Katolikus Szemle 14. (1962, Róma)

1. szám - ESZMÉK ÉS MŰVEK - Pálinkás László: Egy darab középkor

foglaló gyűjteménye, amely felülmúl­ja ugyan a kiadó által publikált elő­ző kötetet, de hangja nem felel meg mindenben a modern líra követel­ményeinek.. Szókincse Választékos, de néha erőltetett. Nyelve és ritmusa hol népdalszerűi, hol meg az eroti­kus hátterű férfilíra stilizált mono­lógja, de a képzavarokat nem si­kerül mindig elkerülnie. TÓTH LÁSZLÓ Egy darab középkor GABRIEL, ASTRIK L.: Skara Hou­se at the Mediaeval University of Paris. History, Topograhpy, and Chartulary. Notre Dame (Ind. USA), 1960, The Mediaeval Insti­tute, University of Notre Dame. 8 , 195 old. XXX képtábla. «Texts and Studies in the History of Mediaeval Education» N. IX. « Napjainkban, midőn oly sok szó esik a nemzetközi kapcsolatokról és oly nagyhangon hirdetik a szellemi együttműködés és a kulturális köze­ledés szükségességét a különböző nemzetek között, könnyen hajlamo­sak vagyunk a tudatlanság súlyos "vasfüggönyét" borítani azokra az eredményekre, amelyeket ezen a té­ren a keresztény középkor egyete­mein egyszerű és alázatos tanárok és tanítványaik elértek» — vezeti be legegyszerű és alázatos tanárok és tanítványaik elértek » — vezeti be legújabb könyvét a Szerző, aki éppen a középkori egyetemek körül zajló diákélet és tanulmányi rendszerek egyik legkiválóbb, általánosan elis­mert szaktekintélye. Mivel azonban a Szerző a jelen esetben analitikus történeti részletmunkát kíván adni, a továbbiak során, sajnos, nem fejte­geti a bevezető sorokban felvetett és mélyreható igazságot magában foglaló problémát, így az elindított gondolatmenetet nekünk kell kiegé­szíteni: azért van ez, mert a közép­korban a kereszténység eszméi ve­zették az embereket, irányították a kultúrát és a nemzetek életét, ezek az eszmék pedig egyetemesek, uni­versálisak, értelmük mindig és min­denütt egy; ma a racionalizmus és a materializmus irányítja az embe­rek és nemzetek nagy részét, tanaik mögött azonban nem egyetemes ér­vényességű eszme, hanem megosz­tottságot eredményező egyéni érdeke 611, mely a szellemi együttműködés — és tegyük hozzá: a békés koeg­zisztencia — egyébként szépen hang­zó frázisaiba is mérget és viszályko­dást kever. A középkori egyetemeken a különböző nemzetek tanulóiból ala­kult csoportok, a natio-k, nagyon szé­pen megfértek egymás mellett, de a káptalanokban vagy a királyi kan­celláriákban is egymás mellett ültek a Párisban, Bolognában, Krakkóban vagy Prágában tanult klerikusok, hisz mindenünnen ugyanazt az egye­temes keresztény kultúrát vitték ha­za és a latin nyelv révén minden nemzet művelt fia megértette a többi nemzet fiait. Ennek a szép kornak egy fejeze­tét eleveníti fel a Szerző, midőn a pá­risi egyetem mellett létezett svéd ta­nulmányi alapítványok történetét írja meg saját levéltári kutatásai alapján. A svédek a szabad művészetek fa­kultását kitevő négy natio közül az angol-német natiohoz tartoztak a dánokkal, norvégekkel és skótokkal együtt. Házaik vagy kollégiumaik a XIII. sz. végén tűnnek fel Párisban s közöttük legfontosabb volt Skara svéd városka káptalanja által létesí­tett alapítvány, mely mintegy 150 éven keresztül állott fenn. Ha számí­tásba vesszük, hogy Skara városa ma sem éri el a 10.000 lakost, akkor talán könnyebben megértjük, meny­nyi áldozatkészség és a keresztény kultúra egyetemességének milyen nagyfokú tudata kellett ahhoz, hogy ez az eldugott messzi északi városka elküldje fiait tanulni Párisba, mint tették a többi, püspökséggel és kápta­lannal rendelkező városok is mint

Next