Kecskemét, 1891. július-december (20. [19.] évfolyam, 27-52. szám)

1891-07-05 / 27. szám

27. szám. Julius hó 1-én Ko­n­k­o­­­y-Thege József mondott kitűnő beszédet pártunk részéről a tör­vényjavaslat ellen. Pártunk e kiváló tagja huza­most­ időn keresztül Pestmegye szolgálatában állott s a gyakorlati ismeretek egész tárházából ügyesen szedte elő a fegyvereket. Bethlen Gábor gróf következett most, a volt hatalmas főispán, a szászok megregulázója és az erdélyi magyar közművelődési egyesület elnöke. Kitűnő és erélyes beszédben támadta a kormány javas­latát. Tors Kálmán a nála megszokott meg­hódító érveléssel beszélt pártunk álláspontja mellett. Közben beszélt Horváth Boldizsár a volt igazságügyi miniszter, a javaslatot elfo­gadta ugyan, de azért „ami nincs benne“ sőt kifej­tette, hogy „ami benne van“, az milyen rossz! Július hó 2-án D­o­b­a­y Antal beszélt pártunk részéről az államosítás ellen s jóízű ma­gyaros beszédében bemutatta a hacikorszakbeli cserebogárleves evő cseh beamtereket. Utána Hentaller Lajos támadta igen figyelemre méltó beszédben a javaslatot. Különösen Kos­suth Lajosnak József nádor fölött mondott em­­­lékbeszédéből vett idézetei arattak nagy tet­szést. Tulok Benő nagyon ügyes beszéddel rontott neki a javaslatnak, kiemelve, hogy pár­tunk nem fél a képviselőház feloszlatásától. Isaák Dezső nyomós érveket hozott fel a ja­vaslat ellen s példákkal szolgált, hogy miként korteskedik a kormány. Farkas Imre szép beszédében sok új érvet hozott fel a javaslat ellen s friss levegőt hozott a vitába. Végül G­u­l­á­c­s­y Dezső kormánypárti támogatta a javaslatot azért, mert Uray Imre a minap ki­sütötte, hogy egy főispáni ebéden Gulácsy Dezső úr rengeteg leszólta a javaslatot. A hű mame­­luknak ezt kelett hogy jóvá tegye ... Július hó 3-án a vitát egy kis ribillió előzte meg. Polónyi Géza ugyanis indítvá­nyozta, hogy a ház utasítsa a honvédelmi mi­nisztert,báró Fejérvár­y Gézát, hogy mielőbb feleljen a honvédezredeseknek a közös hadsereg kötelékébe való átkommandírozása tárgyában tett interpellácziókra. E felett szavazni kellett, de miután a kormánypárton nagyon kevesen voltak, pártunk kivonult a folyosóra, és így a ház nem volt határozatképes. Persze a mameluk urak bű­­sölnek s azt akarják, hogy pártunk képviselői izzadjanak. Ha mindenáron tárgyalni akarják, úgy legyenek ők is jelen. Pártunk részéről ma Udvardy Ferencz és Jeszenszky László báró beszéltek igen nagy sikerrel, mindkettő alapos érveléssel mutatta ki a javaslat hiányait, úgy látszik, hogy az általános vita csak a jövő héten ér véget. TANÜGY. Iskolai értesítők. 7­­'70 t.­­lansággal, megdicsérve a dicsérendőket, kiemelve a kiemelendőket, részletes tudósításban ismerteti l­ölebbvalójával és alattvalóival egyképen, és úgy az iskolák is, mint minden társadalmi intézet, írásban számolnak be működésükről, pártatlanul, objektíve, szigorú tárgyilagossággal. Erre szol­gálnak a tanév végén kiadott Értesítők. Az iskola az életnek nevel. És mégis az élet ismeri legkevésbbé azt a nagy fáradalmat, melybe ez kerül. Oka ennek az, hogy számta­lanok az élet útjai, melyekre eloszolva küzd, harczol az emberáradat a mindennapi kenyérért, s ebben a harczban nem igen gondolunk egy­más bajára, fáradtságára, elég mindenikünknek édes minmagunké. A legcsendesebb, a legzaj­­talanabb hivatás az élethivatások között az is­koláké s illetve ezek vezetői a tanítók és taná­roké. Lassan, csendben munkálkodnak ők azon, hogy az ifjúságból az élet hívatott katonáit ne­veljék; e nevelésnek egy-egy sarkpontjára érünk hosszú tíz hónap alatt, mely után jól megérde­melt rövid két hónap szünidő jön nevelők és nö­vendékek számára egyaránt) Egy-egy zárköve tevődik le ilyenkor az ifjúság nevelésének, mi, hogy mily úton éretett el, mennyi fáradtságba került s mily eredményeket hozott, arról szá­molnak be az iskolai Értesítők. ■ Kiadásuk czélszerű és okadatolt. Czélszerű, mert belőlük ismerjük meg egy év fáradtságát s gyümölcseit. S okadatos, mert hisz az isko­lák működéséről csak a nyilvános záróvizsgák al­kalmával vesz tudomást közönségünk egy kis része, bővebb tudósítást hát ezeknek kell nyúj­­taniok. De mert az Értesítők nem adatnak ol­­vasmánykép a nép kezébe, a sajtónak kell minél bővebben ismertetnie őket s a bennök foglalta­kat, hogy így a közönség megtanulja belőlük minél jobban méltányolni azok érdemeit, kik az életre h­arczosokat készítenek elő. Tanügyi rovatunkban tehát készséggel adunk helyet az iskolai Értesítők ismertetésére s m­ert helyi lap vagyunk, főkép a helybeli iskolák Ér­tesítői számára. S ismertetni fogjuk mindegyi­ket bőven, tárgyilagosan a bennük felhozott ada­tok nyomán, hogy tanügyeink állapotáról, fejlő­déséről minél jobban tájékozva legyen a nagy­közönség! Elsőnek kaptuk a helybeli államilag segély­­zett polgári és elemi leányiskola Értesítőjét a lefolyt tanévről. S örömünkre szolgál, hogy be­lőle leányaink neveléséről közölhetünk adatokat, melyek fényesen megczáfolják amaz állítást, mintha a leánynevelés hazánkban el volna ha­nyagolva s leányaink az életben szűk családi körben nyert feladataiknak csak úgy, ahogy, a társadalomban pedig épen nem tudnának megfe­lelni. Mert neveljék úgy egész Magyarországon a leányokat, mint a mi államilag segélyzett pol­gári s elemi iskolánkban, s akkor a magyar nő nemcsak szépségéről és kedvességéről, hanem műveltségéről, testi és lelki boldogságáról is híres lesz széles e Világon ! A füzet elején Pásthy Károly igazgató fe­lelete foglaltatik egy volt növendékének levelére ,,A nő valódi értéke“ ezimen. S ez a ta­nulmány nemcsak olyan szükségszerű közlemény, melylyel manapság divat az iskolai Értesítőket megtölteni, hanem magas irodalmi színvonalon álló tanulmány, mely nemcsak az anya köteles­ségét leányaival szemben, de az iskola — a má­sodik nevelő anya — programmját a leányne­velésben is élőnkbe terjeszti. Mert a nő valódi értékét csak a nevelés adhatja meg az anya és iskola részéről, a természettől nyert szépség és bár nem érték, csak külső disz. A nevelés pe­dig legyen testi és lelki; a testi nevelés az egészségre, a lelki a műveltségre terjedjen ki. S most kedves, atyai hangon ismerteti czikkíró a testi és lelki nevelés eszközeit és módjait; a táplálkozást, a testedzést, a ruházkodást, továbbá a vallásosságot, a házias munkásságot és egész­séges kedélyt, az igaz és szép szeretetet, az ér­zések finomságát, a felkölt gondolkozást, a kö­telességérzetet és bizodalmát a jóban jelölvén meg olyanokul, melyek a nő valódi értékét meg­szerzik s illetve alkotják. Pásthy Károlyné czik­­két el kellene olvasni minden anyának, m­ert en­nél szebb és igazabb útmutatást senki nem ad­hat, hogy mint neveljék leányaikat a szerető, gondos szülők ! Azt mondtuk, hogy a fentebbi bevezető czikk egyszersmind az iskola programmját is adja­ a leánynevelés terén. Lapozza át velünk a ked­ves olvasó az Értesítőt, s igazat fog nekünk adni. Beszámol ez növendékei testi és lelki ne­veléséről egyképen; ismerteti a lefolyt tanévben a polgári s úgy az elemi iskolákban elvégzett tananyagot, a női kézimunka tanítás eredmé­nyét, a testgyakorlat mikénti alkalmazását, szó­val mindazt, mi hivatva van az iskolákban a nő valódi értékét megadni. Megtudjuk ebből, hogy a növendékek a polgári iskolában tanultak hit- és erkölcstant, magyar-­s német nyelvet és irodalmat, történelmet, földrajzot, számtant, mér­tant, természetrajzot, vegytant, ásványtant és földtant, természettant, egészségtant és gazda­ságtant, e reális tantárgyak mellett éneket, szép­írást és rajzot, női kézimunkát, testgyakorlást és rendkívüli tantárgykép a franczia nyelvet. Az elemi iskola tananyaga pedig elvezet bennün­ket az írni s olvasni tudás kezdetétől, s szük­séges vallás-, erkölcsi fogalmak elsajátításától addig a pontig, hol a nevelés első stádiuma vé­get ér, az általános tudás alapjai lerakvák, s ki bővíteni akarja, az feljebb mehet, ki pedig meg­állapodik, az is számot tarthat az i­s­k­o­l­a v­é­g­­r­e 1t, habár nem iskolázott névre. Igen szép a női kézimunka eredménye, melyből ki­tűnik, hogy a polgári iskola I. osztályában 428 darab női kézimunka készült s 109 frt 62 krnyi anyag dolgoztatott fel. A II. osztályban 230 db készült 70 frt 33 kr. feldolgozott anyagértékben; a III. osztályban 171 darab 245 frt 44 krt fel­dolgozott anyagértékben s végre a IV. osztály­ban 115 darab 118 frt 92 kr. feldolgozott anyag­értékben. Összesen 944 darab munka 544 frt 30 kr. anyagértékben. Az elemi leányiskola I. osztályában 112 darab a II. osztályban 107 db, a III. osztályban 121 darab, s a IV. osztályban 140 darab női kézimunkát csináltak. E kézi­munkák a tanév végén ki is voltak állítva s a nagy közönség tetszését minden tekintetben ki­érdemelték. Az Értesítő ezután adatokat közöl a lefolyt iskolai év történetéből, meleg szóval emlékezve meg az intézet egyik, tiz éven át volt tanítónője Szar­vas­sy Margit távozásáról, ki a buda­pesti állami nevelőnőképző- és leánynevelő-inté­­zethez neveztetett ki a lefolyt tanév elején ren­des tanítónőül s kinek helyébe E­k­k­e­r­t Irma, volt felső leányiskolai igazgatónő helyeztetett át Aradról. Ismerteti az ifjúsági „Önképzőkör“ mű­ ■ M ii i iibii i ■ i ■ i m ■■un ii ■■■ i■■■■ i i— IIII■ II n m~n mű­ ködését, az ifjúsági és tantestületi könyvtár gya­rapodását, a hivatalos látogatásokat, a vizsgála­tok sorrendjét és az évzáró ünnep műsorát. Majd a befolyt tandíjakról, iskolai tanszerek és búto­rok gyarapodásáról, az iskolai takarékpénztár működéséről közöl statisztikai adatokat s a tan­testület és felügyelő bizottság névsorát ismer­teti. Az iskolai növendékek névsorából kitűnik, hogy a polgári iskola I. osztályának 55, a II. osztálynak 26, a III. osztálynak 27,s végre a IV. osztálynak 17 növendéke volt, összesen te­hát 125; az elemi iskola I. osztályában pedig a tanulók száma 41, a II-ban 37, a III-ban 33 s a IV. osztályban 35, összesen tehát 146 volt. Szorgalmuk és maguk viseletéért jutalmat nyer­tek: a IV. osztályból Szabó Sarolta, Gold­berger Jozefin, S­a­s­v­á­r­y Vilma, Vajd­a Lujza és Steiner Ida; a III. osztályból Schwarz Hona, Ruttkay Jozefin, Walter Czeczil, Csape­k Kornélia, C­z­v­e­t­k­ó Henrik­, S­z­a­­lontay Gizella és Keresztes Ilka; a II. osztályból Mészáros Viki, Goldberger Irma, Keresztes Mari és L­a­u­k­ó Margit; végre az 1. osztályból Szokolay Irén, Szü­less Margit, Hajagos Róza, Botkár Vilma, L­á­b­e­r Sarolta és B­a­g­i Etelka. A füzet végén statisztikai adatokat találunk a növendékek vallás, anyanyelv, kor és előme­netel szerinti beosztására. Ebből kitűnik, hogy a polgári iskola I. oszályában 24 róm­. kath., 13 h­elv. vallásu­, 4 ágostai és 14 izraelita; a II-ben 8 róm. kath., 8 helv. vallású, 1 ágostai és 9 izraelita; a IlI-ban 9 róm. kath., 7 helv. vallású, 3 ágostai és 8 izraelita ; a IV-ben 8 róm. kath. 3 helv. vallású és 6 izraelita növendék volt; anyanyelv szerint az I. osztályban 5 és a III.-ban 1 német kivételével mind magyar. Előmenetelre nézve kitűnő volt a polgári iskola II. osztályá­ban 3, a III.-ban.5 és a IV.-ben is 5. E­len­­képen felvilágosítást nyújt a kimutatás az elemi iskolák tanulóiról is s az Értesítő a jövő évre szóló igazgatói figyelmeztetéssel záródik be. -y -~n. A kecskeméti államilag segélyzett polgári és elemi leányiskola XVI-dik értesítője az 1890—91-dik iskolai évről. (Kiadta: a felügyelő bizottság. Szerkesztette: Pásthy Károly igazgató.) A kapuzárás megtörtént: az iskolai évnek vége. S mint jó hadvezér, ki egy diadalmasan átküzdött csata történetét lelkiismeretes pártat-Felhágnak a buczka tetejére szétnézni. Távol látszik egy legeltető juhász. Híres gyerek! Messziről is ráismernek a Benga Dömére. Bizonyos, hogy az volt a tolvaj! Oda érve azzal köszönt a számadó: „Hallod-e Döme ! az én bárányom aligha­nem itt bégetne most nálad, ha a határdomb alatt nem hagytad volna a belét!“ A Benga Döme szeme olyat villan, mintha az egész becsületét egyszerre akarná bevilágítani s foghegyre kapva a pipát, oda vágja : „Én tőlem ugyan rendben is beéghetne, mégsem tudnék róla !“ A legkedélyesebben folyik a feleselés s ez alatt a számadó szeme összevissza kutat, keres. Azt már kitudta, hogy Benga Döme volt a tolvaj, mert a bél melletti nyomok is összevágnak a sarka állásával, hanem hol a corpus delikti ? Hol a bárány húsa, bőre ? A gúnyáját hiába kutatná fel, ott még nyomát se se látná, pedig bizonyos hogy az éjszaka már jós­­zát falatozott a húsból. Tovább beszél, ide-oda jár­kál a számadó , beszéd meg a járás meghozza a jó gondolatot. Egy fa törzsén maréknyi homokot lát. Oda van ragadva a homok a fa derekához. Erre megint azt mondja magába, hogy „n­hm ?!“ Mikor gödröt ásnak, a homoktól úgy tisztogat­ják az ásót, hogy először odacsapják a fa törzséhez. Aztán oda ragad a homok. Hát itt nem messzire gödröt ástak. Minek ásták ? A­mint­egy magában okoskodik, hát a Benga Döme pulija nagyon egy helyre szorítja a nyáját, pedig se ideje, se helye a nagy hajkurászásnak. Erre már megint azt mondja az öreg számadó : „ohó!“ És ez most azt jelenti, hogy megvan a bárány ! A­hova legjobban szorítja a puli a birkát oda megy, szétveri a nyájat s addig szurkálja botjával a földet, mig egyszer mélyen leszalad a földbe a bot. Behomokolt, birka­nyommal elboronált verem­ben, sok fajta gyanús dolog közt, olt fel egy hússal teli bográcsot, meg a báránya bőrét. Hasztalan a tagadás. Ilyenkor legokosabb ki­egyezni. Legtöbbet kiegyeznek s nem mennek be a bíróhoz vádaskodni. Panaszkodás asszonytempó. Sokszor azonban „páros viaskodásra“ kerül a dolog. A gamós bot alatt akkorát puffan a kemény ka­lap, mint egy kölyök taraczk s csak akkor támad belőle baj, ha az egyik úgy elesik, hogy többet nem mozdítja meg a lábát. Az ilyen dologba belekot­­nyeleskedik a „hivatal.“ Hanem, ha olyan kis fej­lyukasztás, vagy gyöngéd derékleütéssel végződik a kiegyenlítés, hát arról nem tud semmit a törvényszék. Aki kapta tűri. Majd kijön a sora, hogy visszaadja hat tetejével. Az ilyen passzusra se érdemesített birkafélének az ellopása azonban csak gyerekjáték. A keresés hitvány munka. So­se lopják ki a határból, egy nap alatt nyomára akadhat az ember, vagy ha túljártak az eszén, hát segít magán könnyen. A­kire gyanak­szik, attól lop helyette másikat. Más a lábas jószág ! A trnó reggelre az ötödik határban őgyeleg, a csikó meg a tizedik határban fújja ki magát. Ennek nyomozásához nem elég a tapasz­talat, oda széles ismeret, nagy összeköttetés szük­séges. Jó viszonyban kell lenni annak a nagy pusztának csikós és gulyás arisztokratáival, a me­lyik puszta Örkénytől kezdve lenyúlik a Bácska aljáig. Mikor a bugaci pusztáról elvesz a jószág, hát számadó, bojtár rögtön keresi a nyomát, s ha va­lami kocza betyár volt a tolvaj, hát megtalálják. De ha valami nagyon „járatos“ kézzel van dolguk s nem boldogultnak, hát azt bejelentik az ő főkapitá­nyuknak, a kiérdemült vén csikósnak,­ az öreg Zu­­bornyáknak. Az öreg kiballag a cserényhez s felveszi a té­nyállást. Hol legelt a jószág? Ki volt az őrző? Mi­lyen volt az idő ? Merről fújt a szél ? Mikor ugatott a kutya? Láttak-e az­nap gyanús alakot a pusztá­ban ? Ha láttak, merre látták ? stb. stb. Nem szedi a szót jegyzőkönyvbe, de azért job­ban megmarad a fejében, mintha húsz árkust fir­káltak volna tele. Mikor ezzel készen van, akkor rágyújt a pipára s azon gondolkozik, hogy ha a leírt körülmények között neki kellett volna ellopni azt a jószágot, hát hogy lopta volna el ő ? Ez a legalaposabb útbaigazítás. Azonnal beszalaszt egy embert a városba „igaz­ságért. Ez az „igazság“ a jószág passzusa. Mikor a passzust kihozták, felpattan a lovára s torony iránt vágtat Bácskának. A szomszéd pusztákon sok olyan pásztor van, a kik sok ideig együtt ették a vármegye kenyerét. Ez a kenyér testivé-lelkivé teszi a barátságot. Neki is van ilyen sok czimborája, a kikkel útközben szóba áll s ha egyiktől nem, a másiktól bizonyosan hall olyat, a minek sok a haszna; sőt egymás közt úgy meg is hányják vetik az ügyet, hogy a­mit elkerül az egyiknek az esze, megtalálja a másik. Csakhogy az a Bácska egész birodalom ! Merre folytassa úgy az útját, hogy haszonnak menjen? Itt már más nem vezeti, csak a billeg! Ha p. o. annak a jószágnak F. K. a billege, ak­kor talán lóhalálban nyargal Kelebia felé. A. L. bil­legő jószágot tán nem is kereshet másutt, mint Csantavér alatt. Cs. B. betűsnek úgy lehet, hogy Verbász körül a tanyája, ha meg olyan karikabi­­legű az a jószág, hogy vagy korona, vagy horog nyúlik ki a karikából, hát akkor talán Palánkáig meg se állhat. Ez olyan érthetetlen dolognak látszik, pedig na­gyon egyszerű. Sok jómódú gazda van Bácskában. Jómódú gaz­dával illik a jegyzőnek jó lábon állni, s itt-ott meg­esik, hogy az a gazda egyszerre 20 lovára is kiál­líttatja a passzust. Teheti, mert magának van mé­nese s esetleg épen 20 lovat akar eladni a vásár­ban. Van azok között sárga, pej, fakó, kesely, bóka . Feuillet Oktáv utolsó regénye. Feuillet Oktáv, a két hó előtt elhunyt világhírű franczia re­gényíró legutolsó műve, a „M ü v é s z b e cs It t e ! ” czím­ű kétketes regény most jelent meg Singer és Wolfner Egyetemes Regén­y­tárába­n. A halhatatlan költő hattyúdala e ragyogó szépségű mű­, méltó befejezése az ő alkotásai hosszú Sorozatának. Ami Feuillet Oktávot a jelenkor legnagyobb regény­írójává tette : a gondolkozás nemessége, az életnek költői felfogása, a csodálatos elevenség­i rajz, a mű­vészi meseszövés — az mind benne van a „Művész­­becsü­let“ kötetben; sőt a mester e végső remeke fölötte áll többi műveinek, megragadó h­atalmassága drámaiságával. — Érdekfeszítő, óriás arányokban növő erejű dráma ez a regény, melynek végső ka­tasztrófája megráz, de ki is békít, m­ert Feuillet vi­lágnézetének tiszta fénye sugározza be a romokat. A „ Művészbecsü­let“ sikere példátlan; eredetije három hét alatt százötven kiadást ért. A magyar fordítás vászonba kötött, kitűnően szép kiállítású két kötetének ára 1 írt.­­ A magyar szépirodalomra mostoha idők járnak. A napi sajtó, mely gyors, de felületes pro­­dukczióra csábítja az írókat, nem engedi megérteni­, művészi magaslatra emelkedni a tehetségeket, s természetesen mindnyájan rajta van a billeg, a gazda nevének kezdőbetűi, vagy egy karika. Ezek a passzusok pedig azért készülnek, hogy jó alkalomkor kéznél legyenek. Ha bele­téved a ménesbe egy idegen ló, hát kikeresik azt a passzust, a­melyik rávág a színére. A passzus biliegét olyanra igazítják, mint a ló biliege. Ha pedig olyan belük vannak a lovon, hogy azokat a passzusba nem le­het kiigazítani, pl. S-ből nem lehet csinálni L betűt, hát akkor akad olyan gazda a kinek van alkalmas kezdő befel­ti neve. A járatos ember tudja, hogy melyik tájon, mi­lyen jellegű gazda lakik. Ez a „billeg-kérdés.“ Ezt szokták meghányni-vetni a czimborák s ha az öreg Zubornyák nagyon siet, hát melegében visz­­szatereli a jószágot. De hát ha olyan a billeg, hogy több bácskai ló­­termelő gazda passzusát is lehet használni? Ilyen esetben csak a felelősök segíthetnek a ba­jon, ők tudnak mindent a megyében. Aki az ő szí­vükhöz hozzáfér, annak nyelve van az ügye. Csak­hogy annak híres családbélinek kell lennie. Ez a legmagasabb összeköttetés. Van is a Zubornyák família olyan, hogy nem egygyel dicsekedhetik, aki 111........ Eh ! Minek a dicsekvés ! Hát ismerik egymást, punktum. Jó czimborák pedig segítenek egymás baján. Szép is az ilyen pusztai rendőr­ mesterség! Csakhogy már innen-onnan ezek is kivesznek. Pa­naszkodik az öreg Zubornyák, hogy a fiatalság él­hetetlen. Iskolát építettek a puszta szélben s a he­lyett, hogy szabadjára hagynák a gyerekeket, hát ölik a betűvel. Bizony sok embert is megöl az a betű ! Kacsa Elek. KECSKEMÉT , 1891. julius 5. IRODALOM.

Next