Pestmegyei Hirlap, 1897 (10. évfolyam, 1-51. szám)

1897-01-02 / 1. szám

2. A »nemes« város külső piaczai. Ha átjövünk a híres-nemes város­ba Nagy-Kőrösről és leszállunk a vo­natról, mindjárt szemünkbe tűnik, hogy nem közönséges provincziába tettük be lábunkat. A vasúti pályaháznál van immár szép restaurácziónk, a várako­zó helyek előtt pompás, hosszú gan­gunk, hogy amint a podgyászainkat összeszedjük, ne csurogjon mindjárt nyakunkba az eső. Azután ott találjuk mindjárt a bejövetelnél a csinos kis sétatért, a halhatatlan Katona József szobrával, tovább pedig két oldalt a nagy házak között, nem egy kerül a nagy­kőrösi utczán olyan palota, hogy díszére válnék az a budapesti Andrássy­­útnak is. A piacz­ terünk is szépen kinyílt s ott emelkedik körül dísznek a zsidó­templom, a református­ templom, a re­mek stilű nagytemplom, a kollégium, az új városházi palota stb. . . . Köve­sek az utcza közepek, aszfaltosak a járdák s három helyen szalad és érinti városunkat a dupla-kigyós vasúti sín, ami összeköt bennünket széles e vi­lággal . . . Szóval: szépek vagyunk mi és igen praktikusak, kecskemétiek. S ki hinné, hogy bizonyos tekin­tetben mégis, milyen ósdiak és gon­datlanok ! Nevezetesen: a külső piaczaink feneketlen sárfertőivel úgy állunk, hogy Petőfitől való Pató Pál bátyánk való­ságos serény vitéz volt hozzánk képest. Összevissza szépítettünk a város­ban mindent, a széna,­ szalma -­fa- és barom­piacz pedig olyan utálatos sárfészek, hogy azt az őszi és téli sa­ras hónapokban megközelíteni is tisz­ta merénylet. Pedig ez is valami ám, ez a né­hány piacz! Az az, hogy: külső pia­­czok nélkül úgy volnánk, mint a test kar nélkül, vagy láb nélkül. A külső piaczok révén jutunk minden táphoz ezren és ezren, mert nem terem ám minden embernek szénája, szalmája, fája, apró és nagyobb jószága, amik­re szüksége van! Nem lehet minden­ki gazda, ép úgy, mint nem lehet minden ember, úr. Nem lehet min­denki tőkepénzes, hogy kazal szénákat, szalma­ osztagokat, falka jószágokat avagy erdő­részeket vegyen, szükség­leteinek kiegészítésére! Kell a­ piacz is. Pedig a kecskeméti külső piacz sokaknak — ezreknek! — hiába kell, mert azt bizony a förtelmes sarak miatt számtalan esetben igénybe nem vehetjük. Tegyük fel, most az elmúlt hetek­ben is olyan sárpempő bontotta a kül­ső piaczokat, épen az ünnepi bevásár­lási alkalmakra, hogy csak: vagy ko­csin lehetett oda bejutni, vagy nagy, erős emberek hátán pályázhattak kö­zel a szalmához és apró jószághoz az asszonyok. Czipőben, tegyük fel: a kenyérsü­tögető asszonyoknak, vagy aprójószág kereskedőknek, a külső piaczok porté­káihoz eljutni, valóságos lélekvesztő! Pedig azok a kenyérsütögető asz­­szonyok is fizetnek ám — adót. És azok a kis és nagyobb baromfiakkal kereskedők is megvannak ám terhel­ve — közfizetésekkel. Ha azután az a kenyérsütő nép nem láthat az undorító sár­piacz mi­att kellően a mesterségéhez és az a ke­reskedő csak léghajóról kacsintgathat be a portékáját rejtegető piaczba: hiába megy el a t.­er. végrehajtó úr a gon­dosan lerakott flaszterkákon a házak­hoz, nem talál »kállomista olvasót,« az­az garasokat, sőt még vánkuskát se, amit lefoglaljon és amit elvigyen, mert a rossz üzlet és az üzlethez való mostoha »városi atyáskodás« olyan, hogy felemészt mindent és ez alapon kibúvik ám a czipő a hajából; sőt mi több, ha a lakosság bizonyos nemé­nek és részének nem sietünk alkal­mat szolgáltatni kenyérkeresetéhez, még az is megesik, hogy elsőbb egy-két beteg gyereke, azután az anyja, később pedig az apja is kegyelemkenyérre szo­rul annak a kenyérsütögető nép család­jának . . . S igy megy ez sorban, kap­csolatosan ! A népre, annak megélhetésére, s piaczára: gondolni kell! Ne csak a város arczulatját szé­­pitgessük folyton, mint a hiú személy a képét és a hetyke fráter a bajuszát, hanem tekintsünk lejjebb és feljebb is . . . Jól lehet, hogy mire e sorok nap­világra jutnak, már fagyó hideg lesz és kemény göröngyön lehet ismét be­jutni a külső piaczba, de ez ne mo­solyra késztesse a t. városatyákat, hogy: »Ni, most beszél az újság sárról, mi­kor szikrázik a fagytól az út/« Ha­nem inkább most, a télen, fagygyal és olcsó fuvarral, hordassák meg ka­viccsal vagy apró kővel azt a külső piaczokat, mert igy , az ábrázatun­­kat látva, azt mutatjuk ám, hogy ara­nyos, rendes város vagyunk, akik majd meghalunk a rendszeretetért és a nép érdekeiért; pedig valójában nem va­gyunk különbek Arany János macskás­­tudósánál, aki könyvet írt a bölcses­ségről, azt meg nem vette észre, hogy azért döglött éhen a macskája, mert más itta meg helyette a­­ tejet. * Ez a fonákság arra vezet, misze­rint Kecskemét t. h. város se igen lát­ja be, hogy sok esetben még abból is nyakába szakadhat egyes szegények tartása, ha nem nyújt nekik elég al­kalmat a tiszta és rendezett piacc­al, jó üzlethelyekkel, a tisztességes meg­élhetésre! Sár Búvár. PEST MEGYEI HÍRLAP Éva bűne. Éva anyánkról nagyon érdekes és kis­sé pikáns legenda van világszerte elterjedve, amelyben az a bizonyos alma szerepel. Ő nagyságát határozottan bajba sodorta a kí­váncsisága, de a bajból kijutott szegény Adam­nak is, akinek minden addigi kényelemszere­tetéről le kellett mondania, mert munka nél­kül immár nem adott neki többé kenyeret a föld. — így van megírva, de hogy az Ádá­­mék kenyere milyen volt, arról ugyan sem­miféle krónika se beszél. Legvalószínűbb, hogy mégis csak termett akkor is datolyafa és mé­zet gyűjtöttek a méhecskék; gyümölcs volt bőven és patakok csörgedeztek erdőn-mezőn; — enni-inni való tehát akadt elég és kenyér­re nem igen való szükség. Mind­az a veszedelem, ami az első em­berpárt érte, azt hisszük, sokkal kevésbbé volt félelmetes, mint a­hogy kire jár. És majdnem bizonyos, hogy az utódok,­­ a fiúk, leányok és unokák,­­ rosszabbul jártak azzal, hogy az örökletesség révén (amiről akkoriban még nem írtak tudományos könyveket) beléjök is cseppent valamit az ősanya kíváncsiságából. Mert be kell vallanunk, hogy ma is kí­váncsiak az emberek nagyon. De ki meri mondani, hogy minden következménye rossz a kíváncsiságnak ?!.... Ki meri kétségbe vonni, hogy kíváncsiság nélkül tulajdonkép­pen nem haladtunk volna előre egyetlen lé­pést sem, sem a tudományokban, sem egye­bekben ?! Avagy egyéb­ okozza-e a fejlődést, a haladást, a tapasztalatok összegyűjtésének a lehetőségét, mint a kíváncsiság, amely örök­ké azt a kérdést állítja elénk: hogyan lehet­ne jobban ? még jobban ? a legjobban ? !. . Ennek a kíváncsiságnak valamelyes rabszolgái vagyunk mindannyian. Mohón akar­nánk tudni mindent, legyen az nagyfontos­­ságú, vagy jelentéktelen esemény. És felkelti érdeklődésünket minden, ami ennek a kíván­csiságnak tárgya lehet. Jóformán ehhez rendezkedünk egész éle­tünkkel. Napjaink a kérdések ezre közt tel­nek és ha akadna statisztikus, aki ezzel a témával akarna foglalkozni, könnyen kisüt­hetné, hogy az emberek általában jóval töb­bet kérdeznek, mint amennyit felelni tudnak. Ha két ismerős találkozik, rögtön van egymástól mit kérdezniök. Ha mást ne­hát azt, hogy »hogy szolgál drága egészség«. De az igazi kérdések, amiket Éva bűne diktál, persze másformák szoktak lenni. Az igazi kíváncsiság kielégítésének csak egyetlen tökéletes közvetítője van. Az újság. Ez az ezerszájú trombita, amely mindenki­nek a fülébe harsogja azt, ami őt legjobban érdekli. Ma már meg sem élhetünk nélküle. Ma már alig van ember, akinek — ha csak módjában van —, ne az ő újsága lenne ko­rán reggel a legelső gondja. Kivált a nagy­városi ember ilyen, de ilyen lenne a vidéki is, ha a mai posta helyett galambposta len­ne rendszeresítve, amely a hajnali három órakor elkészült újságot már reggel hat órá­ra az ország túlsó szélére vihetné Buda­pestről. A nagy kíváncsiság, ez az Éva bűne okozza a hírlapok rendkívüli szaporodását. Minden kasztnak külön hírlapjai vannak ma már, s újabban a legszegényebb néposztály számára is készülnek újságok, a­melyek ára csak egy krajczár. Ennél olcsóbban jutni szellemi táplá­lékhoz, már igazán nagy kivácsiság volna. Az 1. szám

Next