Katolikus Szemle 9. (1957, Róma)

4. szám - Simonfay Ferenc: Nemzeti kommunizmus?

NEMZETI KOMMUNIZMUS VAGY SZABAD SZOCIÁLIS REND? A nemzetközi problémák megoldására irá­nyuló újabb diplomáciai kísérletek és dön­tések tüzetesebb vizsgálata során annyi fa­tális tévedést, helytelen intézkedést tapasz­talhatunk, hogy attól kell tartanunk, hatásuk nem marad az érdekelt országok keretén be­lül, hanem előbb-utóbb szélesebb körben, esetleg világpolitikai viszonylatban is érez­tetni fogja káros következményeit Nehéz eldönteni, hogy a közelmúlt és a jelen súlyos tévedéseiért, sőt tragédiáiért kit, vagy mit terhel nagyobb felelősség. Korunk társadalmának szelleme, érdektelensége, ön­zése a bűnös, vagy talán az emberi tudat­lanság és hiszékenység? Az emberiség és a nemzet igazi érdekeit legtöbbször figyelmen kívül hagyó gazdasági vetélkedést s az eb­ből fakadó felelőtlenséget kell-e hibáztatni, vagy pedig az ítélőképesség hiányát, a meg­alkuvást és a gyávaságot? Talán a hazug­ság és megtévesztés propagandája jutott olyan tökéletességre, hogy csak kevesen, többnyire csak maguk a megpróbáltatottak tudnak tisztán látni s tudnak helyesen ítélni arról, hogy mi a jó és a rossz, az igaz és a hamis, a becsületes és a becstelen, a jogos és a jogtalan, az emberi és az embertelen? Vagy éppen a technika fejlettsége teszi gé­piessé s szoktatja le a személyes gondolko­dásról az embert? Arra nem is akarunk gon­dolni, hogy az emberiség, s éppen a nyugati emberiség olyan fáradt, hogy sem múltjából nem akar tanulni, sem jelenjének döntő problémái nem érdeklik. Pedig a nemtörő­dömség, az állandóan tudomásul nem vett tények, a le nem vont következmények, a maguk kényelmének érdekében barátaik ro­vására tett engedmények előbb-utóbb bume­rángként visszahatnak a mulasztások elköve­tőire. Sajnos, ez a felületesség vagy közöny, meg­alkuvás vagy a helyes ítélés hiánya nem­csak a közvéleményben érezhető, hanem olyanoknál is, akik a népek sorsát irányítják vagy a világ közvéleményét lennének hivat­va a valóság és az igazság szellemében irá­nyítani. Ami pedig már tragikus: téves el­képzeléseikkel vagy érdekeikhez illő tervek­kel más népek sorsát, életformáját, igényeit és céljait akarják megváltoztatni, az érdekel­tek megkérdezése és beleegyezése nélkül, sőt sokszor azok érdekeivel és akaratával ellen­tétben. Ezt a tanulságot vonhatjuk le a második világháború és a szerencsétlen békekötést követő 12 esztendő világpolitikai eseményei­nek és döntéseinek szemlélete során, s ezeknek a múlt és jelen tévedéseknek keserves árát fizetjük mi is, magyarok. Jövőnk igazságos kialakulásának reménye el-elhalványul, amikor népünk szabadsá­gának és függetlenségének biztosítására már bíztató ígéretet sem kapunk, sőt sor­sunk rendezéséről homályos és bizonytalan, félmegoldásokon megfeneklő javaslatokat hallunk vagy olvasunk, mint a New York Times legutóbbi számában is. E világlap egyik külpolitikai szerkesztője, Harrison E. Salisbury cikksorozatban ismer­tette a közép- és keleteurópai, bolsevizált or­szágokban tett látogatásának során szerzett tapasztalatait. Salisbury, úgy látszik, a Moszkvában töltött többéves tudósítói be­osztása következtében, vagy a helyzet és az előzmények kellő ismerete hiányában nem tud objektíven ítélni és a valóságnak megfe­lelő képet formálni a látottakról. Erre vall az a megállapítása is, hogy a népi demokráciák­ban a kommunista rendszer szociális fejlő­dést hozott és a háború előtti viszonyokhoz mérten az életszínvonal javulását eredmé­nyezte. Ez a megállapítás Magyarországra, Romániára vagy Csehszlovákiára vonatko­zólag teljesen téves. Salisburry elismeri, hogy a kommunista rendszerben élő népek gyűlölettel beszélnek az orosz bolsevizmus­ról, utálják a kommunizmust és még mindig baráti érzéseket táplálnak a nyugati ország

Next