Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1985 (92. évfolyam, 1-50. szám)

1985-05-05 / 18. szám

Irányi László püspök körlevele a magyarsághoz Mindszenty József bíboros halálának tizedik évfordulója alkalmából Kedves Híveim! Amikor 1975. május hó 6-án Mindszenty József bíbo­ros, prímás, esztergomi érsek elhalt, a XX. század Magyar­­országának legnagyobb egyé­nisége távozott el az élők so­rából. De lapozhatunk tovább a magyar história lapjain visz­­szafelé; nagyon messzire kell mennünk, hogy hozzá még csak hasonlót is találjunk. Személyisége ötvözete volt azoknak a nemes tulajdonsá­goknak és erényeknek, ame­lyek egy magas méltóságot betöltő személyt történelmi egyéniséggé emelnek, és pél­daképpé magasztosítanak el­jövendő századok nemzedé­kei számára. Miben rejlett eme magyar főpásztornak — aki életszent­ség hírében hunyt el — a nagy­sága, amely őt otthon és kül­földön eszményiséggé emelte? Az esztergomi érseki szék, amelyet betöltött, főpásztori feladatain túl közjogi méltó­sággal is felruházta a bíborost. A magyar történelemben a prí­más érsek, aki a német-római birodalom hercegi címét is vi­selte, történelmi alkotmányunk­ban gyökerezően az államélet­ben is vezető szerepet játszott. Az 1945—46-os években végbement mélyreható és tra­gikus politikai változások et­től ugyan az esztergomi érse­ket megfosztották, azonban a bíboros tudatából és a nem­zet­­közfelfogásából nem lehe­tett ezeket a sok tekintetben Szent Istvánra visszamenő közjogi elkö­t­elezettségeket egy hamarjában létrehozott „új alkotmánnyal” eltörölni, illetve hatálytalanítani. Ez a szinte misztikus történelmi háttér, a „több mint 900 év jogán az ország első zászlós­ura” szabta meg a bíboros szá­mára súlyos felelősségének ha­tárait, s ezt ő maga a követke­zőkben fogalmazta meg: „Aka­rok lenni népem lelkiismerete, hivatott ébresztőként kopogta­tok lelketek ajtaján, a föl­tetsző tévelyek ellenében az örök igaz­ságokat közvetítem népemnek és nemzetemnek. Ébresztge­­tem nemzetünk megszentelt hagyományait, amelyek nél­kül egyesek talán igen, de a nemzet nem élhet.” Mindszenty számára kije­lentései elsősorban őt magát kötelezték. A magyar politi­kai élet egyik 1946-os vezető személyisége mondotta róla: „Mindenki úgy érezte, mint­ha az egész ember valami ele­ven acél volna, amely enged­ni és törni nem hajlandó.” Számára főpásztori hiva­tása és morális­ közjogi feladat­köre karizmatikus egyénisé­gében oszthatatlan egységgé kovácsolódott össze, úgyhogy kívülállók vagy mindenre el­szánt ellenségek a bíborosi ta­tárban sokszor csak tógát lát­tak. Amit Mindszenty viselt,­­ az nem volt sem az egyik, sem a másik, mert ő köntöst hor­dott, az apostolok öltözetét. Őt Krisztus küldötte a magyar­ságnak, hogy hitet tegyen és valljon egy népnek és népért, amikor — mint ő írja — „a nyo­mor szélére jutottunk, és itt ülünk a népek útján szégyen­kezve, bajokkal elhalmozva és keserűséggel eltelve”. Ebben az apokaliptikus eseményáradatban apostoli személyisége meg is határozta a sorsát. Harc jutott neki osz­tályrészül, amelyet ő szellemi fegyverekkel vívott, míg ellen­felei az erőszak minden eszkö­zével törtek életére. 1948 ka­rácsonyán bekövetkezett letar­tóztatásáig — amely életében a harmadik volt — felemelte­­ szavát a vallásszabadság gya­korlása, különösen a hitokta­tás érdekében, küzdött Krisz­tus törvényeinek az államélet­ben való érvényesüléséért, han­goztatta a családi élet tisztasá­gát, és védelmezte az üldözöt­teket. „Az emberi alapvető jo­gok védelme, népünk gyötrel­me nem napi politika. A nép nem mondhatja el fájdalmát, nem tárhatja fel sebeit. Az Egy­ház köteles híveit védeni” — írja és éli az esztergomi érsek bíboros. A Boldogasszony-év meg­hirdetésével és ennek során a búcsújárásokkal felsorakoz­tatja hívei táborát, demonst­rálva, mit akar a magyar nép. Pedig a viharfelhők már jelent­keztek, ő azonban félelmet nem ismer, fenyegetések meg nem ijesztik. „Állok Istenért, Egyá­­zért, hazáért, mert ezt a köte­lességet rója rám a nagyvilá­gon legárvább népem történel­mi szolgálata. Nemzetem szen­vedése mellett a magam sor­sa nem fontos” — juttatja ki­fejezésre a bíboros hajthatat­lan álláspontját. Elbukik, mint szellemi­erkölcsi elődei az arénában. Egy a felfegyverkezett tíz- és százmilliókkal szemben ele­ve vesztésre van ítélve. A vi­lág bármely más táján diadal­kapu alatt bevonuló, körülün­nepelt hős lett volna, de Pan­nóniában látta meg a napvi­lágot, így keserű öröksége szen­vedés és bukás volt. Sorsa apos­toli, mert krisztusi lelke elégett az igazságért. Kedves híveim, mire köte­lez minket magyarokat a bí­boros emléke? Tudom, az em­lékév során sokan fogtak elza­rándokolni Máriacellbe a ma­gyarok ősi búcsújáróhelyére, ahol a bazilika Szent László­­kápolnájában nyugszik koszo­rúkkal borított kriptájában. Imádkozni is fogtok ott velem együtt, de elég-e ez? Ez mind szép, sőt, nagyon szép, de ne­kem hitem és meggyőződésem: akkor tiszteljük valóban és őszinte szívvel a bíborost, és akkor emlékezünk meg mél­tóan halálának tizedik évfor­dulójáról, ha szellemi-erköl­csi örökségét maradéktalanul és feltétel nélkül magunkévá tesszük, és benne Krisztus után életünk példaképét látjuk. Mint a külföldön élő ma­gyarok főpásztora, ha a jövő­be nézek, nyugodt vagyok, mert tudom: a bíboros szemé­lyében az egész magyar nép, de elsősorban az ifjúság — Is­ten különös kegyelme folytán — kimagasló példaképet ka­pott, ezért hittel és bizalom­mal kívánom: áldjon meg ben­neteket a mindenható Isten, az Atya, a Fiú és a Szentlélek, Ámen. DR. CSONKA EMIL: így temettük el a prímást Máriacell. 1975. május 15-e. Pár perc még, és reggel nyolc óra. A vá­rost fellobogózták. Megrezdül a tömeg, izga­lom fut át ezreken. Közeledik. Most. Most, odakint az évszá­zados búcsújáróhely lejtős fő­terén, a Meinl Gyula-üzlet pi­ros sapkás kávéreklámja alatt, Franz Steinwandtner férfi és női ruhaüzlete előtt, az Arany Oroszlánhoz címzett szálloda oldalán feltűnik a fekete Mer­cedes kocsi. Üvegablakán át látszik az aranybarnán csil­logó, díszes vascsatokkal le­zárt nagy koporsó... Több mint egy órája áll a ravatal a magyar történelmi emlékekben oly gazdag bazili­ka kegykápolnája előtt. Ma­gyar mise fájdalmas éneke száll az ívek alatt: „Boldogasszony Anyánk, régi nagy Pátrónánk!” Félkörben állnak hű magyar papok, és szívszaggatóan hang­zik könyörgő kórusuk: „Uram, irgalmazz! Uram, irgalmazz!” Nemcsak asszonyok sír­nak. Nemcsak a világhírű ma­gyar művésznő arcán csorog a könny. Nehéz férfizokogás is hangzik, mikor emlékeznek a halottra. Aztán Máriacell és környé­kének népe vonul órákon át a ravatal előtt. Sok jugoszláviai vendégmunkás jött el ide, hor­­vát papjai vezetésével. Szlo­vák szó hallatszik az elvonu­lók soraiban. Tiroli népviselet­be öltözött asszony gyöngy­virágot tesz a koporsóra. A fej­kendős néni tán Vas megyé­ből jött erre a tájra. A vitéz­­kötéses öltözetű úr valószínű­leg Lengyelhen szülötte. Mind­szenty búcsúztatása interna­­cionális. Körös-körül koszorúk. Órá­ról órára nagyobb halomba gyűlnek a fenyőből, babérból font emlékek. Előző nap, leg­elsőnek a piros rózsákkal és fehér szekfűkkel ékesített ko­szorú érkezett, fehér szalag­ján aranybetűs felirat: „Ke­gyelettel a hontalan magyar tengerészek.” Mennyi dráma és sors van ebben a néhány kurta szóban. Világtengereken bolyongva, idegen árbocok alatt, szétszórva a nagyvilág­ban — reá gondolnak, a szám­űzött bíborosra, a nagy honta­lan koporsójára... A szalagok beszélnek: a New York-i Ma­gyar Ház, a venezuelai magya­rok, Chicago magyarjai, a stockholmi hívek, Sydney, Jo­hannesburg, Bogota, San Die­go, San Francisco, Stuttgart, Belgium — metropoliszok és országok nevei. Világtérkép itt ez a koszorúerdő... Méltóságteljesen vonul a menet a szentély felé. Fehér karinges, nagy szemű, apró fiúk hatalmas feszületet hoz­nak az élen. Magyar nemze­tiszínű zászlók jönnek a ke­reszt mögött. Árvalány haj­as cserkészek oszlopa következik. Hosszú, tömött sorban a ma­gyar papság. Több mint két­százan jöttek el. Mint fecskék a villanydróton, magyar apá­cák, e kedves, jó nővérek so­rakoznak fel. Szerzetesek cso­portja tiszta fehérben, aztán ferences barátok földszínűi kám­zsában. Görögkeleti papok. Ne­mes arcélű, sasorrú, magas, fekete ünneplőbe öltözött fér­fiak és nők: magyar, osztrák, francia, belga, pármai uralko­dóházak tagjai. Élénklila cso­port: az osztrák püspöki kar és más tájról érkezett püspö­kök. Benedek-rendi apátok. A főpapok ornátusa nem fekete vagy lila, hanem piros. Piros, a tanúságtétel színe. Pi­ros, az öröm színe, az örömé, hogy az út, melyen most a ha­lott elindul, talán út a szen­tek közösségébe. Ujjongva szól az orgona is, felhangzik a kórus: „Ecce sacerdos magnus...” íme, a főpap... A koporsó gördül a fekete ravatalon. S mögötte lezár­va a menetet, két bíboros, mind­kettő a Duna partjairól. Döpf­ner kardinális onnan, abból az országból, ahol a Duna ered, König bíboros onnan, ahol a vén folyam készül betörni Ma­gyarországra. A Duna völgye temeti a magyar prímást... így temeti, a magyar egy­ház fejeként. Itt ebben a bazi­likában senki sem hajlandó tényként elfogadni, hogy „az esztergomi érseki szék meg­üresedett”. Franz König, a te­metés intézője olyan gyász­levelet bocsátott ki, amelyen ez áll a kis fekete kereszt alatt: „Josef Kardinal Mindszenty, Primas von Ungarn, Erzbischof von Esztergom.” És elmond­ja a gyászjelentés, hogy a ma­gyar prímás 1975. május 6- án, 14 óra 15 perckor a halot­ti szentségek felvétele után Urától hazahivatott. Máriacell iskoláinak kóru­sa Bruckner korális miséjét énekli. A nyugat-németorszá­gi Burg Kastl magyar gimná­ziumának énekkara magyar dallamokat sző a német ének és a latin szövegek közé. A szó­széken a nagy flamand hitszó­nok, ez a zseniális ember, a pre­montrei szerzetes, P. Weren­­fried van Straaten búcsúztatja a halottat. — Isten megpróbálta őt. Olyan keresztúton vezette vé­gig, amelyet bíboros eddig alig­ha járt meg. Példás hűséggel járta ezt az utat, anélkül, hogy ellenségeit gyűlölte volna, de nem is tért ki előlük, amikor megalkuvással vagy menekü­léssel megkönnyíthette vol­na életét. — Hűségesen követte az Urat, mert ahol Krisztus volt, ott kellett az ő szolgájának is lennie. — Elmondhatatlanul so­kat szenvedett! — Meggyötörték, hogy sátáni mesterkedéssel, irgal­matlan ütésekkel akarat nél­küli nyomorékká tegyék. — Még többet szenvedett élete legsúlyosabb keresztje alatt, amikor nyolcéves kom­munista rabság és tizenöt éves elzártság után néma tiltako­zását fel kellett adnia, és sze­retett hazáját el kellett hagy­nia. — Az Isten megpróbál­ta őt, és magához méltónak tar­totta. — Magyarok, a ti bíboroso­tok alakja ragyogva fénylik. Corona aurea super caput­eius, így beszélt a híres premont­rei, aztán egyik hű magyar pap­ja szól magyarul, a főlelkész, Ádám György: — Az Egyház, az Egyház által hirdetett igazságok, a ma­gyar haza és a magyar nép volt hatvan esztendős papi életé­nek tengelye és legfőbb gond­ja. Ezekért az erkölcsi és szel­lemi ideálokért akkor is kiállt, amikor az életveszélyes volt, és reménytelennek látszott. — A fa törvénye, hogy mi­nél mélyebbre ereszti gyökereit a földbe, annál magasabbra nő, így lesz vihart álló és út­mutató. Mindszenty prímás működésének titka a fa tör­vénye. A kétezer éves evangé­lium és az ezeréves magyar múlt volt a gyökér s a talaj, amelyből egyénisége táplálko­zott, és ez volt erőforrása kül­detésének. — Egyformán szerette ő Egyházát és magyar népét. Ádám György után a fiata­lok búcsúznak. Egy fiú: — Mindszenty hercegprí­más úr alakja nem halt meg számunkra: itt él közöttünk mint magyar történelmünk egyik legnagyobb harcosa. Egy­házának bátor hitvallója. Egy leány: — Szeretnénk még egy­szer, itt, a válás pillanatában megígérni mi, az ő gyerekei, hűségesek akarunk lenni ahhoz az életideálhoz, amit ő meg­valósított. És kérni is szeret­nénk őt, kérni, hogy segítsen nekünk. Elhangzik a „Domine non sumdignus...” Egy néptanító mellett Goppel bajor miniszterelnök képviselője áldozik, egy pa­rasztasszony után Habsburg Regina veszi magához az Új­­táriszentséget. És lassan, mintha messzi­ről jönne, szépen, ahogy még soha, a magyar gimnázium fia­taljainak ajkán felhangzik az Ave Maria. Kodály Ave Ma­riája, ahogy a bíboros kívánta. Lélegzetelállító csend. A koporsót a sírüregbe eresztik. Föld hull a koporsóra, Ma­gyarországról hozott föld. A fehér sírüreg felett Kö­nig bíboros kezében magas­ra emelkedik a kereszt. A magyar prímás kettős érckoporsóját átöleli az édes anyaföld, s a bazilika roppant ívei alatt előbb tétovázva, majd erős hittel szól a nemzeti imád­ság: — Isten, áldd meg a ma­gyart! így temették el, hétezer ember így temette el a mártír bíborost. Mindszenty hóhéra itt él köztünk Mennyi idő szükséges ah­hoz, hogy a legjogosabb harag megbocsátására lehessen gon­dolni? Egy emberöltő elég hoz­zá, vagy pedig át kell származ­tatni az atyák vétkét az utó­dokra harmad-negyedíziglen? Meddig tarthat a ki nem en­­gesztelődés időszaka egy véres háború után? Bizonyára fölmerültek ha­sonló gondolatok Reagan elnök agyában, amikor egyesek elő akarják írni neki, hogy hová menjen, és hová ne menjen né­metországi látogatása alkal­mával. Gyermekkoromban szüle­im arra tanítottak, hogy a meg­bocsátás a legszebb bosszú, meg arra is, hogy a halál sok mindent eltöröl, s engedjük a halottakat békében pihenni. Különös, hogy a Rákosi­­téboly áldozatainak, az ávó által megkínzott, bebörtönö­zött tízezreknek, kivégzettek­nek, a szovjet haláltáborokban elpusztult magyaroknak nem akad pártfogójuk ezen a vilá­gon. Pedig még ma is renge­tegen élnek, komoly állásokat töltenek be, sőt: Amerika sza­bad földjére is menekültek jó néhányan azok közül, akiknek a kezét magyar vér szennyezte be, akik lelkiismeretét magya­rok elleni bűnök terhelik. Ez nekem éppen annyira fáj, mint más nép fiának a saját nyomo­rúsága. Egy tiszteletreméltó idő­sebb barátom, aki már huszon­­valahány éve amerikai állam­polgár, azzal a gondolattal fog­lalkozik: levelet ír az elnöknek, s megkéri, hogy esetleges szov­­jetunióbeli látogatása alkalmá­val valahogy el ne mulassza fölkeresni a vorkutai haláltá­bort, ahol öreg barátom nyolc esztendőt húzott le, és a szov­jet őrök számtalan, hidegvér­rel elkövetett gyilkosságának szemtanúja. Elvégre embert ölni nemcsak akkor bűn, ami­kor azt nácik, de akkor is, ha azt kommunisták követik el. Most, hogy Mindszenty bí­boros halálának tizedik évfor­dulójára emlékezünk, érdemes visszaidézni mindazt a szen­vedést, amin ez a nagy magyar keresztülment a bolseviki zsar­nokság elleni küzdelme idején. Pontos adatok bizonyítják, hogy miután a kínzások elle­nére sem adta be a derekát, orvosi manipulációkkal, az em­beri viselkedést befolyásoló mérgekkel kezelte és készítet­te elő a bíborost a nyilvános tárgyalásra három orvos: dr. Weil Emil, dr. Balassa és dr. Kelemen. Balassát az 1956- os szabadságharc napjaiban el­érte a megérdemelt büntetés, dr. Weil azonban még időben meglépett, s kimenekült ide Amerikába, s ma is vígan él New Yorkban. Bűneiért nem­csak hogy nem kapta meg a megérdemelt büntetést, de jó­tékony feledés borult rá, s ma valószínűleg ő is hangosan til­takozik Reagan elnök németor­szági útiterve miatt. Nyugod­tan, háborítatlanul él. Pedig ő még csak a kisebb méretű gonosztevők soraiba tartozik. A lenini-sztálini borzalmak 45 milliónyi áldozatáról az ame­rikai hírközlés soha meg nem emlékszik, emlékművet sem kapnak, a országgyűlés felső­házában nem emlékeznek meg róluk ünnepélyesen, s a gyilko­sokat sem állítják törvény elé. Amerika bizony igen gyön­gén áll szövetségesek dolgá­ban. Nagyon jól jönne egy szö­vetséges Németország, ahol napjainkban a lakosság egyne­gyedét sem teszik ki azok, akik a háborúban részt vettek. Szö­vetségesnek jó lenne, de arra már nem, hogy elesett kato­nái sírjára virágot tegyen a vele már negyven éve békében élő Amerika elnöke. Bennünket magyarokat ennél jobban érdekel az, hogy fogják-e valaha törvény előtt felelősségre vonni azokat, akik magyarok megkínzásában, sőt: meggyilkolásában oly tevéke­nyen közreműködtek? Egyelőre a helyzet az, hogy a hajdani hóhérok Magyaror­szágon magas állásokat tölte­nek be, vagy nyugdíjas éveiket élvezik. Itt Amerikában — mint Weil példája is mutatja — szintén nem esik bántódá­­suk. Pedig milyen érdekes len­ne egyszer már egy hajdani kommunista gyilkos bírósági tárgyalásáról is hallani! Dunai Ákos Mindszenty Lassú tűzhalál lett magányod, törpék fölé nőtt óriás. Fáklyánk voltál, látványos fárosz, ma hamuban izzó parázs. Kétoldalt szítják még a lángot kegyetlen inkvizitorok: Róma-Bizánc közt állsz, mint vádlott, máglyádból néma vád lobog. Diplomaták és börtönőrök tanácsa, kegyes püspökök ármányán átlátsz Mesteredre: nem Róma, csak Krisztus örök. Kenyér és cirkusz kell a népnek, a vértanúk veszélyesek. — Hitetlenek, vagy keresztények, készül az alku, féljetek! — Üzennéd fogoly­társaidnak, Mária népe tetszhalott. Szobrodat kősziklából vésik, igazolnak a századok. TOLLAS TIBOR

Next