Országos Ellenőr, 1922 (15. évfolyam, 1-15. szám)

1922-04-15 / 2. szám

Kecskemét, 1922. április 15. XV. évfolyam. Szombat, 2-ik szám. Megjelenik adusén szombaton­zerkesztőség és kiadóhivatal Kecskeméten, I. kerület, Jókai­ utca 42. sz. Egyes szám: 6 kor. pOLITI ICAI H­ETI LAP V P" Előfizetési árak Egész évre .... 300 K Fél évre.............. 150 K Negyed évre .... 75 K Hirdetések jutányos áron közöltetnek. Felelős szerkesztő és kiadó Somogyi János Egyes szám: 6 kor. Boldog húsvéti ünnepeket kivá­lunk lapunk olvasóinak, munkatár­­ainknak és jóbarátainknak! A feltámadás ünnepén. A Krisztus szenvedésén és halálán csergő egyház gyászát lelkes öröm állja fel a mai ünnepen. „Nolite expavescere! Ne féljetek!­­ názáreti Jézus, kit megfeszítettek, eltámadott!“ Ez volt a sírnál álló angyal örömriadója. Ezekre a sza­­akra hangzik föl a kereszténység diadaléneke: Örökre él, sohsem álél A két ezredéves babér. Örökké fénylik a kereszt, Melyet Isten vére fereszt. S mig csak egy hű szivet talál, Míg csak meg nem hal a halál, Mig idő lesz és századok, Az egyház él, Sión ragyog! A Golgota megrázó tragédiájá­­nak isteni hősét világuralkodóvá vátta a vértanúság töviskoszorúja, az igénytelen, alázatos názáreti Jézus szönti a pogány istenek oltárait és a az alm­as cézárok uralmát meg­­emmisítve helyébe állítja a kereszt izét. Új világot alkot a szeretet anával, mely az emberi élet fen­­ékes erkölcsi forrásává lesz. Ma­­asan szárnyaló gondolatok és ér­elmek ragadják meg milliók lelkét, koronás fők alázattal borulnak le a­orba, nagy hősök lépnek a küzdő­érre; tudósok, költők, művészek fet­ét val­ami csodálatos varázslat kapja meg. Államok és nemzetek keletkez­ek az új erkölcsi rend alapján. Az­gész világ újjászületik. Éveit Krisz­­ustól kezdi számítani. Ő él és uralko­­ik! Ezt az életet, ezt az uralkodást agyogja szét a világon a feltámadás fcsősége, melyben — Szent Ambrus­zerint — hinni üdvös, remélni édes­­em hinni benne: büntetés! A szivünket a földi boldogság sem elégiti ki. A múlandóság gyöz­­elme nem engedi. Az élet álom, melyből valóra óhajt ébredni azzal , hittel, mely millióknak édes enyhet ad a szenvedések között. Ezt a hitet hivünkbe az örök-isten oltotta és tincs nép a világon — legyen az emberevő vad, vagy legcivilizáltabb akója a földnek, — mely az isten­ég sejtelme nélkül lenne. Nevezd bárminek, Isten van!­innek tagadása semmivé teszi az erkölcsi rendet, érthetetlenné az tetet, lehetetlenné az erény és bűn közötti különbséget, céltalanná az ember küzdelmeit. . . . A legnagyobb ermészettudósok: Volta, Newton, finné, Leibnitz, napjainkban Pasteur, lyrd­, mélyen vallásos férfiak voltak. Mikor a bölcselkedőknek a világ keletkezéséről egymástól eltérő, ri­­adozó, legtöbbször káosszerű dok­­rináiról hallok, lelkem boldog meg­­nyugvással keresi fel a milliárd csilla­ok kimért törvények közt mozgó­­lágát. Az eszem és a szívem azt mondja: Itt örök­ törvény parancsol. Ubi est lex, ibi est legistlator. Hol törvény van, ott törvényhozó is lé­tezik. Ez az én Istenem. Ez a min­denható, látó, és tudó, ez a jutal­mazó és büntető Isten nyilatkozik meg a természet örök törvényében és a lelkiismeret jutalmazó és bün­tető érzésében. Ki ezt a lelkiisme­retet eloltotta, csak a börtöntől való félelmében nem követi el a rosszat, míg az istenfélő a rosszat még a rejtekhelyeken is bűnnek tekinti. És az az ember, ki a láthatatlan isteni tekintélynek meghódol, mennyivel inkább hű, igaz polgára a társa­dalomnak, mint az a másik, kit csak a földi hatalom kényszerít a jóra. Nem erőszakolom senkire a hitet, de joggal elvárhatni, főleg a műveit embertől: ne bántsa azokat, kiknek a hit egyedüli legdrágább boldogsá­guk. Ne bántsátok a vallást, ezt az egyetlen támaszát a népnek, melyre nehéz sorsában, az ínséges munka és szenvedés közt támaszkodik. A nép nem járhat az élvezetek tün­dércsarnokaiba, nem élhet a sport, a divat, turista-szenvedélyeknek. A földi élvezet, gazdagság, hatalom és pompa, előtte ismeretlenek. Az ő boldogsága: a templom. Hol nehéz munkája után megpihen, erőt merit, vigasztalódik és ahonnan a mennyei atyába helyezett édes bizalommal tér meg övéivel együtt a további küzdelmekhez. Az ember hite, — mint Kossuth mondta — az ő mennyországa. Ne raboljátok el azt, mit soha vissza nem adhattok neki! * Nagy, magasztos ünnep a husvét. Hajdan a fejedelmek a foglyokat börtöneikből szabadon bocsájtották ezen az ünnepen. Törvényszünetet rendeltek. A hivek pünkösd utáni szombatig imádságaikat az isten­­tisztelet alatt állva végezték. Mindez a husvét magasztos voltát hirdeti. Az egyház évről-évre megüli a feltámadás ünnepét. E nélkül a ke­reszténység meg sem alakul. „Ha Krisztus fel nem támadott volna, kiált föl az apostol, akkor hiábavaló a mi hitünk és a mi tanításunk!“ A hitnek mekkora dicsőssége, a re­ménynek mekkora vigasztalása fog­laltatik ebben a szóban. Föltámadott ! Midőn Napoleon 1805-ben Milá­nóban Olaszország királyává koro­náztatta magát s visszatért Francia­­országba, Denis hegyfokán megállóit. Büszkén nézte lábainál a félvilágot, de csakhamar mély megilletődéssel igy szólt Bessiere tábornokhoz: — Óh ,ne ámítsuk magunkat! Mi vagyok én egyéb, törékeny üvegda­rabnál, melyet az egek ura pillanatra felemelt, hogy a maga céljaira fel­használjon és egy másik pillanatban megint elv­et? De Krisztusél és ural­kodik örökké! Krisztus a feltámadás és maga az élet. I. Sz. L. a magyar, meg az iskola. A világ legnagyobb műveltségű nemzeteinél már századokkal ezelőtt az volt a kulturális haladás fokmé­rője, hogy hol, mennyi papirost fo­gyasztanak el. Ahol legjobban fo­gyott a papír, az volt a legműveltebb ország. Magyarország műveltségét, kultúráját­­­ három-négy századdal megelőzte Franciaország, Angolor­szág, Amerika, sőt még a nagy erős nemzetek során a legfiatalabb Né­metország is. Tehát, ez azt jelenti, hogy ott mindenütt fokozottan fogyott a pa­piros, ellenben nálunk, honunkban, alig fokozódott a papír­igény vala­mit — a kultúrával együtt. Igaz, hogy mi a nemzetiségek és különböző népek, fajok vegyüléké­­ből megtoborozva lettünk „nagyha­talmi állású“ Magyarországnak ki­kiáltva, úgy tudtuk csak magunkat fentartani a törökök, tatárok és a kóbor szláv népek áradatával szem­ben. Szerencsétlen földrajzi fekvésű határaink miatt — noha a Kárpá­tok bércei védbástyául is szolgáltak egyúttal nekünk, de viszont, csalo­gatta, ösztökélte ellenségeinket az a cél, hogy itt bent aztán, Magyar­­országon, ha egyszer itt megtele­pedhetnek, elérték a tejjel-mézzel folyó Kánaán földjét, így, amit csak lehetett, mindig megkíséreltek és tűzzel-vassal jöttek, törtettek ránk, nekünk. Ezzel aztán az ipari, ke­reskedelmi és gazdasági haladás he­lyett — örökös harcokat kellett vi­selnünk és állig fegyverkezve, csupa katona-ország" lettünk. A vad, harci, katonai szellem: virtus volt és dicső erény a magyar­nál. Kevés úr volt és az aztán nagy­­birtokos, aki magasan felette állt a magyarság népi­ zömének. Mi—igazi, vérbeli magyarok — a saját eszünk és a jó Teremtő iskolájára voltunk szorítva. Sietett és segített bennün­ket elnyomni, nyers, harci anyagnak nevelni a nemesség és főnemesség is. A tanya, az erdő, a mező, a pász­­torítás és minden paraszti dolog volt az édesanyánk. Az ringatott bennünket bánatunkban, bajainkban és küzdelmeinkben . . . így történt meg az, hogy­ nagy­jaink között igen kevés Széchenyit és Vörösmartyt találtunk. A közi­bünk ékelődött idegenek, nemzeti­ségiek pedig, csak kihasználtak és zsarnokoltak bennünket. — Nevelé­sünkről, iskoláztatásunkról, kultúrá­ról (?) csak az Isten kvótáit. Azt a parasztfiút, aki esetleg felsőbb is­kolát és magasabbrendű tudományos pályát akart volna megfutni,­­ egye­nesen leszorították a térről a neme­sek gyermekei, a vármegyék urai és nemzetiségiek vezetői. Ehhez a le­töréshez hozzájárult később, erköl­csileg és katonailag: az osztrák ha­talom és nagyurainknak az udvar­képességhez, országos szerepléshez való kapaszkodása, erőlködése. Mi ránk, kicsikre, nép gyerme­keire , sohase került a sor. Míg aztán sokszor, aki magyarnak vallotta ma­gát, az egy kukkot se tudott ma­gyarul. Az igazi magyar meg: se írni, se olvasni nem tudott. Sőt . . . még ma se igen tud a magyarnak jórésze. Istenem, hogy hol is tar­tunk kultúra dolgában mi, magya­rok?! . . . Ugyan, mit képzelnek kérem: van-e olyan francia polgár Franciaországban, Párisban, aki nem tud franciául? Míg ellenben: hány ember van Magyarországon és Bu­dapesten olyan, aki „magyar pol­gárinak vallja magát s egy szót sem ért magyarul! S a tete­jébe: az idegen nemzetiségű atya­fiak, sorban — mind-mind tudnak írni-olvasni. — A magyarok­ között azonban­ igen-igen nagy rész: an­alfabéta! így maradtunk mi el a világtól, magyarok, így vesztettük mi el a háborút — magyarok! Hiszen meny­nyivel könnyebb a kulturált, isko­lázott emberrel megértetni: mit akarunk? Mennyivel könnyebb egy­­egy iskolázott gárdával megértetni: mit követel a nemzeti érdek, az ország érdeke?! Hiszen, ha mi a legutóbbi for­radalom előtt is, mikor a hábo­rúnak vége volt, iskolázott, művelt és fegyelmezett —kulturnemzet va­gyunk, akkor már egyúttal nyert ügyünk is van! Mert egy csapásra szervezni lehetett volna bennünket ! Egy-két nap alatt készen lettünk volna akkor­­ az ellenállásra! De hát . . . mit is beszélünk mi az iskolákról? Vagyis: az is­koláztatások okvetlenül való keresztülviteléről? Most is, ráparancsolt a miniszter gazdag Kecskemét városára, hogy sürgősen építsen, létesítsen még leg­alább is ötven iskolát a város ha­tárában. Szervezze azokat meg, oda­való tanerőkkel. (Értve alatta a pusztai iskolákat is.) Igénybe veheti erre a legfelsőbb összeköttetések jóakaratát. S azt hiszi valaki: történt már ez irányban bevégző lépés?! Tele vagyunk a háború réme alatt szerzett rengeteg magán­kin­csekkel, magán­vagyonokkal. A föld­birtokok (noha, hála isten, hogy ezek magyar kezekben maradtak!) teher­mentesítve vannak. Látunk aztán két-három napos, sőt egy hetes la­kodalmakat, pazar, nagy temetése­ket, fejedelmi hintókat, fényűzé­seket . . . De iskolákra sehogyse telük! Az alpári, a lakiteleki, a szikrai iskolákban: fiú, fiú hálán szorong. Százötven-száznyolcvan gyermek­kel, egyetlen tanító foglalkozik ! De... ha még félig faraghatja is meg őket egy-egy iskolaszezon alatt, hanem Tekintse meg Hofften Sch­rantz Glayton Schullleworin­ RT. Mezőgazdasági Gépgyár Gépraktárárt. Kecskemét, Rákóczi­ út 20. szám, a Törvényszék épületével szemben. Raktáron van és eredeti gyári áron kaphatók: vetőgépek, boronák, szakekék, morzsolók, darálók, szecskavágók, új rendszerű répavágók, valamint VERNIOREL-rendszerű és l­a minőségű, nagy m­inkateljesztő BALATON-­PERMET£ZŐGÉPEK és az összes gépek alkatrészei A­z érdeklődök kérték az Ország­os Ellenőr minden számát a kávéházakban, vendspiski­en, körökben és kaszinókban!

Next