai közöl kibontani, és mentői gúnyosabban tudják lenézni azokat, kik a vallás meny­­nyei vigaztatásában keresik és találják föl boldogsá­gukat. Edvárd ily elvek között nevekedvén föl, más élet­­ezést nem ismert, mint a rövid életet mentői boldogab­ban eltölthetni. Élni, élvezni, gazdagodni volt főtörek­vése, és az erre megkívántató eszközöket tudomány, szorgalom és ipar által hitte megszerezhetni, nem Isten segítsége, hanem önnön ügyessége által. Magasabb és szentebb törvényt nem ismert a divatos becsületesség törvényénél, azonban nem vallási, hanem köznapi, és leginkább kereskedelmi szempontból határozván meg a becsületesség értelmét. Egy tekintélyes kereskedőháznak megbízott ügy­nöke lévén, a reábízottakban hiven és eszesen járt el mindenkor, és habár a vallás által szentesített erkölcsi törvényekkel keveset gondolt, mint szerinte szükségte­lenekkel, a mindennapi fogalmak szerint becsületes em­bernek tartatott, sőt magát tökéletes embernek hitte lenni. Évek óta a szentegyház küszöbét át nem lépte lelki szükségből — miről fogalma nem volt —­ hacsak nem társadalmi szokásból, vagy divatból — sőt olykor érdekből. A templomot úgy tekinté, mint egyéb közhelyet, hol a műveit fiatalság mulatságvágyból jelenik meg. Gondolatai között észrevétlenül a gyönyörű An­­nunciata-egyház közelébe jutott, mely tele volt ájtatos­­kodókkal. — Az orgona mélabús hangjai áthatottak az egyház falain, és az azoknak hangját megérteni képes szivet édes hullámzásba hozták. Edward, habár szokása ellen, belépett a szentegy­házba, és a gazdagon aranyozott vörös-márvány oszlo­pok egyike mellé vonult. A gazdag ékítményekkel és becses fesményekkel ékes egyházban, egyszerű kapuczinusok végezék az isteni tiszteletet, melynek lélekemelő magasztossága, a legközönyösebb lelket sem hagyá érintetlenül. Elmerülve szokatlan érzésekbe, szinte kellemetle­nül esett, mint a kit édes ábrándjaiból vernek föl, midőn az isteni­ tisztelet véget ért, és az ájtatoskodók távozni kezdtek a templomból. Azonban rögtön föleszmélve, szemeivel a távozók között valakit fürkészni kezdett, és pár percz alatt föl is talált egy kedves női alakot, ki díszes imakönyvét tartva kezében — egy tisztes ősz férfiú oldala mellett haladott. Dobogó szívvel, s a világban való jártasságát tekintve feltűnő elfogultsággal köszöntvén az utolérte­­ket, azonnal melléjök szegődött. Az ifjú hölgy, hallván Edvárd szavát, kellemes meglepetésében mélyen elpirult, az öreg pedig barátsá­gos mosolylyal szok­ta meg kezét. Edvárd rövid kérdések után elmondá, hogy Livor­­nóból jött, és a családot honn nem találván , a temp­lomba jött keresésekre. — A­mily kedves, ép oly váratlan volt ennek meg­jelenése, mondá az öreg, ki a város egyik legtiszteltebb, egyszersmind legvallásosabb polgára volt, ki az ifjút majdnem mint családja tagját tekinté; főleg miután tapasztalta , hogy leánya Mária többnek nézi őt egy­szerű udvarlónál; noha az ifjak között fejlődő viszony­nak nem kis akadályul látszott szolgálni az, hogy Edvárd divatos világnézetei a vallás dolgában őt mint hitetlent vagy legalább mint hitközönyöst tüntették föl, mi Mária szüleitől örökölt vallásos mély érzelmét zavará, sőt olykor sérté. Voltak az ifjak társalgása között pillanatok, midőn a szivek öszhangzását pillanatra fölzavarák az ifjúnak olykor elejtett szavai, melyek a vallást sérték ; noha tagadhatlan, hogy a lélek enemü ürességét óvatosan igyekezek mindig elfödni Mária előtt, nehogy ez által neki szomorúságot okozzon.

Next