Katolikus Szemle 13. (1961, Róma)

1. szám - ESZMÉK ÉS MŰVEK - Várady Imre: Két novellás kötet

líra néhány maradandó értéke ke­rült ki. Rangjának megállapítása szempontjából nem az a fontos, hogy versei egy részében a nyelv, a zene, a képalkotás «műhibái» mutat­hatók ki, másokban szárnyaló stró­fák nehézröptűekkel váltakoznak vagy az élmény sűrű mustjából nem forr ki a kifejezés színkoza, hanem annak van döntő jelentősége, hogy legalább­­nyolc-tíz Versének olyan tiszta gyönyörűséggel engedjük át magunkat, amely nem csökken, akárhányszor is olvassuk el őket. Csak kivételes műalkotásoknak van igen igézetes hatásuk s mert A küszöb, Földéhség, Elmorzsolt virág, Zsóka fürdik. A vers, örökség s nem utolsó sorban a Bebádogoztak min­den ablakot c. versekből ez az igézet száll ránk. Tollas Tibor könyvét (...Csak ennyi fény maradt, Magyar Ház kiadása, Brüsszel, 1960) mint mai líránk egyik legkimagaslóbb termékét köszöntjük. VÁRADY IMRE Két novellás kötet KISJÓKAI ERZSÉBET: Ajándék. Magyar Ház, Brüsszel, 1960. A kötet szerzőjének, Kisjókai Erzsébetnek írói pályája — 1943-ban megjelent első verseskönyvétől eltekintve — alig egy évtizedre terjed. A békeidők élénk fogékonysá­gú műélvezőjében, aki csak elvétve és tétován engedett a fel-feltörő alkotóösztönnek, az emigráció meg­rázkódtatásai ébresztették föl igazán az írót. Hivatását mindenekelőtt a magyar ügy szolgálatában pillantotta meg, az írás inkább csak mint a legjob­ban kezéhez álló munkaeszköz volt fontos a számára. 1950-ben, amikor A kincskereső asszony című vers­gyűjteménnyel először lépett az emig­ráció nyilvánossága elé, nagy eszmék «zászló­­­tartójának» nevezte ma­gát, aki «szebb holnapoknak égi üzenetjét tévedt népeknek lengve felmutatja». Azóta egyre inkább mélyült és tisztult ez eszmék tar­talma s egyidejűleg a hirdetésükkel együttjáró felelősségtudat. Ha Kisjó­kai emberi magatartását természet­től fogva a jó, szép és igaz ideáljai­tól vezérelt gondolkodás határozta meg, ez a lelkialkat fokozottan nyil­vánul meg írásaiban, amelyek elvá­laszthatatlanok az élet által reá kiosztott szereptől. Tiszteletet pa­rancsoló erkölcsi emelkedettség, érzelmi nemesség, választékos mű­veltség és a saját nemzedékének és társadalmi körének fiatal éveiben magába szívott ízléshagyományaihoz való hűséges ragaszkodás, munkái­nak e szembeszökő jellegzetességei, kiválóan alkalmassá teszik a bruta­litás, rútság, torz és beteges korunk­beli divatjával szemben egy maga­sabbrendű életforma megkívántatá­sára. Az ilyen beállítottság és hiva­tásszerűen betöltött szerep az írói munkában nem mindig simulhat össze teljes mértékben a tisztán művészi feladatokkal. De a kétféle szándék (tendencia és művészet) olyan megvalósítása, hogy az együt­tes visszás hatást ne keltsen, már magában is becses teljesítmény, s ezt az érdemet Kisjókai olyan köny­veitől sem lehet elvitatni, melyek­ben az irányzatosság helyenként többé-kevésbé háttérbe szorítja a művészi szempontokat. Utóbbiak leg­tisztábban újabb keletű szép versei­ben (Esti zsolozsma, 1958 és Fénykép­album, 1959) érvényesülnek, bár prózai munkáiban is állandóan érezhető a tudatos küzdelem a mű­vészi elem uralomra­ juttatásáért a célzat fölött, nem annak rovására, hanem annál hatékonyabbá tétele végett. Különösen nyilvánvaló szerzőnk elbeszélő műveinek ez a kétrétű­sége mostanában megjelent Ajándék című kötetében. Tartalmuk és hangjuk szerint e novellák pontosan két csoportba oszthatók. Az elsőbe tar-

Next