Katolikus Szemle 41. (1989, Róma)

2–3. szám - Farkas Beáta: Piacgazdaság – ábránd és valóság

a beruházási javak számára az erőforrásokat elszívták a ház­tartások elől, amelyeknek viszont kemény volt a költségve­tési korlátjuk. A gazdasági szereplők azt is hamar megtanul­ták, hogy amit kapni lehet, abból azonnal tartalékolni kell. Ez viszont öngerjesztő folyamatot tartott fenn a hiány újratermelésére. Az eladók monopolhelyzete katasztrofális következményekkel járt az áruk minőségére nézve. A hiány óhatatlanul a mindennapi élet részévé tette a borravalót, a csúszópénzeket, a korrupciót. A horizontális, piaci kapcsolatokat sohasem sikerült teljesen kiiktatni a rendszerből. A fogyasztási cikkek és a munkaerő elosztását természetüknél fogva nehéz bevonni a tervezés rendszerébe. Az ötvenes évek elején Magyarorszá­gon az állami szektorban elég tisztán érvényesült a tervuta­sításos gazdaságirányítás. Néhány ígéretes esztendő Magyarországon már 1953-ban megkezdődött egy köz­gazdasági reformhullám, amely piaci elemeket akart beépí­teni a tervgazdaságba. Még 1957-ben is működött — kor­mányzati megbízatás alapján — egy Közgazdasági Bizott­ság, amelynek tagja volt a kisgazda­párti Varga István is. A KGST és kínai segítséggel véghezvitt konszolidáció meg­szüntette a reformkényszert és a kötelező mezőgazdasági beszolgáltatások eltörlésén kívül csak apróbb változtatások történtek. A hatvanas évek közepére azonban Magyarországon épp­úgy, mint a többi európai KGST-országban a többlet-erő­forrás bevonására alapuló ún. extenzív gazdasági növeke­dés forrásai « eldugultak ». Az infrastruktúra elhanyagolása, a világgazdaságtól elzárt ipari tömegtermelés, a foglalkoz­tatottak körének bővítése már nem tudott a növekedés bel­ső hajtóereje lenni, s a KGST-kapcsolatok bővülése is leállt. Ez az egész térségben kikényszerítette a reformgondolkodás megindulását. Az elképzelésekből csak Magyarországon lett párthatá­rozat 1966-ban, 1968-ban bevezették a gazdaságirányítás új rendszerét, az « új gazdasági mechanizmust ». A reform kon­cepciója az volt, hogy a terv és a piac szerves összekapcso­lódását kell megteremteni. Ennek útját a kötelező tervuta­sítások megszüntetésében, a piaci elemek aktivizálásában, a vállalati önállóság növelésében látták. A vállalatok számá­ra a « játékszabályokat » a normatív pénzügyi szabályozók közvetítenék. A reform utólagos interpretációjában megosz­lik a közgazdászok véleménye: a terv és az önszabályozó

Next