Katolikus Szemle 5. (1953, Róma)

1. szám - Dr. Szalay Jeromos: Márton Áron, az ember és a püspök

mára rátermettebb hőst, mint Márton Áron volt, erdélyi püspök korában. Katona nemzet­ségből eredt, annak a vallásnak hagyományai­ból táplálkozott, mely a török-tatár ellen és a vallását fenyegető erdélyi fejedelmek ellen állan­dóan keresztesvitézi lelkülettel élt. Maga is ka­tona volt, az első világháború folyamán, s mint hadnagy szerelt le. Akik közelről ismerték mint katonát, kivétel nélkül elragadtatva beszélnek emberi és katonai kiválóságairól. Leszerelve, azt várja, hogy talán megszólal a hívó szó, és harcolhat most már szűkebb hazája felszabadításáért. Számolnia kellett a szomorú valósággal: Erdélyt nem lehetett megmenteni. Papnövendéknek ment Gyulafehérvárra, ahol már a háború előtt gimnazista-kispap volt. « Nemzetem legjobb szolgálata, ha annak lelké­vel törődöm » — mondta a fiatalember. Erdélyben minden helyén maradó, kötelessé­gét teljesítő magyar hős volt. De leginkább azok voltak, a nemzeti lélek ápolói, a történelmi ma­gyar egyházak papjai, akik, mikor vallásuk apos­tolai voltak, a magyarság tüzét is ápolták. Kö­telességük egyszerű elvégzése is már szálka volt a románság szemében, így megkapták a minden apostolkodás értékét fokozó üldözést is. Márton Áron igazán benne élt nemzete, faj­tája történetében. A gyermekkorában hallott hősi elbeszélések, történetek, sőt katonáskodá­sa is, méltóképpen folytatódtak a gyulafehér­vári történeti levegőt árasztó környezetben. Kö­röskörül a történeti emlékek, a történeti család­ból származó nagy püspök, Majláth Gusztáv személye ezzel a történeti levegővel vette kö­rül. A hitéért és népéért folytatott küzdelem pe­dig megedzette és előkészítette a további sú­lyosabb küzdelmekre. Szolgálni indult vallását és népét. Úgy készült rá, hogy bármilyen mun­kakörre szólítsák is elöljárói, elmondhassa: Ké­szen vagyok! így indult el pályájára tudással, odaadással, önfegyelmezéssel felvértezve. Ha most visszafelé tekintünk, meg kell állapíta­nunk, hogy egész élete igazi előkészület volt arra a végső­ hivatásra, — hogy a régi kifejezést használjuk — defensor civitatis, a népnek vé­delmezője, a vallásnak hitvallója legyen. Sokan vannak, akik naponként rendkívüli meg­nyilatkozásokat kívánnak a hősöktől, a szentek­től, mert halvány sejtelmük sincs arról, hogy sem a hős, mégkevésbbé a szent, nem rög­tönzés eredménye, hanem hosszú-hosszú elő­r­e­készületé, a hivatással járó egyhangú, senki elismerését ki nem váltó mindennapi kötelessé­gedve, azok, ha elérkezik az idő, ha a közösség érdeke, úgy kívánja, alkalmasak lesznek az olyan áldozatokra is melyekkel az írással szólva: « Látványosságul szolgálnak az angyaloknak és az embereknek ». De addig? Észrevétlen mártí­romságot szenvednek, az úgynevezett jóembe­rek részéről. Ez a mártiromság nagyon, de nagyon érdemszerző s a legbiztosabb előkészü­let a végső, az ellenségtől jövő mártíromságra. Addig? A régi mondás érvényes: a szente­ket dicsérni kell ott, ahol nincsenek, keresztre kell őket feszíteni ott, ahol vannak. Márton Áron végigment az egyházi rend minden fokán. 1924-ben Ditróra kerül káplán­nak, onnan pedig Gyergyószentmiklósra, hit­oktatónak. Micsoda odaadásra, erélyre volt szük­sége, hogy a háborúban eldurvult lelkeket is­tenhez visszavezesse s a magyarság hűségében megtartsa. A küzdelmekről tudunk, az eredmé­nyeket látjuk. Különben is, az események után a kerékkötők lesznek a legnagyobb magasztalói a hősöknek, szenteknek. A lelkek átgyúrása volt mindkét helyen az első célja. E mellett felhasználta azokat az eszközöket, amelyek a megszállás keretei között rendelkezésére állot­tak. Újat nehéz volt kezdeni, ezért a régi tömlőkbe kellett új bort önteni, így virágoztatta föl Gyergyószentmiklóson a legényegyleteket. A Gondviselés szinte tervszerűen készítette elő mintha csak jelezni akarta volna: « Meg­mutatom neki mennyit kell szenvednie nevem­ért ». Vitte őt állomásról állomásra. Maros­vásárhelyre került káplánnak, hogy még jobban megismerje a székely népet. Innen hamarosan Vöröstoronyra kerül plébánosnak, Nagyszeben székhelylyel, és a Mária-Terézia árvaháznak a románoktól meghagyott részét igazgatta. Itt gyakorlatban is megtapasztalta az ortodoxia gyűlöletét és ármánykodását, mert Balan me­tropolita Szebenből irányította a harcot a római-és a görög-katolikusok ellen. Itt sem sokáig maradhat. Kevés ideje van hogy előkészüljön végső hivatására. Gyulafehérvárra viszik levél­tárosnak. Itteni tartózkodása éppen a konkor­dátum-tárgyalások és a katolikus Status elleni küzdelem idejére esik. Beletekinthetett a katolicizmus elleni alattomos és erőszakos küzdelem minden részletébe. Gyulafehérvárról Kolozsvárra kerül vezető­i állásba. Kolozsvárott volt Erdélyben a legtöbb katolikus. A katolikusok ide összpontosították kétszáz év alatt intézményeiket. Itt volt az erdélyi Katolikus Népszövetség középpontja. Ennek igazgatójává nevezte ki Márton Áront

Next