Katolikus Szemle 9. (1957, Róma)

1. szám - Hegyi Márton: Túl a kommunizmuson

túl a kommunizmuson A magyar forradalmról írt nyugati kom­mentárok közül különösen az ragadta meg figyelmemet, amelyet « Nachkommunisten » címen a Rheinischer Merkur december 28-i száma közölt Paul Wilhelm Wenger tollából. A szerző maga is idézőjelek közé teszi írása címét, mert egy nyugatra menekült fiatal sza­badságharcos ajkáról vette, s úgy érzi, hogy ez a magyarra egy szóval helyesen lefordítha­tatlan, tömör kifejezés magába sűríti az ok­tóberi forradalom magyar népének, diákok­nak, munkásoknak, íróknak hiteles politikai szemléletét és állásfoglalását. Wenger elsősorban a fiatal magyarral foly­tatott beszélgetésére hivatkozik. Megkérdezte tőle, hogy tulajdonképpen milyen irányzat követői a magyar forradalmárok. Minek vallják magukat: titoistáknak, nemzeti kom­munistáknak, trockistáknak, szociáldemokra­táknak, vagy — fasisztáknak? « Egyiknek sem! » — jött a határozott vá­lasz. « A mi törekvéseinknek még nincs neve. Mi az vagyunk, ami a kommunizmus után jön. A kommunizmus téziséből születő anti­tézis, amely a süllyedő rendszernek történel­­mi szükségszerűségből legkönyörtelenebb el­lensége ». « Tehát egy újfajta kommunizmus? » « Éppen ellenkezőleg: egy újfajta antikom­­munizmus. Még akkor is, ha használjuk a rendszer szlogánjait, amelyben fölneveltek, s ha követelményekkel állunk is elő, amelyek­nek nyugati fülekben kommunista csengésük van, — hiszen az antitézis lényege, hogy nem­csak ellentéte a tézisnek, hanem több dolog­ban örököse is. Népünk idősebb politiku­s nemzedéke gondolkodásában megállt a kom­munizmus előtt, mi már túljutottunk a kom­munizmuson... ». Mit jelent ez a kissé retorikusan hangzó kijelentés? A kommunizmus azt hirdeti, hogy a gyárak, üzemek és a föld közös birtokba vételével fölszámolta a feudalizmust és a ka­pitalizmust. De mi a programja ennek az új törekvésnek, amely a kommunizmust akarja fölszámolni, sőt állítja, hogy gyökerében már föl is számolta? Ha nem akar a régi rendszer­re visszatérni, hogyan képzeli el a jövőt? Wenger, in medias res, mindjárt az álla­mosítás kérdését veti föl. A válasz világos. A népi demokrácia kommunista szlogánja fen­nen hirdeti: « Tiéd a gyár, magadnak dolgo­zol! » Ezzel szemben a népi demokráciában a kapitalista magántulajdon helyébe lépő szocialista köztulajdon elvont fogalom ma­radt. A magánkapitalizmust tulajdonképpen az állami kapitalizmus váltotta föl. A mun­kásnak továbbra is édeskevés beleszólása volt a gyár vezetésébe, nem is szólva arról, hogy fillérnyi részesedése sem volt a termelés jöve­delméből. Ráadásul az új állami kapitaliz­mussal szemben nem védték meg az állam törvényei s a körmönfont marxista dialekti­ka még sztrájkjogát is megtagadta, hiszen önmaga alatt vágja a fát, ha a kollektív ve­zetés ellen lázad, amelynek, mint a kollektí­vum tagja, maga is részese. Merre visz tehát a jövő útja? A gyárak és nagyüzemek ne tér­jenek vissza magánkézbe, de állami tulajdon­ba se menjenek. Jogi személy legyen a tu­lajdonos, amit a helyi munkástanács és az ál­tala szakemberekből választott vezetőség al­kot. Nincs szükség arra, hogy az állam küld­jön pártfunkcionárius ellenőröket a nyakuk­­ra, a munkástanács és a szakvezetőség köl­csönösen ellenőrzi egymást. A munkásnak legyen része a termelés jövedelmében. Érde­­keit, éppúgy mint a munkaadók és a szabad­pályán működők érdekeit az államhatalom­tól és pártpolitikától független szakszerveze­tek védjék. Legyen öregkorára és baleset el­len biztosítva. Az államnak nincs joga ahhoz, hogy ter­melő szövetkezetekbe kényszerítse a föld­műveseket. A mezőgazdaság gerincét az önál­ló parasztság alkotja. Az állam kötelessége, hogy lehetőséget nyújtson a gazdálkodónak arra, hogy földjét a modern technika eszkö­zeivel művelhesse. A termények kötelező be­szolgáltatása jogtalan követelmény. Állami tervgazdálkodásra szükség van, de ez ne a terv

Next