Katholikus Néplap, 1872. július-december (28. évfolyam, 27-51. szám)
1872-09-12 / 37. szám
".•W“)« -i,- is. Megjelenik e lap minden hétén egyszer,csütörtökön. .Az előfizetési pénzeket,valamint a lapba szánt kéziratokat a Sz.-Istv.Társ. igazgatóságához kérjük intéztetni. PEST, II. félév. 37. szám. Szeptember 12. 1872. Előfizetési ár : helyben félévre 1 frt 31 kr., egész évre 2 frt 62 kr., vidékre félévre 1 frt 70 kr., egész évre 3 frt 40 kr. A pályázatok beigtatásáért tíz sorig minden egyszeri fölvételért 1 frt, 10 soron fölül, egyszeri közlésért 2 f., ha többször közöltetik, 1 f. 50 kr. szároittatik. Krisztus istenségéről. (Válasz M. J. urnak.) Barátom! te bukott angyal vagy. S hogyan estél le, mint a hajnalnak ama bíboros fia ? A tudás fájáról ettél-e, és tudományod szédített el? Vagy tán megbotránkoztál az Isten határtalan irgalmán ? Az ember a paradicsomban inkább hitt a sátánnak, saját ellenségének, mint sem az Istennek, az ő jó Atyjának; azért próbál most az Isten bennünket : hiszünk-e neki alázatos szegénységében? vagy a sátánnal tartunk-e, aki büszke istenízéssel már egyszer megbuktatta nemünket? Te mégis azt véled Jézusról, hogy ő nem az Isten fia, holott a sátán is föltevé róla, midőn megkisérte őt, hogy ő az Isten fia. Te tagadod, a mit ő gyanított, s túlhaladod bűnében a csábítót is. Mert amit a sátán lehetségesnek vallott, azt te nem hiszed, hogy lehetséges legyen. „Szörnyű veszély az — mondá Nováczián a 250-ik évben — csupa embernek mondani az emberiség Megváltóját, a mindenség Urát, és megtagadni tőle az istenség tekintélyét. Mert azon sérelem az Atyaistenre is áthárul, ha ő nem nemzhette volna fiát Istennek.“ — A szentírás ugyanis, épen úgy Istennek hirdeti a Krisztust, mint embernek; mert nem csak Isten fiának mondja őt lenni, hanem emberének is, nem is csupán emberének mondja, hanem az Istenének is, hogy midőn mind a kettőből való, mind a kettő legyen. — Mert, miként a természet követeli, hogy embernek higyük azt, aki emberből van, ugyazon természet követeli azt is, hogy Istennek higyük azt, aki Istenből van“ (Lib. de Trinit.). S te Ariussal tartasz, kit az egyház átokkal sújtott, az Isten pedig megölt, épen diadala előtt, midőn gyomrát ülité ki, mert azzal lelkét is kiadta. Szentek ítélték őt el a niczeai zsinaton, a 325-ik évben, kik mindannyi hithősök valának. Potámon , Heráklea püspöke, a Krisztusért vérzett az előtt, mert kivájták egyik szemét. Pál, Új-Grezárea püspöke, Krisztusért áldozta föl kezét, melyet tüzes vassal égettek össze. Paphriczius, Egyiptom püspöke, baltérdén megbénítva, jobb szemét veszté el Krisztusért. S e kivájt szem helyét gyakran csókolgatá maga Nagy Konstantin császár is, egész tisztelettel. S ily szentek, kik közöl nitibi sz. Jakab, Mezopotámia püspöke, még halottakat is támasztott, — egyezőleg hirdeték 318-an, a niezeni közzsinaton, mint őshitet : „Hiszek — egy urunkban, a Jézus Krisztusban, az Isten fiában, ki az Atyától született, az Atya állagából, Isten az Istenből, világosság a világosságból, igaz Isten az igaz Istenből, a ki született s nem teremtetett, ki az Atyával egyállagú, ki által mindenek lettek“ (Apud Labbe Concil. tom. 2. p. 31.) S megvetnéd te ezen isteni hitet, melyet a niezeni zsinaton 318 püspök vallott, melyet a római zsinaton, ugyanakkor 275 püspök szentesített, melyért a 484-ik évben , Hunerik vandal király alatt 466 hithü püspök száműzetett, és 88 közőlük el is veszett? Csak ez is ezer ötvenkilencz hitvalló. S hol a te lelked és eszed, hogy kikelhess ily erős tábor ellen, az istenség ostromlására ? Nem lehet az teremtmény, a ki által lettek mindenek, (Efez. 3. 9.) mert, hogy lehetne : azok közöl, a melyek általa teremtettek, hacsak, a mi képtelenség, önmagát is nem teremtette, miután : nála nélkül semmi sem lett, ami lett (Jan. 1. 3.). Ne gyalázd meg eszedet, de Krisztusodat se. Azt mondod, ugye, hogy úgy lettek általa mindenek, mint a Teremtő eszköze által. Az káromlás! Hiszen akkor az ember is több lenne őnálánál, mint aki Isten dicsőségére teremtetett, mintsem ő, aki eszközül teremtetett volna, az ember és világ teremtése végett. Az Isten fia nem a teremtés eszköze, hanem az Isten teremtőtársa, mert kimondhatná az eszköznek : Teremtsünk embert a mi képünkre? De az együttműködő isteni személynek már mond-37