Katolikus leánygimnázium, Kecskemét, 1924

kül folyt a kívánatos mederben. A tanártestületben a leghar­­monikusabb együttmunkálást biztosította közvetlensége, mely mindig inkább a jó barátnak és munkatársnak mint az elöljá­rónak beavatkozását éreztette. A tanulók bizalmas, mesterké­letlen természetességgel intézhették el vele fennforgó kérdései­ket és hamar eltalálta határozataival is az ifjúság kívánságait, úgy hogy megelégedettség kisérte igazgatói működését minden oldalon.­­ A VIII. osztály kifejlődésével kellett azonban ke­resztülvinni a középiskolai szabályzatnak azon követelményét, hogy a leánygimnáziumnak önálló, vagyis más iskolától füg­getlen igazgatója legyen. Miután a kegyestanítórend Csősz Lász­lót a rend saját­­főgimnáziumától nem kapcsolhatta ki, bekö­vetkezett a szükséges változás az igazgató személyét illetőleg. A keményen szóló rendelet értelmében sajnálva kellett meg­válnunk igazgatónktól, kinek nem e hideg betűkkel, hanem meleg szívvel és szavakkal mondtunk köszönetet, mikor 1924. augusztus 1-én a gimnázium igazgatóságától visszalépett. A 6 év, melyet itt töltött, feledhetetlen példaképét hagyták emlékül olyan igazgatónak, aki időviszontagságot, munkatöbbletet, sok járást-kelést számba nem vett, amikor arról volt szó, hogy jó távoleső székházából be-besiesssen a néha kicsinyes, máskor fontos munkának elvégzésére. Isten áldása kísérje önzetlen működéséért. A nagymélt. vallás- és közoktatásügyi miniszter 84781-1924. számmal hivatalosan elismerését és köszönetét fe­jezte ki Csősz Lászlónak. Helyébe az intézeti elöljáróság Mater Nagy M. Anna dr. középiskolai szerzetesnő,tanárt ajánlotta, akit az egyházközség főgondnoksága illetőleg az egyháztanács elfogadott. 1924. aug. 1-étől ő a leánygimnázium igazgatója. Csősz László mellett már egy ideig jegyzői minőségben dolgozván az ügymenetet teljesen ismerte és igy a hivatal betöltése simán átment az ő kezébe. Tanártestületi változások voltak még: Hornyák Elvira szakv. tanárjelölt, Salamon Mária óraadó énektanár elmarad­tak , Gallatz Irma énektanár, Dr. Nagy Pál, Mater Pali Gbari­­ella ang. k. a. rendes, Untereckker Krisztina pedig óraadó ta­nár minőségben nyert a 1. gimnáziumnál munkakört. Nevelésügy. Igyekeztünk tanítványainkat arra vezetni, hogy elmélkedve éljenek, vagyis megfontolás indítsa fel bennük a szeretetet a jó és szép iránt, gyűlöletet és megvetést a rossz iránt. E gya­korlatból helyes elveket nyerhettek, melyekkel az élet forgata­gában megállhatnak. A tanulásra, munkásságra, fegyelmezett­ségre vezető rendeleteink mintegy kalászcséplés volt, hogy ki­hulljon a jó mag — a jó szándék és föltétel — és ez termő-

Next