Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1972 (79. évfolyam, 1-50. szám)

1972-11-26 / 46. szám

4. oldal KATOLKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA Évközi 34-ik vasárnap Olvasmány Ezekiel próféta könyvéből (34, 11- 12, 15-17) így szól az Úr, mint népének jó Pásztora: Nézzétek, magam keresem föl nyájam ju­­­­hait, és én viselem gondjukat, amint a pásztor juhainak gondját viseli, miközben elszéledt­ nyá­ját terelgeti. Én ugyanúgy viselem gondját nyájamnak, és kiszabadítom szétszóródott juhaimat minden­felől, bármerre űzte őket felhő vagy sötét vihar! így szól az Úr: Juhaimat én magam legeltetem, bárányai­mat én deleltetem, az elveszettet megkeresem, és az eltévedtet visszavezetem ... A sebesülteket bekötözöm, a gyengéket erősítgetem. A hízottat és jól fejlettet megoltalmazom, és mindegyiket igaz hűséggel legeltetem, így szól az Úr: Ti vagytok az én juhaim! Juhok, kosok, bakok között én magam tartok majd ítéletet. Ez az Isten igéje­­ , / Zsoltár (22, 1-2a.2b-3. 5-6) ’ Az Úr nékem pásztorom: Ínséget nem kell látnom. Az Úr az én pásztorom: ínséget nem kell látnom; — viruló réteken ad helyet nékem. Az Úr nékem pásztorom: ínséget nem kell látnom. Felüdít a tiszta vizek forrásából; előttem jár az igaz úton: vezet engem jó szívével. Az Úr nékem pásztorom: ínséget nem kell látnom. Asztalt terítesz és táplálsz engem, — hogy üldözőimet szégyen érje. Fejemen illatos olaj csillog, — serlegem megtöltöd bőkezűen. Az Úr nékem pásztorom: ínséget nem kell látnom. Jóságod és irgalmad nyomon követ — éle­temnek egész útján. És otthonom lesz az Isten háza — mindö­rökké szünet nélkül. Az Úr nékem pásztorom: ínséget nem kell látnom. Szentlecke Szent Pál apostolnak a korintusiak­­hoz írt első leveléből (15, 20-26­. 28) Krisztus föltámadt a halálból, elsőként a halottak közül. Egy ember által jött a halál, és egy ember által jön a holtak föltámadása is. A­­mint ugyanis Ádám miatt mindenkinek meg kell halnia, úgy Krisztus által minden ember új életre támad. Mindenki akkor támad fel, amikor sorra kerül: először Krisztus, majd az ő eljövetelekor mindazok, akik Krisztushoz tartoznak. Azután következik a vég, amikor átadja az uralmat Istennek, az Atyának, miután megsem­misített minden felsőbbséget, hatalmat és erőt. Addig kell ugyanis uralkodnia, míg minden el­lenségét le nem győzi. Utolsó ellenségét, a halált is megsem­misíti, mert (amint a Szentírás mond­ja) ,­hatalma alá vetett mindent ...” Mikor pedig majd minden a hatalma alatt lesz, maga a Fiú is aláveti magát annak, aki min­dent a hatalma alá rendelt. Akkor Isten lesz min­den mindenben. Ez az Isten igéje Alleluja, Alleluja, Alleluja! Áldott, aki jön az Úr nevében! Áldott le­gyen Dávid ősatyánknak jövendő országa! — Hozsanna a magassában! Alleluja, Alleluja, Alleluja! Evangélium Szent Máté könyvéből (25, 31-46) Egy alkalommal Jézus az utolsó ítéletről így beszélt tanítványainak: ,,Mikor eljön fenségében az Emberfia, és vele mind az angyalok, helyet foglal majd dicső­séges trónján. Összegyülekeznek előtte az összes nemzetek, ő pedig szétválasztja őket, mint ahogy a pásztor elkülöníti a juhokat a kosoktól: a juho­kat jobbra, a kosokat pedig balra állítja. Ekkor így szól majd a Király azokhoz, akik jobbjára kerülnek: Jöjjetek, Atyám áldottai! Ve­gyétek birtokotokba azt az országot, amely nek­tek készült a világ teremtése óta! Mert éheztem, és ennem adtatok, szomjaztam, és innom adtatok, vándor voltam, és befogadtatok, ruhátlan voltam, és felruháztatok, beteg voltam, és meglátogattatok, börtönben sínylődtem, és fölkerestetek". Az igazak erre így válaszolnak majd neki: Uram, mikor láttunk téged éhezni, és tápláltunk téged? Mikor láttunk szomjazni, és adtunk inni n neked? Mikor láttunk, mint vándort, és fogad­tunk be téged? Mikor láttunk ruhátlanul, és öl­töztettünk föl téged? Mikor láttunk betegen, vagy fogságban, és kerestünk föl téged? A Király ezt feleli majd nekik: Bizony mon­dom nektek, amikor jót tettetek valakivel, akár a legkisebb testvéremmel is, azt velem tettétek. Aztán így szól majd a balján állókhoz: Távoz­zatok tőlem átkozottak az örök tűzre, amely az ördögnek és angyalainak készült! Mert éheztem, de ennem nem adtatok; szomjaztam, de innom nem adtatok; vándor voltam, de be nem fogadtatok; ruhátlan voltam, de fel nem ruháztatok; betegségben és fogságban sínylődtem, de felém sem néztetek. A gonoszok erre majd így válaszolnak neki: Uram, mikor láttunk téged éhesen, vagy szom­jasan, szállást keresve, ruhátlanul, betegen, vagy börtönbe zárva, és nem segítettünk rajtad? Amikor majd megfelel nekik, és ezt mondja: Bizony mondom nektek, amikor megtagadtátok a segítséget akár csak egytől is a legkisebb test­véreim közül, tőlem tagadtátok meg. Akkor majd ezek az örök kárhozatra jutnak, az igazak pedig az örök életre.” Ezek az evangélium igéi. Ravasz László református püspök: Isten készütget arra, hogy Hozzá térjek Egyedül maradtam. Kedveseim szétoszoltak, ki-ki az övéihez. Akik a legdrágábbak voltak nekem, azok elmentek az örökös hazába Ahhoz, Aki őket a legjobban szerette és Akit ők nem tudtak eléggé szeretni. A többiek a földi élet­ben találták meg a maguk párját s egész életükkel ragasz­kodnak hozzá. Csak én maradtam egyedül. óh, ez az egyedüllét néha nagyon a telkemre nehezedik. Úgy szomjúhozom azok után, akik elszakadtak tőlem, mint a száraz ág az elhullott levelei után, mint a bokor üresen maradt fészke, a tengeren túlra röppent lakója után. Vannak körülöttem drága lelkek, akik gyöngédséggel és szeretettel­, vesznek körül, de emberöltők távolságán át úgy tekintünk egymásra, mint két szembetalálkozó hajó utasai, akik azért közelednek egymás felé, hogy örökre eltávolodjanak. Nincs senki, aki megértene, emlékeim másokat nem ér­dekelnek. Érzéseimre jóakarat, de nem visszhang felel. Mint­ha valami üvegfal ereszkedett volna közém és a világ közé. Úgy tetszik, mintha felesleges volnék. Még itt élő időszerűt­lenség, itt felejtett avarlevél egy olyan fán, melynek már nem az a tavasza, ami az enyém. De ha lelkem figyelmes az Isten Igéjére és elmerül az ő tanácsának ismeretében, akkor átmelegedő lélekkel látom, hogy ez nem büntetés, hanem ajándék. Isten készütget arra, hogy Hozzá térjek. Szent keze egyenként veszi el tőlem mind­azt, amit a világ adott, mert engem akar egyedül és azt akarja, hogy én egyedül őt keressem. Betakart engem, ennek a világnak ezerféle viszonylatába. Most bont ki belőle. Azt akarja, hogy idegenné váljak, mert találkozni akar velem. Azt akarja, hogy ne tekintsek hátra, mint Lót felesége, mert egy elmúló, égő város­, az élet városából, e múló világból menekülök az ő hazahívó karjai felé. Készütget arra, hogy csak Vele legyen társalkodásom, ő legyen mindenem, mert nemsokára át kell mennem azon a keskeny padlón, ahol min­denki elhagy, senki sem segíthet. Ahol az emlékek teherré válnak, egyedül ő a segítség. Egyedül ő tart meg és szállít át erős karjaiban a túlsó partra. Kezdem úgy érezni, mintha boldog találkozásra egy cso­dálatos palotába mennék. Mögöttem bezárul elhagyott vilá­gom ajtaja, ellallgat édes vagy fájó zűrzavar. Leperegnek rólam emlékei, koszorúi, sebhelyei, mint ahogy a szárnyra­­kelő kócsag előbb lerázza tolláról a vizet. Hívogatnak belül­ről zengő zsolozsmák, szemembe szitál a félig nyitott ajtó fénye s egész lényemet eltölti. Ki az, akivel találkozni fogok, amikor a küszöböt megrogyó lábbal átlépem? Már itt minden tárgy arról beszél. Ez az ő aranyos felháza. Hívei, szolgái, palotát álló cselédei némán is Róla beszélnek, s be­tölti a termeket az ő nevének dicsősége. Érzem közellétét, velem van nagy, áldott szerelme. Szívemhez szorítom Ígé­reteit, bízom abban, Akit értem küldött és Aki vér­ével el­pecsételte az én meghívásomat. Nem vagyok egyedül! Az Atya velem van. Ajkam talán néma, de fáradt lelkem már énekel. (90. születésnapja alkalmából.) I­K­K­A Pénzküldés és szabadválasztású árucikkek, öröklakás, autó, háztartási felszerelések, életjáradékbiztosítás VIRÁG és koszorú küldés, sírápolás, sírkövek T U Z E X Pénz és csomagküldés Csehszlovákiába ROMANIÁBA Pénz és csomagküldés, Kelet-Németországba és Lengyelországba úgyszintén GYÓGYSZERKÜLDÉS a leggyorsabban KÖZJEGYZŐSÉGI hitelesítések, fordítások, garancia- és megbízólevelek CSOPORTOS ÉS EGYÉNI UTAZÁSOK KEDVEZMÉNYES ÁRON Útlevél—vizum—hotelfogl­alás, autóbérlés. Repülő- és hajójegyek , részletre is. — Hozassa ki rokonait látogatóba! FORDULJON BIZALOMMAL HOZZÁNK HIVATALOS MAGYAR UTAZÁSI IRODA T R A N S E X Toronto, 4. Ont. 424. Bloor Street West Tel.: 923-1193, 923-1194 Kéziratok megőrzésére vagy visszaküldésére a szerkesztőség nem vállalkozik. Egyházközségi hírek NEW YORK, N. Y. Szent István róm. kát Egyházközség Father SZLEZAK IMRE plébános 414 East 82nd Street Telefont (212) 861-8500 Nov. 26. Reggel­­7 órakor szentmise a plébánia híveiért. 7-kor a purgatóriumban szen­vedő lelkekért. 9-kor Harnis­­teger József és Mária szándé­kára, házasságuk évfordulóján. 10 órakor magyar szentmise elhunyt Takács Imréért, szol­gáltatják Huszár József és neje. 112-kor meghalt Pados Máriá­ért, kérik Nagy András és ne­je. 11-kor elhunyt Jonny Fe­rencért, szolgáltatják a Pechtl és Pessenhofer családok. Délu­tán 4 órakor kezdődik a bazár utolsó napja. 11 órakor a fő­nyeremények kihúzása és a ba­zár befejezése. Nov. 27. 7 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lel­kekért. 9-kor Pados Ignácért, kéri Takács Anna. Este 7-kor meghalt Geosits Ferencért, ké­rik Varga Jánosné és leánya Maryann. Nov. 28. 7 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lel­­­kekért. 9-kor elhunyt Kuc­ar Antóniáért, szolgáltatja Mitro Ferenc. Este 18-kor Szent An­tal ájtatosság a kilenced utolsó keddjére. Nov. 29. 7 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lel­kekért. Délután 16-kor meg­halt Hoecker Juliannáért, szol­gáltatják Delacorta György és neje. Nov. 30. 7 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lel­kekért. 8-kor meghalt Világi Jánosért, kéri Mrs. G. Molnár. Dec. 1. 8 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lel­kekért. 9-kor elhunyt Geosits Ferencért, szolgáltatja Teklits József. Este 7—8 angol szent­óra, mely után Jézus Szíve ájta­tosság szentségi áldással. Felhívás, hívás és meghívás minden clevelandi és környékbeli magyar testvérünkhöz E híradás a család minden tagját lelki napokra szólítja, melyeket november 30, december 1. és 2.-án tartunk a Szent Imre templomban (1860 West 22. St., Cleveland, Ohio). Előadó Ft. Bóday Jenő S. J. atya. PROGRAMUNK: November 30.-án, csütörtök este fél nyolckor elmélkedés. December 1-én, péntek este hét órakor gyóntatás, fél nyolckor szentmise, utána elmélkedés. December 2.-án, szombat délelőtt tíz órától este fél nyolcig egésznapos lelkigyakorlat. Ennek műsora: Reggel tíz órakor: elmélkedés. Délben tizenkét órakor: elmélkedés. Délután egy­től három óráig szünet. (Közben el lehet fogyasztani a ma­gunkkal hozott ebédet.) Délután három órakor: elmélkedés. Délután öt órakor: elmélkedés. Délután hat órakor rózsafüzér és elsőszombati imádság. Este fél hétkor: szentmise. Napközben gyónási lehetőség. December 3.-án, vasárnap családi összejövetel vetítéssel délután négy órakor. Szeretettel hívjuk a család minden tagját. Rendezők Töklámpás írta: Szőcs Kálmán Gyermekkoromnak felnőtt vétke. Felnőtt koromnak gyermek­ére tört lámpásokkal egyre éget. Halálfejet faragtam, ha a föld gömbölyded gyümölcse emberfej-kerekre ért. Két lyuk a szem, négyszög a száj, s a koponyában gyertya ég. Nem is kell messze menni károgó, szemvájó sikerért: a másik utcában, a Ritz-fürdő felé lakik magában az agg menyasszony, háborúk termése, ősszel égve, csontra száradó szemekkel, téveteg vonatfüttyökre figyelve . Nem is kell sok a gondtalan röhejhez, csak kivárni, míg az esték estikéi nyílnak minden utca szélén s csendesülnek edényes házak, hol a család vacsoráz. S az ő ablakához vinni a tök­ halálfejet! Odatenni, ahonnan bárki beláthat hamvas mély magányba, ahol talán a felnőtt utcakölykök bűne is szelíd. Reggel a ház előtt új napra kelve ott hevert a lámpás összetörve, gyertyája, mint minden láng a koponyában is kiégett. Meghalt azóta rég az agg menyasszony, háborúk fekete, halk gyümölcse. Í Én járok már csupán, lámpásaimat lassan összeszedni, a törött halálfejeket. A törött gyermeket, magam. Gyermekkoromnak felnőtt vétke, Felnőtt koromnak gyermeksége Elém világít törten égre. Dec. 2. 8 órakor szentmise meghalt Geosits Ferencért, ké­ri Yurasits Jánosné. 9 órakor elhunyt Geosits Ferencért, ké­ 1972. november 26. rik Haklits Rudolf és neje. Este 7-kor a purgatóriumban szen­vedő lelkekért, kéri Takács Anna. ­ HIT ÉS ÉLET ÚTON AZ ISTEN BANKETTJÉRE Mi az élet a földi létezés két kategóriája: a születés és a halál­­között? A ködbe­ borult lelkek nem látnak benne semmi célt. Már­pedig az élet létezés valami­féle céllal. A cél szükséges voltát a létezés miben­léte határozza meg. Maga a létezés ál­landó mozgás a megtapasztalható világ kere­tén belül. Mi a mozgás maga? S a mozgás tendenciája? A létezés megtapasztalása véges és nem végtelen. — Maga a mozgás sem tart örökké. Várjon, az élet a mozgás megszűnése és újra­kezdése? Ha ez így volna, akkor az élet maga az örök anyag. Lehetséges-e ez? Nincs örök anyag. Az, aki örök anyagot emleget, nem a megtapasztalásból indul ki. A megtapasztalás azt mondja, hogy az anyag mindig véges és ideiglenes. Az anyag erői sem állandóak és végtele­nek. Magától semmi sem kezdődik és magától semmi sem szűnik meg. Ösködről beszélnek. Ha volt ősköd, az lett valami által és maga az ősköd, ha abból lett a megtapasztalható világ és mozgás, akkor az ősködöt valami moz­gásba hozta. Létezik-e olyan élet, amely csak azért lett, mert sohasem létezett? Az anyag létezés. Mozgásban van. Nincs végtelen moz­gás. A mozgásban kezdő és megszűnő erők működnek. Mi az erő? Nem volt s egyszerre csak jelentkezik. Mozgásba hozza a létezőt. A létezést csiholja ki, mint a kovakőből az emberi kéz a szikrát. Ha az erő nem működik, akkor anyagról sem tudunk. A természettudo­mány nem ismeri az anyagot szükségesnek és végtelennek. A végtelen anyag és a végtelen mozgás csupán az emberi gondolat agyréme. Kívül esik az empírián, a megtapasztaláson. S ha az anyag nem örök és nem végtelen, akkor az anyag az Isten műve. A véges anyag véges mozgásában műkö­dik az értelem és az értelmes megtapasztalás. Ez az értelmes megtapasztalás a születés és a halál között az Istenhez visz. Az örök mozga­tóhoz. Az élet a földi létezésben véges mozgás, haladás, irányított állandó elváltozás, míg el nem jut oly elváltozásig, amely a tapasztalás szerint a halál. De ha ezt az elváltozást a véges mozgásban valami ismeretlen hatalom csinálja, akkor a halálon keresztül az élet: azért élet a földi létben, vagyis a véges moz­gás világában, hogy az ismeretlen hatalom célját szolgálja. Az ismeretlen hatalom célja: A világmindenség visszatérése oda, ahol nincs mozgás, nincs idő, nincs tér, nincs elváltozás. A világmindenség keletkezése megtapasztalt erők által irányított mozgás. A mozgás elvál­tozásokat hoz magával. De ha az erők meg­szűnnek s nincs anyag többé, akkor a lét olyan élet, amely kívül esik a megtapasztalt világ határain túlra — vagyis folytatódik az Isten­ben. Az Isten titokzatos létezés. Nem olyan, mint ez a megtapasztalható létezés, amelyről tudjuk, hogy nem szükséges és nem végtelen. Az Isten tehát szükséges létezés és végtelen. S ez áll is az Istenre. Az anyag és az erő kontemplált körforgása csupa ellenmondás. Csupa fizikai helytelen állítás, csupa okadatol­­hatatlan feltevés s végül egy geomtériai lehe­tetlenség. Az, ami a megtapasztalt világban észlelhető, az nem más, mint elmúlás. Vala­mikor volt az ősköd. Az ősköd mozgásba jött. A mozgás hőt fejlesztett. A hő kisugrázik a világűrbe. Soha többé vissza nem tér az ős­ködbe. Talán valamiféle esetleges visszatérés után csökkenten újra működhetne, de végül is annyira lecsökkenne, hogy örök­ség és örök sötétség borítaná a világmindenséget. De vár­jon e filozófiai következtetés reális létezést is jelenthetne? Soha! Lehetetlenség. A minden­­ség nem a magamagát folyton megújító kör­forgásban rejlik. Az örök anyag, mint valóság nem létezik. Örökké valami létezik időn és téren kívül, ami az időt és teret létrehozta valamiféle mozgás által. Emberi nyelv lényegét ki nem fejezheti, de van rá foglma. Ez az Isten! Az élet célja tehát valóságos cél. Az ön­tudat hódolata az Isten előtt. A végtelen örök anyag sehol sem létezik, csak a tévelygő ész­ben. De az Isten mindenhol létezik. Hirdeti is dicsőségét minden lény. A hajnali muzsika az erdők rengetegében, a csillagok néma, de bűbájos ragyogása, az ének a búzamezők felett és a havasi hegycsúcsok tündöklése, az angya­lok kara az emberi szív dobogásával. Mond­hatják ezt intuíciónak. De ez az egyetlen Mennyek országa, amely a földön is létezik, ha meghalljuk, megértjük és követjük az Isten meghívását nagy isteni bankettjére . . . Me­­nyegzős ruhában, vagyis a tiszta lélek túl­áradó örömével! . .. Jaszovszky József

Next